Missä tulee raja vastaan?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja Flathead, 22.1.2005.

  1. Flathead

    Flathead 1st gear

    En nyt ole täysin ajan hermolla, mitä tulee Top Fuel -dragstereihin jenkeissä jossa kovimmat pelit epäilemättä on, mutta otaksun että heppoja lienee keskimäärin 5000-6000 ja nopeimmat ajat jossain 4,4sek. pintaan? Liki käsittämättömiä tehoja ja aikoja, ja silti niitä joka vuosi petrataan.

    Jos lähitulevaisuudessa ei sen suurempia rajoituksia ole tulossa tehojen ym. suhteen, mitä veikkaatte että vastaavat suoritusarvot ovat esim. kymmenen vuoden päästä? Joko hevosvoimissa mennään yli 8000? Meneekö varttimaili jo kolmosella alkavin luvuin?? Vai ollaanko nyt jo niillä rajoilla ettei käytettävä tekniikka enää kestä kovempaa menoa?

    Arvauksia ja epäilyjä olisi mukava kuulla!
     
  2. lesabre

    lesabre 1st gear

    No en ole lajin aktiiviseuraaja,mutta eiköhän tuossa tule ennemmin ihmisen kropalle ne fysiikan rajat vastaan?
     
  3. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    20v sitten luultiin että katto tuli vastaan. Miten kävi ja miten käy koko ajan tänä päivänä? Taivas kattona niiku avo autoilijat sanoo.. Muki (tuo tilannekomiikan kruunamaton kunigas) kohta kuittaa tähän jotain työntötankofilosofiaa..
    6.6sek pidettiin ehdottomana huippuna 70 luvun lopulla kun luultiin että nyt on työntötankomoottori tiensä päässä eikä kovempaa kulje. Miten kävi? Ja miten käy koko ajan? Loppua ei näy, vaikka rajoituksia on.
    Eddie Hill rikkoi ekana 6 sek rajapyykin ja silloin puhuttiin ettei täman kovempaa voi yksinkertaisesti mennä. Miten kävi, ja miten käy koko ajan??
    Life and progres goes on..
     
  4. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Kyllä puhutaan jo G voimista
     
  5. Jza

    Jza Double Gearhead

    Siis kyllähän ne jo nyt on siellä 8000:n paikkeilla!

    ks. vaikka:
    http://www.tonyschumacher.com/dragster.shtml

    Mitä noihin aikoihin tulee, niin ajoihan Sammy Miller rakettikäyttöisellä pelillä jo vuonna 1984 varttimailin aikaan 3.58!
     
  6. daytona 69

    daytona 69 1st gear

    Sammy sai happea maalissa joka lähdön jälkeen.Korvista ja nenästä tuli verta kun painu aivot takaraivoon.....Sammy halusi lainata nasalta avaruuspukua jotta olis voinut ajaa täysillä koko varttimailin/alittaa 3 sek raja.Mutta nasa ei halunnut antaa pukua tämmöiseen käyttöön
     
  7. Jukka_S

    Jukka_S Gearhead

    No spekuloidaan. Uskoisin että luvut tulevat paranemaan jonkin verran, mutta kymmenyksien haku vaikeutuu koko ajan. Ensimmäisenä mieleen tulee aerodynamiikan ongelmat. Ilmanvastus noissa nopeuksissa on hirmuinen ja siivet lisäävät sitä entisestään. Toisaalta autoja kehitellään koko ajan virtaviivaisemmiksi. Lopulta kukaan ei tiedä tarkasti uusien konstruktioiden käyttäytymistä noissa nopeuksissa ennen testejä. Joten summa summarum: aerodynamiikan kehittäminen nielee rahaa kuin pesusieni ja vie aikansa. Uskon silti että kehitystä tulee tapahtumaan.

    Sitten taas mekaniikan kestävyys tulee mieleen. Erityisesti takarenkaiden kestävyys on puhuttanut jo pitkään. Renkaat yksinkertaisesti pyörivät niin lujaa että keskipakoisvoima on ylittänyt välillä renkaan sivujen kudosten kestävyyden ja renkaat ovat revenneet paloiksi. Renkaan repeytyminen tuossa vauhdissa on äärimmäisen tuhoisa tapahtuma. Jopa ihan uusia renkaita on revennyt ekassa lähdössä. Toisaalta myös olemattoman kokoinen hiekanjyvä tai terävä esine repii heti renkaan. Lisäksi takasiipien tukia on katkennut aika ajoin.

    Moottoripuolella kehitys tuntuu kulkevan nopeiten. On suorastaan ihme ettei moottorit räjähtele varsinkin tuolla rapakon toisella puolella useammin. Kuitenkin kisa on niin kovaa, että äärirajoilla mennään. Tietenkin materiaalitekniikka kehittyy siinä missä muutkin osa-alueet.

    Ihmiskehokin on aika hyvä kestämään rasituksia. Toisaalta kuljettajat sanovat että kova kunto auttaa kestämään repäisyt ja keskittymään paremmin. Tosin myös täällä Euroopassa on rikottu jarruvarjoilla kylkiluita.

    Itse voisin kyllä uskoa että 10 vuoden päästä 4 sekunnin rajapyykki voisi olla rikottu TF-dragsterilla...on hienoa seurata kuinka paljon resursseja ja yhteistyökumppaneita lajiin löytyy vetten takana. 8)
     
  8. Muki

    Muki Gearhead

    In pushrods we trust, others rev hard.

    Minun kannaltani on ihan sama meneekö TF 4.4 vai 4.2 ; mitään en siitä kuitenkaan ehdi ymmärtämään.

    Ensimmäinen TF lähtö mitä seurasin oli vuonna 85 olisikohan ollut Keystone Nationals tai jotain vastaavaa ; nokkelasti ajattelin että otanpa tuosta lähdöstä kuvan.

    Kuva onnistui hyvin, tosin siinä oli pelkästään tarkasteltu osavaltion säätilannetta. Lensin nimittäin perseelleeni pelkästä paineaallosta, kun en osannut varautua minkälainen tuo Garlitsin vekotin oikein on.

    Seuraava kuva onnistui kun ymmärsin nojata koko 15-v massalla suoja-alueen aitaa vasten.

    Viime kesänä nitrokisoissa (jollaiseksi kaikki kisat ajan myötä meille muuttuvat) en lentänyt selälleni mutta aivan yhtä vähän siitä vieläkään ehtii tajuamaan.

    Muistelisin että keskikiihtyvyys oli jossain 3.66 G paikkeilla ja max peräti 5 ? Joka tapauksessa huljakkaa menoa.

    Aika velikultia.
     
  9. Mopar

    Mopar Gearhead

    Olikohan se voiman jussi, jolta joskus kysyttiin kuin lujaa vielä voidaan tulevaisuudessa ajaa.... Well, ei ainakaan alle 0.
     
  10. Flathead

    Flathead 1st gear

    "Siis kyllähän ne jo nyt on siellä 8000:n paikkeilla! "

    Ok, koskahan mennään yli 10000hp:n? :D

    Nuorena poikana kun ensimmäisen kerran tuli alastaron kisoissa TF-dragsteri nähtyä ja koettua, niin olihan se aika ennenkokematon tunne, kun tanner ja koko pienen pojan vartalo tärisi ääniaaltojen iskeydyttyä vasten. Siinä nousi karvat pystyyn ja taisi pieni "ei ole todellista" -onnenkyynel vierähtää poskelle :eek:
     
  11. L-Janne

    L-Janne 1st gear

    En muuten ollut kuullutkaan tuollaisesta Sammy Milleristä ennen. Aivan järjettömiä lukemia on tuo sittemmin edesmennyt sankari näemmä täräytellyt. 0-100 km/h 0,16 sek. ei voi enää olla terveellistä...

    Tekniikkahan luonnollisesti kehittyy, mutta ihmisruumiin rajat alkavat nyt olla jo suurin riski. Ehkäpä tulevaisuudessa ei nitrokuskiksi pääse ilman vastaavanlaisia treenauksia kuin hävittäjälentäjillä. Kyseisiä heebojahan kai koulitaan vuosikausia kestämään kovin kiihtyvyyksiä.

    No, John Forcen sanoin tosiaan, kukaan ei mene alle nollan.
     
  12. Jza

    Jza Double Gearhead

    Niinpä. Hävittäjälentäjillähän on positiivisen G:n kesto (veri pakenee päästä) luonnollisesti paljon suurempi, kuin negatiivisen (veri pakkautuu päähän).
    Kandeis varmaankin tuota ajoasentoa muuttaa siten, että pää ei olisi takimpana. Nyt tulee justiin tuota ongelmaa, että tärykalvot meinaa poksahdella ja tulee ns. redout (vrt. black/grayout kun veri pakenee aivoista).

    Jos kuski olisi selällään istuma-asennossa - pää maalia kohden - lähtiessä, niin painehousuilla (kuten myös hävittäjälentäjillä) voisi pitää järjen päässä vielä paljon reilummissa rykäisyissä kuin nyt. Ohjaaminen saattaisi tosin olla himpun verran hankalampaa...
     
  13. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Joo mr. Amatokin lopetti ajamisen kun lääkäri käski valitsemaan näön tai kilpailun välillä. Oli silmämunat käyneet riittävän monta kertaa rajoittimessa.....
    Toi Eddie Hillin aikoinaan rikkoma rajapyykki tuntui silloin uskomattomalta ja luulin ettei nelosia aja kukaan koskaan. Nyt luulen et kolmosia ei tulla näkemään..... ehkä?
     
  14. L-Janne

    L-Janne 1st gear

    Pakko oli tuohon laskimeen lopulta tarttua, ja laskea hieman noita mr. Millerin kiihdytyslukemia. 0-60mph 0,16sek tarkoittaa noin 17-kertaista maan vetovoiman kiihtyvyyttä (g). Ei_hyvää_päivää. Onko kellään tietoa tuosta Vanishing Point -laitteesta, tai lähinnä siis siitä, että miten sitä ajettiin. Saako rakettomoottorilla tuollaisia kiihtyvyyksiä ilman apulaitteita (katapulttia/vaijereita yms.)? Yleensähän suihkumoottoriset laitteet häviävät mäntämoottorisille alkukiihdytyksessä. Ts. siis vaikkapa top fuelereiden 330 mph loppunopeuksiin ne kiihtyvät kai n. sekunnin hitaammin.

    Ai niin, Flathead tuossa sanoi aika hyvin. Itselle tulee edelleen joka kesä juuri sellainen "ei ole totta -onnenkyynel" silmään kun nitrolaitteita pääsee katsomaan (ja muutoin kokemaan) :)
     
  15. Camaro^

    Camaro^ 1st gear

    Minä en näistä paljoa tiedä, kun vasta vähän aikaa sitten herännyt kiinnostus menopelejä kohtaan ja olen vielä niin nuori.. Mut 0-100 km/h 0,16 sek on minun päähän vähän liikaa? Näin nopeista peleistä en ole kuullutkaan. Jos vielä nopeimmiksi tulee, niin huhuh..
     
  16. daytona 69

    daytona 69 1st gear

    Sen verran tiedän että jet dragsterissa on polttoainetta 200 metriin saakka loppu matka rullataan.Jarruvarjo aukaistaan vähän ennen kuin taju lähtee.Jetti dragsterit oli suosittuja 80-luvulla,en tiedä nykypäivänä.Näin videon kyseisistä laitteista joskus 80-luvulla,ja siinä kaikki ajoi alle 4 sek.
     
  17. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Mulla on käsitys että pelkkä lentäjän painepuku ei riitä, pitää olla paineistettu ohjaamokin? Ja jokainen on pannut merkille että noi ei ole pikku poikia enää, ts suurin osa aikas vanhoja kuskeja jo. Eddie oli jo tyylikkäästi harmaantunut.
     
  18. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Tohon pyörävetoisten nopeuteen vois sanoa, ettei ne enää tuosta nopeammaksi tule. Syy siihen on ihan yksinkertainen; niiden ei anneta tulla nopeammiksi. Säännöthän niissä on ollut aina, mutta parikymmentä vuotta sitten alettiin rajoittaa kulkua teknisillä rajoituksilla. Tahti on vain kiihtynyt, on tullut perävälityskattoa ja viimevuosina on aika radikaalisti vähennetty sallittua nitroprosenttia.
     
  19. blown540

    blown540 1st gear

    totta.raha ratkaisee ja yleisön viihtyvyys tulee ennen teknistä kehitystä.tehoa saadaan jo niin paljon että sitä tosiaan säännöillä rajoitetaan.en usko että alle nelosen voidaan mennä nykypolitikaalla.niin kauan nykyiset laitteet ja niiden kulku täyttää katsomot,on nhra tyytyväinen.yksi syy miksi esim nitroprosenttia laskettiin oli se,että yleisö kyllästyi pitkiin radankuivaustalkoisiin kun isot nitrotiimit paukutteli motteja melkeen joka lähdössä kun haettiin max tehoja ja rajotuksia ei ollut.nyt on ns.öljyvaipat ja muut tsydeemit+rangaistukset pistemenetyksinä jos koneet paukkuu.silti mennään kovaa.noi g-voimien kestämiset on nasa tutkinut ja kuolonuhrejakin on saatu.uskoisin että ne tarkasti tiedossa.
     
  20. Jza

    Jza Double Gearhead

    Suihkumoottorit kyllä, rakettimoottorilla ei nyt ihan heti tule raja vastaan. Suihkumoottorin kun pitää ottaa se palamiseen tarvittava happi ilmasta, niin ne ei toimi oikein hyvin matalissa nopeuksissa. Rakettimoottorissa taasen se happi on sidottu polttoaineeseen.

    Aika hyvin tuommoinen normaali ohjuskin kiihtyy...

    Toiseen kommenttiin viitaten: mihin ihmeeseen tarttee paineistettua ohjaamoa? Ei noilla kuitenkaan yli kolmessa kilometrissä ajeta?!? Mitä tulee kiihtyvyyteen, niin sillä ohjaamon paineistuksella ei ole mitään merkitystä.

    Painehousut on sitä varten, että kun lentokoneessa veri alkaa paeta aivoista jyrkässä positiivisen G:n kaarrossa, niin housut pakottaa sen veren pysymään myös siellä päässä. Suomeksi kuski pysyy tajuissaan kovemmissa G-voimissa, kuin ilman niitä. Kiihdytysautossa siitä olisi istuma-asennosta johtuen vain haittaa, kun nyt se tajunnan lähtö johtuu siitä että sitä verta pakkautuu liikaa sinne päähän... Siksipä niiltä välillä nenästä tai korvista paukkuu verisuoniakin.
     

Kerro tästä muillekin!