Missä kaikki jenkkifarmarit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja ripe, 11.10.2009.

  1. pikkupiru

    pikkupiru Double Gearhead

    löytyskös jokerilt viel kyseiseen kuvaan liittyvää tekstiä
     
  2. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

  3. pikkupiru

    pikkupiru Double Gearhead

    minä kiitän ja kumarran :D
     
  4. -mikado-

    -mikado- 2nd gear

    Nyt löytyy täältäkin ihan siisti Caprice 8). Pientä kukkaa pelleissä siellä täällä, mutta ei mitään vakavaa. Tyhmä kysymys, kummalla D:llä ajetaan kaupungissa, sillä mikä on ympyrän sisällä vai toisella? Toinen vissiin ylivaihde? Ympyrässä olevalla tuli kotiin ajettua.
     
  5. Ruumis

    Ruumis 3rd gear

    Iso D, nii on ylivaihde käytös, pikkudeellä on ne 3 vaihdetta.
    Kaupungissa pikku dee on hyvä, maantiellä taas isolla deellä.

    Itse käytän ainoastaan pikkudeetä, vie mun mielestä vähemmän menovettä kun ei tarvii jokamäkeen ladata kaasu pohjassa.
     
  6. Make.Stw

    Make.Stw 2nd gear

    Eli sen ympyrän (O=Over) sisällä oleva D (=Drive) on se asento, jossa vaihtaa kaikki 4 vaihdetta. Sillä toisella deellä kantsii ajella taajamissa ja kaupungilla. Ei suotta vaihda turhan isoo pykälää.
    Tosin, jos tiuha perä ja normaalikokoiset- tai normaalia matalammat renkaat, niin voipi toimia od:illakin.
    Mun autossa 2.98:1 välitys ja korkeet 235/75/15", niin ylivaihde, etenkin kuorma päällä, lähes turha. Pienemmillä renkailla toimi hienosti.
     
  7. harri60

    harri60 Gearhead

    Jos en aivan väärin muistele, niin 80km/t se remppaa 3- ja 4-vaihteen väliä isolla (D:llä) . Säästää laatikkoa, kun ajelee sillä pienellä D:llä. Itse olen ajellu alle 80km/t vain pienellä d:llä.
     
  8. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    en ole laskenut että mikä perävälitys mulla on, mutta 235/75 talvikiekoilla od on aika turha ellei aja vähintään 90kmh. jossain 70kmh vauhdissa se arpoo jokaisessa mäessä että millähän pykälällä sitä mentäis. kyllä se sitä 80 jaksaa mennä jos on suht tasaista. kesäpyörät on huomattavasti sirommalla kuviolla niin silloin menee paljon heppoisemmin od:lla. kyllä se siitä ajamalla tapansa näyttää 8)
     
  9. Holley

    Holley Gearhead

    Loivamäkisessä maaastossa jopa cruise päällä joskus itse "avustan" laatikkoon kolmosen päälle vähän ennakkoon kickdownilla, jolloin mäen jyrkentyessä ei suotta vekslaa kovin montaa kertaa vaihdetta, vaan mäki mennään ylös kerran pienemmälle vaihtaen ja sitten taas neloselle automatique. Normivauhti on tietenkin se noin 90 km/h, jota vauhtia tykkää auto mennä ja lootakin toimii ihan hyvin. Jyrkkämäkinen tai esim. luminen/sohjoinen "raskas" tie sitten erikseen, silloin ajelen D:llä. Taajamissa myös tiputan OD:ltä normi-D:lle. Eikös näissä ole 90% tuo 2,73 perä. Bongasinpa kauppareissulla tänään muuten sekapohjavärisen Pontiac-farmarin, olipa maalista huolimatta parkkiksen hienoin auto!
     
  10. ktech

    ktech 3rd gear

    itse ajelen enimmäkseen OD-asento päällä, ja tarvittaessa pudotan sitten D:lle, kuten mutkainen mäkinen tie jossa 80-rajoitus tai 60-alue taajamissa.. jne.
     
  11. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Aina Iso D päällä oli sitten kylä tai isompi tie. Sitä vartenhan se automaatti on ettei tartte vekslata keppiä 8) . Yhtään TH-200r4 laatikkoa en ole saanut ajamalla rikki. TH-400 laatikko on sulanut liiasta lämmöstä ja TH-350Lockup:ista mennyt kolmosen levyt.
     
  12. Vilkuna

    Vilkuna Gearhead

    Verosta

    Toisesta topicista lainattua:
    Mitä ihmettä? Ryssänessonbaarin juttuja?
     
  13. Make.Stw

    Make.Stw 2nd gear

    3 vaihteisissa taitaa olla. 4 vaihteisissa (ainakin v.-90)m vakio 3.23 ja vaihtoehtoja oli 5kpl. Eli uustuoduissa suattaapi ollaa hajontaa. Minä avitan myös kaasulla ennen jyrkkää mäkee.

    Jos se tuntuu pers`tuntumalta menevän aina hyvin od:illa, niin ajelee sitten sillä, mutta turha sitä on minkään periaatesyyn takia alkaa rasittamaan, jos selkeesti huomaa, että oikeeta pykälää ei tahdo hiljaisessa ajossa löytyä.
     
  14. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    "Vakio" ei ole edes 1990 mallissa 3.23, vaan se on "tow set"-paketin optio.

    Metron tuomissa 1990 on pääasiassa 2.93 ruuvi. Ja yleisimmin farkuissa vaikuttaa olevan 2.73 ruuvi..
     
  15. Vilkuna

    Vilkuna Gearhead

    Kiitos tiedosta. Raketti-inssille respektit.
     
  16. Vilkuna

    Vilkuna Gearhead

    Se ympyrä on O-kirjan, eli asento on Overdrive, eli ylivaihde...
     
  17. '82 Le Sabre

    '82 Le Sabre 1st gear

    Mun sämpylässä tuntuis, et ainoastaan turbiinilukko menee tossa vauhdissa päälle/pois jos on mäkinen tie... Vasta todella jyrkässä mäessä menee kolmonen.
     
  18. Make.Stw

    Make.Stw 2nd gear

    Aha. No sit GM esite puhuu paskaa.
     
  19. HELL2

    HELL2 Gearhead

    Kaunistin tallin aution oloista pihapiiriä hommaamalla 85 Lesabren. Sympaattinen ilmestys... loota vaan ei toimi(th 350)ex omistaja vaihtanu turbiinin stefan mut öljyt tulee pihalle niiltä nurkilta ja kait pakki vähän oireillu. en oo vielä ropannu kesempänä sitte. Mukana tuli Hyvät nastarenkaat(bf goodrich) kromivalsseilla oisivat ylimääräset ja tarvetta ois Olssin jako th 350 toimivalle lootalle...tai r4.lle. Seitsemäs Stw itelle ja aina näistä tykänny(+4 sedania).
     
  20. Holley

    Holley Gearhead

    aivan totta, 3.23 lukee, mutta esitteessä (se USA CAR Centerissä aikanaan ollut suomi/englanti, 6s. folderi) lukee "You'll be impressed" eli olen aika impressed, kun lukee Classic wagonille 3,23 välitykseksi. Toisaalta esim. '87 Buickin Buyers Guide, 52-sivuinen opus listaa "available equipment" perävälitykset 3,23 ja 3,08, mutta itse vakiovälitystä, sitä 2,73:a ei mainita missään. Kun kaivaa lisää, '87 Caprice-esite, USA-versio 16sivua, ei kerro YHTÄÄN mitään moottorista/laatikosta/perästä noin numeromielessä. Ehkä osin kyse autosta, ei mikään Corvette, osin taas ajasta: malli oli jo '80-luvun puolenvälin jälkeen jonkilainen "tehdään nyt, kun niitä ostetaan"-malli?
     

Kerro tästä muillekin!