Missä Buick Special -64/-65:t ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja kj, 21.2.2010.

  1. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Taitaa olla nyt tämä aiheeltaan lähinnä oleva ketju mihin kirjoitella, kun pihaan tuli 64 Buick Skylark avo :) 300cid+ST300, tehostajat, musta auto valkoisella katolla, vaikuttanut tuolla eteläisessä Suomessa viimeiset vuodet.
    Oliskohan kellään tuollaiseen sopivia niitä kumisia ovistoppareita, ne kun tuosta puuttuu.... .)
     
  2. sbc327

    sbc327 Gearhead

    Sattuisiko kellään olemaan ylimääräisenä -65 Specialin etuvilkkua/parkkia? Jäi käsiin tuommoinen kutakuinkin alkuperäinen neliovinen, kutosella ja ilman tehostajia.

    Arto
    o5o-5575529
     
  3. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Näköjään olin reilu kaksi vuotta sitten kirjoitellut tänne viimeksi...tämäkin menee hieman ohi otsikon vuosimallin, mutta kun ei uutta ketjuakaan viitsi aloittaa. Skylark meni jo keväällä eteenpäin ja eilen tuli haettua Buick Special Deluxe 1967; tämä on aito suomiauto vuodelta -67, myyty uutena Oy Turun Autohalli Oy:stä, huoltokirjan mukaan luovutushuolto tehty 28.4.1967, olllut vuodet 67-77 samalla omistajalla (Lastenpukimo Autere Oy Turku, myyntipäällikön käytössä), seissyt sen jälkeen pitkään tallissa, mr tarkistettu -99 entisöimättömänä alkuperäiskuntoisena mittarissa 114 tkm, sitten parin-kolmen omistajan kautta nyt mulla, autolla mitä ilmeisimmin ajettu nyt vain 122 tkm ja siltä se myös tuntuu. Ovet klopsahtaa kiinni kuin uudessa autossa, kaikki hallintalaitteet on todella napakat, verhoilut täysin ehjät, kaikki toimii...Saamieni tietojen mukaan erä näitä buickeja olis maahantuotu suunnitelmissa taksikäyttö, joten tässä on ilmeisesti ns heavy-duty alusta, kuutonen ja manuaali tottakai ja jarrutehostin, mielenkiintoisia varusteita nopeushälytin ja takalasin puhallin....pitää koittaa purkaa nuo cowl-tagin ja protect-o-platen koodit niin tulee enempi selvyyttä. Mukana alkuperäinen huoltokirja, protect-o-plate yms papereita, käyttöohjekirja, vuoteen -71 leimattu ruostesuojaohjelma...Pesua puunausta ja vahausta sekä perushuolto on lähiohjelmassa... :)
     
    MadMike tykkää tästä.
  4. Jupe

    Jupe Gearhead

    Upea löytö! Ja yleisö vaatii kuvan nähtäväksi..
     
  5. 455STW

    455STW Gearhead

    Moro Bluestone, tuttu laite tuo -67 Special. Hieno säilymä!
     
    MadMike tykkää tästä.
  6. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Heh....tänään on buickin rekisteröinnin 48v vuosipäivä ...:)....jos vaan tallista lähtee autoja edestä niin huomenna liikenteeseen.
    Kävin tänään pesemässä lattiamaton kaverin kärcherin pesulaitteella; ensin autoglymin verhoilushampoota lattiaan muhimaan hetkeksi ja sitten puhtaalla vedellä huuhtelu ja märkäimurointi. Ei pysty niin mustaa kahvia tekemään kuin oli se imuriin palautunut p#skainen vesi. Jos ei muuta niin ainakin raikastuu sisältä. Jos oikein priiman haluaa niin uusi matto tuohon pitäis laittaa, mutta pitäähän se ikä jossain näkyä :p Huomenna verhoilijan jousistaan ryhdistämä penkki paikoilleen ja toivottavasti saa auton ulos ja tien päälle...oddfire hyrisemään ja ratin takaa karahkasta pykälää päälle.....
     
  7. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Keväthuoltoa deluxelle: vaihdettu tulpat, tulpanjohdot ( oli niin korput että "seisoi itsestään" ja eipä olleet juuri millään kiinni tulpissa), virranjakajan kansi, pyörijä, kärjet ( pthyi...made in taiwan), kondensaattori (pthyi uudelleen...), ilmanputsari, venakopan tiivisteet, iskarit ympäriinsä, eteen KYB gas-a-just ja taakse Gabrielin kaasupumput ( että osasivatkin vanhat olla paksussa alustamassassa...jouset oli taakse joku vaihtanut hiljattain)....toisenpuolen takapyörän laakeri pitää vaihtaa kun ääntelee pahasti; tänään posti toi uudet Timkenit krymppirenkaineen, hyvässä lykyssä huomenna onnistuu vaihto. Ja vielä öljypumpun tienoilla olevalle öljyvuodolle saatava stoppi; pumpun korjaussarja päätylevyineen odottaa....
    Kojetaulussa olevaa varmaan silloin uutena asennettua radiota en poista ....lisäksi soittimeksi käy puhelin ja Denonin bluetooth-kaiutin, jolle sillekin pitää tehdä telineen tapainen lattialle vaihteiston päälle. :)
     
  8. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Kylläpäs tuli buickista hiljainen kun vaihtoi sen laakerin. .....kiitosta vaan Vaahtiliiterille prässin lainasta
     
  9. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Melko varmasti tuo meidän special deluxe on maahantuojan viisaasti valitsemalla hd-alustalla. Ainakin siinä on hd-mallin kallistuksenvakaaja edessä: 0,875" eli 22,25mm. En ole vielä saanut selvitettyä mitä muuta siihen kuuluu....
     
  10. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Nyt se posahti koneesta se termarinkopan ja vesipumpun välinen letkun pätkä. Olen jo seuraillut sen kuntoa ja ilmeisestikin siitä tulevaa nestevuotoa ja tilasin jo alkuviikosta rockautosta ko letkun, termarin, sen kopan tiivisteen sekä ylä- ja alavesiletkut. Huomenna pitäis lähteä Oldtimer runiin Mikkeliin ja sitä varten kävin tallilta hakemassa varuiksi tykötarpeita jos vaikka joku letku pettää.....ei löytynyt sopivaa letkua tallilta ja eikun motonettiin. Sen pihalla se sitten petti...eikun metri 16mm letkua mukaan ja Vaahtiliiterin pihaan letkun vaihtoon. 49 vuotta vanha letku oli ihan pahvia, mureni käsiin. Korvasin sen mutkaletkun metrin kiepillä ja eiköhän tuo reissu onnistune....:)
     
  11. Substitute

    Substitute Gearhead

    Biltemassa on tuohon sopivaa mutkaletkua.
     
  12. skipi56

    skipi56 3rd gear

    Ja Buickiin ei Bilteman rojua laiteta ;)
     
  13. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    :p.......juu, kyllä ihan ameriikan merkkiä tulee kiinni...kunhan ne loputkin kamat saadaan tullista kotiin.
     
  14. anttu89

    anttu89 3rd gear

  15. anttu89

    anttu89 3rd gear

    Tuollainen löytyy täältä, about 70-luvulta seissyt tallissa.
     
    hantta tykkää tästä.
  16. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    eipä aukea ilman jotain kirjautumista :(
     
  17. anttu89

    anttu89 3rd gear

    Jaa, katoppa. mitenkä tänne liitetään kuva tiedostona?
     
  18. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Työkaveri toi tuliaisena (tilattuna) ameriikasta Ignitorin kärjettömän setin tuohon oddfire kuutoseen. Halvin löytyi Illinoisista Car Shop Inc nimisestä liikkeestä 70,95USD... siihen 15 USD sisäistä rahtia kun lähettivät kaverin hotellille Losiin mistä paketti kulkeutui sitten mulle...matkatavarana. Halvin suomeen toimitettuna olis ollut 148 USD + verot ja tullit. Täältä halvin tarjous vauhtiputkasta oli 180€, eli säästöä tuli....
    Kun katselin sen ignitorin magneettikiekosta niiden magneettien paikkoja niin selvisi hyvin se määritelmä "odd-fire" ; kaksi magneettia melko vierekkäin, sitten pitkä väli ja taas 2 vierekkäin jne. Ohje käskee asentamaan sen kiekon keskipakosäätäjän alle juuri tiettyyn asentoon verrattuna pyörijän neliskanttiseen ohjaintappiin.... jos menee väärin niin ei taatusti käy....
    Letukan jakajaan kun vastaavan asetti niin oli aivan sama miten se meni reikiinsä....
    Nyt sitten jossain vaiheessa käytävä tallilla (40km päässä) irroittelemassa jakaja ja asennettava osat paikoilleen, saa nähdä pitääkö päittäisvälystä säätää..... ... saattaa jäädä kevääseen. ;)
     
  19. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    No niin, nyt tuli tuo Ignitor asennettua. Ensin pari kuukautta tallissa seisonut buicki tulille; starttia hetken aikaa, sitten töhäys starttipilottia ilmanputsariin kun ei irto bensaa ollut mukana kurkkuun kaadettavaksi ryypyksi, taas starttia ja niinhän se hörähti käymään...... annoin käydä sen aikaa että ryyppy lähti päältä ja sitten hommiin. Pyörittelin ajoitusmerkin kohdalleen ja pyörijän kohti 1 pytyn johtoa. Jakaja kouraan ja purkuun; akselin päittäisvälystä piti pienentää mukana tulleella shimmillä, muuten melko suoraviivainen asennus. Jakaja paikoilleen noin kohdilleen, piuhat kiinni ja..... kääntö virta-avaimesta ja pam. ... oddfire tulilla. Hieman piti ajoitusta myöhäistää että on kohdallaan ja se on siinä. Ja käy muuten niin tasaisesti kuin tuo epätahtinen vaan voi..... :D
     
    Muokattu: 27.12.2016
  20. Holley

    Holley Gearhead

    Jos joku nyt haluaisi eroon 64-65 Specialistaan, V8-koneisesta, niin olis Cougar 1969 tarjota vaihdossa...
     

Kerro tästä muillekin!