Missä vika? ASTRO VM90

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja TkR Ch3vy1, 30.12.2013.

  1. DX

    DX Double Gearhead

    Voi olla mitä vaan kun ECM ohjaa systeemiä myös.

    mutta kaavion mukaan oranssin ja harmaan yhdistäminen oikokytkee bensapumpun suoraan akkujännitteeseen,
    eli ohittaa kaikki mainitsemasi härpäkkeet ruutan mekanista paineensäädintä lukuunottamatta ja sieltähän ei edes ole mitään sähköistä ohjausta tai feedbackkia mihinkään.


    mutta koska näin ei todellisuudessa tapahdu,
    niin etänä voin vain neuvoa,
    että järkkää nyt ensin jatkuva +12 VDC bensapumpulle menevään harmaaseen johtoon jollain konstilla, että pumppu pyörii kokoajan,

    että ehkä pääset liikkeelle, jos vain vika ei olekin ihan muualla (aukeeko suuttimet, tuleeko kipuna, jnejne.)
    ja itse bensapumppu on suunnilleen toimiva ja sille menevä harmaa piuha ehjä siitä haarasta josta syötät.

    Tässä ollaan nyt juuttuneena vianetsinnän ensimmäisessä poissuljenta-askeleessa ja johon paikan päällä menis multa yleismittarin ja paukkulangan avulla aabbaut 5 minuuttia,
    jos ensin saisit sen epäilemäsi bensapumpun ohjauksen ohituksella pumpun pyörimään jatkuvasti ja auto ei silti käynnisty/pysy käynnissä ja pumppu tekee riittävästi painetta,
    on vian oltava jossain muualla.

    tosta linkissä sopii itekin kahtella,
    kuvan vasen laita.
     
  2. kapa73

    kapa73 2nd gear

    Hyvää uutta vuotta.Ei ole oikein kerennyt aikasemmin juuri kirjotella tänne mutta öljynpaineanturi on kolme napanen sielä on pumpun ohjaus erikseen ja mittarin lähtö erikseen, pumpun ohjaus nastat pallaa joskus vaikka mittari toimii (tiemestarissa oli tehty ohitus leikkaus) se piuha joka menee siittä harmaan nipusta ECM:lle antaa tiedon että pumppu käy (fuel pump in)tässä yksi kaavio jossa piuhoissa eri värit
    http://www.ih8mud.com/tech/tbi/wireTBI-1990b.gif joissakin red fuel pump prime menee ADL liittimen G nastaan ja per.. taas työt kutsuu
     
  3. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Saako kysyä missä päin Astro sijaitsee? itseltä löytys ainakin astron kompuutteri ja virranjakaja Espoosta käytettynä millä pystys rajaamaan vikoja. Kunhan palauttaa jos vika ei poistu ja rahaa en niistä tarvii kun ovat käytettyjä. tiedä tekeekö jakaja tommosta random vikaa mut saahan sitä ihminen kokkeilla.
     
  4. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    tosin tarkistaisin sen öljykellon aivan ensimmäiseksi.
     
  5. TkR Ch3vy1

    TkR Ch3vy1 1st gear

    Saako kysyä missä päin Astro sijaitsee?
    -------------------------------------------------------------
    Pohjois savosta löytyy.


    Hyvää uutta vuotta.Ei ole oikein kerennyt aikasemmin juuri kirjotella tänne mutta öljynpaineanturi on kolme napanen sielä on pumpun ohjaus erikseen ja mittarin lähtö erikseen, pumpun ohjaus nastat pallaa joskus vaikka mittari toimii (tiemestarissa oli tehty ohitus leikkaus) se piuha joka menee siittä harmaan nipusta ECM:lle antaa tiedon että pumppu käy (fuel pump in)tässä yksi kaavio jossa piuhoissa eri värit
    http://www.ih8mud.com/tech/tbi/wireTBI-1990b.gif joissakin red fuel pump prime menee ADL liittimen G nastaan

    ------------------------------------------------------------
    Kiitos samoin, hyvää parempaa uutta vuotta kaikille. joo oli eilen motivaatio hukassa ja ajelin töihin ranskalaisella, noh ei siitä sen enempää. Mutta just meinasin lähtee tutkailemaan tuota öljysensoria ja kokeilla myös käyntiin, josko liittimissä olis vika ja vois samalla koittaa työntää ruutalla pensaa suoraan imariin. kuten aikasemmin sanoin niin releen johdot harmaa ja oranssi yhdistettynä pumppu pyöri mutta ei taas lähtenyt käyntii. ja edellä olevasta kaaviosta ei käy mielestäni ilmi kytkentää jolla pumpun rele ja sytytys ovat keskeisessä kanssa käymisessä.
     
  6. TkR Ch3vy1

    TkR Ch3vy1 1st gear

    jeps otin öljy kellon piuhat irti ja tulos oli sama pyörii 5-10 sek ja sit sammuu. kokeilin lethermanin pihdin kärjillä kellon liittimistä yhditää oranssin ja harmaan ja pumppu lähti käymään mutta siihen se sitten jäikin, kokeilu jatkuu huomenna ku on taas akut ladattu. onko tässä ko kellossa millanen impedanssi alue jos ottasin mittari tallilta ja kokeilis mitata sitä vähän. entäs jos em piuhat yhdistää niin jääkö ecm ilman signaali ja täten ei lähde käyntiin eli kipinä jää pois. eli jos yhditää kaikki kolme piuhaa niin onko tulos eri? öitä!
     
  7. kapa73

    kapa73 2nd gear

    ei sen pumpun pitäisi paineeseen sammua vaan kierrättää polttoainetta tbi:ssä olevan paineen säätimen kautta. sytkään ei pitäisi olla mitään vaikutusta niinkauan kun saa tiedon B2 nastaan.
     
  8. kapa73

    kapa73 2nd gear

    kolmas piuha on öljyn paine mittarille pumpun ohjaus on on off tyyppinen. öitä
     
  9. TkR Ch3vy1

    TkR Ch3vy1 1st gear

    eli pitäskö vikaa lähtee etsimään paineensäätimestä koska pumppu sammuu ``hyytyen heti ku on paine noussu eli voisko olla että säädin on juminu, kalvot riekaleina tms? pensiiniä kun laittaa suoraan imariin niin toimii niin kauan kun desin mitassa riittää.
     
  10. istos

    istos 1st gear

    mulla oli samankaltaisia ongelmia takavuosina, korjaantui bensan suodattimen vaihdolla...suodatin nätti vaihtaa jos ei ole kovin ruostuneet liitimet, sijaitsee kuljettajan kohdalla runkopalkin kupeessa. kannattaa kokeilla korvaamalla suodin letkunpätkällä.
     
  11. kapa73

    kapa73 2nd gear

    toi suodatin on hyvä tarkastaa. Voihanse pumppu olla niin loppu ettei jaksa painetta vasten pyöriä
     
  12. Ford F 350 duall

    Ford F 350 duall 1st gear

    terve!
    joo meillä 5kpl astroja rivissä, aina kun on ollut jotain käynti ongelmia oon laittanut ensimmäiseksi uuden bensapumpun ja suodattimen suoraa....
    ei ole kalliita.. oliko pumppu jotain luokkaa 60-100€ ja suodatin 30 luokkaa
    jos ei ol alkanut pelaamaan niin sitten vasta tutkinut muuta.
    yleensä vaihdettaessa humannut ettei ole satuttu 15-20v koko palikkoihin ettei se nyt kumminkaan ole hukkaan mennyt jos autolla oikeesti meinaa ajaa!!!!!!
    alle vain täyttöputken klemmarit pois ja tankin pannat irti, pudota tankkia 5-15cm ja päältä letkut irti. tankki pois alta ja huolellinen puhdistus adapterille ja lukitus auki.
    uus pummpu kii kasaus ja suodattimen vaihto ei kun ajoon, ei varmasti huononna autoa!
    kerran oli yhdessä astrossa mennyt kärjettömän sytytyksen kela joka takkus vähän samaan tyyliin vaihdoin ensin pumpun ja suodattiumen pelas pari päivää ja tyssäs, kela oli huikeat 13,80€

    huomaat kun katot tankkiin että mitään epäpuhtauksia ei yleensä ole, mutta suodatin on ikäänkuin "vanhuuttaan" hapettunut tukkoon.

    oikeastaan siinä meidän astrojen viat olikin...
    ja ajettu on paljon 50-80tkm /vuosi (kaikki ei yhtä-aikaa ajossa)
     
  13. TkR Ch3vy1

    TkR Ch3vy1 1st gear

    No nyt kun sitten aamulla sain akut ladatuks ja laitoin paikalleen niin 15-25 kertaa teki ko vikaa mutta, otin öljykellon piuhat irti ja yhdistin siitä oranssin ja harmaan niin pumppu teki niinku aikasemminki kunnes yks kaks jikin naukumaan koko ajan. ja auto pyöri. kävin ADlta tilaamassa suodattimen ja samalla tuli noin 100km ajua ilman ongelmia. :D oli muuteki kyllä hyvä päivä ja tämä vielä kruunas kaiken. :rotfl: no tutkaillaan taas huomen aamuna ku on pari astetta pakkasta että onko yhtä hyvä päivä.
     
  14. DX

    DX Double Gearhead

    vois sit olla liitosvika joka nyt härnäämällä hitsas jonkinlaiseen kontaktiin, tai ite pumppu on sökö.
     
  15. Tullaan täältä takavasemmalta härskisti ja lainataan topiikkia lillasen.. Täällä on kans yks käynnistys vikainen Astro ja lähtee käyntiin joko laakista,ja sen jälkeen vaikka 20kertaa peräjälkeen- Tai- ei lupaakkaan ekalla-eikä lähde sitten 20kertaan koittaen korkeintaan yskähtää ja pyörii muutaman kierroksen,ja sekin sitten kun olen starttaillut enempi kertoja.Huomasin myös että yrittää kun olet PÄÄSTÄMÄSSÄ avaimen kierrosta! Virtalukko?? Pumppu kuuluu pyörivän heti virrankäännön jälkeen sen 2-3sekuntia,ja hiipuu sitten painetta vasten hissukseen. Eli peruslähtö olis kohdillaan.Mutta onko linjassa paineentunnistinta,ja nimenomaan ECM:lle joka vois tehdä tiltit..? Se öljynpaine anturi on ollut ensimmäisenä katottavien listalla-sehän olisi selkein "kukkoilija". Sitten yksi asia minkä olen pannut merkille on ulkolämpötila! Varmimmin EI lähde jos ollaan 0 c tuntumassa tai plus kaks! Lämpötila-anturihan antaa ECM:lle tietoo mistä laskee "ryyppytilan".Vaikuttaisko invalidi lämpö anturi myös noin? Ja viimeisenä tuli sisäänmenon happianturi mieleen-tulisiko väärää tietoa jos vaikka paskainen? Ai niin..Mitkä MgGyverit pitäisi tehdä että saa ohitettua tuon öljynpaineen haistelun?Mitkä johdot yhteen tai jättää yhdistämättä..? jos aloittais sillä.
     
  16. DX

    DX Double Gearhead

    Ei ole TBI:n soppalinjassa painetunnistinta

    sitte ku seuraavan kerran yskähtää eikä lähe,
    tarttaakin kokeeksi kaasu pohjassa.
     
  17. Ok.joo koetan..tuosta tulikin mieleen että kun repsikan puolelta(helpompi mennä-kuskin kahva nyt paskana) kurottelin avaimiin ja veivasin starttia niin on parikertaa lähtenyt niinkin että heti ekan yrityksen jälkeen kosket sateenvarjolla (älkkee naurako..ei ollu muutakaan..) kaasupedaaliin painaen muutaman millin -ja starttaat- herää heti!!
     
  18. DX

    DX Double Gearhead

    kuulostaa mm. tukkeentuneelta IAC-valvelta, eli tyhjäkäynnin lisäilmaservolta, ja sen taas aika tyypillisesti aiheuttaa tukkeentunut huohotinjärjestelmä,
    jolloin huohotinkäryt meneekin kaasuläppien ylä- eikä alapuolelle,
    se huohotin-kermamämmi sit tukkii tota servon karaa, enneku alat irrotella niin sen saa helposti tuhottua takaisin kiinnittäessä jos ei tiiä mitä tekee, pahin moka on laittaa virrat päälle IAC irrallaan johto kiinnitettynä,
    kara tulee suunnilleen kokonaan ulos, mutta sen saa takas kun nätisti hemputtaa karaa sivuttain ja painaa sitä sisäänpäin samalla, menee hiton hitaasti, mutta menee kumminkin.

    apparin venakopasta kaasuläppärungon etuosaan keskelle alas menevä letkulinja on siis todnäk. tukossa kaasuläppärungosta,
    on kuin pirun tiivistä kuivaa savea, 8mm poranterällä tönkii auki.

    Tai sit kaasuläppäasentotunnistin ei oo ihan oikeessa asennossa tai pätkii.
     
  19. TkR Ch3vy1

    TkR Ch3vy1 1st gear

    Nyt olis H hetki koittanu meinasin näin neljän tunnin vrotus ajalla lähtee koittmaan chevy käyntiin olis nimittäin yöks töihin lähtö joten on aikaa tehdä taikoja jos ei kerrasta lähdekkään. pitäkee peukkuja.
     
  20. TkR Ch3vy1

    TkR Ch3vy1 1st gear

    Kyllä vain, uskon jumalaan kaikkivaltiaaseen amerikkalaisten ja chevy miesten luojaan. iltarukouksessani lausuin muutamat kauniit sanat ja kyllä vain myös autojen viat korjaantuvat itsestään rutussa oleva lokari ei kylläkään suoristunut mutta kone käy! Veikkaisin viaksi kosketus häröä siinä öljykellon johdoissa koska niitä näpellettyäni rupes toimimaan, vaihdan huomenna uuden suodattimen sinne kuitenkin josko sillä olis osuutta asiaan.
    AAMEN AAMEN AAAAA AAAA AAMEN!!!!
     

Kerro tästä muillekin!