Mitä materiaalia verhoilun alle?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja livinki, 11.12.2008.

  1. livinki

    livinki 1st gear

    Minkälaisia materiaaleja olette käyttäneet verhoilukankaiden/nahkojen alla ns. toppauksina. Tarkoitus on uusia kojelaudan verhoilu ja ovien verhoilut.
    Alkuperäisen kojelaudan alla on ollut jonkinlaista vanumaista kangasta.
     
  2. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Esim. ohut tiivis superloni toimivaa...
     
  3. Buddy

    Buddy 1st gear

    Ohut vanu on hyvää. Mä olen nykyään käyttäny myös sellasta ns. tukikangasta joka on oikeastaan pari milliä paksua valkoista huopamaista ainetta, joka venyy aika hyvin muotoihin. Siinä huovassa on toisella puolella liima, jotta sen voi silittää kankaaseen kiinni mutta siitä ei kannata välittää. :wink: Olen käyttäny sitä tukikangasta kahdella tapaa. Joko liimannut sen päällystettävään kohteeseen kiinni, tai liimannu sen kevyesti verhoilukankaaseen/ keinonahkaan ennen ompelemista. Edelliset siis kojetaulun päälliseen. Ovipahveissa olen käyttäny vähän paksumpia materiaaleja alla esim. vaahtomuovi, huopamatto yms.
     
  4. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Vaahtomuovi eli superlon ei ole hyvää yksinään pehmusteena, se suuren
    kitkansa ansiosta tekee päällysteen luontevan asettumisen huonoksi.
    Ohueen pehmusteeseen juuri mainittua vanua ja jos haluaa paksun
    toppauksen, niin sitten vahtomuovi, mutta pintaan vielä vanukerros.
     
  5. Belvedereman

    Belvedereman 1st gear

    Kojelaudan verhoiluista puheenollen, onkos joku onnistuneesti tehnyt itse tuollaiseen 1968-70 malliseen b-korisen mopariin sen kojelaudan päällisen, dash padin? Jotain vinyylipinnoitettua ainesta se on alunperin ja tietenkin halkeillut iän myötä. Uusiakin toki saa, joku muovikoteloratkaisukin siihen vanhan päälle asennettavaksi maksaa päälle satasen euroissa, alkuperäisen kaltainen repro-osa vielä selvästi enemmän. Tarkan euron miehenä oliskin mukavaa jos voisi hieman säästää ja värkätä siihen vaikka keinonahasta päällisen. Keinonahasta olisi tarkoitus muutenkin teettää uudet verhoilut penkkeihin niin sitä materiaalia joka tapauksessa tulee jossain vaiheessa hankittavaksi. Ainoa ongelma vaan on kun ei ole minkäänlaista taitoa/kokemusta auton verhoilupuolen töistä joten jo tuo pelkkä kojelaudan päällisen tekeminen epäonnistuu multa kyllä hyvin helposti...
     

Kerro tästä muillekin!