Mitä polttoaine maksaa tällä hetkellä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Red Neck, 27.12.2004.

  1. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    1.711-1.75 näytti olevan Mikkelissä tänään. Kävin jopa piipahtamassa Ristiinassa, että autolla tuli vähän pidempi lenkki. 1.75 näytti olevan siellä.
     
  2. Öljyn hinnat kävivät alimmillaan viikkoihin, mutta ne kipuavat taas – 300 000 barrelia päivässä tuottava öljykenttä täytyi sulkea

    Raakaöljyn hinnat ovat keskiviikkona illansuussa nousussa, vaikka kävivät vain pari tuntia aiemmin alimmillaan viikkoihin.

    Keskiviikkona ennen puoltapäivää raakaöljyn globaali brent-viitehinta oli luisunut reilulla prosentilla alle 75 dollariin barrelilta, alimmalle tasolle kolmeen viikkoon. Iltapäivästä brentin hinta lähti kuitenkin kipuamaan.

    Vaille kuudelta illalla brent-raakaöljy oli ylittänyt 78 dollarin barrelihinnan rajan. Yhdysvaltalainen raakaöljyn viitehinta WTI kävi keskiviikkona alimmillaan reilussa 69 dollarissa barrelilta, mutta on sittemmin kohonnut selvästi yli 72 dollariin barrelilta.
    Aiemmin iltapäivästä tapahtuneen käänteen taustalla oli muun muassa tieto öljytarjonnan rajoituksista Libyassa, jossa valtio-omisteinen öljy-yhtiö on joutunut sulkemaan suurimman öljykenttänsä Shararan protestien takia. Öljykenttä on viime aikoina tuottanut noin 300 000 barrelia öljyä päivässä.

    Öljymarkkinoilla pyritään nyt arvioimaan, miten öljynviejämaiden järjestö Opecin ulkopuolisten öljyntuottajien tarjontamäärät kehittyvät tänä vuonna. Viime vuonna tarjonta Opecin ulkopuolelta auttoi hillitsemään hintakehitystä huolimatta Opecin tuotantoleikkauksista.
     
  3. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Tänään tankkasin Porvoossa 95E:tä hintaan 1.662€/L.
    Meinas tippa tulla linssiin, mut tankkiin meni silti 110e, joten tais olla vaan kylmä tuuli joka sai silmät vuotamaan.
     
  4. Mitä bensiini saa maksaa? Tässä on raja, jonka jälkeen autoilijat alkavat hiiltyä
    Autokyselyyn vastanneet haikailevat paluuta vähintään kolmen vuoden takaiseen maailmaan.


    Menoveden hinta herättää tunteita ja järisyttää jopa vallanjakoa ympäri maailmaa. Esimerkkejä voi etsiä vaikkapa Ranskan keltaliivimielenosoituksista tai Suomen edellisistä hallitusneuvotteluista.

    Tällä hetkellä bensiini maksaa kansalaisten mielestä yksinkertaisesti liikaa. Iltalehti ja Nettiauto kysyivät suuressa autokyselyssä, mitä 95-oktaaninen saisi korkeintaan maksaa. Hieman yli puolet oli sitä mieltä, että 1,6 euroa on raja. Se oli myös alin hinta, mikä kyselyssä oli mukana.

    Joka viides sietää 1,8 euron litrahinnan ja joka kymmenes on sitä mieltä, että bensa saa maksaa sen minkä se maksaa.

    Tilastokeskuksen tilastojen mukaan ysivitonen on viimeksi ollut pumpuilla alle tuon 1,6 euron rajan helmikuussa 2021. Ylimmillään hinnat olivat kesällä 2022, jolloin tavallisimman bensalaadun litrahinta oli huimat 2,57 euroa. Marraskuussa hinta oli 1,95 euroa litralta, mutta viime aikoina ollaan toisinaan päästy jopa 1,7 euron alle.
     
  5. hartsa69

    hartsa69 Double Gearhead

    Jos oikein näin, 98 oli 1,96; eilen vielä 20 senttiä alempi..
     
  6. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Ohio-US, korona-aikana syyskuu 2022. Bensa 3,38 ja diesel 4,93.
    Litroiksi muutettuna ja valuuttakerroin 1.09 tulee hinnaksi 0,97 €/litra ja diesel 1.43. Silti sielläkin osa valittaa.

    Kun diesel noin paljon kalliimpaa, ei tarttis kauan miettiä ajaako bensa-Hemi kasilla vai 1,9 tdi volokkarilla.
     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Hemi kuluttaa litroja 3x joutuisammin kuin 1,9TDI eli tuolla dieselillä vielä säästää.
     
  8. hartsa69

    hartsa69 Double Gearhead

    Ei taida 3x edes riittää.. :rolleyes:
     
  9. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Tyypillinen vastaus sellaiselta joka ei ymmärrä että V8 Amerikanautolla ajamisessa on kyse himpun verran muustakin kuin kulutuksesta.
     
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Milloinka poju sai B-kortin ja pääsi ekaa kertaa koittamaan?
     
  11. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Ainakaan itellä ei kulutuslukemat riitä vielä perusteluksi siirtyä 1.9TDi/TD koneisiin :D Tai 3.0CRD.
    [​IMG]
     
    Procharged Vette ja SARKERI-71 tykkäävät tästä.
  12. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Jos 1960-luvulla syntyneenä olen poju, niin sopii mulle ja toivottavasti olen sitä vielä pitkään. B-korttia en ole koskaan hankkinut, neljä muuta kyllä.
     
  13. Olikohan alkuperäisessä komnmentissa viite "Hemiin" vai Hemiin? :)

    Most fuel estimates for the 426 Hemi ranged from 6-8 mpg.
     
  14. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Siis ainut oikea Hemihän on Gen1.. muut on vain kopiota :D
    Joskus 15-20 vuotta sai jossain Moparts yms palstalla lukea, että kumpi on oikea Hemi, Gen1 vai Gen2. Ja sit lopulta puristit päätti, että Gen2 palotilanmuoto, kulmat kampiakseliin nähden yms.. ei ole oikeat... Että ainut oikea on Gen1.
     
  15. Mehercle! Olisi pitänyt tämäkin arvata, että joku pussihousu onnistuu pilaamaan Gen2 Heminkin..:p
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Juu täys pskahan se on. Just sen huonon kampigeometrian ja kehnosti virtaavien kansien plus haperon alakerran takia just siitä piti kopioida mitat moottoriin jolla on ajettu 4,x vartilla.

    Kaikissa moparin koneissa, jossa on tulpat syvällä kannessa putkiholkkien päässä, on jotakin hienoa.
     
  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    [​IMG]

    Noista auton omista kulutusmittareistahan sen totuuden näkee. Tässä mun pikkuinen kaasuauto, joka tuossakin kulkee kaasulla viemättä lainkaan bensaa, todistaa kuluttavansa alun toistakymmentä litraa sataselle.

    Ei voi pitää paikkaansa. Mä oon tankannut siihen bensaa kahdesti vuoden sisällä. Yhteensä 11 litraa. Ja ajoa on tullut 13000km.
     
  18. Concarne

    Concarne Gearhead

    Ei ole sähköauton "polttoaine" aina ilmaista. Tuli käytyä pidempi lenkki Itä-Suomessa 15 asteen pakkasessa eikä riittänyt enää kotilataus. Latasin K-latauksen pikalaturista Fortumin tunnisteella sähköä sen verran mitä patteriin meni kusella käydessä. Määrä oli suunnilleen 25 kWh ja lasku rapiat 31 euroa. Sadalle kilometrille hintaa suunnilleen saman verran kuin Chevyn pickupin bensoihin. Ei ollut jonoa tuolle latauspaikalle. Ei tullut selvitettyä johtuuko Fortumin sovelluksen käytöstä vai K-latauksen kalleudesta kun ei tule yleensä näitä käytettyä ja kotilataus riittää.
     
  19. Catiska

    Catiska Gearhead

    Tuossa ei voi kuin katsoa peiliin. Jos ei jaksa selvittää maksaako väärän operaattorin kautta roamingilla maksettuna enemmän kuin sillä oikealla vaihtoehdolla niin silloin vain maksaa tyytyväisenä. K-Latauksella kun olisit maksanut K-latauksen tolpalla, olisi tuo kustantanut alle 9 Euroa.
     
    kerkko tykkää tästä.
  20. Concarne

    Concarne Gearhead

    Näinhän se on. En vaan viitsi/halua selvitellä ja latailla kaiken maailman aplikaatioita kun ei tule julkista latausta juurikaan käytettyä. Fortumin lätkä oli taskussa, sen olen hommannut kun sillä pystyi töissä lataamaan melkein ilmaiseksi. Kortilla maksaminenkin jossain onnistuu mutta on tehty sekin yleensä tarpeettoman hankalaksi. Tähän on kaiketi muutos tulossa ja joskus tulevaisuudessa sähkön pystyy maksamaan samalla tavalla kuin bensankin. Tällä kertaa maksoin oppirahat mutta eipä tuo ero nyt kuitenkaan ollut kuin pari kymppiä.
     

Kerro tästä muillekin!