Mitä öljyä??

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja keljukojootti, 5.12.2015.

  1. keljukojootti

    keljukojootti 1st gear

    Kyseessä olis moottori öljyjen vaihto tollaseen vähän reilu 400tonnia ajettuun 6,2 dieselin koneeseen. Suosituksia mitä öljyä ootte käyttäny, ja ne kalliit öljyt voi unohtaa mulle kelpaa perus hintaisetkin.

    Ja mitähän sinne mahtaa mennä litra määrältään?
     
  2. voittol

    voittol 2nd gear

    Mieti ensin , haluatko synteettisen vai mineraali öljyn , sekä talvikäynnistys ulkoo ilman lohkolämppäriä vai lämmin talli ? Kovin kalliita ei varmasti kannata panna , kun tuo vaihtoväli on niin tihee .
     
  3. keljukojootti

    keljukojootti 1st gear

    Kyl tää taitaa mennä nyt talvikäynnisty ulkona ilman lohko lämppärii :D Jep sen tiheän vaihtovälin takia ne kalliit voi unohtaa.
     
  4. keljukojootti

    keljukojootti 1st gear

    Synteettinen vai mineraali?? Mitkä niiden erot on sitten..
     
  5. Morbidelli

    Morbidelli 2nd gear

    Tämä topikki on käyty jo useamman kerran läpi, mutta kerran viel...
    Omassa 6,5 riiselissä oon käyttänny ad 5w-40 synteettistä, eikä ole vielä kertaakaan leikannu kone kiinni :) . Öljyn ja suotimen vaihtovälinä 2v tai 10-15t km. Pari 5 litran pönikkää kun ostaa niin siillä kerran vaihtaa ja välin lisäilee, myös 6,2 riiseliin.
    Itse olen synteettisen moottoriöljyn kannalla, koska esim, 5w on suht notkeaa kylmässä = helpompi käynnstyvyys ja eipä tarvi niin usein auton alla kömpiä öljyn ja soudattimen vaihto hommissa

    Synteettisen öljyn hyvänä puolena pitäisin pidempää öljynvaihtoväliä ja laajempaa käytettävyyttä eri lämpötiloissa (Riippuu tietenkin öljystä). Eli notkeampaa kylmässa ja ei niin lirua kuumassa.
    Huonona puolena hieman kalliimpi hinta. Hinta haitari on laaja, joskus on halppishalleissa on kovia tarjouksia.

    Mineraaliöljyn hyvänä puolena on hinta. 20l pönikän saa alle 60e.
    Huonona puolena öljy ja ehkäpä suodatinkin on hyvä vaihtaa reilun 5 t km välein. 10w-30 öljy on jäykkää kovalla pakkasella ja paljon ajettu kulunut moottori kuluttaa sitä enempi, koska se on notkeampaa kuumassa moottorissa. 15w-40 on vielä jäykempää pakkasella, mutta paksumpaa kuumassa moottorissa.

    Laatuluokitus on vielä oma lukunsa...
     
  6. Vetja

    Vetja 1st gear

    Tää kiinnostaa aina itteekki oon ajellu tolla kuuskekkosella 10w-30 ,15w-40 kerran pulisyntistä 10w-40 hyvinhän noi toimii mutta ajeleeko porukka jo nykyään 5w-40??

    Oon kans ihmetelly että miten on mahdollistas että kaiken maailman mobilin täyssyntiset ylettää vain cf luokkaan (ei lasketa sitä uutta delvakkia on niin sikahintasta) ku teboilin halvatki (mineraali) kurat menee cg-4 yms...

    Itteäki haluttais siirtyy täyssynteettisiin ku toi motonetki kohta vieressä niin sais motoxin dieselsyn 5w-40 halvalla.

    Niin ja 6.2 menee noin 6.5l öljyä tehtaan suositus 10w-30 talvella ja 15w-40 kesällä luokitus tais olla jokiu jeesuksen vanha cd vaihtoväli 5-8tonnia ja suti samalla.
     
  7. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    10W öljy on pumpattavaa vielä 30 pakkasasteessa, 15W 25 pakkasasteessa. Jos ajelee yli 30 asteen pakkasissa toi 5W voisi olla ihan perusteltua. Jollei kone jäykän öljyn vuoksi lähde käymään, kannattaa vikaa alkaa hakemaan jostain muualta esim. akusta ja kaapeleista.

    Mihin toi perustuu että synteettisellä öljyllä olisi noin paljon pidempi vaihtoväli? 80- luvun jenkkibensakoneissa on synteettiset öljyt vakiona ja vaihtoväli on vaan 7500 mikä ei ole sen kummempi mitä se sillon mineraaleillakaan oli tai verrattuna niihin autoihin mihin on ollut suosituksena mineraaliöljyn viskositeetti. Mun veikkaukseni on että olis enemmänkin konekohtasta kun öljykohtasta toi vaihtoväli.


    Kunhan taas kyselen näitä, olisi kiva oppia jos jollain on jotain parempaa tietoa tosta. Yleensä vaan nämä öljyjutut on aika hedelmättömiä
     
  8. Morbidelli

    Morbidelli 2nd gear

    Piti oikein vartavasten käydä tarkistamassa mitä niissä öölipöniköissä luki... Elikkä 6,5 vapari riiseliin pitäis laittaa 15w-40 Api sg/ce ööliä. Viskositeetti viittais mineraaliin. Synteettisen öljyn vaihtoväliä ei ole tiedossa, niin määrittelin sen lonkalta 10-15t km. Kohtullinen? Nykykieseillä ajetaan huomattavasti piiiidempiä öljynvaihto välejä.
    Ad 5w-40 api cf öölin pitäis laatuluokituksen puolesta riittää, Kuumassa viskositeetti on sama 40 ja kylmässä notkeampaa kuin 15W. Pumpattavuutta pakkasessa en tiedä, mutta uskoisin, että öljy juoksevampana voitelee paremmin kun 15w alkaa jo köntsääntyä... testattu :)
     
  9. keljukojootti

    keljukojootti 1st gear

    No ite tyrkkäsin nyt menemään jotain teboilin mineerali pohjaista öljyä 10w-30. (pöntössä oikein luki, että vanhoihin diesel koneisiin) Ja aika tarkalleen meni sen 6,5 litraa öljyä filtterin kanssa :D Ja herkkua oli vielä se, että tokmannilta sai tarjouksesta 2x 4L kannua 24e joten ei ainakaan hinnalla ollu pilattu. Ystäväni joka aikoinaan toi suomeen noita amerika diesel pannuja, niin kerto, että noihin lähinnä voi melkeinpä käyttää mitä tahansa kun vanhaan aikaan ei mitään luokituksia ollu. Mutta tietty aina oma järjen käyttö on sallittua, että ajeleeko rypsiöljyillä vai moottoriöljyillä :D
     
  10. Yorcci

    Yorcci Gearhead

Kerro tästä muillekin!