Mitä öljyä piristettyyn 455:een?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja BigOJS, 3.1.2014.

  1. BigOJS

    BigOJS 3rd gear

    Juuri perheeseen saapuneessa Ponchossa on piristetty 455:nen (takomännät, kannet, nokka jne.). Olen yrittänyt keskustelupalstoilta etsiä tietoa, että millaista öljyä koneessa tulisi käyttää, mutta mielipiteitä tuntuu olevan monenlaisia.

    Osaisiko OD:n asiantuntijat auttaa?

    -O-
     
  2. J.J.

    J.J. Gearhead

    Rulla vai laahurinokka? Itellä olis meininki ruveta käyttämään omassa katuauton 455 rullakoneessa redlinen perus 10-40 öljyä, jos olis laahurinokalla niin lisäisin sekaan sinkkiä.

    Nää on näitä että kukin käyttäköön omasta mielestään sopivinta öljyä, hyviä merkkejä ja laatuja kun on niin monia.
    Vähän sitten tuo nokka vaikuttaa tietty mitä kannattaa käyttää ja muutenkin millaisessa käytössä kone on.
     
  3. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ite haen tarjoustalosta 5w40 mobil ykköstä vajaa 30. Toimii ainakin välillä 300-1500 heppaa ja ylikin. Mut mulle on sinänsä sama mitä öljyä sinne tunkee, kunhan sitä saa sopivasti ja se on riittävän laadukasta.
     
  4. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Tuo sinkkiasia oli mielessä tuossa yksi päivä ja muistui mieleeni mielenkiintoinen "mainosmies" yhdestä autotapahtumasta.
    Joten kerron teille tarinan.

    Miehellä oli mukanaan pyörivä laite millä painoja lisäämällä "leikkautettiin" kiinni metallia muuttaen painetta metallien välillä lisäten painoja. Mies pyysi antamaan omasta autostani mittatikusta moottoriöljyä ja öljy sitten testattiin tuolla mystisellä laitteella.
    Testin jälkeen sain lisätä hänen antamaansa öljyn lisäainetta moottoriin (Chevyn 350 Tbi) ja käytin autoa hetken, jonka jälkeen öljy testattiin uudelleen.
    Öljy kesti huomattavasti enemmän painoa ennenkuin metallit leikkasivat kiinni- yli tuplamäärä painoja.
    Kyse oli X-1R nimisestä aineesta, jota ostin silloin purkin.
    Laittelin sitä autoihini mitä tuo purnukka riitti, mutten noissa vakio peleissä huomannut oikein mitään eroa- Mitenhän tuo ois pitäny huomata, varmaan jos olisi kiinnileikkaamssa..
    Tuli vaan mieleeni kun itselläkin on rakenteilla moottori laahurinokalla ja kovemmilla jousipaineilla että voisko tuosta olla jotain apuakin?

    Tuskin ainakaan haittaa. Onko joku kokeillut?
    http://en.wikipedia.org/wiki/X-1R
     
  5. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Oon nähnyt saman esittelyn. Olis hienoa jos suostuisivat tekemään homman myös toisessa järjestyksessä mutta ei kuulemma käy. Yleensä näissä esityksissä on joku jippo. Yksi tuttu oli erään kemian firman myyntitykki ja hieman valotti muutaman esityksen taustaa..........
     
  6. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Ja ajaahan ne siinä mobil mainoksessakin ties millä nascaarilla ja vormulalla :D

    Ite en omiin kikottimiin "sitä motonetin halvinta" (en tarkoita mobilia) välttämättä laittais, mutta en myöskään ymmärrä esim. red linejä joissa litra maksaa 20e. Noiden teoriajutuista en kaikkea ymmärrä, mutta yksikään kone ei itsellä ole öljyn takia hajonnut.

    Lähtökohtaisesti kuitenkin kannattaa käyttää aina sitä öljyä mitä moottorissa on aina sen valmistumisesta lähtien käytetty.

    Laahurinokalla saa sinkkipitoisuudella mielenrauhan jos ei muuta. Ja jos käyttö on pelkkää kesäsellaista, joku perus 20w50 terva ainakin pysyy paremmin wanhan liiton välyksillä tehdyssä koneessa.
     
  7. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Kesä vekottimissa oon käyttäny aina 20w50 gulfia. Nyt varsinkin tätä zinc+ ööliä. Mutta käyttö vessani mikä on myös laahurivehjes, niin sinä on ollut aina gulfin 5w40 öölit. Kai siinä pitäis olla remontin jälkeen laitettu käytetty nokka jo ihan pyöreenä ja muutenkin sen ois kai pitäny jo hajota, kun 95 bensallakin vielä ajan. Nostajat on nakuttanu tän kymmenen vuotta ihan saman lailla, eli välillä nakuttaa ja välillä ei ollenkaan. Matkaa on tullut nyt sen 140000km ja vielä päästään töihin ja takasin...

    Et mistä näist nyt sit oikeesti tietää...?
     
  8. RAIVO

    RAIVO Gearhead

    Niinpä, vaikeeta sanoa onko toi sinkki autuaaks tekevä juttu vai ei..

    Harrasteessa sitä remppojen jälkeen käytetty ja käyttiksissä ei koskaan eikä oo tarvinnu rempata (konetta..). Harrasteella ajan noin 5000km/v ja käyttiksillä kympin.

    Harrastemotit hajonnu vain edellisten omistajien tekojen jäljiltä, eikä vielä koskaan omien jos on hajotakseen edes..

    Ehkä tärkeempää et tietää miten hyvin tai huonosti motti tehty ja mennä sen mukaan..

    Silti, 20W-50 Valvoline tai Gulf sinc vastaava menee mielenrauhan vuoks sisään ainakin niin pitkään kuin kestää leikkaamatta tai nokat pyöristymättä ja käyttökulkineet saa jotain merkkituotetta yleensä suunnilleen mutun ja huoltokirjan suositusten välimaastosta. :D
     
  9. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Itse käyttänyt chevyn koneissa 10-40w eikä ikinä ollu öljyn suhteen ongelmia. Kyllä se pitäis mennä ihan "perus" öljyillä mikäli se oikein on piristetty.
     
  10. Caideman

    Caideman 1st gear

    Pitää täysin paikkansa. Tosin sitä X1R:ää kuuluu laittaa koneeseen purkillinen(n. 300ml) ekalla kerralla ja sen jälkeen 1/2 purkkia seuraavissa öljynvaihdoissa.
    Kyllä jokunen on sanonut, että polttoaineenkulutus on vähentynyt, kun on alkanut käyttää lisäainetta. Tosin itse en oo huomannut muutosta, kun kaasujalka on muutenkin raskas. :lol:
    Mutta jos on pientä nostajanaksutusvikaa, niin tuo auttaa useimmiten ja poistaa jumimisen ja äänen.

    Yks tuttu on tehnyt nuo laitteet juurikin tuolle edustajalle. Meillä on työmaallakin sellainen.

    Salaisuus toimintajärjestykseen on siinä, että se laite pitää puhdistaa X1R-käsittelyn jälkeen huolella, mielellään vaihtaa ne kitkavasteet , sillä se myrkky on todella liukasta.
    Itse oon purkanut muutaman koneen, jossa on ollut sitä ainetta ja sen osien liukkauseron kyllä huomaa perusöljyyn verrattuna.

    Noiden laitteiden valmistaja oli ihan itse mielenkiinnosta testannut kaikki nuo markkinoiden yleisimmät 5w-40 rasvat ja toistanut testin 3 kertaa. Kaikissa voittajana oli Kendallin Elite. Sillä kiinnileikkautumiseen meni melkein 1,5 kertaa sen mitä esim Mobilin vastaavalla öljyllä.
    Kävipä testeissä pieni kömmähdyskin. Herra oli testaillut juurikin Mobilia ja ihmetteli, kun ei meinannut millään leikata kiinni. Sitten hän huomasi, että oli epähuomiossa pyyhkinyt rullia jollain rätillä, jossa oli X1R:ää. :D Uusi puhdistus ja sitten tuli taas realistiset tulokset.

    Mutta alkuperäiseen kysymykseen. Tossa on just yks 455 tehtynä ja lirutin sinne Brad Pennin 20W-50:set. Toki purkki X1R:ää joukkoon. 8)
     
  11. Mika.V

    Mika.V Gearhead

  12. iikka-

    iikka- 3rd gear

    Nykyään kyllä se halvinkin kura on parempaa kuin öljyt näiden moottorien valmistumisen aikaan.

    Ite en laittas mihkään moottoriin mineraaliöljyä, varsinkaan jos on vähänkin viritetty.
     
  13. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Näinhän se toki on.

    Toisaalta, vaikka itsellä(kin) muutaman harrastepelin moottorit perustuvat ainakin 40v vanhaan tekniikkaan, on ne uudelleen rakennettu nykytietämyksen ja nykyaikaisten osien pohjalta. Käytän lähinnä synteettistä tai puolisynteettistä 10w60 luokan öljyä omissa kikottimissa.

    Niin, ja ei mulla kyllä silti ennenkään oo kikottimet kärsiny siitä perus ("merkki") mineraaliöljyistäkään kun oon joskus tai sillointällöin käyttäny. Ja, esim. Pennzoilin 25w50 on mineraalipohjainen ölppö, jota käytetään useita tuhansia hevosvoimia tuottavissa moottoreissa.
     
  14. 66monaco

    66monaco Gearhead

    täältä ääni valvoline racing 20w-50!
     
  15. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Toi on kans osoittautunu iha toimivaks. Tota mulla ja edellisellä omistajalla oli Hemissä. Ja laahaaville miehille on se sinkkikin mukana.

    Stroukkerissa käytän saman valmistajan 10w60, hieman paremmat öljynpaineet kuumana kuin tuolla 20w50 (vähän erilaisilla välyksillä/erilaiseen käyttöön tehty kone).
     

Kerro tästä muillekin!