Mitä stator on suomeksi?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Batman, 22.2.2005.

  1. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Varmaan tyhjempi kun sulla, moiseen terävään nokkeluuteen ja hyviin perusteluihin harva kykenee!
     
  2. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    Joo arvon Vieras vois sit osoittaa olevansa niin paljon fiksumpi kuin mitä yrittää antaa ymmärtää. Tiedäthän miten? Jos on jotain henkilökohtaista nyt hampaankolossa, tää ei ole oikea paikka sen purkamiseen.
     
  3. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Tuolta käyttäjätiedoista voi lähettää mulle myös sähköpostia suoraan jos siltä tuntuu.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Sittenhän meitä on jo kaksi
     
  5. Muki

    Muki Gearhead

    Mopeman - Vieras 16:0
     
  6. jukka63

    jukka63 1st gear

    vieraalla on vissiin ollut ankee lapsuus, pipo kireällä jo lapsesta lähtien, pilluu ei oo irronnut vuosiin ja saatana kun sossu ei anna avustusta jotta voisin vaihtaa japsikinnerini aitoon amerikkalaiseen.tältä se vähän vaikuttais kun rupeet vittuilemaan mopemanille. jätkä on PRO.jos ongelmat jatkuu, pistä yv, niin voin tulla kolauttamaan sun rattaas kohdalleen ihan perinteisellä otsaanlyönnillä.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    JEP.jätkä puhuu paljon mut asiaa, vierailia voi tulla pois sieltä puskista ku on nuin mahottoman viisas.MEILLÄ TÄÄLLÄ POHJANMAALLA TULLAAN SANOON JOS ON ASIAA EIKÄ HUUVELLA AIJAN TAKAA TAI MAMMAN HELMOISTA :mad: :mad: T:moppe mies
     
  8. rt68

    rt68 1st gear

    No alkuperäiseen kysymykseen vielä, ohjaus tai johtosiivistö on osuvin nimitys staattorille turbiineissa ja niinkuin nimikin viittaa on se paikallaan pysyvä osa mutta näissä auton turbiineissa vapaakytkin sallii sen myös pyöriä.
    Mopeman-Vieras keskusteluun: Taitaa vieras olla eksynyt jippiin foorumilta tänne itseään viisaampien joukkoon :rotfl: , kannattaa pysyä siellä omalla foorumillaan :soosoo:
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Taitaa toi edellämainuttu kertoa nimimerkin omasta historiasta. Ei tälle palstalle mitkään nerot kirjottele mutta toi alkaa olla jo ennätystä. Ja saahan niihin huonoihin ja vääriinkin neuvoihin luottaa ihan loputtomiin. Ei on mun vehkeet mitkä hajoo...
     
  10. Havu

    Havu 1st gear

    Menee vähän aiheesta sivuun, mutta MITÄ stallspeed teoriassa tarkoittaa?
    ps EI ole trolli.. :lol:
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    eikö olekkin kumma juttu että vahvasähköasentaja käyttää vain mustaa johtoa ja autosähköasentaja tarvii montaa eri väriä.
    molemmat kytkevät monimutkaisiakin ohjauksia ym.
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    The speed that the turbine slippage stalls...Oisko jotain tollasta? :D

    Eli pyörintänopeus jolla momentinmuuntimen luistaminen lakkaa, vaikkei se lakkaakaan kokonaan, mutta rupee tarraamaan kiinni niin kovasti kuin yleensä rupee.
     
  13. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Eikös toi staattori kuitenkin pysy paikallaan, eli ole lootan pumpussa kiinni?

    Stall speed on se vaihe missä turbiinin "pehmeä" vetoalue loppuu, eli se kohta kun turbiinin kuori ja lootan sisäänmenoakseli haluais kovasti pyöriä samaa vauhtia (suunnilleen), eli se vaihe missä turbiini ei enää "luista". Brake stall speed, jota yleensä käytetään on korkein kierrosluku mikä saavutetaan niin, ettei lootan pääakseli vielä pyöri painamalla kaasua jarrut kiinni. Monissa vehkeissä tota on vaikee testata koska pyörät tahtoo ruveta lyömään sutia. Mutta noin käytännössä, niin jos sulla on vaikka 3000 kierroksen stall speed, niin täyslähdössä ja hyvällä pidolla moottorin kierrokset nousee tohon 3000:n kun auto lähtee liikkeelle. Se mitä tuo stall speed on, riippuu sekä iotse turbiinista, että sitä pyörittävistä ja liikkumista vastustavista voimista. Eli siihen vaikuttaa auton paino ja moottorin vääntö. Sen takia on vähän virheellistä myydä vaikkapa 3000 kierroksen stallspeedin turbiinia, jos ei kerro millasella väännöllä se sen 3000 antaa. Saiskohan tosta jotain tolkkua?
     
  14. Jasse

    Jasse 1st gear

    Näin mullekin on opetettu, että kun löytyy staattori niin samassa limpussa on yleensä myös roottori ja näistä staattori on kiinteä ja roottori se joka pyörii/liikkuu.

    Ja tämä näin yleisenä ohjeena, ei siis liittyen mihinkään tiettyyn komponenttiin/pakettiin...
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Trollataan nyt sitten, eli mikäs ihme tuo on kun jokaisessa johdossa on ihan oma njumeronsa ja suurin osa meistä sähkömiehistäkin osaa jotenkin lukea, vaikka joskus kuulee ihan päinvastaistakin väitettävän... mutta onhan niille lukutaidottomillekin räpeltäjille sisäasennusjohdot, jotka edelleenkin on värikoodattu.

    Niin että missä oli tämän "keskustelun" piste eli pointti?
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jos ajattelee turbiinia omana komponenttinaan, eli irrottaa sen hetkeksi asiayhteydestään, staattori on se osa tätä komponenttia, jonka suhteen pyörii ne komponentin muodostavat muut osat, eli niihin osiin nähden staattorin voi katsoa olevan paikallaan, vaikka se oikeesti pyöriikin moottorin mukana jne jne.

    Kai tämäkin on nyt niin, että jossain joku vain on sopinut, että käytetäänpä osasta tätä nimitystä ja jos kaikki muutkin käyttää samaa nimeä, homma on rookeri, kaikki ymmärtää toisiaan ja se kai oli pääasia.
     
  17. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Staattori on lootassa se mikä tekee siitä momentinmuuntimen!! ja erottaa sen tavallisesta nestekytkimestä.
    Staattori pysähtyy aina kun moottorin tuottava vääntömomentti on suurempi kuin auton eteenpäin viemiseen tasaisella nopeudella tarviitaan! ja kun taas moottorin kierrokset laskevat tasaisella nopeudella vaihteiston sisäänmenoakselin kanssa saman suuruisiksi niin staattori pyörii vapaakytkimen mahdollistavana samaa nopeutta kuin muut osat turbiinin sisällä.
    Siitä staattorin pysähtymisestä tulee se hetkellinen voiman tunne kun vaikka hondamatic:illa polkaisee paikaltaan kaasun pohjaan! siis hetkellinen!!
    Staattorin siipien kulmat vaikuttavat myös stall-speediin ja vanhassa switch-pitch turbiinissa staattorin siipien kulmia säädetään sähköhydraulisestii kaasupolkimen asennon mukaan ja Buick:in Dynaflow toosassa niitä muutetaan pelkästään hydrauliikan avulla!
    Esimerkiksi varttimaililla jos koneessa on riittävästi voimaa, niin staattori on koko matkan paikallaan ja "lisää" koneen vääntömomenttia koko matkalla! mutta jos turbiini on tehty kiinteällä staattorilla ja voimaa ei olekaan tarpeeksi niin se paikallaan pysyvä staattori syö osan koneen voimasta.
    Tästä vissiin voi päätellä että viimeistään nyt kannattaisi ruveta dokaamaan :lol: ja niin taidan tehdäkkin 8) .
     

Kerro tästä muillekin!