Mistä Y-lohkoon osia?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ford Freak Club of Finland ry', aloittaja Bätmobiili, 4.3.2009.

  1. Bätmobiili

    Bätmobiili 1st gear

    Laittakaas muutama linkki hyviin ja luotettaviin paikkoihin josta löytyy osia Y-lohkoon. Kiitos ja kumarrus :lol:

    Tarkoitus olisi jos kone nyt minulle siirtyy peruskorjata 292cid moottori ja tehdä siihen kevyt katuviritys. Laatikoksi sovitetaan joko C4 tai 5-vaihteinen manuaalikin on ajatuksissa ollut.
    Ai niin ja kun se kuitenkin kiinnostaa niin kevyeen 30-luvun koppaan menossa :soosoo:
     
  2. EdselHomo

    EdselHomo Gearhead

    Perus kulutusosia löytyy ihan Suomen diilereiltä tai sitten vaikka Rockautosta.

    Virityksestä osasto "reikäpäät" kertoo kohta varmaan tarkemmin. Siinä kuitenkin lähtee mopo käsistä.

    Tältä nettisivulta kyllä löytyy infoa virittelystä

    http://www.ford-y-block.com


    Y-LohkoHomous on vaarallinen juttu ja siitä irtipääseminen vaikeaa, meikäläisenkin täyty pitää yks Y-lohko tallilla vaikkei autoa enää ole... :(
     
  3. Hollow Head

    Hollow Head Gearhead

    Joo, ei se tarvii kuin riittävän ison turbon ja kotikutoiset Bätmobiililta hankituilla laipoilla varustetut pakosarjat ja itsetehdyn Efi jutskan, niin heti heilahtaa 630 Nm ja 330 heppaa mittakelloon. Ja jos laittaa vielä paremmin virtaavan turbon tai kaksi, niin sitten heilahtaa ihan eri malliin... :rotfl: :rotfl:
    Vieläkö niitä laippoja muuten saa? Viimeiset on nyt käytetty ja uusia pitäisi tas kohta saada, kun tuli tehtyä sellaiset "välimallin" tuplaturbosarjat joutoajalla.....
     
  4. Hollow Head

    Hollow Head Gearhead

    Niin, jos haluaa päästä helpolla, niin stock nelireikäinen imusarja, noin 290 asteinen nokka, peltisarjat, noin 600 cfm mehumaija ja pikkaisen avarretut vakiokannet ( esim. COAE ) ja pattipää männät sissään...
    Mitkä kannet sulla on tulossa? Jos ECZ-G, niin ihan hyvä niin...
     
  5. Hollow Head

    Hollow Head Gearhead

    Juu... ja nokka-akseliksi kelpaa GT-motorin vakiosta hinkkaamat ja halvat "Race"-kepit. Niillä on hiontamielessä kokemusta noin 270 ja 290 asteisista. Ja samalla hiovat vielä voitelu-uran keskilaakeriinkin, mikäli sitä ei valmiiksi sun nokassa ole. Meillä ei ole perstuntumaa kuin 270 asteisesta, koska 290 asteinen ei ole vielä herännyt henkiin Reikäpää-Simon yrityksistä huolimatta :rotfl: :rotfl: .
     
  6. Bätmobiili

    Bätmobiili 1st gear

    Kiitos reikäpäät. Palaan varmasti asiaan.

    Kone olis 59 lohkolla -> industrial engine kyltillä :rotfl: ja 61-64 truck kansilla.

    Saako muuten kaikkiin Y-lohkon kansiin ne isoimmat venat upotettua + seetit lyijyttömälle?

    Olisko yhteystietoja tohon nokan hiojaan? Ja tarviiko sille toimittaa joku aihio?

    Pakolaippoja ei enää valitettavasti, multa saa. Toiminta on nykyään More Speed Oy:llä eli sinne asioimaan.

    Tekeekö muuten vakio 2 kurkkusella imusarjalla mitään? Saan tehtyä kyllä mahdollisesti tarvittavan laipan uudelle 500cfm 2bbl kaasarille, mutta onko kuinka paljon huonompi kuin aluimusarja ja 600 4bbl?
     
  7. Hollow Head

    Hollow Head Gearhead

    Heh... onko sulla sellaiset ihan v...tun paksut venttiilinvarret noissa kansissa :rotfl: :rotfl: ? Silloin niille ei kannata tehdä mitään. Heittää suohon korkeintaan.... Kyllä normaaleihin HA-kansiin saa nuo seetit tehtyä ja isot venatkin upotettua. Muumio-Jykä tietää tuosta enemmän kun on moisen homman teettänyt Ikiksellä. Shrouding voi olla probleema, mutta...

    GT-motor on tämä http://www.gtmotor.fi/ ja niille kun toimittaa vanhan nokan jossa on jakajan hampaat ehjät, niin ne voi lisätä siihen nostoa jonnekkin 8 millin paikkeille ja asteet tosiaan noin 290 paikkeille. Meidän turbo-mosassa on 7,4 millin nosto nokalta mitattuna ja 270 astetta about. Fosfatoivat nokat samalla hinnalla. About 120 ekua.

    Tuo More Speed on muuten aikalailla tuossa meidän naapurissa. Kukas siellä hoitaa noita laippa juttuja? Ja missä teettävät?

    Kaksikurkkuisen imusarja sopii loistavasti efi conversaatioon scrub-engine eli TBI osilla... :soosoo:
     
  8. Bätmobiili

    Bätmobiili 1st gear

    61-64 C1TE 292 1.64" 8.2 76cc

    Tollaset kannet. Tuolta -> http://www.ford-y-block.com/cylinderheadchart.htm

    Sellasenaan vai kuinka?



    Lohko on sit taas
    B9AE-F 292 cu. in. V8 1959-60 cars and trucks. (312 with ECZ main caps, 1959 & 60 Mercury only)
    Ja tuolta -> http://www.ford-y-block.com/Block%20identification.htm

    Mites on kun sama lohkon valunumero on 312 koneella -> kaupan kohteena olevan poraus on 292 koneen niin mahtaako lohko olla kairattavissa 312 männille? Semmosetkin olis tiedossa 030 ylikoossa. Vai onko parempi hommata 292 ylikoko männät?

    No tulipa taas kysymyksiä :odroll:
     
  9. Bätmobiili

    Bätmobiili 1st gear

    C1TE valunumerolla kannet suohon vai?

    Aika samat arvot oli listalla kuin C0AE vai mikä se ehdottamasi oli?

    More Speed sivuilta yhteydenotto tai ovesta sisään jos vieressä on niin eiköhän hoidu.
     
  10. teros292

    teros292 Gearhead

    Kyllä 292 lohkon voi kairata jopa 312:sen ylikokoon 060, mutta siinä vaiheessa kannattaa jo tarkistella seinien paksuudet. Ja jos käyttää 292 koneessa 312 mäntiä niin voi tulla ongelmia veivien kanssa jotka 312 koneessa lyhyemmät, koska siinä on eri iskunpituus kuin 292:ssa ja männän tappi on eri paikassa näissä 312 ja 292 männissä.

    Ja vielä 312 koneessa on isommat runkolaakerit kuin 292:ssa, eli 312 kampuran voi sovittaa 292 lohkoon mutta ei toisin päin.

    Ja siihen 2 reikäseen imusarjaan sopii heittämällä toi 80-luvun Fordin 302:sesta CFI 2-piste ruisku, ei tarvii mitään scrub osaa käyttää.
     
  11. Hollow Head

    Hollow Head Gearhead

    Ei sellaisenaan vaan isoille venttiileille tehtynä jos paukkua haluaa. Mulla on tallissa uudet Badgerin 292 +030 männät. Joutilaana vielä, koska takomännät on alkanut jostain syystä kiinnostaa enemmän :eek:
     
  12. Bätmobiili

    Bätmobiili 1st gear

    Ok

    katsotaan saako talli täytettä tuosta projektikoneesta...
     
  13. LordMrFord

    LordMrFord Gearhead

    Aluimari on huhujen mukaan turhankin järeä katukäyttöön.

    Kakskurkkuisesta saa ihan hyvän, jos kairaa vaan ne kaasarin puolen reiät tarpeeksi suuriksi ja sulavalinjaisiksi ja pyöristelee lopuksi kaikki kulmat ja patit.
    Sitten vielä imusarjan lämmitysröörit umpeen.
    kakskurkkuisessa taitaa olla muuten samankokoiset kanavat kuin nelikurkkuisessakin.

    Ja kyllä sen nelikurkkuisenkin saa siihen istutettua ja vielä ihan hyvin vaikka minun versiosta ei ihan salonkikelpoisen näköistä tullutkaan.
     
  14. LordMrFord

    LordMrFord Gearhead

    Yks pikku vika vielä...
     
  15. yfreak57

    yfreak57 3rd gear

    Sanoo kuka??? Älä Simo kuuntele niitä amerikan vanhuksia. Kunnon ryhmynokka ja pattia mäntiin niin hyvin joikaa. Tietysti kaasaripuoli pitää olla ojennuksessa, mutta 600cfm alkaa riittämään.
    Blue Thunder rules!! Jo vuodesta 2006.
     

Kerro tästä muillekin!