Missä vika? ASTRO VM90

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja TkR Ch3vy1, 30.12.2013.

  1. TkR Ch3vy1

    TkR Ch3vy1 1st gear

    Terve,
    Tarttis jeesiä ku tuli astroon pensiinin saanti ongelmia. Ilmeiseti tankissa oleva pumppu menossa ku välillä toimii ja välillä ei. Tai ainakin oireet on sellaset, toinen mitä epäilin niin on penspumpum rele joka ilmeisesti sijaitsee jossain kojeludan alla moottoria lähellä.
    virrrt laittaessa päälle kuuluu pumpulta ääni jonka jälkeen startista käyntiin, pyörii 5-10 sek ja sit sammuu.
    tämän kun toistaa 10-50 kertaa nii sit tuurillan toimii. tankissa 98+jäänestoa. vinkkejä tai kaivataan lähinnä releen sijainnista naksutus kuuluu mutta ei ole paikannettu ja sit viel että päseekö pumppuun käsiksi lattian läpi tankkia irrottamatta, onko tankissa lunkkua.
    Kiitos ja jumalan siunausta. :D
     
  2. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

  3. TkR Ch3vy1

    TkR Ch3vy1 1st gear

    Siinähän se onki ku ei anna vikakoodia. on jälkiasennus hälytin joka ei ole missään tekemisissä em vian kanssa. vika siis ensin oli lievä ja harvoin teki tuota mutta nyt ruvennu takkuamaan urakalla esim 30 kilsan matkalla jätti6 kertaa tielle.
    noh sitten ku ollaan pientarella niin taas hangataan vähän aikaa ja matka jatkuu.
     
  4. TkR Ch3vy1

    TkR Ch3vy1 1st gear

    mietin että saisko tuon pumpun releen jumitettua ns auki asentoon. koska pumpusta kuuluu mielestäni normaali ääni kun laittaa virrat päälle(surisee vaimenevasti kunnes rele naksahtaa. mutta kun laittaa käyntiin ja kuuntelee tankin täyttöaukost niin on hiljaista.
     
  5. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    en menis sitä relettä sotkee, palaa vielä auto. noin sen kuuluu tehdäkin et virrat päällä käy vähän aikaa. Ja eikö hälyttimessä ole varkauden estoa vai miks ei vaikuta? Mites ootko kattonut antaako se kipinää sillon kun ei käynnisty? helpottaa jos otat sen sisäpuolen konekopan auki ni näät ite käynnistäessä lyökö kipinää, samalla voit tarkastaa jakajan ja öljypainekellon liittimet....
     
  6. TkR Ch3vy1

    TkR Ch3vy1 1st gear

    Joo kävin sitä relettä kokeilemassa ja tuntuis toimivan niinkuin pitää oli vain paskanen joten puhdistelin mutta ei auttanu. ja tein huomion että ennen starttia nostaa paineen ja startin jälkeen ei pumppu pyöri ollenkaan. laitoin kaverin starttaamaan ja ite kuuntelin suppilolla tankin reikää niin hiljaist oli. virrat pälle laittaessa selvä ääni että pumppu käy. Kipinä tulee koko ajan. heti käynnistymisen jälkeen kuuluu imusarjasta kova alipaineen ääni jolloin tietää että kohta sammuu eikä kestä kaasua. PRKL :mad:
     
  7. kapa73

    kapa73 2nd gear

    taitaapi noissa astroissakin mootorin öljynpaine anturi ohjata relettä. eli kun laittaa virrat päälle pumppu käy noin 15s sen jälkeen rele saa herätteen öljynpaine anturilta tarkasta anturi ja piuhat
     
  8. murrosnivel90

    murrosnivel90 1st gear

    Missäs toi anturi tarkalleen ottaen sijaitsee. eli voiko johtua huonoista öljyistä toi? onko liian vähän vai liikaa vai öljypumppu paska? öljy paine ainakin mittarin mukaan nousee 225psi ku laittaa käymään.
     
  9. TkR Ch3vy1

    TkR Ch3vy1 1st gear

    Itsellä taitaa hieman herjata öljyn paine mittari kun käyntiin laittaessa jää puoleen väliin mutta ajossa näyttää puolen välin ja täyden väliin.
    Eikä taida tuo digi olla luotettavimmasta päästä muutenkaan.
     
  10. DX

    DX Double Gearhead

    rele on käsittääkseni sit vaan esipaineen tekoon NO (normally open) kosketin vaan pakkosyöttää linjaan paineet,
    muun aikaa ohjaa ECM ja/tai öljykello suoraan pumppua (näyttäs olevan vähän niinkus rinnan,
    vaikka bensareleen karrikoidusti poistaisi, mylly vaan vaatii vähän pidemmän stratin käynnistyäkseen, eli rikkinäisen releen voi ohittaa yhdellä hyppärillä kunhan vaan tietää mitkä liittimet yhdistää ettei vaan pahenna vikaa.

    eli rele olla silti rikki koska siinä taitaa olla vaihtokosketin, eli releen ollessa lepotilassa syöttö tulee ECM:ltä releen NC koskettimen kautta ja NC kärki voi olla hapettunut tai johdoissa/liittimissä vikaa.

    johdotuksen väreistä tai reitistä ei enää mitään hajua, alkaa olla 15 vuotta aikaa kun viimeks tonkinu.

    mutta bensareleen ja ECM väliltä vian pitäis löytymän, harvoin ite tietsika vituilee.

    ---------------

    Edit:
    jaa, ei menny ihan ku strömssöössä,
    aika hämyt kytkennät, rinnakkaisia järjestelmiä, pitänee olla parikin vikaa yhtäaikaa ettei toimeennu, kuten sökö öljykellon kytkin tai siitä pumpulle menevä harmaa välijohto,
    sekä ECM B2 liittimeltä tuleva ja pumpulle menevä harmaa piuha.

    tuola pdf tiedostona

    http://ww2.justanswer.com/uploads/heavy ... wiring.pdf

    bensapumpun pitäis pyöriä maailman tappiin jos esmes nappaa releen veke ja yhistää oranssin ja harmaan piuhan toisiinsa.
    ja nyt tuli mieleen, että siinä nipussa pitäs löytymän primer liitinkin pakkosyöttöä varten, roikkukohan se vai oliko teipattu nippuun, harmaa johto kumminkin, liittyy sekin suoraan pumpulle menevää harmaaseen.

    harmaita ovat ja haarovia.
     
  11. DX

    DX Double Gearhead

    virranjakajasta aabbout 10cm vasemmalle hytistä päin katsoen.
     
  12. TkR Ch3vy1

    TkR Ch3vy1 1st gear

    bensapumpun pitäis pyöriä maailman tappiin jos esmes nappaa releen veke ja yhistää oranssin ja harmaan piuhan toisiinsa.
    ja nyt tuli mieleen, että siinä nipussa pitäs löytymän primer liitinkin pakkosyöttöä varten, roikkukohan se vai oliko teipattu nippuun, harmaa johto kumminkin, liittyy sekin suoraan pumpulle menevää harmaaseen.
    ----------------------------------------------------------------------
    Eli siis pitäs tuo primeri johto etsiä ja liittää plussaan jonnekkin ?Mistä nipusta sitä osaa etsiä siitä mikä on pumpun releessä vai öljynpainekatkasijassa? piirroksen mukaan helppo mutta käytännössä haastava koska ei ole sähkö päätä piiruakaan. :-? eli siis jos ei öljyn painetta ole koneessa startatessa niin ei tule pensiiniäkään näin ainkin ymmärsin.
     
  13. DX

    DX Double Gearhead

    releen liki, kai, emmä suatana muista,

    mutta saman harmaan piuhan yks haara on siinä releen kannallakin,
    ja siinä olevan oranssin johdon pitäis oleman sama kuin ECM (tietokone) syöttö, 15A sulake jalkatilan sulaketaulussa,
    mutta sekin on kuuma kaiken aikaa vaikka poliisi veis auton avaimet,
    ettei siitä vielä pysyvää hätäratkaisua saa.

    yks bensapumpun syötön liitin muistaakseni on bensasuodattimen edestä lähtevän poikkipalkin takapuolella ja harmaa johto on sekin ja kaikki haarat on sen etupuolella,
    että siellä asti vika ei voi oikeen olla koska sitten pumppu ei pyörisi missään tilanteessa.
     
  14. TkR Ch3vy1

    TkR Ch3vy1 1st gear

    noh kokeilen sit sitä oranssin ja harmaan yhdistämistä varmaan kannattaa sulake laittaa väliin jos yhdistää ne ja auto sammuttaa aina irroittamalla sulake ja sit vasta virrat pois. täytyy keksiä joku kunnon ratkaisu sit ku on aikaa mut huomenna pitäs töihin mennä niin herään aamulla aikaseen värkkäämään. vituxxaa nämä sähkö hösselit näissä kun aina on jotain.
     
  15. ceevu

    ceevu Gearhead

    Nii,ja voi se pumppukin olla paskana... ei aina tartte sähkövikaa... Mielestäni mulla ei ollu luukkuja lattiassa mistä olis päässy pumpun vaihtamaan kun sellasen operaation omaan tein.pitkään sekin varotteli että olis syytä korjata ennenkun lopulta ei enää jaksanu pelata.
     
  16. DX

    DX Double Gearhead

    siinä oranssissa pitäs olla valmiiks se 15A, että ei lisäsulakkeelle johdonsuojaamiseksi tarvetta oo, varasulake vois olla jees kun toi tosiaan ruokkii myös tietokoneen

    No sitähän minäkin, että joskos pääsisit kulkemaan, tolla hyppärillä pitäis tulla sähkölle lyhin helppo reitti bensapumpulle auton omia johtoja käyttäen ja rikkomatta,
    pidän peukkuja,
    vitumaisia tämmöset kaikenpysäyttävät viat kun osuu pyhien aikaan jolloin apu/osasaantikin vähän vaikeeta.

    PS: Niin voihan se silti olla bensapumpun hiiletkin menossa, mutta ei ihan osu tähän oireiluun,
    tankin potkaiseminen auttaa siihen,

    mutta vain muutaman kerran,
    sitten kun ollaan jo siinä vaiheessa, niin kandee alkaa etsimään lähintä kuivaa makuualustaa pumpunvaihtoa varten.
     
  17. TkR Ch3vy1

    TkR Ch3vy1 1st gear

    Oliko samoja oireita.?
     
  18. TkR Ch3vy1

    TkR Ch3vy1 1st gear

    joo kokeilin yhdistää oranssin ja harmaan releen johtonipusta peukku meni pyllyyn heti aluksi koska oransseja on kaksi mutta kokeilin toista ja yhdistäessä pumppu käy juuri sen verran mitä ennen starttia virrat päälle laitettaessa. Mutta ei käyny ns pakolla, sitten tuli toinen toppi kun hankasin akun tyhjäks onneks on laturi lähellä ja parin tunnin päästä pääsen testaamaan uudestaan. tsekkasin myös öljyt ja oli puolivälissä tikkua/----X-----/ joten ei niinstä ainakaan jää kiinni. Millanen pensapumppu näissä alunperin.?
     
  19. DX

    DX Double Gearhead

    suoraan akulta sit siihen harmaaseen, lisäsulake kernaasti väliin, kaavion mukaan se menee suoraan pumpulle,
    siis jos se linkkaamani pitää yhtään kutinsa, vähän heikolta näyttää.

    ------------------------

    Kuvan mukaan ei mene releen kahteen ERI liittimeen oranssia piuhaa ja pumpun pitäisi käydä maailman tappiin koska kaaviossa lukee oranssille piuhalle: hot all time,


    haaromispisteenä on mahdollinen koska sama piuha syöttää päävirran öljykellolle, ECM B1 ja C16 nastoihin, sekä bensapumpun releelle.

    mutta linkkaamani kaavio ei nyt vastaa autossasi havaittua todellisuutta, hankalampi juttu,

    vai ooksä kumminkin epähuomiossa häärinyt lämppärin releen kimpussa? :lol:
     
  20. TkR Ch3vy1

    TkR Ch3vy1 1st gear

    ei kyllä se on pensapumpun rele kun johot oranssi ja harmaan kytkee keskenään niin pumppu pyörii hetken ja sammuu ilmeisesti paineesta ja startatessa ei sitten tapahdu mitään, ei edes lupaa eli voisko rele olla kytköksissä sytytykseen tai moottorin ohjaukseen. voiko olla mahdollista että ``koho olis jumittanu ylä asentoon. polttoaine mittari seilaa 1/2 ja 1/4osan välillä, onko pumppu kiinni kohossa vai jossain muualla.?
     

Kerro tästä muillekin!