Missä kaikki jenkkifarmarit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja ripe, 11.10.2009.

  1. Janne_P

    Janne_P 3rd gear

    Etujousen vaihto-ohjeet for dummies

    Nonni. Seuraava probleema on saatu aikaan. :eek:

    Kertokaapas nyt tälle mämmiräpylälle kädestä pitäen, rautalangasta vääntäen ja vaihe vaiheelta että :

    Miten Capriceen vaihdetaan etujousi ?
     
  2. Fleetline

    Fleetline Gearhead

    Juu yks väliputki pitäis vielä löytymän
     
  3. Aako

    Aako 1st gear

    Re: Etujousen vaihto-ohjeet for dummies

    Eti semmonen tyyppi, joka on semmosen vaihtanut, On erittäin vaarallinen toimenpide, jos ei tiedä tismalleen, mitä tekee... Oon noita muutamia vaihtanu ja aina on löysät housuissa koko ajan :D
     
  4. Janne_P

    Janne_P 3rd gear

    No sillähän minä kyselenkin, että kuinka toimien tuo keula purkaantuu oikein ja turvallisesti.

    Ajattelin vain, että ei sitä lukemalla uimaan opi, veteen se on mentävä. Remonttia tekemällä kai sitä parhaiten tuota ajokkiaan oppii tuntemaan ja ymmärtämään.

    Ikäni olen autojen kanssa ropannut, mutta nämä jenkit ovat mulle uus tuttavuus. Siksi minä täälläkin luuhaan ja kyselen triviaaleja kysymyksiä.

    Oliskos jollakin heittää kuvaa, josta ilmenee pitkäkaton keulan "stance" kun etujouset ovat ryhdissään ? Eikä haittaa, vaikka autossa olis esim 235/75R15 tjsp. kumit alla :D Em. kumit ruuvasin omaani alle ja voi sitä krohinan määrää. :mad: Joka jeesuksen routaheitto ja töyssy aiheuttaa etulokarien hinkaamista ! (Kulutuspinnan ulkonurkka hinkkaa kiinni lokariin)
     
  5. mke77

    mke77 Gearhead

    tosa o tänki vuode aikan 3:met etuset capriisee vaihettu...ja ei siinnä muut ol ku iskari poijes, alapallon mutu auki, koko olkavarsi, jarrusatula/levy , ja ylätukivarsi stydeemi pänniin ylös(pois edest) ja varovaste alatukivartta päästää ales päin ja samalla ujuttaa sitä jouse alapäätä poijes sielt pesästään... ja samal lain takas päite uuden kans... eli jouse ylä pää sinne koteloos, ja ala pää sin hollil, sit vaa tuki vartta ylemmäs, jousta sisemmäs vänkäril, tukivartta ylemmäs, jousta sisemmäs, tukivartta ylemmäs, jousta sisemmäs, jne jne jne.... vähän kerrallas... :eek:
     
  6. Aako

    Aako 1st gear

    Näinhän se menee! Kannattaa vielä sitoa se jousi, ettei vaan pääse lipsahtammaan lentoon, ettei tosiaan tuu niitä vahinkoja!

    En ilkeyttäni pistäny tuota edellistä kommenttia asiaan, ka ku ei tiedä, minkä tasoinen asentaja on toisessa päässä ja jos sattuu ensimmäiset remontit olemaan kyseessä, niin tuo jousenvaihto ei ole sellainen, mistä kannattas omikseen aloittaa!!
     
  7. mke77

    mke77 Gearhead

    ^tuo o toki totta, kyl siin karastuu hiuka liikkaa jos ekana remottina otta full-side:in jouse vaiho :rotfl: toki jos kukkaro kestää ni käy bilteemast ostaa "mersu malli" jousipuristimet...tahi ostaa iha isoo jengatankoo ja teköö latikast "vastteet" millä sen jengatsango saa vetämään jouse keskeltä myttyyn :eek:
    ...helpottaaha tuo kauhiaste jos se jousi o "mytyssä" ees hiuka....mut ite en tosiaan oll jaksanu kikkailla koko puristimilla´enää olleskaa , kosk sinne ne hiuka menee ku hiukan "ujuttaa" ja käyttää sitä voimaa :rotfl:
     
  8. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    pontiacista tullu tapettua sähkövikoja, oikeestaan kaikki toimii, kytkimet ja katkaisijat vaan enemmän tai vähemmän hapettuneita. yksi sähkövika vielä kummittelee, meinaan lämppärin ropellin pyörimisnopeus. luulin vian johtuvat vähän lämpöä saaneesta vastusmötikästä, se siinä moottorin vieressä mutta eipäs ollutkaan. välillä pelaa kaikki nopeudet, välillä pelkkä hitain. kun sen vastusmötikkään tulevan päävirtajohdon kytkee hyppylangalla "yli" mistä tahansa vastuksesta moottorin kierrosluku nousee. aikansa kun sörkkii niin taas pelaa vähän aikaa. jossain on jotain hapettumaa. cruisea en ole saanut (vielä) toimimaan ja perälaudan lasin avaaminen sytyttää SES-valon :eek:
     
  9. trooper

    trooper 1st gear

    Mobitivesta saa kohtuuhintaan asiallisen jousipuristimen.Vaihdettiin kaverin farmiin dieselin etujouset ja aika vahvakin jenkatanko taipui..Muutaman kerran on farmeihin etujousia vaihdeltu eli riskit on tiedossa vaikka mitään ei oo sattunutkaan..samalla kun etujousi on irti kannattaa harkita myös puslien ja pallonivelten vaihtoa niin on kerralla kunnossa.Ainakin sitä ollaan harrastettu omien autojen kanssa kun niitä on tarkoitus pitää pitkään..
     
  10. Ruumis

    Ruumis 3rd gear

    Huomenna vaihtuu TPS anturi.. Toivottavasti tämä korjaa osaksi tota 25l/100km kulutusta(seka ajossa)
     
  11. Janne_P

    Janne_P 3rd gear

    Niin siinä vaan kävi, että sain jouset pois hallitusti auton alta. Vielä on henkikulta, silmät ja kaikki sormetkin tallessa. :D

    Olisko jollakin viisautta heittää originaalietujousen mitat ? Auton alta irroittamani etujouset olivat 36cm pitkiä ja niissä oli noin 6 kierrosta. Näyttävät vaan niin aneemisilta, että tuli mieleeni, että onko tuohon joku s**tanan Tyrä-Eero tehnyt jonku h***vetin Makita-madalluksen :mad:
     
  12. Vilkuna

    Vilkuna Gearhead

    Eipäs menekkään Buickki vielä purkuun - vaan korjataan.

    Nyt kyselisinkin mikä olisi parhain tapa puhdistaa kaikki kököt ja kattilakivet pois jäähdytysjärjestelmästä?
     
  13. Aako

    Aako 1st gear

    Tiiä häntä, onko paras, tai edes hyvä, mutta mää oon ottanu termostaatin pois ja lyöny konetiskiainetta veden! sekaan ja ajanu muutaman kerran lämpimäks, sitten muutamia huuhtelukertoja ja termari takas. Ainakin niisto tullu selvästi lämpimämpiä talviautoja sen jälkeen :)
    Hyvin löytää paikat, jotka on korjattu jäähdyttimenkorjaus mömmöillä : vuotavat jälleen :D
     
  14. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    paikallisesta grillihiili & pakkelilasta - puljusta eli vissiin varaosaliike, hain king syylärputsis-nimistä mössöä. en tiedä mitä kaikkea se irroitti mutta jumalaton paska sieltä jäähdytysjärjestelmästä tuli. muljut syylariin, 20km lenkki ja proppu auki. silkkaa vettä sisään ja sama lenkki, proppu auki ja vedet pihalle. sama vielä kerran ja sen jälkeen uudet nesteet sisään.

    piruuttani ropailin vähän tuota valkoista capraissia, pikku huikka kaasariin ja se tärähti tulille 8) täytyy vähän sipistellä sitä ja vaihtaa kaikki muljut niin saa vähän lisäselkoa että mitä sen kanssa tekis. se on kuulemma jääny pois ajosta laatikkovian takia, kesken ajon naks ja meno hyyty, ei eteen ei taakse. öölit on punaruskeat mutta ei haise palaneelle kytkimelle... olisko turbiinin kaula poikki tai irti niittauksestaan. vai öölipumppu sökö? no toimiva loota+turpaani löytyy iteltä no problem mutta ei oo paikkaa missä vaihtaa. ei saa pirssiä niin ylös että sais alakautta eikä oo nostovehkeitä että sais otettua konehuoneen puolelta koko paketin ylös :-?
     
  15. hamppi

    hamppi 2nd gear

    Vaihdoin tuohon Safariin Holleyn Rosesterin tilalle, niin tuli ajankohtaseks poistella turhiks jääneet alipaineletkut ja samalla vähän muutakin rojua konehuoneesta.
    Ihan mielenkiinnosta kysyn että mihin ne alipaineletkut menee, jotka lähtee konehuoneesta pois?
    Muuten, jos jollakin on tarvetta ilmastoinnin osille niin olis tarjolla :p Kenno sun muut..
    Kompuran kunnosta en mene valalle, mutta kuvittelisin olevan ehjä.
    Otin pois koska ilmastointi olis tarvinnu täyttää, enkä koe tarvitsevani ku kerran lasit aukee :D
     
  16. Aako

    Aako 1st gear

    Ainakin lämmityslaitteen ohjauksia toimii alipaineella...
     
  17. taunusstyle

    taunusstyle Gearhead

    mie saatan tarvita kesämmällä nuita ilmastoinnin osia jos nykyset osat osottautuu vuotaviksi,tuo kompura on mulla onneksi ehjä (luultavasti)
     
  18. Stetson

    Stetson 3rd gear

    Kysytään nyt täällä vaikka onkin setani kyseessä...

    Mites ton ilmastoinnin kanssa, kun viime kesänä toimi ihan oolrait, mutta nyt talven jälkeen ei lähe kompura päälle? Litkut loppu vai kompura kyrvähtäny? Kompura muistaakseni melko uusi. Pitääkö se sitten käydä täyttämässä jossain liikkeessä ettei tuu otsonikato ja maailmanloppu? Löytyykö tohon edes oikeeta ainetta enää kun kuulemma r12 valmistus lopetettu?

    Tossa noin alkuun "muutama" kysymys... :lol:
     
  19. Ruumis

    Ruumis 3rd gear

    Käytin pajalla tps vaihdossa. Säädetty 0,58 ja vikakoodeja ei anna. Pyörii todella tasaisesti tyhjäkäynnillä. Mutta kasausvaiheessa varmaan mennyt jokin pieleen.
    Ei vastaa kunnolla kaasuun, ei minkäänsortin puhtia koko koneessa, paukkuu imusarjaan kun pidät kaasua pohjassa, ja nykii ihan kiitettävästi..Ei löydy minkäänlaisia menohaluja, vaan hyytyy täysin mäkeen ja pysähtyy..
    Eli, mikä on voinut mennä pieleen? Pakko olisi saada äkkiä kuntoon.

    Todellakin kova kiire tän asian kans..
     
  20. Aako

    Aako 1st gear

    Jos käytit pajalla ja jotain meni pieleen, niin ensisijaisesti auto takas sinne pajalle ja vaatimus asian korjaamiseksi takuuseen! Tämä siis siinä tapauksessa, että todellakin vika paheni/ ei korjautunut korjaamolla!!

    Ei Se kannata maksaa autos särkemisestä... tämä ihan korjaamonpitäjän kommenttina, mua niin ottaa aivoon, jos autoa ei korjaamolla korjata kuntoon asti, toisaalta, jos korjaamo ei edes saa tietoa pieleen menneestä korjauksesta, niin ei osaa ottaa huomioon asiaa seuraavasakaan remontissa, joka sitten menee pieleen, kun ei tiedä tekevänsä virhettä!
     

Kerro tästä muillekin!