Mitä pakkelia?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Pienoismallit', aloittaja ESMCB, 22.8.2004.

  1. ESMCB

    ESMCB Gearhead

    Olen käyttänyt revellin pakkelia mutta yhdessä mallissa joka oli katkaistu ja kasasin sen ja pakkeloin revellin pakkelilla niin nyt se liitoskohta on haljennut. Onko vika pakkelissa vai mallarissa?? Mitä pakkelia te käytätte? Mikä olisi hyvää ja suht halpaa?
     
  2. Vallu

    Vallu Gearhead

    Mestari Airio taisi jossakin artikkelissaan suositella ihan normaaleja "auto"pakkeleita peinoismalleihin. Ei oo itellä kokemusta, kun ei ole noita korimuutoksia tullut juuri tehtyä, pienemmissä "koloissa" on kyllä tuo revellikin toiminut.
     
  3. Tupis

    Tupis 3rd gear

    Itsekkin suosittelen auto pakkeleita ja niistä varsinkin pinta kittaukseen tarkoitettua hienompaa. Esim Soudal merkkistä. Olen käyttänyt näitä autopakkeleita jo siitä lähtien kun rupesin muuttelemaan autoja, eli noin 15 vuotta. Kertaakaan ei ole ollut ongelmia kitin kanssa.
    Jos teet isompia muutoksia niin kannattaa kolot ensin täyttää muovilla ja sitten vasta kittiä päälle :)
     
  4. ESMCB

    ESMCB Gearhead

    Onko siis nämä auto pakkelit 1 vai 2 komponenttisia? Kun on hieman huonoja kokemuksia tuosta 2komponenttisesta kun se sai kuivua vähän liika pitkään... No se onneks oli vaan testiauto mitä pakkeloin.
     
  5. Tupis

    Tupis 3rd gear

    Kaksi komponenttisia.
     
  6. Vallu

    Vallu Gearhead

    Kannattanee olla tarkkanan noissa 2-komponenttisissa sen kovettimen suhteen. Oikea annostus tärkeää. Pikaliimaakin voi joskus sopivassa paikassa käyttää "pikapakkelina".
     
  7. Pienoismallimies

    Pienoismallimies 1st gear

    pikaliimaa reilusti, ja siihen ripotellaan leivinjauhetta, saa kivikovaa kolojen täytettä. tosin työlästä hioa, mutta taatusti kestää.
    Pinta jää aina rakeiseksi, maalia, ja hiontaa, niin tasoittuu.

    siis työläs menetelmä, mutta pakkelin hyvä hätäkorvike.
     
  8. Konte

    Konte 1st gear

    Mä olen käyttänyt vähäisenä pakkelina asetoniin sulatettua styroxia: lasi- tai posliiniastiaan tilkka asetonia ja siihen styroxin murusia (käypi hienoksi rouhitut pienoismallien osakehikotkin). Sulaa mömmöksi, jonka sitten asettelee paikalleen. Paikattavaan kohtaan kannattaa sivellä myös ohuelti asetonia. Styrox on polystyreeniä eli samaa perusraaka-ainetta kuin mitä ainakin osa pienoismallien valmistajista käyttää. Hiukka eri tiiviysaste vaan...

    HUOM! Asetoni sulattaa myös näitä pienoismalliosia, joten ei kannata lutrata! Ja haihtuu TOSI nopeasti, joten pakkeli kuivuu pian. Työstettävyys ja hiottavuus samanlaista kuin mallinosienkin.

    Asetonilla voi myös liimata pienoismallien osia yhteen.
     
  9. Tupis

    Tupis 3rd gear

    Itse olen käyttänyt myös pikaliimaa ja muovintyöstöstä jäänyttä pientä muovi purua täytteenä.
     
  10. Tuhertaja

    Tuhertaja 1st gear

    Mä olen käyttänyt greenstaffia...
     
  11. -zzz-

    -zzz- Gearhead

    Trikloretyleeni! Sitä sai ennen ainakin apteekista, ja on pitkälti samaa kuin pienoismalliliima. Siihen kun sulattelee valurunkoja tai tosiaan styroksia niin johan sysää. Trikkistä käytettiin teollisuudessa, kun tehtiin pienoismalleja ja muitakin sellaisia polystyreenilevystä. Ja on taatusti halvempi litrahinta kuin pienoismalliliimoissa. Mutta hengitystä kannattaa hiukan suojailla.
     
  12. penkkeli

    penkkeli 1st gear

    mä käytän kiilto pikasilotetta kuivuu nopeesti ja ei halkeile saa muuten halvemmalla ku revelin pakkelia kiiltomaksaa joku 2e :rotfl: :soosoo: :argue: :mad: :p 8) :lol: :oops:
     

Kerro tästä muillekin!