Missä mannerheimin Mersu?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja Lutra, 18.6.2004.

  1. Lutra

    Lutra 1st gear

    Laitoin tuossa viikonloppuna Imperial Palace Hotelliin Email-kysymyksiä joista pitäisi selvitä onko auto sama kuin Marskin. Ilmoittelen täällä jos vastaus tulee. Ja jollei vastausta kuulu viikon sisään niin lähestyn faksilla tai soitan.
     
  2. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear


    Jahka löytäisi sen albumin tuolta perikunnan tavarakasasta keskellä remonttia ;)

    Ja sitten ne pilkotun Cordin kuvat olivat jossain 90-luvun lopun/2000-luvun alun Mobilistissa..? Kun vaan muistais missä pinossa se lehti luuraa?

    Ja sitten noita pula-aika pikkareita ja maamoottoreita 20-30-luvun V8
    Caddyistä löytyy 80-luvulla julkaistusta kirjasta "Automobiili - aikamme kuvajainen " Julkaisuvuosi joku 82-83? Juniorina 80-luvulla tuli moinen opus lainattua kirjastosta..

    Siinä oli mm. 1927 Suomi Caddy "Pick Up". Ja se "maamoottori", eli Caddyn lättäpää v8- kone + laatikko yhä kiinni rungonpätkässä, jossa oli myös kyylari kromikehyksineen omalla paikallaan.. On sillä ollut kiva pyöritellä hihnalla :odroll: viljanerottelukonetta ja paanukonetta .. Lättäpään päristessä runkoaisojen välissä. Eihän se kruisailukaan mitään olisi ollut :-?

    Toinen säälittävä tapaus oli Kuopiolaisen Saastamoinen Oy:n vanhan 1913? tarkoituksella säästetyn Selfstrater Caddyn paalaaminen sotakorvausvuosina 40-luvun lopussa. Eräs konepajalla tuolloin töissä ollut sukulainen on vielä ihan hyvässä iskussa ja saanut uuden kuulokojeen, joten pitää tentata biilistä enemmän kun seuraavan kerran nähdään.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Minneköhän ne kaksi nelivetoista Steyriä, jotka mannerheim sai samalla lahjaksi mesen ohella katosivat ? Mulla olis muutama valokuva niistä marskeineen. Isoisä oli kuvat ottanut kamerallaan, kun Marski kävi tarkastamassa hänenkin yksikköään Voznezenjan tienoilla joskus 43??[/quote]

    Vastoin joitakin julkisuudessa esitettyjä väitteitä, tämä Mercedes ei ollut Hitlerin syntymäpäivälahja Mannerheimille 75-vuotissyntymäpäivillään 4.6.1942 Marski sai Hitleriltä lahjaksi kolme tuliterää Steyr-maastoautoa

    Lainaus http://www.mannerheim.fi/13_erity/s_auto2.htm
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Lueskelin tuossa juuri (ties kuinka monennetta kertaa, on se vaan niin hieno lehti) Senior Mobilistia(4/2003), jossa oli kuva Marskin Steyristä.

    Kuvatekstissä sanottiin, että Mäntsälän VPK:lla pitäisi olla tällainen "paloauto-varuste-varustettu" jemmassa.

    Onkos joku nähnyt?
     
  6. Lutra

    Lutra 1st gear

  7. Crown57

    Crown57 Gearhead

    Toivotaan, että löytyy!
    Ja tänä päivänä internet onneksi tarjoaa uudet mahdollisuudet pistää kyselyä eteenpäin..

    Muuten, muistan nähneeni Mobilistissa joskus kuvia suomalaisen kilpa-ajajan K.A. Ebbin Auburn roadsterista, siis löyty hetkellä..

    Onkos tämä projekti missä vaiheessa?

    Kuten tämän Karl Larkin ent. Cord L-29, kori taisi olla ns. elämänsä ehtoo puolella?

    Siksi juttu tuli mieleeni kun sain hankittua kirjan "Cord L-29 the front drive legend" (Hyllystä löytyy myös se 810/812 -malleista kertova kirja! joka muuten on kirjana sellainen, että jokaisella tuon ajan autoista kiinnostuneilla tulisi olla. Siinä on kaikki piirustukset/patentit jne jne protot kuvattuna, HIENO KIRJA!!), jossa oli lehtileike 20/30-lukujen taitteen Accelerator - lehdestä.

    ARTIKKELISSA HEHKUTETTIIN SUOMALAISTA K.A. EBBiä, joka ajaa kilpaa AUBURNILLA! Autosta + palkintopysteistä oli jopa kuva lehdessä!! "K.Ebb of Helisingfors, Finland, with fastest stock car in Finland."

    Ainiiin, tuosta Cordista sen verran, että kävin joskus "emailvaihtoa" erään amerikkalaisen kaverin kanssa, joka oli entisöinyt 6-7 L-29 Cordia..

    Mielenkiinnosta tuli sitten kysyttyä, että minkälaiset mahdollisuudet tämmöiseen on ylipäätänsä löytää koria jostain... Noh, vastaus oli aika jyrkkä " ei mistään, kori täytyy teetättää ja se vasta on kallista" :oops:

    Cord L-29 on kyllä yksi hienoimmista autoista mitä on tällä planeetalla tehty.

    [​IMG]
     
  8. Lutra

    Lutra 1st gear

    Taisi Mersu löytyä!

    Nykyinenen omistaja ei ole ihan tyhjätasku, voi olla aika vaikea tavoittaa kaveria jotta voisi kysyä voiko poiketa kylään.

    Erityiskiitos Crown57 nimimerkin takaa löytyvälle Mikalle loistavasta salapoliisityöstä !!!

    t:Jari :D
     
  9. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

  10. Tuplawee

    Tuplawee Gearhead

     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    770k mese ja parimuutakin

    käväsin hätäsesti Saksan maalla ja siellä on hieno museo johon ei 8 tuntia riittänyt kuin läpikävelemiseen, parempaa tietoa löytyy
    www.technik-museum.de tää on paikka jonne myös isoisä kannattaa viedä on meinaa sotakalustoa sekä kaikkea mekaanista roipetta mitä vain voi Saksalainen keksiä. Frankfurttiin tahi Kölniin halppis lennoilla ja junalla melekein museon oven eteen pääsee, kannattaa käydä.

    Tupikselle siitä ylämyllyn vanhat autot museossa olevasta mersusta se on vain 230 halppis malli verratuna joka suhteessa 770 k verrattuna, meinaa vertasin niitä ko. museossa saksanmaalla.

    Vanhojen itäsuomalaisten pussihousujen mukaan se ainut Bukatti tais löytää viimeisen sijan Juuan maaperästä. Lieksan kankailta tosin mullan alta löytynee SPJ Keinäsen kilpa chryslerin jäänteet, jokunen vanne ja taka loksut on vanhemman polven mobilistin tallin seinällä.
     
  12. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Kyllähän Mannerheimin Packard on taas tietysti kasassa valtavan työn jälkeen, välillä se tosiaan oli paloiksi pilkottuna Turun saaristossa. Muistan muuten joskus 25 vuotta sitten Joensuun tienoilla kuulleeni tuota Bugatti-huhua, sitä kannattaisi jonkin hurjan yrittää jäljittää, ovat nimittäin Bugatin jämäosatkin aika haluttuja tuolla suuressa maailmassa, saati jos löytyisi rungonpätkää numerolla...
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kyllä sitä on etsitty viimeiset 20v ja jos oikein muistan jopa kantakorttikin ja maahan haudannu henkilökin löydetty mutta ei sitä bugattia oo löytyny eikä varmaan löydykkään, jos joltain kysyy niin kaikki paikalliset pussihuosut vaikenee asiasta. Itse pidän tätä bugattia vähän kyseenalaisena juttuna.
     
  14. Pande_K

    Pande_K Double Gearhead

    Hieno tuo cb125twinin laittama Rolls-kuva.

    Minua on mietityttänyt tuon Sotamuseon omistaman Rollsin suhteen, että eikös se oikeastaan ole varastettu auto. Historiatiedoissa kerrotaan aina, että joku venäläinen ruhtinas sen uutena osti ja että vallankumouksen melskeissä joku venäläinen matruusi sen ajoi Suomeen. Ei siinä ilmeisesti missään vaiheessa alkuperäiseltä omistajalta mitään kyselty, kun auto sitten siirtyi Suomen armeijan käyttöön.

    Oli se Svartvikin museossa ollut 770-Mersu tosiaan vaikuttava näky aikoinaan!
     
  15. quuppa

    quuppa Gearhead

  16. auburn

    auburn Gearhead

    Nostetaas tätäkin, kävitkö Lutra sitten lopulta katsomassa sitä Mannerheimin Mersua, mikä oli vastaanotto, löytyykö kuvia ?
     
  17. Karva

    Karva Gearhead

    Ei liene suuri salaisuus, mutta Mr E.R Lahti, tunnettu mobilisti ja auto-keräily harrastajalla on tallissa työn alla sota-mersu SA-1 kilvillä, on kotoisin pohjanmaalta, sitä ennen ei liikkeistä ole hajua, herrat itse kyllä tietää, mutta olin itse vieressä seisomassa ja talkoissa kun koria nostettiin, nosturilla rungolta irti, eli kerrankin paikalla kun jotain tapahtuu.

    Kilpi on SA-1 ja auto on Mersu, mallista tai tyypistä en sano mitään, mutta se näytti virestä seistessä suht pieneltä olis luullut olevan huomattavasti isompa, keskiverto -30 lukuisen 7-9 hlö sedanin kokoinen, pikkasen oli erikoinen värkki ja jokin yksityis kohta jäi mieleen, kuten mm, takajousitus, joka oli erillinen, kunto oli yllättävän hyvä, ja tämä tapahtui viime kesän loppupuolella.

    Montakohan nouta SA-1 kilpisiä on lopun perin ollut, ja eikös se mäne kutakuin niin jotta Sa-kilpiset oli armeijakunnan käytössä, eli ylempä sotajohto käytti, kenraalikunta jne, mutta ne varsinaiset herrat, Mannerheim, Ryti jne, isot ukot käytti autoja joissa ei ollut minkään valtakunnan kilpeä, korkeintaan vaakuna tai vastaava tunnus, jos sitäkään, desanttien pelossa on kuulemma joskus ajettu jopa tavallisilla sa-kilvillä.
     
  18. daimleri

    daimleri Gearhead

    seuraava on pelkkää mutua/muistan "esson-baarissa/hevosmiästen-tietotoimistossa" kuulleeni:

    sa-1 kilpi olisi ollut aina ko. hetkellä sillä ns. ylintä valtaa pitävällä (ei kuitenkaan presidentillä) ja kaikissa ko. hlön käytössä olleilla kulkineilla

    pressa olisi liikkunut vaakunalla varustetulla autolla ??

    viisammat korjatkoon ...... :odroll:
     
  19. poku

    poku 1st gear

    Pakko vastata. Adin mersu on legenda joka elää todellisuudessa Adin lahja Marskille oli sota VW ja siitä on tehty tutkimus.
     
  20. heikkisj

    heikkisj Gearhead

Kerro tästä muillekin!