Mitä bongasit liikenteessä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Chevy-74, 8.9.2005.

  1. topparius

    topparius 2nd gear

    mulla varmaan sit meinaa termari jumia kiinni :D tai eipä se ihme oo jos siellä pyörii jatkuvasti joku 15" propelli ilman viskoa et vähän viilentää.
     
  2. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Tuostakin on kokemusta, nimittäin termari numero 1 jonka vaihdoin jumitti kiinni muutaman viikon seisomisen jälkeen, sain onneksi termarinkaulaa vasaralla koputtelemalla sen aukeamaan ja ajettua auton kotiin... Termari numero kaksi nostaa läpömittarin aika nätisti keskiasentoon kunnes aukeaa, mutta sen jälkeen lämmöt tippuu selkeästi alemmas näin talvikelissä.
     
  3. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    mallisarjan sisällä ei kovin suuria yksilövaihteluja ole. Ne joko kaikki lämpeää tai sitten ei yksikään. Viimasuojia on käyttäny ihmiset ja käyttää edelleen. vanhemmissa autoissa niitä on ollu jossain volvoissa ja saabeissakin jotka ei ikimaailmassa sellasia tartte. Nykyään ne samat tyypit pistää niitä autoihin missä on jo tietsikkaohjattu kaihdin+automaatti webasto ja kuvittelee hyötyvänsä jotain.

    Lähtisin silti tutkimaan kennon kuntoa. Nykyään saa jo pieniä lämpömittareita millä asia on helposti tutkittavissa jollei raaski ostaa uutta kennoa/kennottaa vanhaa. Kuitenkin jos kaiken muun olet vaihtanut paitti kennon ja silti ei lämpeä niin se kenno on aika potentiaalinen vikakohde. En tiiä miten olet todennut kennon ehjyyden, se ettei se vuoda ei tarkota sitä että siellä vesi kulkisi sisällä kunnolla. Tukkosuutta et näe mistään etkä saa sitä kennoa puhtaaksi mitenkään. Mulla linkkolnissa oli kennosta puoleenväliin saakka tukossa kaikki pillit, puolestavälistä ylöspäin näkyi vähän läpi. taisi 1 olla sellanen mistä näkyi kokonaan läpi. Kenno ei vuotanut ja oli muutenkin "ehjä". Toki vesikiertokin kannattaa tarkastaa että on jossainmäärin tolkullinen. kaikkea viritelmää olen niissäkin nähnyt ja vedet on kiertäneet missä sattuu miten sattuu.

    ilmastointi on se pääjuttu kosteuden pitämisessä poissa hytistä, läpivirtaustuuletus on myös 60- luvun juttuja samaten kuin takajalkatilan suulakkeet yms.
     
    Muokattu: 16.12.2018
  4. jjjkkk

    jjjkkk 3rd gear

    Jep juuri sellainen ankeus löytyy ankeuden keskeltä sekä ilmastointi, 4x sähkölasit, sähköpeilit. Euroon verrattuna hieman erilainen sisusta ja ovipahvit sekä kaikki valot ja puskurit.

    Toisesta corollasta tuli tähän paremmat etupenkit säätöineen ja penkinlämmittimineen (verhoilut pidin og) sekä evo webasto kaukosäätimellä.

    Minusta ihan tarpeeksi vastinetta puolelle tonnille euroja. Etenkin jos pitää sääntönä ettei yli 800€ voi käyttöauton ostoon sijoittaa niin sillä ei ihmeitä saavuteta.
     
    jariha tykkää tästä.
  5. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Minä kun hain sopivaa termaria talviajoon tohon omaan pikappiini, niin vasta neljäs termari toimi toivotulla tavalla.
     
  6. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kovin uusista vehkeistä en mitää tiedä, eikä kiinnostakaan. Mutta se on toi lämpöläpän säätö joskus ihan inasta kii. Bonnevillessä olikin etsiessä yllättäen lämmönsäätövipusen vaijerissa säätöpala keskellä vaijeria, siitä kliks neljänneskierros kireemmälle kompensoi just kivasti painuneet tiivisteet ja lämpö alko riittään. Se ei paljon vuotoja tartte pakkaskelillä, että jää viileeksi.
    Kuten tuntuu, että täällä ei myöskään uskota sitä, että jos poraa 2mm reiän termariin, niin se tuhoaa sun lämpösen talviauton.
     
    DX ja xarper tykkäävät tästä.
  7. Tseitsei2

    Tseitsei2 3rd gear

    Nii sulla on tuore diisseli bemari, mutta onko kuutoskoneella?

    Niissähän on sen normi päätermarin lisäksi vielä Egr:n vesikierrolle oma termari ja jos ne ei molemmat toimi, niin lämpenee kyllä huonosti kabiini. Lämpötiltan voi suht helposto tsekata mittariston salavalikosta ja jos ei ole lähempänä yhdeksääkymppiä, niin jompikumpi, tai molemmat on sökönä
     
  8. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Eilen bongasin pahanhajuisen mustan neliovisen amerikkalaisen auton Veijolantien pikkasen K-kaupan kohdalla.Oisko puol kuus ollut illalla.Pärinä oli kova ja haju hirmuinen!Uhh!Ajattelinkin,toivottavasti en pitempään joudu ajamaan perässä.Onneksi kääntyi Takasenkadulle enkä tukehtunut!Avoin etuikkunat selälleen ja tuuletin pikkasen!
    Olikohan joku foorumilainen?:p12 oli rekkarin numerot!
     
  9. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Ei valitettavasti ole kun neloskoneella, mutta siinä kyllä lämpö riittää oikein hyvin. Jostain syystä noissa on mittaristossa mittari öljyn lämmölle, ei veden, mutta se pysyy kyllä tasan keskellä oikein hienosti kovallakin pakkasella.
     
  10. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Tommosessa 60-lukulaisessa Dartissa ne läppien säädöt ei ole kovin kummoiset, ja läppiä on tasan kaksi, toisella ohjataan ilma kennolle tai sen ohi ja toisella puhallus jalkatilaan tai tuulilasille. Molemmissa on ollut semmonen muutaman millin superloni tiivisteenä joka valtaosin on karissut pois, kai sillä joku marginaalinen vaikutus lämpöön voi olla. Jalkatilojen raitisilmaluukut lasikuulapuhalsin ja maalasin sekä tiivistelin uudelleen, niistä veti kylmää aika tavalla...
     
  11. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Kaverilla on iPhonen usb-porttiin kytkettävä pieni Flirin lämpökamera, sillä me kennoa huviksemme zuumailtiin samalla laskien lämmintä vettä letkun la sisään ja kateltiin että lämpenee tasaisesti. Se riittää mulle, jos ei se lämpene niin olkoon lämpenemättä ja ajetaan lämpösillä autoilla, onneks semmosiakin on pihassa :rotfl:
     
  12. xarper

    xarper Gearhead

    Ois tossa Barracudassa vielä jonku verra sipistelyä ja silti siellä tuli viimeyönäki vielä kuuma takki päällä.

    Joku insinööri on tehny lattiaan nyrkin mentävän reijän shifterin vaijerille ja silti se vaijeri ei lähe suorassa shifteriltä vaam tekee hirmu mutkan:rotfl:

    Vänkärin puolen takaikkuna vajoo sen sentin about aina ja etu ja taka ikkunan välissä on varmaa 3cm rako koko matkalla.

    Ja tottakai noi munantuuletusluukut falskaa himpun kans.

    Termarinki vois varmaa kuumempaan vaihtaa vielä ku ei oo ku 180F.

    Noi ku fiksais ni se ois varmaa ku sauna jo.
     
  13. 1320

    1320 Gearhead

    Laitetaan talviautotaistelun väliin yksi bongauskin, viimeyönä käytiin kaverin Aspenilla Stadissa kurvailemassa. Haagassa oli tienvarressa tämä chopattu El Camino nastapyörät alla.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Ja joo, Aspen oli ainakin lämmin talviauto.:poff:
     
    miguelo ja isalmela tykkäävät tästä.
  14. Lintzi

    Lintzi 3rd gear

    Eilen iltasella kun laitoin tallin ovia kiinni, ohi ajeli joku ameriikanihme, en nähny kun takavaloista vilauksen. Ekana mieleen tuli joku 60 lukunen foortti, ne takavalot kun näytti semmosilta galaxien isohkoilta ja pyöreiltä. Aika heikosti bongattu, mut eipä täälläpäin (Asikkala) oo näkyny yhtään mitään aikoihin.:D
     
  15. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    ok, no aattelin enemmänkin sellasta että kun auto käy, työnnät lämpöanturin sinne reikään mistä lämmintä pitäisi tulla ja mittaat minkä lämpöstä siellä röörissä on ja mihin se lämpö menee. Toi sun mittauksesi ei kyllä kerro mitään mistään käytännön tilanteesta, eikä sulla ole oikeen mitään mihin vertaisit lämpökamerassa näkemääsi.
     
    Muokattu: 16.12.2018
    Karpov tykkää tästä.
  16. Marklin

    Marklin Double Gearhead

    Viialassa tänään taas se Volga ja lisäksi Thames kaappiauto.
     
    isalmela tykkää tästä.
  17. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Joo tai infrapunamittarilla mittaa sieltä mistä puhallusta hyttiin tulee, suulakkeista siis
     
  18. redneck1

    redneck1 Gearhead

    Bongasin liikenteestä matta mustan farmari Ford Fairlanen 1966-67.
     
    isalmela tykkää tästä.
  19. Marklin

    Marklin Double Gearhead

    Vielä Viialassa tänään keltainen farkku-Caprice.
     
  20. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Aika sama loppujen lopuks, toi ei mikään varsinainen talviauto mulle kuitenkaan ole, ajetaan semmosilla millä tarkenee. Voi senkin ajan käyttää jonkun muun asian nykertelyyn...:rotfl:
     
    sdfsd tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!