Mitä California-auton pohjaan?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja valtsu67, 16.12.2020.

  1. 68SS

    68SS 1st gear

    Laitoin omaan projektiin 2k epoksi+2k polyuretaanipinnotteen kun piti lattiapeltejä vaihella, eli edellä olevan vinkin tapaan. Tuollanen käsittely kestää kyllä luultavasti kaiken loskan ym kiveniskemän. Mukava myös työskennellä ja asennella auton alla kun kuivaa eikä jää sottaiseksi. Pinnote tiivistää myös saumatkin jos tarpeeksi ruiskii, ja tuntuu tarttuvan kun tauti kun ei ainakaan lohkeillut kuivuttuaan vaikka testilätkää väänti kuinka kieroon
     
  2. tapsah

    tapsah 2nd gear

    lisäksi sorateitä ei juurikaan enään ole, ei ainakaan niin paljon kun silloin joskus muinoin.
    Tervan kanssa pelaillessa on syytä olla tarkkana; sen haju on pitemmän päälle jäätävä, taitaa olla jopa karsinogeeni. Kaikista parasta on se kun tervan haju tartuu turvavöihin ja siitä klubi-takkiin, bailaa siinä sitten vakavalla naamalla diskoteekissä kun vosut ihmettelee että miksi täällä haisee ihan soutuveneelle...
     
    -chgr tykkää tästä.
  3. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Jos säilytetään lämpimässä. Saumoihin ja koteloihin kyllä laittaisin kotelosuojan, jos talvisäilytyspaikka on kylmä. Uskomattomia määriä kosteutta osaa metallipinnat kerätä lämpötilojen vaihdellessa.
     
    ASaari tykkää tästä.
  4. AnHie65

    AnHie65 2nd gear

    Kuvan auto tuotu Kaliforniasta -90 -luvun alussa. Hommasin sen itselleni pari vuotta sitten. Edellinen omistaja ruiskutellut pohjaan paksusti jotain vaseliinimönjää. Järkyttävän määrän sitä olen pohjasta raapinut pois, seassa hiekkaa ja muuta kökköä. Ei mitään järkeä kesäautolle tuollainen käsittely. Aina vaatteet sottaisina, kun auton alla käy.
    Tuota autoa ei ole ruosteiden takia hitsailtu vielä ollenkaan, ja tuskin tarvitsee tulevaisuudessakaan...

    AHi.
     
  5. Vermilion

    Vermilion 3rd gear

    Määrätyissä pakoissa asfalttiteittä on muutettu takaisin sorateiksi juuri sen takia että ei ole rahaa korjata. Kehä III ulkopuolella on hiekkateitä vaikka kuinka paljon.

    https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/749216ee-9eb9-464b-b99e-8d892cdee19b
     
  6. MJF

    MJF Double Gearhead

    Omaan Californiantuontiin ruiskuttelin ML yliasti pohjaan ja koteloihin. Takapyöränkoteloihin ja siitä taaksepäin ruiskutin massakerroksen. Tämä meidän tie kun on yksi niistä ihanuuksista mikä on muutettu soratieksi takaisin. Voisin olla sitä mieltä että ihan mikä vaan huonokuntoinen asfalttitie on miljoonakertaa parempi kuin soratiet.
     
  7. arskazone

    arskazone Gearhead

    Lasimurskeella eletty elämä pois ja oikeella sävyllä teollisuusmaalilla.

    [​IMG]

    AZ
     
    Muokattu: 24.12.2020
    12345678910, valtsu67, Chevette ja 1 muu tykkäävät tästä.
  8. Chevette

    Chevette 2nd gear

    Ääntä ML:lle,haju haihtuu ja suojaa/tunkeutuu hyvin.Terva kuuluu mielestäni puuveneisiin niinkuin jo mainittu.Ite Coronettiin melkein kuin AZ mutta epoksia ja alustamassaa sekä koteloihin/palkkeihin koteloöljyä. Äänieristystä ja suojaa hiekkateille kun välillä tulee harrasteella käytyä mökillä
     
    arskazone tykkää tästä.
  9. arskazone

    arskazone Gearhead

    Minä en alkanut massojen tai muiden tököttien kanssa touhuumaan.

    [​IMG]

    AZ
     
    GS, SK- ja Herje tykkäävät tästä.
  10. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Hienohan tuo on kuin mikä ja valtava homma tehdä tuon näköiseksi mutta alkuperäinen kysymys kuului mitä California auton pohjaan ruostumista estämään,tuo operaatio vaatii ns "pikkasen enempikin puurtamista+purkamista"enkä ainakaan minä ruostesuojauksen vuoksi ole halukas purkamaan alustaa atomeiksi jotta saan ensin puhdistettua sen putipuhtaakseni maalaamista varten nimenomaan kesäautoon,näyttelyautot eri juttuja tai uuden "vaihtopohjan" saavat yksilöt jotka pakostakin saavat valmiiksi puhdasta peltiä pohjaansa eli pysyisin yhä henkilökohtaisesti öljysumuttelussa ehjän pohjan ensisuojauksessa mutta kukin tyylillään tokikin ja jos auton pitää näyttää pohjapuoleltakin hienolta ja intoa piisaa niin onhan tuo yksi tapa nykyaikaisten suoja-aineiden ohella.
     
    Muokattu: 25.12.2020
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Sukulainen asuu semmoisen "ihan mikä vaan huonokuntoinen asfalttitie" varrella. Kuntaliitoskunnan myötäjäisrahat on syöty ja olisivat jo vuosia sitten muuttaneet asftalttitien helppohoitoisemmaksi soratieksi. Asukkaat vastustivat, joten nyt on 365 päivää vuodessa kestopäällysterospuuttokeli. Ei ole häävi sekään vaihtoehto.
     
  12. MJF

    MJF Double Gearhead

    No ei ole häävi, mutta parempi silti kuin soratie.
     
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Se tie on mulle semmoinen endurorata custompyörällä. Mut hissuksiin ajeltiin sillä teille viettävällä tielläkin.
     
    MJF tykkää tästä.
  14. hantta

    hantta Gearhead

    Itse vetelin koemielessä kesän ajaksi caprisen runkoon vaseliinia, mökkitie hiekkaa, ja syksyllä kaavin hiekan sekaista mömmöä irti lastalla, osa irtosi itsestään, luultavasti suojainkerroin 0 :(
     
    MJF tykkää tästä.
  15. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    En malttanut olla koskematta pohjaan joulunpyhinä.
    Kaavin ja putsasin rasvat ja öljyt pois. Harjasin porakoneella teräsharjapäällä peltipinnat, tai no mihin sillä nyt pääsi.
    Pohja näyttää aika hyvältä nyt. Toki pintaruostetta on kaikissa kolosissa. Harjattuihin pintoihin jäi hyvin pientä ruoste syöpymää.
    Puhalsin paineilmalla pohjan ja palkit puhtaaksi.

    Tuli huomattua, että tehdas on maalannut plymouthin pohjan mustaksi. Tuli välillä näkyviin harjatessa. Vaihteiston kohdalla pelti olikin täysin maalissa vielä.

    Tuli ajatus. Sivelen rost stopin ruostekohtiin pohjaan ja sitten kauttaaltaan crc sinkki-spray.
    Happopohjamaali olisi toinen vaihtoehto.
    Päälle dinitroli
     
  16. hantta

    hantta Gearhead

    Pääsääntöisesti ruosteenestossa on ongelmana, että metallin pehmeneminen alkaa paikoista, joihin ei oikein pääse käsiksi; palkkien sisäpuoli ja saumat, eli harmillisesti ne kohdat, jotka on helppo rassata ja kuivata, eivät muutenkaan pintaruostettakummemmaksi muutu ;)
     
  17. valtsu67

    valtsu67 Gearhead


    Asia on juuri näin. Eli käytännössä en ole tehnyt vielä mitään, vaikka silmään näyttää hyvältä.
    Jos rost stoppi hidastaisi kolosissa ruostumista ja palkkien sisään ja saumoihin dinitrolia
     
  18. hantta

    hantta Gearhead

    Meille tuli firmaan -90 luvulla parivuotias Chevyn 4x4 pickup Texasista, ja kun autoa tutkittiin, oli mm. kojelaudan sisällä ja ovissa kilokaupalla hienonhienoa hiekkaa, samaa lienee California- auton runkopalkeissakin, ja on muuten hankalaa poistettavaa ;)
     

Kerro tästä muillekin!