Mitä polttoaine maksaa tällä hetkellä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Red Neck, 27.12.2004.

  1. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mulla oli joskus semmonen myyjä Haagassa yhdessä kiinteistönvälitystoimistossa. Joku sukulainen kävi siellä töissä, mutta verottajan entisestä elämästä peräämien juttujen takia otti mielummin käteistä. Mä sitten kävin hakemassa toimistosta bensakortteja, joilla sai ottaa enintään 50 litraa per kerta ja maksoin sukulaiselle käteisellä. Oliskohan mun bensa ollut -66%. Suunnilleen. Tapaukseen liittyy semmoinen juttu, että Haagan ESSOlla omistaja tuli joskus antamaan positiivista palautetta. "On se mukavaa, että joillekin bensa kelpaa. Eniten täällä käy semmosia 20 mk setelillä tankkaajia, mutta sulle ja autollesi maistuu". Mä ajelin semmoista 400 litraa /kk tahtia, koska oli "halpaa".
     
  2. ”Plus miinus nolla -liiketoimintaa”, kuvaa kahden ja puolen euron litrahintaan bensaa myyvä huoltoasemayrittäjä – Asiantuntija toivoo helpotusta pumppuhintoihin loppukesästä

    Hallituksen esitys jakeluvelvoitteen väliaikaisesta laskemisesta laskisi dieselin litrahintaa 12 senttiä ja bensan hintaa hieman tätä vähemmän. ”Sanon suoraan, että ei tuollaisella kevennyksellä ole mitään merkitystä”, kommentoi esitystä huoltoasemayrittäjä Janne Jokinen.

    Hintahaarukan kalliimmassa päässä on myös Pirkanmaalla Sastamalassa sijaitseva Häijään Neste, jossa 95-oktaanisen bensiinin pumppuhinta oli keskiviikkona 2,499 euroa litralta. Yrittäjä Janne Jokisen mukaan tälläkin hinnalla polttoainemyynti on tällä hetkellä ”plus miinus nolla -liiketoimintaa”, jolla ei yksistään elä.

    ”Öljy-yhtiöltä tulevaan nettohintaan pitää saada kate. Hintaa ei sovi nostaa liian korkealle, mutta ei sitä voi minimikatteellakaan myydä, koska pelkästään laitekulut ja investoinnit ovat niin kalliita”, Jokinen sanoo.

    ”Liiketoiminnan pitäisi olla kannattavaa, jotta sillä olisi jatkuvuutta. Muutoin pitäisi lohkaista henkilökunnan palkkoja ja kiinteitä kuluja.”
     
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mistähän menoista voitaisiin tinkiä? Kaikki ollaan mielummin käsi ojossa ottamassa ja jos jotakin pois antaisi, niin mielummin siten, ettei osu omalle kohdalle. Mä oon parhaillaan HS välissä toimitetun tulo- ja menoarvion kanssa tietokoneella. Vaikka koko ulkoministeriö, jonka kautta "kansainvälinen kehitysyhteistyö", 849,9 M€, lähtee, poistettaisiin, niin määrä (koko ulkoministeriön budjetti) vähenisi vain 1,321 miljardia euroa.

    Valtion velanotto (edelliseltä sivulta) on 7,189 miljardia. Rakoa jäi siis kuutisen miljardia. Kehitysapu oli jo leikattu, ei voi käyttää uudelleen.

    Opetus, sosiaalitoimi, puolustus, liikenne, maatalous.

    Parempi vissiin maksaa bensasta kuin leikellä noita. Energiaverot ovat yhteensä noin 4,5 miljardia yhteensä.
     
    tinareki tykkää tästä.
  4. Tämä hallitus on jakanut rahaa siihen malliin, että sitä laskua maksetaan vielä pitkään. Seuraava hallitus on uusi "sipilän" hallitus, joka joutuu tekemään kovia leikkauksia. Se on sitten arvovalinta, mistä sitä tehdään.
     
    Stang_81 tykkää tästä.
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jep. Ja 100% kotimaahan. Tuet vaan meni aika pitkälti tarpeettomiin hankkeisiin. Mulla oli aiemmin imuroituna iltapäivälehdestä se noin 5000 joukko, joka otti 100keur tai enemmän "kehittämiseen". Sen sai otettua kokonaan copypastella taulukkolaskimeen ja siellä sortattua per toimialat tai muu kriteeri. Tosi hyvä konsultti oli ollut esim LVI alalla, koska niillä oli järjestäään tuon kokoiselle rahalle kolo "nettisivujen kehittämiseen". Mä tiedän tuttavistakin yhden, joka sai 100 keur. Niillä oli valmis projekti, mutta vievät anomuksen saman uudelleen kehittämiseksi. Olivat vain kerran kysyneet, että tämäkö ei ole vielä tehty pidemmälle ja sitten rahat tilille. Kaksi yrittäjää sai siinä samalla vuoden perustulot. Ja vielä raksa-alalla, joka vetää muutenkin ylikierroksilla. Palsanmäet ja IKH:t olivat vain jäävuoren huippu. Mutta pata kattilaa soimaa. Kukin hallitus on vuorollaan jakanut noita tukia. Mä kyllä kaipaisin sellaisen "kiky" pääministerin seuraavaksi, vaikken välttämättä just Sipilää takaisin.
     
    Stang_81 tykkää tästä.
  6. bathory

    bathory Gearhead

    Nousua vajaa 20 pinnaa? Miten tuon laskit? Tuohan on lähes tasan 30 % nousu.

    Tokmannilla Teboilin öljyä hyllyt täynnä.
     
  7. jahnu

    jahnu 3rd gear

    Se on mielenkiintoista kattoo paljonko öljyyhtiöt on tuottanu voittoo kunhan osavuosikatsaukset julkistetaan. Niittenhän pitäs mennä ihan nälkärajalla omien puheittensa mukaan
     
    dart -66, tinareki ja Slant Sickness tykkäävät tästä.
  8. mcmies

    mcmies Gearhead

    Viime aikoina mieleen on hiipinyt sellainen kerettiläinen ajatus, että joutaisi tämä vihervassariporukka jatkaa seuraavassakin hallituksessa, aina siihen saakka kun pudotaan jyrkänteeltä alas. Ja sitten joutuisivat siivoamaan omat sotkunsa. Muuten tää jojoilu jatkuu maailman tappiin: ensin vihervassariporukka ryssii talouden kuralle, sitten joku kikyhallitus yrittää sitä korjata, minkä seurauksena se ei tule uudelleenvalituksi ja tilalle tulee taas vihervassariporukka ryssimään talouden kuralle.

    Mitä taas tulee leikkauksiin, niin leikattavaa riittäisi niin maan perusteellisen paljon ilman, että mikään merkityksellinen julkinen toiminto juurikaan kärsisi. Mutta leikkauskohteet eivät selviä vain tuijottamalla ison keltaisen kirjan momentteja. Ne selviävät, kun menee virastoihin ja sen semmoisiin paikan päälle ja lähtee aivan ruohonjuuritasolta liikkeelle. Tutkii, kuka tekee mitäkin ja mihin budjetoitu raha ihan oikeasti kuluu.
     
  9. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Kyllähän se sote-sektori eniten vie. Väki on vanhaa ja sairasta, sen siitä terveysvalistuksesta saa: ihmiset saavat syöpiä ja sydäntauteja ihan kuin sillon kuin ennen vanhaan mutta vasta kun ovat nostaneet eläkettä 10 vuotta... Ja kannustinloukkuja tietysti on. Itsekin olin takavuosina melkein kaksi vuotta pätkittäin lomautettuna, mutta kun ansiosidonnainen juoksi, haeskelin uusia töitä melko laiskasti ja keskityin autojen rakenteluun. Julkinen puoli tekee järjettömään hintaan asioita jotka eivät ole välttämättömiä tai jotka yksityisfirmat tekevät halvemmalla. Esim. jotkut kaupunkipyörät, yksivaihteiset rumilukset maksoivat tonneja, ja nyt yksityiset firmat vuokraavat potkulautoja ihan ilman tukia ja voitolla. Yleisradiosta lähtisi satoja miljoonia jättämällä jäljelle vain ne olennaiset uutiset, asiaohjelmat ym. ja jättämällä viihteen yksityisille firmoille. Ja jo pelkästään HSL saa satoja miljoonia julkista tukea, kaikki muut kunnat päälle. Kaukoliikenteen tukia jotenkin ymmärrän, siellä Expressbussin mahassa on tullut minullekin vuosien mittaan melkoinen kasa varaosia!
     
  10. bathory

    bathory Gearhead

    Kumma, että julkiselle puolelle ei palkata ammattilaisia, joita yksityisellä puolella on. Tehostamaan toimintaa. Saisi saman tuloksen pienemmällä rahamäärällä.
    Olen ollut hetken aikaa valtiolla töissä eräässä tuotantolaitoksella ja ihan pelleillyähän se oli. Mistään leanista tai edes 5S:stä tiedetty mitään.
     
  11. mcmies

    mcmies Gearhead

    Juuri näin asianlaita on. Nimenomaan yksityisen puolen prosessinhallinnan ammattilaisia pitäisi laittaa pataljoonan verran julkista toimintaa siivoamaan. Parissa vuodessa saisi paljon aikaan, jos tahtoa olisi.

    Mutta kun asioista päättävät ja prosesseja rakentelevat virastoissa etupäässä virkamiehet itse, niin ei siellä halutakaan tehdä mitään tärkeitä muutoksia. Muutos on epämiellyttävää, sen seurauksena joltain loppuisivat tarpeettomat hommat ja joku toinen taas saattaisi joutua jopa tekemään jotain järkevää työtä.

    Yleinen asennekin julkisella puolella kaipaisi muutoksen. Ihan kaikkea tekemistä ja tekemättä jättämistä pitäisi ajatella rahan kautta. Nykyään raha ei ole ajattelussa välttämättä mukana ollenkaan, tai sitten ajatellaan vain, että sillä ei ole merkitystä. Tulos näkyy sitten siinä, että meillä on maailman korkeimmat julkiset menot, mutta sivistysmaiden köyhimmästä päästä olevat kansalaiset.
     
  12. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    HSl:hän ei saa julkista tukea, vaan kunnat maksaa siitä että HSL järjestää liikenteen. Eli osan maksaa kunnat ja loput maksaa lippujen ostajat. HSL kilpailuttaa liikennöitsijät ajamaan niitä linjoja mitä on suunniteltu, oli järkevää tai ei. Siten pääkaupunkiseudun liikenne toimii.

    Eikä kaukoliikenne mitään tukia saa, muutama sai koronarahaa ja loput ei mitään. Ja aika huonosti Expressbussitkin nykyisin kulkee, alkaa olla kuopattu koko hanke.
     
  13. Analyysi: Suomessa on nyt EU:n kallein bensa ja diesel, eikä jakeluvelvoitteen laskeminen poista paineita poliitikoilta

    Tutkimukset viittaavat, että polttoaineiden hinnat ovat saaneet suomalaiset rajoittamaan liikkumistaan.

    Suomalaisautoilijan maksama pumppuhinta on noussut toukokuun lopulla EU:n kärkeen sekä bensiinissä että dieselissä, eikä se lupaa helppoja aikoja poliitikoille.

    Euroopan komission ylläpitämän Weekly oil bulletin -tilaston mukaan 95-bensiinin keskihinta oli viime maanantaina Suomessa 2,37 euroa litralta. Nousua huhtikuun loppuun verrattuna oli tullut 20 senttiä. Dieselin keskihinta oli puolestaan 2,24 euroa litralta, jossa oli nousua neljä senttiä kuukauden aikana.

    Polttoaineen hinnat vaihtelevat voimakkaasti unionin alueella. Halvinta 95-bensiiniä sai tankattua Unkarissa, jossa litra kustansi keskimäärin 1,26 euroa. Edullisinta dieseliä sai puolestaan Maltalta, jossa litrahinta oli 1,21 euroa.
     
  14. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Vihreät ja heidän Emma Kari varmaan taputtavat onnellisena käsiään. Ilmastonmuutos on hidastettu koska Suomessa on kalleinta polttoainetta.
     
  15. spinout

    spinout Gearhead

    Helmikuussa Suomessa bensa oli Globalpetrolprices tilastossa maailman kuudenneksi kalleinta. Nyt ollaan kolmantena, vain Norja ja Hongkong ovat edellä.

    Saksa laskee bensaveroa tilapäisesti kesäkuukausiksi. Bensan hinta laskee 35c/l. Tuo temppu olisi varmaan mahdottomuus Suomessa.
     
    Vallu 426 tykkää tästä.
  16. paja1

    paja1 Double Gearhead

    kad_boost tykkää tästä.
  17. Lowry

    Lowry 2nd gear

    Sama paikka, 95 2,49€/l & 98 2,6€/l.
     
  18. Vallu 426

    Vallu 426 3rd gear

    Samaan aikaan Intia ilmoittaa,että vähentävät kivihiilen käyttöä vuoden 2050 jälkeen?
    Eiköhän tämä planeetta ole siihen mennessä hävinnyt....
    Sinne vaan Intiaan Suomalaiset viherpiiperöt auttamaan ja kertomaan,miten maailma pelastetaan.Siellä on mitä pelastaa,Suomessa aika vähän.
     
    930BiT tykkää tästä.
  19. saresks

    saresks Gearhead

    Alkaa tuntumaan. Kuivan kelin lelulla 50 egee/tunti tyypillisellä vastuuttomalla ajotavalla. Alkaa jo toivoa, että porsisi taas. Säästyisi rahaa vahvistusosiin. Mutta ei mitään tunnu tapahtuvan, henkinen kananmuna polkimen ja tulipellin välissä varmaan.

    Jos ryssän laariin sataa nyt sattuneesta syystä rahaa, niin sitä sataa myös suomen valtiolle p-a ym. -veroista.

    Autoilu - pienen ja köyhän suomen ainoa luonnonvara. Puoluekannasta riippumatta.
     
  20. Eurooppaa uhkaa kesällä bensiini- ja dieselpula

    Kansainvälisen energiajärjestön IEA:n pääjohtaja varoittaa, että nykyinen energiakriisi on vaikutuksiltaan ”paljon suurempi” kuin 1970-luvun öljykriisit.

    EUROOPASSA voi tulla pula polttoaineista tänä kesänä raakaöljymarkkinoiden epätasapainon takia, varoittaa Kansainvälisen energiajärjestö IEA:n pääjohtaja Fatih Birol saksalaislehti Der Spiegelin haastattelussa.

    ”Kun kesälomakausi alkaa Euroopassa ja Yhdysvalloissa, polttoaineiden kysyntä kasvaa. Silloin voi tulla pulaa polttoaineista, esimerkiksi dieselistä, bensiinistä tai kerosiinista, erityisesti Euroopassa”, Birol sanoo saksalaislehdelle uutistoimisto Reutersin mukaan.

    IEA:n pääjohtaja myös varoittaa, että nykyinen energiakriisi on vaikutuksiltaan ”paljon suurempi” kuin 1970-luvun öljykriisit. Birol myös sanoo, että nykyinen energiakriisi voi kestää kauemmin kuin öljykriisit.

    ”Silloin kyseessä oli vain öljystä. Nyt meillä on öljykriisi, kaasukriisi ja sähkökriisi samanaikaisesti”, Birol sanoo Der Spiegelille.


    Tuleeko Eurooppaan bensapula? – Lintilä huolissaan koko energiasektorista

    Elinkeinoministeri Mika Lintilä (kesk.) kommentoi Demokraatille eduskunnassa tänään lyhyesti, että polttonesteiden pula tarkoittaisi markkinataloudessa hintojen nousua. Samalla se johtaisi kansalaisten ostovoiman pienenemiseen.

    Sitä, kuinka paljon hinta nousisi Suomessa, on Lintilän mukaan täysin mahdotonta sanoa.
    Lintilä summaa olevansa huolissaan koko energiasektorin hinnannoususta.
     

Kerro tästä muillekin!