Minne kadonneet katuautot Alastaron kisoista

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja LS454, 7.6.2009.

  1. joteam1

    joteam1 Gearhead

    Juurikin noin kun Käkö kirjoitti.
    Kuskien asenteesta tuo suurimmaksi osaksi kiinni on. Kaippa sitä vaan pelkää "kasvojen menetystä" jos peli ei kuljekkaan niin lujaa kuin esson baarissa, tai kaverin tai kaverin kaverin peli. Luullaan että kisoissa toiset tulee ilkkumaan hitaasta autosta?

    Voin kokemuksesta sanoa, että ne ilkkujat ja arvostelijat istuvat netissä ja ehkä katsomossa. EIVÄTKÄ TULE KOSKAAN ITSE USKALTAMAAN VIIVALLE. Syystä että.............???
     
  2. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Mikäköhän on sporstman et:n osallistumismaksut kisaviikonlopulle, puhutaan kait vieläkin yli satkusta?

    Omallakin autolla olis mahdollisuuksia tuohon luokkaan, jos vaan viittis vähän töitä tehdä ja hiukkasen säätöjä hakea. Normikatukumeilla on aika samanlaisia aikoja tullu ajeltua.
     
  3. joteam1

    joteam1 Gearhead

    FHRA:n jäsenille 130 eur. / kisa (koko kausi 500 eur.)
    Itse ajan 15 - 17,5sek autoilla. Kisafiilikseen pääsee noillakin, vaikkei se katsomoon juuri miltään näytäkkään.
     
  4. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Niin, jos jokin on syy katuautojen katoamiseen niin tuo, monesti muualla kun pääsee halvemmalla ajamaan, vaikkei ne välttämättä kisoja oliskaan. Jos ei äkkirikastumista tapahdu, taidan ite pysyä vielä katsomon puolella :odroll:
     
  5. atobee

    atobee Gearhead

    FHRA:n kilpailija jäsenyys 40€
    Lisenssimaksu 90€
    Ilmoittautumismaksu yhteen kisaan 130€

    Plus sitten matkat ja majoitus ym.
    Ja sitten toivot ettei sada.
     
  6. MAX WEDGE

    MAX WEDGE 1st gear

    Voiskohan FHRA yrittää saada ton rahan vaikka yleisöltä,mainoksista tai vaikka RAYltä ni me köyhätkin päästäis ajamaan??
     
  7. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Jaa-a, senku tietäis. Ainakin omalla kohdalla on sekin, että kerhon päiville pääsee muutamalla kympillä ajamaan ja saa ajaa aika paljon lähtöjä ja pääsee sitä ympyrä ympyrä-rataakin kiertämään.
     
  8. Smokend

    Smokend 3rd gear

    totta... mitäs sitten sanotaan 5v päästä? 200 kisa ja tonni vuos? heheh suuntahan ei ole kuin ylöspäin :lol: noo tarvii hankkia vaan hyvät sponssit.
     
  9. hejo

    hejo 1st gear

    Eiköhän ne rikkaat ole jonkun ihan muun moottoriurheilulajin parissa,tämä kun tuppaa olemaan laji mihin saa upotettua kaiken liikenevän rahan,että ihan yhtä köyhiä ollaan kaikki. :oops: Toisaalta tuossa toisessa keskustelussa ruoditaan kisojen kalliita sisäänpääsymaksuja,että ihan yhtä persaukista taitaa olla katsojatkin.Toisaalta kaikkea ei voi eikä pidäkkään mitata rahassa ja kun noissa FHRA.n kisoissa vaan on maailman parhaimmat kuskit teameineen sekä erittäin pätevä vapaaehtoisten joukko pyörittämässä kisoja kannattaa ehdottomasti liittyä joukkoon koska siellä kyllä saa rahoilleen vastinetta.Ryhmistä löytyy varmasti jokaiselle sopiva.Tervetuloa vaan! :D
     
  10. hejo

    hejo 1st gear

    Eiköhän ne rikkaat ole jonkun ihan muun moottoriurheilulajin parissa,tämä kun tuppaa olemaan laji mihin saa upotettua kaiken liikenevän rahan,että ihan yhtä köyhiä ollaan kaikki. :oops: Toisaalta tuossa toisessa keskustelussa ruoditaan kisojen kalliita sisäänpääsymaksuja,että ihan yhtä persaukista taitaa olla katsojatkin.Toisaalta kaikkea ei voi eikä pidäkkään mitata rahassa ja kun noissa FHRA.n kisoissa vaan on maailman parhaimmat kuskit teameineen sekä erittäin pätevä vapaaehtoisten joukko pyörittämässä kisoja kannattaa ehdottomasti liittyä joukkoon koska siellä kyllä saa rahoilleen vastinetta.Ryhmistä löytyy varmasti jokaiselle sopiva.Tervetuloa vaan! :D
     
  11. Ck

    Ck Gearhead

    Kun ensin pistää rullaavaan "hyvään" kilpuriaihioon parikolme tonttua, sitten tekniikkaan kymppitonni, linjuriin 3-5donaa niin ei noi lisenssimaksut ja sen sellaset osallistumismaksut tunnu enää missään. Bensakin jo vitosen litra. :rotfl:
    Ja silti ei me edes viä pärjätä, no näissä on aina näitä. :poff:
    Aina on kuitenkin hyvä sää grillata.
     
  12. gremlin

    gremlin Gearhead

    Re: Autokato kiihdytyskisoissa

    Mikahan nyt sitten on mennyt huonommin kun FHRA on ''mukana''? Kuljettajille ei ole tullut muutakuin lisenssit, mitka sisaltavat vakuutuksen onnettomuuksien varalle.
    Henkilokohtaisesti en pida sita kovinkaan huonona etta saat vakuutettua itsesi 20e/kisa tai 90e/ kausi. Vapaa-ajan vakuutukset ym.ym. ei nimittain korvaa yhtaan mitaan kun kyseessa on tallainen moottoriurheilu tapahtuma.

    Ja kuten Kako sanoikin jo, lisenssit ja vakuutukset tulee AKKsta, ei FHRAlta :soosoo:

    Nykyaan osallistuminen on yhta helppoa kuin ennenkin, ilmottaudut netissa, tulet paikalle ja maksat osallistumismaksun (ja lisenssin jos ei ole kausilisenssia) ja menet ajamaan.
    Suurin piirtein yhta helppoa kuin ennenkin :odroll:

    Pidatko sita parempana vaihtoehtona etta ajettais 3 auton kaavioita kuin etta ne on nyt yhdistetty?
    Luokat yhdistetaan vain, ja ainoastaan, sen takia etta kuskeja ei tule paikalle. Ei minkaan muun syyn takia.
    Ei se ole meidan jarjestajien intressi niita yhdistella mutta ei siina kauheesti vaihtoehtoja ole.
    Ja FHRAlla ei ole asian kanssa mitaan tekemista, me voimme kisoissamme yhdistella, tai olla yhdistelematta, ihan niinkuin itte paatetaan :soosoo:

    Tohon ajamisen jarkevyyteen en oikeen osaa sanoa mitaan, sen paattaa jokainen ihan itte onko se jarkevaa vai ei.
    Ja onhan meilla tarjottavana toinen vaihtoehto jos tuntuu etta laitteet on liian hitaita verrattuna vastustajaan heads-up luokassa, osallistu Brackettiin. Siella on mahdollista voittaa ihan vaan puhtaalla taidolla.
     
  13. kime2

    kime2 Gearhead

    Itse henkilökohtaisesti pidän ainoana hankaluutena tuohon Westin sarjaan osallistumisessa sen lisenssin suorittamista,pelkona tietenkin etten läpäisisi sitä :oops:

    Sen suorittamisesta vois joku tietävä antaa pikkasen vinkkiä et kuinka ja miten se suoritetaan?
    Meidän tiimin kuski kun on niitä "vanhan liitonmiehiä" et pääsi mukaan vanhoilla suorituksilla niin ei ole tullut lisenssin ajaminen tutuksi,mut mun suoritukset alkaa olla jo kohta museokamaa et niistä ei taida paljon etua saada :lol:

    Tuota noin sitten jos jossain vaiheessa ajan lisenssin niin saanko sit enään ajaa laillisesti noissa "kyläkisoissa" esim.Kiikalassa tai Pudasjärvellä vai onko hyväksyttyä ajaa testipäivillä muttei noissa kiikalan tapaisissa?
     
  14. supo

    supo Double Gearhead

    Tuo lisenssihomma ei voi olla vaikea kun viitsii katsoa sääntökirjaa ajatuksen kanssa ja kilpailumaksut maksaa mitaä maksaa mutta kuppilassa käyntiähän ei maksa mitään,taksiin 30 edestakaisin matka,grillille yöllä 10 sekä naurettavan pienet humalat ei riitä 100 ekua eli reilusti yli FHRA:n kisojen yhden kisan ilmoittautumiset ja näitähän kuppilailtoja voipi olla itse kelläkin harva se viikonloppu eli ei se kisaaminen paljon maksakkaan!!!Yksi hyvä kisaviikonlopuissa on ainakin kuskin kannalta,muistat koko viikonlopun eikä ole muistikatkoksia niinkuin muina viikonlopuilla!!!Terv:Spet 1937
     
  15. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Edelleen, se FHRA on jäsentensä yhdistys jonka toimintaa hoitaa toimisto jäsenistön valitseman hallituksen linjausten mukaan (toivottavasti). Vaikuttakaa asioihin, osallistukaa kokouksiin ja asettukaa ehdolle niin voitte määrätä osallistumismaksuks vaikka nolla euroo, tai -100. Ite oon tavallinen duunari keskivertoliksalla, pari kakaraa ja asuntovelkaa pk-seudulla. Auto on kimppaprojekti, eikä oo tarvinu ihan viimisii pennejä yleensä venytellä osallistumismaksuihin. Noita osallistumismaksuja on kokeiltu myös kevyempinä, mutta ei se tuonut autoja lisää. Nythän ne itseasiassa ovat lisääntyneet viime vuosina.

    Lisenssiasiasta en osaa sanoa kun en oo sitä itse suorittanut, vanhat kuskit sai sen tutkintokortin ikäänkuin "lahjana". Kertalisensejä on mun mielestä ollut jo pitkään myös "kyläkisoissa" jotka ovat AKK:n hyväksymiä. AKK vaati tosta kertalisenssikäytännöstä luopumista muutama vuosi sitten, koska se on tarkoitettu lajiin tutustumiseen. Vuosikausia kertalisenssillä ajavia ei voine pitää tutustujina? Oli miten oli se on varmasti vaikuttanut osallistujamääriin jonkinverran, mutta vaihtoehtoja ei taida olla kun toi kehitys kehittyy? Samahan on vähän kaiken kanssa, vaikeempaan ja byrokraattisempaan suuntaan ollaan menossa, mutta siihen on yleensä vissit syyt.

    Mulla on sellanen kuva tällä hetkellä, ettei FHRA:n johtokunnan enemmistön mielikuva tosta kisailusta vastaa todellisuutta katuautojen osalta. Katuautot mielletään sellaseksi lajiin tutustumisryhmäksi, jossa ajetaan pari vuotta ja sitten ruvetaan ajamaan "oikeeta kilpaa", ja siihen mielleyhtymään niitä yritetään puristaa. Ehkä siinä olis jonkinlainen silmien avaamisen paikka; osa, ja aika suuri osa, street kuskeista on "streetracereita" eikä koskaan aio mikskään muuksi "kehittyäkään". Miks aikoiskaan, koska ovat huipulla jo nyt?

    Tota samaa aihetta muuten käsiteltiin Spinneri lehdessä tossa joku aika takaperin, ja kirjoitin myös sinne kommentin tilastotietoineen tosta viimeaikaisesta kehityksestä.
    http://www.spinneri.fi/2009/04/fyyran-k ... ssa-katoa/
     
  16. Käkö

    Käkö Gearhead

    Lisenssin ajaminen on helppoa kuin heinänteko, ilmottaudu ennakkoon kisoihin ja ilmottautumisen yhteydessä muista sanoa että haluat ajaa lisenssin.
    Ensin tehdään kirjallinen koe, kaksisivuinen, jossa kysytään erinäisiä asioita kilpaluokista, yleisistä säännöistä ja turvallisuudesta, D1-lisenssille D2-lisenssille ovatten omat kupongit, kysymykset eivät ole vaikeita jos on joskus sääntökirjaa lukenut, ja huom. kun valmistaudutte lisenssiä varten katsokaa myös mitä muita luokkia ko. lisenssillä saa ajaa eli jos on tulossa ajamaan D2:sta vaikka REE-ryhmää varten niin kannattaa vilkaista D2-lisenssin muut luokat myös mitä sääntöjä noin yleisesti niissä on.

    Ja oikeesti, ne kysymykset noissa kupongeissa ei liity ydinfysiikkaan eikä nippelitietoihin, ei kannata pelästyä, mä olen ollut lisenssikuulustelun pitäjänä muutaman kerran ja lisenssiajojen valvojana myöskin, eipä ole vielä tullut hylättyä ketään...

    Kirjalliset kun on suoritettu niin X-merkki auton laseihin ja odottelemaan kutsua lisenssilähtöihin, niitä saa sitten ajaa just sen verran kuin valvojat päättää eli ensin ajetaan läpiajo eli ei tehdä pönäreitä eikä mitään vaan pötkötellään radan päähän hyvinkin rauhallisesti, tokassa lähdössä sitten tehdään jo pönärit ja siitä sitten kiristetään valvojien ohjeiden mukaan.
     
  17. tha022

    tha022 Gearhead

    Samaa mieltä käkön kans ei tuo lisenssi voi olla hankala juttu kun jopa minä sain sen. Jos lukea osaa ja ymmärtää edes puolet siitä mitä luki niin lappu on kädessä.

    FHRA tai lisenssi ei voi olla syy siihen ettei porukka uskalla ajaa.
    Mun rekisteri ottees lukee omistajan kohdalla mun nimi, ei FHRA tai lisenssi joten eiköhän se ole ihan itsestäni kiinni tuonko auton radalle vai en?
    Väitän että tuo jo yllä mainittu kasvojen menetys on suurin syy. Pelätään että yleisö ja/tai kilpakaverit nauraa jos mun ekan kisan lähdöt ei olekkaan matalia 8sek. aikoja.
    Kauhian väännön jälkeen oon saanu 11.2sek ajan ja jos sen saan kympin puolelle niin oon voittanut kaikki mitä halua eli itseni.
     
  18. Rellu8

    Rellu8 Gearhead

    Mites on, onko Kauhajoella mahdollisuus jatkaa autopuolen lisenssin suoritusta, joka keskeytyi noissa FHRA:n viime viikon lopun kisoissa?

    Nim. "Piuhat"
    OL560
     
  19. kime2

    kime2 Gearhead

    Mistähän tuollaista sääntökirjaa vois tiedustella?

    Kuinkas kauan tämä lisenssi sit on voimassa ajoi tai ei eli jos sattuukin pukkaamaan välivuosia...
     
  20. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Löytyy netistä siloin kun fyyran sivut tas toimivat, ja viis ajamatonta vuotta on tutkinto voimassa. Ajetuks riittää käsittääkseni kaikki (S)AKK:n tunnustamat kisat, eli vaikka kertalisenssipyyhkäsy Kiikalassa tai WCC:ssä ja taas on viis vuotta lisää?
     

Kerro tästä muillekin!