Mitä maksaa hitsari?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Bella68, 11.2.2009.

  1. Bella68

    Bella68 1st gear

    ´65 Valiant kaipaisi takakylkien vaihtoa, lattioiden hitsausta ja muuta pientä sinne tänne. Mitä maksaa hyvä hitsari ja mistä sen löytää? Mikä on kohtuullinen tuntiveloitus? "Latohitsarit" ei enää kiinnosta, on tullut sen verran sutta ja sekundaa. Auto on Hämeessä, mutta olen valmis sitä kuskaamaan.
     
  2. AteV8

    AteV8 Gearhead

    Ei kyllä passais mainostaa ettei maksaville mainostajille tule paha mieli, mutta nyt kun kysyit...

    http://www.eyeballproducts.com/

    Tuonne veisin jos en osais tehdä ite. Tosin tinausta tuskin hallitsen minäkään, mut meneehän se pakkelilla. :rotfl:

    Aika yleinen velotus on että virallinen paja pyytää sen 50€/tunti ja harrastaja tekee ilman kuittia 10€/tunti.
     
  3. Buddy

    Buddy 1st gear

    Se maksaa muutaman kertaisesti sen Valiantin arvon. :rotfl: Tosin tunnearvoa ei voi mitata rahassa. :wink:
    T: Latohitsari
     
  4. Teppe

    Teppe 1st gear

    Hämeessä pyöritin firmaa ja tein etupäässä juurikin hitsaushommia... Hinta oli 25€/h. sis.Alv.
    Mutta toimitilojen puutteessa lopetin hommat...
    Asiakkaita oli tohon hintaan enemmän kuin tarpeeksi.
    Kuulin jopa puhetta 80€/h. veloituksista. ja 50€/kolikon kokoinen reikä ja 100€/vähän isompi reikä periaatteista...
    Ite pyöritin yritystä periaatteella leivän päälle makkaraa, eikä tarvinnut halvalla vuokralla kummosia kulukustannuksiakaan laskea töihin...
    40-50€/h. Tunnostaa ihan järkihinnoittelulle varsinkin jos vuokratiloissa yrittää päästä jotain tienaamaankin...
     
  5. Quest

    Quest Gearhead

    Kuulostaa merkkikorjaamon hinnoitelulta, riippuen tietysti urakan koosta. "Yleiskorjaamoissa" veloitukset lähtee reilusta 30€ ylöspäin ja hitsaus hommat onnistuu niistä useassa hyvin.
     
  6. joekopo

    joekopo 3rd gear

    Mulla on toiminimi Jaalassa ja hinta on sen 35€ tunti.
    Isommat hommat sovitaan erikseen.
    45-65 näyttäs olevan muilla veloitus.
     
  7. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Toiminimellä teen ja tuntiveloitus on 42e/ tunti. Isoissa hommissa on yleensä joutunut "sorvaamaan" jonkinlaisia urakkahintoja kun monilla ei ole käsitystä , miten paljon aikaa nuo hommat vie.
     
  8. badabike

    badabike 1st gear

    Tuntiveloitus 39 e / tunti sis. alv , isommat projektit neuvotellaan tapauskohtaisesti. Sitovaa hinta-arviota ei pysty antamaan ennen kuin auton näkee. Toiminimellä pyörivä firma sijaitsee Lopella Etelä-Hämeessä.
     
  9. cam68

    cam68 1st gear

    taitaa vain tuon kokoinen urakka(kylkien vaihto) olla tunti veloituksena oikeesti hintava.. jos joku perillä ja ei kiireellinen niin kannattaa kysellä sellaista.. esim. jos tunti veloitus 45e niin tuo urakka helpost 2000 e.. ja siinä ajassa ei välttämättä hitsarikaan paljoa odottele sauman jäähtymistä :D
     
  10. Antti the Mato

    Antti the Mato Gearhead

    Villi epäilys, että näissäkin rupee hinnat tulemaan reilusti alas vielä tämän vuoden aikana. Kun tämän kesän ajoihin alkaa jo olemaan mahikset 50-50 niin vois kannattaa odottaa vielä vähän aikaa. Tietysti jos on lompsa kunnossa niin ei muuta kuin lamaa päihin ja ammattimiehille töitä!!
     
  11. Teppe

    Teppe 1st gear

    Ei tuu vaikuttamaan sanon minä... Hommat lisii kun porukka rupiaa käyttämään normihuolloissaankin firmoja, joilla toistaiseksi on ollut "aikaa" ottaa myös hitsaustöitä.
    Kerkesin huomata jo!
     
  12. Antti the Mato

    Antti the Mato Gearhead

    Voihan se olla tietysti noinkin. Äkkiä vaan tulee mieleen et jos rupee tulot tippumaan niin tuskin niitä viimisiä laitetaan harrastekiulun peltitöihin. Tietysti noita corollan kaaren vaihtoja voi tietysti tulla tarjolle, mut luulisin et sen tekee joku halvemmallakin, kuin mitä oikea autopeltiseppä. Jonka työstä tommonen ~50€/tunti ei kyllä ole mielestäni liikaa.
     
  13. ohc205

    ohc205 1st gear

    Melkosen summan säästää kun itse putsaa kurat, massat ja ruosteet pois hitsattavasta kohdasta/kohdista ja lähistöltä.
    Se on nimittäin kaikkein aikaa vievintä.
     
  14. Teppe

    Teppe 1st gear

    joo no harrastepelien hitsaukset tosiaan voip jäähä...
    Sivusin jo näköjään pelkkiin yleis hitsauksiin...
    Eihän mullakaan hirveesti harrasteita tupannut pajallani näkyvän mitä nyt tuttujen ja ne taas meni yleensä kaveri palveluksina...
     
  15. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Joskus voi ammatti osaajan tuntiveloitus tuntua kalliiltakin mutta moni ei ymmärrä sitä että tunnissa osaaja tekee hyvää laatutyötä monin kertaisesti kotituraajaan nähden.

    Hyvää ja halpaa ei yksinkertaisesti ole jos ei hommaa osaa hyvin itse.
     
  16. Holley

    Holley Gearhead

    Väittäisin silti enemmän, että osaaja tekee hyvää laatutyötä, mutta kotituraaja tekee huonompaa työtä. piste. Ajansäästö? Ei kai osaajakaan vedä metrin hitsisaumaa kertavedolla? Kittiä tarvitaan varmasti jokunen kerros, koritinaakin ehkä ja maalia yhtälailla ja kaikkeen menee aikaa. Minä en lähtenyt edes etsimään, kun ei kerran ole tarjontaa ja "tein ihan itte". Huomasinpa vaan kuinka järkyttävän hidasta hommaa peltityöt ovat, kunnioitan ammattilaisia enemmän, mutta missä tuossa säästäis? Kaveritkin (eivät ikinä hitsanneet) kummastelivat, kun kerroin sata tuntia menneen ja kyse oli vasta yhdestä takarontin lattiasta ja isosta takahelmapellistä (suorasta pellistä tosin piti tehdä). Jos mulle olis joku tullut kertomaan, että hänpä tekee sen pariinkytä tuntiin, niin olisipa ollut kiva nähdä, mistä se aika olisi säästetty. Ehkä siinä, että se osaaja olis käskenyt hankkia valmiit korjauspalat...
     
    juko7 tykkää tästä.
  17. Antti the Mato

    Antti the Mato Gearhead

    Kyl se ajan säästö tulee hyvistä työkaluista ja kokemuksesta jonka avulla tietää miten mikäkin kannattaa tehdä ilman miettimisiä. Ja siinä korjauspalankin tekemisessä voi säästää aika paljon kun ymmärtää miten se pelti taipuu ja venyy etc...
     
    juko7 tykkää tästä.
  18. Holley

    Holley Gearhead

    Toki noin, työkalujen virittelyyn (itse tehty kanttikone&"mankeli") meni varmaan kolmisenkymmentä tuntia ja mallikappaleiden reunojen tarkemmassa leikkauksessa kuten kittauskohtien väärien kohtien hiomisessa (ei tule kertalaakista tasaista) menee aloittelijalla myös turhaa aikaa, mutta silti uskon, että nimenomaan nopeuteen panostamalla ei saada sitä huippujälkeä.
     
  19. Antti the Mato

    Antti the Mato Gearhead

    tottakai ensin täytyy tulla taito ja sen jälkeen nopeus
     
  20. badabike

    badabike 1st gear

    Itselläni on yli kahdenkymmenen vuoden kokemus autopeltihommista ja muutenkin metallinkäsittelystä. Ei todellakaan tarvitse miettiä miten pelti taipuu. Yrittäjänä toimiva ammattimies tuntuu aina olevan liian kallis, mutta kulutkin on korkeat, esim. vakuutukset ja muut pakolliset kuten sos. maksut, kunnon työkalut, sähköt, vuokrat yms. Kaikki ei tule tätä välttämättä edes ajatelleeksi, ei se tuntihinta ole puhdasta voittoa.
     
    DX ja juko7 tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!