Mistä + väyläohjatuun '-05-up Mustangiin?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja TopiCa, 15.5.2013.

  1. TopiCa

    TopiCa 1st gear

    Pitäis löytää + releen herätykseen joka toimii vain parkit päällä että sais lisävalot lailliseksi. Mistä + syöttö?
    - Kokeilin myös käänteitä systeemiä siten että syöttäisin NEGatiivista plussan sijaan mutta ei toiminut. Väyläohjattuhan katkoo maata mutta se ei anna tarpeeksi sitä että rele toimisi, jää rutisemaan.
    - Tämä ongelma on varmaan kaikissa uusissa väyläohjatuissa.
     
  2. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    veistät valokatkaisijan sisälle mikrokytkimen, joka kykeytyy parkit päällä ja tuot tälle virran ellei katkaisijan johdoista voi mitenkään muuten ryövätä +-herätettä.
     
  3. sbf

    sbf Gearhead

    koitas laittaa sellainen rele missä on diodi enskakäämin rinnalla.
    saa ihan tarvikeliikkeestä.
     
  4. TopiCa

    TopiCa 1st gear

    Ei onnistu.
    Systeemi toimii näin: Esim molemmissa parkin navoissa on virta (+) kuin virrat eivät ole päällä. Kun virrat kytketään (siis avaimesta virta autoon ilman että valot ovat päällä) toisesta navasta virta katoaa ja se muuttuu "kuolleeksi" kunnes valot kytketään jolloin se muuttuu tietsikan kautta ohjatuksi maaksi.
    Plussaa ei siis katkota valokytkimistä eikä virtakytkimestä, se on aina päällä. Maata katkotaan tietsikan kautta. (Toyotassa sama systeemi paitsi että maata katkotaan mekaanisen kytkimien kautta - looginen ja helppo juttu).
    Ainoa "normaali" valopiiri on mittarin säädettävät taustavalot mutta ne ovat alempaa jännitettä, tai heikkoa virtapiiriä, ja ei jaksa kytkeä relettä, ja voi käräyttää himmennyssäädön. (Jenkki Mussefoorumit ovat kojelautapaloja kertovaa viestiä täynnä erilaisten kotiasennusten vuoksi!)
    Lisäongelma; lisävastus piireissä antaa vikakodin helposti.
    Nonniin - aivonystyrät toimimaan! Tavoitteena halpa ja toimiva kytkentä.
    PS. Ed mainitusta syystä esim perävaunun ja Webaston asennus noihin on sikakallista. Vaatii erillisen microprosessorin ja piirin.
     
  5. sbf

    sbf Gearhead

    Jaa...
    Kyllä mä olen asentanu webaston 05+ musseen eikä tarvinnu mitään microprossuja.
    releen kantaan vaan heräte.
    Kokeilitko edes sitä diodirelettä?
    Katsos kun se väyläsähkö käyttäytyy omituisesti jos sitä yrittää mittailla digitaalisella yleismittarilla.
     
  6. kira

    kira 1st gear

  7. puusilmä

    puusilmä Gearhead

    Olen miettinyt, että menisikö se yksinkertaisesti siten, että väylä ohjaisi miinuksella transistoripiiriä joka ohjaisi sitä relettä. Voisi kuvitella että se transistoripiiri ei kuormittaisi väylää vikakoodin arvoisesti. Osat olisivat tyyliin transistori, vastus ja diodi releen käämin rinnalle.

    En uskalla antaa mitään tarkempia kytkentäkaavoja, ettei liitytä kojelaudan polttajiin mutta kyllähän täälläkin näitä elektroniikkaguruja kirjoittelee, omat tiedot ovat kuitenkin niin heppoisia. Toisaalta jos se olisi näin yksinkertaista, niin eiköhän joku olisi jo kytkennän esittänyt...
     
  8. sbf

    sbf Gearhead

    Oma kokemus rajoittuu ajamattomien 05+ mussejen valomuutoksiin ja varusteluihin.
    ei noitten sähköihin liity mitään mystiikkaa.
    elektroniikkanerot tietty spekuloi hienoilla komponettiluetteloilla millä auton purkkeja huijataan.
    mähän olen järkeilly homman niinkuin smokey yunick:keep it simple.
    tavan polttimon vastusarvo kasvaa perkeleesti hetikun sen läpi johdetaan virta.samanlaista muuttuvaa vastusta sille valonohjainpurkille tarttee muutostenkin jälkeen tarjoilla tai tulee vikakoodia tai palaa trankkuja piirilevyltä.sopiva polttimo piuhanpäähän johonki jemmaan ja otetaan releelle siitä rinnankytkennällä ohjaus.ja kappas, kaikki toimii.
    jos mittailee tavan 21w polttimoa hienolla yleismittarilla niin tajuaa että se perkele haukkaa syttymishetkellään teoreettisesti hetkellisesti yli 40 ampperia.
     

Kerro tästä muillekin!