Missä nämä autot nykyään luuraa?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja KTM, 12.11.2003.

  1. KTM

    KTM Gearhead

    Katselin vanhoja Kaseja jokin aika sitten iltojen iloksi ja esiin ponnahti vanhat suosikit. Tietääkö missä luetellut autot nykyään ovat ja missä kunnossa?

    -Chevy ´56 metallipunainen kiihdytysauto UEH-926,Pera Ilmonen, V8 1/80
    -Chevy Corvette ´75 musta+mirra NB-841, Ahti Virtanen, V8 6/80
    -Pontiac Firebird ´68, Murano violetti NN-284, Harri "Hörö" Haranko, V8 1/79 ja 4/81
    -Pontiac Firebird ´74, punainen + flake, NK-935, Pera V8 6/79
    -Chevy Impala Targa ´70, tummavioletti+mirra ja raitoja NK-429, Patrick Lassas, V8 5/82
    -Ford Mustang Mach 1 ´69, Murano vihreä, Ahti Virtanen, V8 8/81

    Oikeastaan kaikki nämä olivat voimakkaasti muutettuja ja erikoismallattuja silloin joskus. Onkohan yksikään säilyttänyt nostalgisen hottenttottiasun.
     
  2. Pro ´55

    Pro ´55 Gearhead

    Toi Ilmosen entinen viiskutonen on täysin hengissä ja erittäin hienossa kunnossa eräällä Classic Chevy Clubin jäsenellä, jonka henkilöllisyyttä en lupaa kysymättä julkista.
    Auto on kuitenkin hyvissä käsissä ja voi hyvin. Väri on vaihtunut ja ilmeisesti osittain tekniikkakin on kokenut muutoksia, niinkuin kaikissa näissä harrastepeleissä yleensäkin (museoautoja lukuunottamatta).
     
  3. z28

    z28 Gearhead

    lassaksen impala projektina jyväskylässä
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Hörö-Harangon Firebird rakennettiin uusiksi `80-luvun puolen välin jälkeen. Taisi olla joku Pertti Kalpala (?) jonka omistamana esiteltiin aikoinaan Street&Racessa. Auto liikkui `90-luvun puolen välin aikoihin kesän verran Porissa. Sen jälkeisistä vaiheista ei tietoa. Olisi kyllä kiva tietää missä nykyään majailee, se vasta "kulttuuri-teko" olisi jos sen entisöisi takaisin vanhaan Suomi-hottentotti asuun !
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ahti Virtasen entinen Mustang majailee varmaan vieläkin Porin seudulla ja aika liki samassa kunnossa oli kun viimeksi liikenteessä näin, tosin siitä on jo jokunen vuosi. Sivuputket taisivat puuttua.
     
  6. B 49

    B 49 Gearhead

    Vähän ohi aiheesta,mutta mä olin 70-80 lukujen vaihteessa A.Wikmanin automaalaamossa oppipoikana kun siellä maalatiin toiseen kertaan Hörön Pontiackia.Tuli siitäkin vähän kittejä hiottua.P.Ekmannin(tulikohan nimi oikein)Novakin oli siellä niihin aikoihin.Se tuli silloin hopean väriseksi.
     
  7. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Ilmosen '56 taitaa olla vielä samoissa kilvissäkin, Ilmosen jälkeen se oli toisella omistajalla kisakäytössä jonka jälkeen kolmas omistaja palautti sen kadulle ja rakensi pitkälti nykyiseen kuosiinsa, väritys oli puna hopea tekniikkana 327, 12 bolt lukko ja manuaali. Tais olla '86 american car showssa classic luokan kakkonen ja esiintyi JVC:n mainoksissa. Seuraava omistaja vaihtoi manuaalin tilalle TH 400 automaatin, levyjarrut ja 327 mottia vähän piristettiin. Innostus kuitenkin hiipu ja laite kerkes pari vuotta seistäkin laatikon hajottua kunnes se herätettiin henkiin ja myyntiin. Oli muuten vakioturbiinilla aika lahna. Uus omistaja lienee tehnyt autolle yhtä sun toista, nykyinen väri on vihree/hopee.

    Pera vaihtoi Firebirdinsä corvetteen ja myöhemmistä vaiheista ei mulla ole tietoa.

    Virtasen Ahdin mustang oli varmaan maan ensimmäisiä, ellei jopa ensimmäinen pitkälle rakennettu auto huiman leveine renkaineen, erikoismaalauksineen ja Appliance five spoke vanteineen. Tuli joskus skidinä päästyä oikeen kyytiin kun "autettiin" setiä stereoiden laitossa.

    Harangon Firebird taidettiin esitellä kasissa pariinkin otteeseen, eka versio kuohiutui Tapiolassa lyhtypylvääseen ja toinen olikin perustellisemmin rakennettu, vaikka ekakin oli siihen aikaan upea. Kalpala ajoi laitteella jopa katukisoja hyvällä menestyksellä.
     
  8. neppari

    neppari Gearhead

    Onkos targa-Impala vielä Pikkiksellä??
     
  9. jusi99

    jusi99 Gearhead

    Olisiko jollain enemmän tietoa auton olinpaikasta ja / tai omistajasta?
     
  10. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Sain ajaa Peran kauniilla '56lla kadulla ja silloin se ei ollut kovin rakennettu Drag racingkiin.
    Kone oli tosi nopea ja etuiskarit kai Drag-mallia; tulee ulos ja jämähtää että tulee painon siirto taakse. Auto keinui kuin laiva aalloilla...

    Pera oli Saku Nordlingin naapuri. Saku suunnitteli ja rakensi sen "Suomen nopeimman katu Chevy Malibun", joissa lauloi "kovaa ja korkealta" 327" - mun suosikki Chevyn kone.
    Hommasin siihen Sakulle mm alukannet, hänen mitoilla, jotka ihmeekseni kesti hyvin ja siitä innostuneena teetätin yleismalli aihion joita mm Turbo-Timo Lehtimäki käytti moniin 4-6-8cyl koneisiin hyvällä menestyksellä. Jopa rallissa!

    Ripa Koskinen myöhemmin osti Sakun auton sen ja teki sen ympärille kivan menestyvän bisneksen.
     
  11. Oliko tämä se auto ja kone, joka oli aikoinaan (joskus 80 -luvulla?) Veekasissa. Nokka-akseli joku vanhan liiton verme, jossa jutun mukaan mahtavat soundit. Olis kyllä kiva tietää mikähän se nokka sitten oli..
     
  12. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear

    Harangon Pontiac esittelyssä myös VM 5/1982.
     
  13. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear

    Virtasen Vette VM 3/1981 Tunnel-Ramilla.
     
  14. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    "Oliko tämä se auto ja kone, joka oli aikoinaan (joskus 80 -luvulla?) Veekasissa. Nokka-akseli joku vanhan liiton verme, jossa jutun mukaan mahtavat soundit. Olis kyllä kiva tietää mikähän se nokka sitten oli.."

    Sama auto jos oli - viinin punainen ja kerma.

    Joo, kone oli tuon tuntuinen ja makeat soundit. Uskon että oli Sakun suunnittelema ja ainakin osittain rakentama. Varma en ole.
    Saku oli hyvä ja tarkka suunittelemaan koneiden kombiloita jotka toimivat ja pysyi kasassa.
    Hänen tieto/taito ihmetti usein koska hän ei osannut englantia mutta silti kaivoi tietoa Jenkeistä jotain kautta!
    Taisi voittaa Hangossa katuauto luokkansa kun se sarja oli FHRAn suosituin.
     
  15. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Muokattu: 12.7.2024
  16. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Uus yritys toisesta paikasta.
    Niin, nämä drag autot tuli Kaliforniasta Suomeen ja kiinnostais tietää niiden jatkoista;

    '55 Chevy FI, jäykkä etuakseli, metanooli ja paljon muuta. Hieno auto!
    https://imgur.com/a/ZMBUd9L
    https://imgur.com/EoXvnbk
    https://imgur.com/kh01KD9
    - Jos muistan oikein autossa oli jäähdytys metanoolitankin sisällä! Kts putket.
    - Omistaja/rakentaja sanoi että voi ajaa aika kauan noilla eväillä koska metanooli jäähdytti

    Ja '55 rullaava Drag kori;
    https://imgur.com/e0iXJkh

    Toivottavasti aloittaja ei tykkää huonoa kun tungen hänen ketjuun mutta kun kuuluvat samaan aiheeseen.
     
    Muokattu: 13.7.2024
  17. Mulla oli mielikuva valko-vihreästä, mutta saattoi se olla tollanen puna-valkoinenkin. Sitä, kun on sama pää kesät talvet jne.

    Se nokka jäi mieleen siitä jutusta. Ei tapahtunut alle 3000 rpm (tai jotain sinne päin) mitään ja sitten kone lauloi..

    Taidat olla vastauksen kanssa myöhässä noin 21 vuotta..;)
     
  18. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Taidat olla myöhässä noin 21 vuotta..;)

    Noin sanoi entinen morsiankin kun asken kyselin sopisiko tavata..... :)
     
    eeko tykkää tästä.
  19. z28

    z28 Gearhead

    Samalla miehellä vieläkin,jyväskylässä.
     
  20. fmila

    fmila Gearhead

    Pientä korjausta Peran 56iin. Niitähän on ollut 2 kpl. Se "kilpuri" UEH-926 oli alkuun puna/valk ja sit myöhemmin kilpurina "marjapuuron"-värinen. Se meni sit eteen päin Kankelille. Seuraavaksi tuli jenkeistä se vihreä/valkoinen HT, joka oli kadulla kiukkuisella 400lla SBC:llä. Minäkin pääsin sillä ajamaan ja juu oli alla 10/90-etuiskarit, joten meno oli aika "lennokasta". Juuri saamani tiedon mukaan tämä 56 HT pitää majaansa Moskovassao_Oo_Oo_O. Ainakin auton Vin antoi semmoisen tiedon Peran mukaan.

    t.AM
     
    TopyCa tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!