Mitä bongasit liikenteessä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Chevy-74, 8.9.2005.

  1. AVRO

    AVRO Gearhead

    Ai että, Saab 96. Näihin on päässyt/joutunut sekaantumaan kun kävin 80-luvun lopulla autoamiksen ja siellähän noita näkyi, takatuuppari Skeidojen kanssa. Varsinkin toisella vuodella kun yksi halliopettajista oli mieltynyt Saabeihin ja kahmi erityisesti nuo 96 hommat omalle työporukalle. V4:n kansipahvien vaihdot tulivat tutuiksi, samoin luennot vapaakytkimestä ja sen oikeasta käytöstä kun jokuseen Saabiin niitäkin korjattiin. Opettaja niistä jaksoi vaahdota. Tuttavuus 96:n kanssa jatkui kun sen aikaisen kesätyöpaikkani, ja sittemmin ihan vakipaikan, omistaja hankki noita parikin kappaletta emännälleen ajoautoksi. (ite ajeli tietysti pystylamppu coupe Mersuilla joita oli kaksi) Sanomattakin on selvää että kansipahvit sai vaihtaa molempiin, lieneekö sitten ton koneen heikko kohta tai jotain. Tuolloin ei ollut vielä ajokorttia mutta ajelin "suljetulla aluella" näillä ja toki muutenkin tuli istuttua paljon Saabin kyydissä.
    Faijalla oli aikoinaan 12M Taunus tolla samalla koneella, lämpövaivainen sekin. Sille ei muistaakseni ikinä tehty mitään muuta kuin välteltiin kaupunkiajoa kun aika nopeesti keitti, muuten pelitti ja auto kulki.

    Ne takatuuppari 120 Skeidat oli oma lukunsa amiksessa mutta kansipahvin vaihto ja sen jälkeinen ilmaaminen tuli tutuksi... samoin pohjan alla keskitunnelissa kulkevien jäähdytysnesteputkien kumijuntturien vaihto. Vihreällä Swarfegalla ne luiskahti tosi kivasti paikoilleen. Raati varmasti tämänkin ihanuuden muistaa. :p
     
    Kustom STW ja Larry tykkäävät tästä.
  2. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Itellä kyllä liittyy paljon muistoja noihin 96:iin. Setä vainaalla oli niitä useampi ajoautona. Joskus 80-luvun lopulla kun hän uudisti 96 kalustoa anto minulle sen vanhan peltoautoksi. Sillä sitä tuli opeteltua ajamaan ja rassaamaan. Se oli sininen vm 76 leopardikuvioisilla istuinsuojilla. Sitten myöhemmin pihaan siunautu myös uudempi ruskea vm 80 kun samainen setä hommasi itelleen kolmiovisen Saab 900:n. Sillä ne nuo Valiantinkin rattivaihteet vaihtuu luonnollisesti kun on autoilu alkanu 96:lla. Perinteitä kunnioittaen ajattelin että pitäs hommata pojallekin 96:nen mutta ovat vaan nykyään aika hinnakkaita.
     
    Muokattu: 10.9.2022
    AVRO ja isalmela tykkäävät tästä.
  3. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Aikoinaan 80-luvulla mun piti lähtee hakemaan isäni pomon Saab 96 pois Pyhäsalmen kaivoksen vierasmajalta Lepikosta.Oli mennyt pomolla ilta pitkäksi ja Saab jäänyt sinne.Nooh,Saabin luokse päästyäni hyppäsin rattiin ja käynnistin auton.Vaihdekeppiä rupesin hamuamaan ja mitä helvettiä näinkään.TÄSSÄ SAABISSA OLI LATTIAKEPPI!!!!!.Ja tämä tarina on tosi.Saab 96 oli viimeisen vuoden mallia,mutta tehtiinkö niitä lattiakepillä?Vai oliko joku oma viritys.En ole selvyyttä saanut tähän asiaan vieläkään:D.
     
    Kustom STW ja Swinger71 tykkäävät tästä.
  4. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Tänään oli Iisalmessa "Austin-päivä".Työpaikan pihassa Austin A 40 Somerset 4d -51 ja kaupungilla Austin A 40 60-luvulta.Muuten ollut tosi hiljaista vanhojen autojen suhteen.Viikko sitten oli Lapinlahti cruising ja Matin ja Liisan Nesteellä lähes 300 autoa.Hienoa että tätäkin tapahtumaa järjestetään sillä luultavasti ilman cruisinkia autoja olisi ollut pihassa 0 kappaletta:confused:.
     
    isalmela ja Kustom STW tykkäävät tästä.
  5. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Eikös Sonettissa ollut lattiakeppi? Varmaan semmoisesta otettu vermeet siihen ysikuuppaan.

    A-mallin Asconaa ei kovin usein enää näe. Tässä näytti olevan kaaret sisällä ja pyöreät takavalot. Ja sitten vastaan tuli Leppävirralla vielä farkku-Rekord-Olympia.
     
  6. JaakkoT

    JaakkoT 2nd gear

    Perjantaina treenikämpän pihalta Imperial.
    [​IMG]

    Isällä oli 96 v4 Super seitkytluvun lopulla, hyvä talviauto ja muistan kuinka eteni syvässäkin lumessa. Vaihdelaatikko porsi siitä autosta aika pian hankinnan jälkeen ja isävainaa vaihtoi sitten 99 GL:ään, jolla ajoikin pitkälle kolmatta sataa tuhatta.
     
    SARKERI-71 ja isalmela tykkäävät tästä.
  7. ikiliikkuja

    ikiliikkuja 3rd gear

    Tänään Sastamalassa pari 2-koppasta escoa Tampereen suuntaan. Siisti metallinhohto sininen ja museorek. vaalean kellertävä (vinyylikatolla?)
     
    isalmela tykkää tästä.
  8. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Järvenpään keskustassa parkissa hienokuntonen Ford Scorpio.
     
    isalmela tykkää tästä.
  9. hartsa69

    hartsa69 Double Gearhead

    Hiekkatiellä kyltin, joka kehotti hiljentämään -ei lapsien - vaan pölyävän tien takia... Olihan siinä pari taloa joissa uudehkot mersut ja volvot pihassa, jos ne sitten ikävästi saa hiekkapölyä päällensä.. Varmaan runsaslukuisina tuossa harjumaisemassa kasvavista männyistä tuleva siitepöly ei haittaa...
    Mikkelissä huitsisti korotettu picup, kai se oli rotke, kääntyi Jkl suuntaan.
     
  10. lintta88

    lintta88 2nd gear

    Eilen tuusulassa ajelin - 67 slan six turbo valiantin perässä ja illemmalla tuli 64-66 avo mustangi vastaan.
     
  11. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Pestessä autoa toi ei haittaa?
     
  12. passerby

    passerby Gearhead

    Vantaalla VW Kupla mustapohjaisilla kivillä.
     
  13. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear

    96 Saabeilla tullut ajettua yhteensä vähintään +200 tuhatta km ja ei ole kyllä Kölnin koneeseen
    kannentiivisteitä tarvinnut vaihtaa sen takia että ois palanut. Viimeisin työmatka kulkineena 2010-luvulla n.75 tkm reipasta työmatkailua:D
     
    AVRO tykkää tästä.
  14. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear

    Nettiautosta 96 ilmoituksia kun on katsellut niin monessa syylärin korkki ja paisarin korkki
    vaihtaneet paikkaa. Sama oli Wheeler Dealersin Saabissa muistaakseni saattaa lämpöjä nostella.
     
  15. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Sunnuntaina piti Kuopiosta hieman rahtia hakea Econoline -74 laatuvaunulla.Vuorelan Teboililla oli parkissa Dodge Monaco avo -70?Ja maanantaina Econolinella Sonkajärveltä tullessa vastaan huristeli Plymouth Fury -74?Ihmeiden aika ei ole ohi arkenakaan:D.Tänään työpaikan pihassa Mosse pick-up -87.Jos uudempaa käyttöautoa haikailisin niin se voisi olla vaikka tollainen Mosse.On vielä auton näköinen ,eikä piipittele turhia muutenkaan;).
     
    hartsa69 tykkää tästä.
  16. PetteriT

    PetteriT Gearhead

    Eilen bongattu tuollaisia 70-80 luvun vaihteen Capreja. Keltainen ja kultainen. Sitten päivän pelastanut bongaus. Noista nykymopopojista (kevari) taitaa olla vielä tulossa jotain. Tuollainen nuori kaveri ajeli Rieju porukan jatkona patina kuosisella Jawalla jossa oli mustapohjainen vaakakilpi...varsin asiallinen kulkine etten sanoisi.
     
    isalmela ja hartsa69 tykkäävät tästä.
  17. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Jossain on Boomeri, jonka tallista on 50-vuotis motskari varastettu.
     
  18. hartsa69

    hartsa69 Double Gearhead

    Motonetin pihalla valkea 4d Dart 70-luvun alkupuolelta.
     
  19. 0132

    0132 Gearhead

    Tästä tulikin mieleen oma bongaus viime viikolta. Ajelin viimeisen päälle hienon Solifer SM:n perässä. Ensiksi olin aivan varma että sillä ajaa joku korttinsa menettänyt vanhempi herra, mutta ohittaessa huomasin, että kuski taiskin olla ihan mopoikäinen.
     
    PetteriT tykkää tästä.
  20. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Tänään työpaikan pihassa Ford Transit Diesel -76.Tämä on omistajallaan jokapäiväisessä ajossa,tosin oli nyt menossa seisontaan .Mutta syykin selvisi.Talviautoilukausi käynnistyy 70-luvun lava Transitilla.Taisipa olla dobbelcabine paripyörillä se laite.Sitten pihassa pyörähti myös Citroen -55 "gansteri-sitikka".
     

Kerro tästä muillekin!