Mistä öljyn täyttö putki sbc

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja manun, 22.4.2019.

  1. f34

    f34 Double Gearhead

    Tipahdin kärryiltä..
    Korvausilmaa, alipaine..
    Jos oletettaisiin, että kampikammiosta ei olisi tuuletuskanavaa, niin mistä sinne tulisi alipaine?
    Eikös paine vaihtele edestakaisin sen mukaan miten männät liikkuu.
    Ohivuoto aiheuttanee kuitenkin ylipainetta ja tarpeen laskea höyryt pihalle?
     
  2. junkyard dog

    junkyard dog Gearhead

    Juu niin on niissä joissain varhaisissa 327:ssa ja se menee muistaakseni lohkon päädyn kautta imarin alle. Tätä ei luonnollisesti voi tehdä tuoreempiin pikku lohkoihin, joissa ei lohkon päädyssä sitä reikää ole.
     
  3. Lowlow

    Lowlow 1st gear

    Mites tollanen vanha putki kuuluu irrottaa imarista ja uuden asennus, tarviiko jotain tiivistemassaa väliin ja meneekö paikoilleen ilman väkivaltaa?
     
  4. rb

    rb Double Gearhead

    Nojoo.

    V8 kampikammion tilavuus on suunnilleen vakio (vert joku 1 mukinen, tai v2) koska osan männistä mennessä ylös, niin osa tulee sitten vastaavasti alas.

    Mut jos huohotuksesta vastaa pcv joka käytännössä on takaiskuventtiili, eli se laskee paineen ulos, eikä mistään päästetä ilmaa tilalle, niin pienillä ohivuodoilla olevassa moottorissa pitäisi periaatteessa päästä alipaineen puolelle.
     
  5. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Pc venttiilin homma on myös rajoittaa alipaineen määrää, mutta kyllä sbc silti lievällä alipaineella mun muistaakseni on. Täyskuormituksessa tietysti voi olla toisinkin ja kuluneessa koneessa jne.

    Esim Natikan 7.3 kammiodiesel ei saa korvausilmaa mistään. Siinä on semmonen muistakin diiseleistä tuttu tonnikalapurkki rajaamassa imua, mutta on sitä sittenkin reilusti.
     
  6. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Pcv venttiilihän toimii niin että siellä kampikammiossa pitää olla ylipainetta ennenkuin venttiili avautuu ja imarin alipaine pystyy imemään sieltä mitään??
     
  7. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Kyl se imulla aukeaa. Eihä siellä ole kuin pieni kuula mikä helisee vapaasti eestaas.
     
  8. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ei se oo kuula. Mut melko herkkäliikkeinen kyllä ja jousikin vähän pistää hanttiin. Mut aukee imulla, se on selkee, menee vaan tappi reikään rajoittamaan virtausta.
     
    Powerstroke ja sdfsd tykkäävät tästä.
  9. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    huohotin järjestelmä lienee kaikista mahdollisista viritelmistä päätellen mitä tollasiin olen nähnyt tehtävän yksi auton vaikeimmin ymmärrettävistä systeemeistä heti automaattiryypyn kanssa.
     
    viikinki75 tykkää tästä.
  10. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    mun ymmärtääkseni ideana on tuulettaa pensahöyryt, vesihöyry yms. muu kuona pois sieltä öljytilasta. Six se kampikammiosta tai jostain päin moottoria tuleva putki laitetaan auton alle imemään vanhoissakin autoissa ja korvaus ilmaa venakopasta. Tai käytetään tollasta tehokkaampaa pvc systeemiä.
     
  11. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kyllä.
    Ja lieväkin alipaine saa öljytihkut rauhottumaan.
    Poislukien ne ykspyttyset, josta itekin avasin yhden aiheen. Niissä on niin rajut painevaihtelut, et jos pcv ei toimi, se kusee öljyä ihan hartaasti vähän joka mahdollisesta välistä.
     
    rb tykkää tästä.
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Yksi kolmesta vaikeasti ymmärrettävästä on sähköflektin anturin oikein toimiva sijoituspaikka.

    Alipainettakin kampikammiossa voi olla, koska paineella avautuvan ylipaineventtiilin (pcv) poistopuoli on kytketty runsaaseen alipaineeseen. Elikkä moottorin imusarjaan. Jos ei olisi tuloilmalle tietä laitettu, niin voisi esim stefat kuivua pilalle.

    Vajaapyttyisessä (esim v2) syntyy alipaine kampikammioon tilavuusvaihtelun ja huohotusventtiilin yhteisvaikutuksena. Elikkä huohotus toimii, vaikka kytkentää imusarjaan ei ole. Eikä tuloilmalle tiehyettä. Ja sehän on hyvä, ettei sitä hapetonta myrkkykaasua tarvitse pirteään moottoriin imettää.
     
  13. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    jossain 1 pyttysissä koneissa olen nähny sellasen ratkasun että kampikammio on tehty niin tiiviiksi ettei se huohota mihinkään. Esim. joissain 4t motskareista (se vähä mitä olen niitten kanssa peuhannut) en ole löytäny mitään huohotinta. Öljytikkukin on jenkalla kiinni että pysyy.
     
  14. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead


    Motistas sen enempää tietämättä, mutta mahdollisessa mäntävaurio tilanteessa, on mahdollista, että kampikammioon tulee painetta ja öljyt alkaa puskemaan myös huohottimesta ulos.

    Säiliöön ohjaamalla ne öljyt eivät ole niin helposti radalla.

    Näin veikkaisin tuon asian olevan.
     
  15. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Niin kai vaikka reijällinen mäntä tekee yhtä paljon painetta kuin pelkkä veivi pytyssä ja konehan oli vapari. Ja juu pitäähän olla triplavarmistus ettei rata ööliinny mistään syystä.
     

Kerro tästä muillekin!