Mitä jos... Ruotsalainen hembygge Suomen liikenteeseen?

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja Otto, 23.8.2003.

  1. Otto

    Otto Gearhead

    Tuossapa vieressä on maa jossa on moni asia hienosti harrasteautoilijalle, esmes hembygge autot, eli täysin itse väsätty kiesi. Siis suurinpiirtein näin: Itse rakennat jonkun härvelin, maksat n.1700e, katsastat, ja sit sil saa ajella niin paljon kun sielu sietää. Ei prosentti sääntöja, ajopäiviä jne... Esmes powerissa bongasin härvelin jossa oli runko neliö putkesta, siinä nurkissa pyörien tuennat, kasikone, ja lasikuituinen 23 fordin amme ja that's it. Tosi matala lulla, ratti alempana ku peenis ku seisoin siinä vieressä... Mut mitäpä jos rakentais sellasen suomessa, katsastais ja rekisteröis ruotsissa mut ajelis suomessa? Onko olemassa jotain pykälää laissa (toden näköisesti on, suomessa on joka asiaan) joka määrää ett auton pitäis olla tietty määrä päiviä maassa jonne se on rekisteröity? (Tai siis se pykälä olis sit ruotsin laissa?) Tai sit jos olis joku sukulainen tai tuttu ruotsissa jonka nimiin se olis merkitty siellä. Katsastaa nekin täytyy joka vuosi (??) mut tostahan pääsee laivalla yli nopeasti. Tämä on kuitenkin vain pelkkä ajatus, itselläni ei ole aikomusta, taitoa, rahaa, tuttuja eikä sukulaisia ruotsissa eikä myöskään aikaa tälläiseen projektiin. (vielä?) Tarkoitus ei olisi kiertää lakia vaan toimia ihan sallituissa rajoissa. Asiassa on varmasti monta "mutta"a ja "jos"ia ja "ehkä"ä mutta mielestäni mielenkiintoinen ajatus... Miettikääpä kuinka käheitä kieseja katukuvaan sais...
     
  2. herrakani

    herrakani 1st gear

    Mä sain jostain semmosen käsityksen, et suomessa ei enää sais ajaa metriäkään ilman siirtokilpiä ulkomaille rekisteröidyllä autolla. Mielenkiintoinen ajatus kyllä.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    ajaahan ne turistitkin
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    joskus oli että ulkomainen auton omistaja sai ajaa tietyn aikamäärän autolla Suomessa tai sit omistajan piti olla kyydissä. auto ei saannu antaa vierraitten ajettavaksi.

    Tuohan ois kiehtova ajatus ajella Ruottalaisella biilillä , mitenkähän nuo Torniolaiset tuo asian kanssa tekee??
     
  5. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Mutta mitens kun pisti tosta uudesta veekasista silmään kuvateksti jossa rodin kuvan alla kehuttiin kylän komeinta traktoria? Eli jos tollasen siis rekisteröikin traktoriksi. Niitähän ei verot, päästöt, virittelysäädökset ym. koske?
     
  6. Karva

    Karva Gearhead

    Ekös toi Mr Korhonen tehny 32 kuitusen kopion kilpiin juuri trakkori sääntöjen pohjalta, sain sellasen käsityksen jotta siihen oli laitettu lukittu loota jotta ei ylitä suurinta sallittua yms, traktoriksi kelpaa kun on joku puskulevyn paikka tai jotain ken tietää paremmin kommentoikoon ...
    :-o :-o :-o
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Korhosen ratkori on peltiä.
     
  8. Bätmobiili

    Bätmobiili 1st gear

    Mutta mites EU? Tavaroilla ja ihmisillä vapaa liikkuvuus... ja vanhemmalle kuin ´58 ei tuu veroa, mutta yli 50% pitää olla osia jäljellä! Tällä perusteella käsittääkseni sais tuoda svenski rodin suomeen???????

    Eri asia sitten on miten löytää ruotsista rodi jossa on yli 50% esim. ´32 Fordin osia :smile:

    Kuinkakohan kone hommat menee? Ajattelin vaan että jos otteessa lukee 350cid :smile:
     
  9. Tero_S

    Tero_S Gearhead

    Mitäs noiden ruotsalaisten omavalmisteiden otteissa lukee, tietääkö joku? Nimittäin jos omavalmisteiset autot on ensirekisteröity valmistumis vuonna eikä merkitty muutetuksi, niin silloinhan tuollainen omavalmisteinen rodi on tuotaessa 100% auto.
     
  10. herrakani

    herrakani 1st gear

    Ombyggd fordon ja oma runkonumero. yleensä 0000001 tai jotain yhtä nasevaa. Eli auton vuosimalliksi tulee valmistusajankohta, osien iästä huolimatta.
     
  11. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Gearhead

    Suomessahan on yks omavalmiste-vette rekisteröitynä, valmistuessaan ainakin se oli sellanen hopeanvärinen sinisillä 70's tyylin raidoituksilla. Se on esitelty joskus veekasissakin ja sen valmistenumero on komeasti 1. Jossain vaiheessa se oli tietääkseni täällä meilläpäin Suomeakin ja kerran näin sen myynnissä eräässä espoolaisessa autoliikkeessä, tais olla noin kymmenen vuotta sitten.
    Missähänpäin tuo nykyisin seikkailee?
    Täytyneekin kaivaa ko. lehti esille ja lukea tarkemmin.
     
  12. Temppu

    Temppu 1st gear

    Ulkomailla rekisteröityä autoa ei saa suomalainen henkilö ajaa suomessa, erityispoikkeuksia lukuunottamatta. Se on laki.

    Mutta omavalmisteenhan voisi ensin rekisteröidä Ruotsissa, ja kun se on siellä jo hyväksytty, niin voi sitten yrittää EU:n periaatteiden mukaan rekisteröidä se Suomessa.

    Ruotsi saa kyllä sallia EU:n säädöksiä lievempiä määräyksiä, mutta Suomen ei ole pakko sitä Ruotsin mallia noudattaa. Jos EU-säädöksistä löytyy pykälä, jonka perusteella Ruotsissa hyväksytty ajoneuvo voidaan hylätä Suomessa, näin voidaan myös tehdä. EU-säädöksiä kireämmillä vaatimuksilla ei kuitenkaan voida Ruotsissa hyväksyttyä ajoneuvoa hylätä täällä.

    Oma lukunsa on sitten ajoneuvovero. Suomi saa periä siitä ruotsalaisesta omavalmisteesta ajoneuvoveroa ihan miten paljon huvittaa, kunhan se kohtelee kaikkia omavalmisteita tasavertaisesti.

    Voisi olla helpomapaa hankkia Ruotsin kansalaisuus, ja ajella sitten turistina ruotsalaista autoa täällä....

    Kunhan ääneen ajattelen,

    Temppu
     
  13. jart$u

    jart$u Gearhead

    valaiskaapa tyhmälle: voiko suomen kansalainen omistaa ruotsissa rekisteröidyn auton, ajaa sillä suomessa ja käydä ruottissa katsastamassa sen ?
     
  14. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Gearhead

    Ei voi ellei asu siellä Ruotsissa. Eli Suomen kansalainen voi kyllä ajella ulkomaisella autolla täällä, jos asuu elikkäs on kirjoilla ko. maassa mistä autokin on. Kansalaisuutta ei tarvi vaihtaa, kotiosoitetta kylläkin.
     
  15. stefanoff2

    stefanoff2 1st gear

    Eikö helpoin olis muuttaa ruotsiin :smile: Paremmat palkat y.m.
     

Kerro tästä muillekin!