Mistä projektiin sopiva simpukka?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja Toitsu, 5.1.2011.

  1. Toitsu

    Toitsu 3rd gear

    Tuo e28 simpukka itsessään näyttää oikeanlaiselta mutta kummalla puolella akselia on raidetangot? Netistä löyty näppärästä kuva simpukasta mutta ei niinkään tangoista..?
     
  2. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Akseli taitaa kääntyä useinmiten samaan suuntaan, kun varsi taas ei.
    Kun etupuoliasennuksessa se pitman arm sojottaa taakse ja taas takapuolella
    eteenpäin.
     
  3. Toitsu

    Toitsu 3rd gear

    Mun terminologia ei ole ehkä paras mahdollinen, akselilla tarkoitin tässä linjaa joka muodostuu eturenkaiden napojen väliin. Projektissa orggis simpukka siis etuakselin ja raidetankojen välissä, raidetanko akselin takapuolella. Pitman osoittaa taaksepäin. Pitman siis kääntyy erisuuntaan sen mukaan onko se akselin etu vai takapuolella jos pitman osoittaa taaksepäin. Eli tämän kuvitteellisen akselin etu ja takapuolella raidetangot liikkuu erisuuntiin kun rattia käännetään samaan suuntaan vai joko mun aivot meni totaalisen solmuun?

    Meneepäs mun teksti hankalaselkoiseksi.. :odroll:

    Niin juu, en tarkoittanut simpukan akselia.
     
  4. viridia

    viridia Gearhead

    Eikös Moparin simpukka toimi just tuolleen mitä tässä haetaan? En nyt kuvvaa tähän hättään löytäny.
     
  5. Tweety-81

    Tweety-81 Gearhead

    Täytyykin käydä tarkistamassa jokupäivä, kun muistaakseni just sitä siinä ihmettelin, et on ihan erilailla sijoitettu kuin capricessa ja beaumontissa...
     
  6. virta

    virta Gearhead

    Mustan meren ranta? 8)
     
  7. Toitsu

    Toitsu 3rd gear

    Va? :eek:
     
  8. Baxter

    Baxter 3rd gear

    Akselin takapuolella on raidetangot. Tällä sivulla hyvä kuvasarja josta asia selviää. Kyseistä simpukkaa on sekä tehostettuna että tehostamattomana. Onko kyseinen simpukka riittävän järeä sun käyttöön?
     
  9. jorkki107

    jorkki107 Gearhead

    onko pakko olla simpukka?
    tollasen mustangin hammastangon sais järkevään hintaa ja sen saa asennettua vaikka kylelleen :lol: on kahdella pultilla kiinni ja mahtuu vaikka akselin takapuolelle.
    ohjaus akselin jatkaminen/muuttaminenhan on "suht" helppo toimenpide.
     
  10. Toitsu

    Toitsu 3rd gear

    Hommana tämä on kuitenkin suurempi kuin muuttaa entinen simpukka toiseksi. Toki tuohon varmaan on mentävä jos muita vaihtoehtoja ei ole.
     
  11. Toitsu

    Toitsu 3rd gear

    Tämähän alkaa vaikuttaa jo lupaavalta. Tuon E28:n omapaino on max 1400kg ja mun proggiksen omapaino on 1300kg. Molemmat luokassa "suuri auto" joten uskoisin järeyden riittävän. Pitääpä alkaa kyseleen bmw palstalta laina ja/tai osto simpukkaa että voisi mallailla miten se käytännössä onnistuisi.
     
  12. jorkki107

    jorkki107 Gearhead

    ei se välttämättä ole suurempi? riipuen tietysti öljypohjan muodosta yms.
    siihen ei tartte tehdä kun kaksi kiinnitys pistettä palkkiin ja ohjaus akseli.
    sekä tietysti raidetangonpäät on oltava oikeanlaiset(joko valmiina tai tehtynä)
    mutta jos löytyy helposti sovellettava simpukka niin hyvä homma :D
     
  13. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Ainaskin 65-70 impaloissa yms on takapuolella, sopis kysyjän tarkoitukseen
     
  14. Toitsu

    Toitsu 3rd gear

    Juu, tuossa hammastangossa menee pitkälle uusiksi rattiakseli nivelineen kuntaas suht sopivalla simpukalla sama rättinivel hoitaa homman. Toki ajotuntuma melkovarmasti parempi hammastangolla, mutta lähdetään suht sopivalla simpukalla nyt ensin liikkeelle. :)
     
  15. Toitsu

    Toitsu 3rd gear

    Onko tuossa sektori kumpaan suuntaan?
     
  16. impala1968

    impala1968 Gearhead

    No taaksepäin....
     
  17. chevy56

    chevy56 1st gear

    delet
     
  18. Toitsu

    Toitsu 3rd gear

    Tässä on juurikin oikeinpäin systeemit. Nykyisessä on jopa samanlainen ratinkääntölihas-tehostus. Itseasiassa simpukkakin on hyvin lähelle tuollainen.
     
  19. chevy56

    chevy56 1st gear

    delet
     
  20. sbf

    sbf Gearhead

    Tost linkist kattelin ja sain idean:Koska vanin simpukka melkosella varmuudella on saginaw valmiste mutta rungon ulkopuolella niin siitä ehkä pystyisi vaihtamaan sisäkalut sopiviin kuoriin jolloin päästäisiin haluttuun lopputulokseen.
     

Kerro tästä muillekin!