Mitä tehdä vakio Ford OHC2.0:lle?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Cobra-Project, 30.5.2002.

  1. Cobra-Project

    Cobra-Project 1st gear

    Eli niinkuin otsikko sanoo, olis tarkoitus saada Fordin OHC:stä hyvä käyttökone jossa olis kumminkin jonkinverran potkua. Koska intoa on enemmän kuin osaamista, on hyvät neuvot nyt tarpeen.

    Kansi on viety virtauskanteen jossa pitäisi tulla apua pahimpiin astmaoireisiin. Lähinnä siis tehdään kanavat, isommat venttiilit ja sopiva(?) nokka.

    Nyt pitäisi keksiä mitä alakerralle tehdään. Viikkorahatkin alkaa olla vähissä. Eli mihin asti vakio kampi kestää jos sen oikasee ja tasapainottaa? Pitääkö veivit vaihtaa kestävempiin? Mitkä männät sinne kannattaa tunkea? Mitä kannattaa koneistaa ja missä?

    Oma lukunsa on vielä koneen tuleva ruokinta ja myös pakosarjapuolessa on omat ongelmansa, prosenttiautosta kun on kyse. Saattaa olla kortilla pystyykö pakosarjaa vaihtamaan, imusarjahan menee väkistenkin vaihtoon...

    Kaikkiin yo kysymyksiin otetaan kaikki vinkit innolla vastaan ja saa kommentoida muutakin mitä en ole edes osannut kysyä.... Ja koko ajan pitäisi vielä pitää mielessä tuo budjetti, joka tuntuu koko ajan karkaavan käsistä...
     
  2. ana57

    ana57 1st gear

    Itsellä samat puuhat menossa, oletan että kansi on 2.0:n oma, oletko laskesekllut/mittaillut puristuksia, käsittääkseni omilla kiertokangilla jää vähän liian pieneksi, kun kantta ei voi höylätä (kuin muistaakseni 1.5...2mm), ratkaisuna on käytetty kuulemma saabin (99 H-moottori) kiertokankia ja volkkarin matalia mäntiä. Onko lohkossa höyläysvaraa (huhu kertoo että on). Jäykempi kytkinasetelma löytyy turbo saabista (tarvikkeena n. 150 €). Minkäkokoiset venttilit ? paljon maksoi ? mikä nokka-akseli ? Tuleeko ruiskulla vai kaasareilla
     
  3. Cobra-Project

    Cobra-Project 1st gear

    Kansi on jo lähemmäks 30 vuotta ollu koneen kanssa kimpassa, eihän niitä raaski erottaa...

    Eli vakio 2-litrasen kannesta on lähdetty liikkeelle. Venat suurennetaan alkuperäisestä 42/36 -> 44.5/38.1, laitetaan pronssiohjaimet, höylätään 1.2mm ja kanavat tietysti portataan.

    Nämä speksit on tullu suoraan Virtauskannen kundilta, jolla on ilmeisesti aika kova kokemus näistä hommista. Ainakin pariin tyytyväiseen asiakkaaseen olen törmännyt ja sen parempaa mainosta kun ei taida ollakkaan.

    Tuon kannen rakentaminen maksaa karvan alle(?) 1000€ osineen, pois lukien nokka joka on vielä hiukan hakusassa.

    Tuonne alakertaan saa kuulemma hyvää kankisatsia á 4000 FIM ja samaan rahaan alkaa saamaan kunnon mäntäsatseja. Hommahan kiikastaa vaan enää rahasta. Tai oikeemmin sen puutteesta. Tuntuu aika kovilta summilta nuo ja olis kiusaus etsiä huokeempaa ratkaisua. Tuo Saabin kanget + kuplan männät (mahle?) kuulostaa mielenkintoiselta. Siitä olisi mukava kuulla kommentteja jos jollakin on kokemuksia.

    Hengityspuolelle olis tarkoitus ruisku laittaa, siinäkin ollaan perimmäisten kysymysten äärellä: Hestec(tms) ja läppärungot ilmeisesti olisi ylivoimainen ratkaisu mutta taas maksaa :sad: Vaihtoehtona Sierran ruiskuimusarja ja K-Jetronic mutta ilmeisesti imusarja on melko ahdas. Kokeneempien arvioiden mukaan sillä ei yli 160 hp:n mennä... Tuosta K-Jetronicin ruokintakyvystä ei mulla ole käsitystä. Kai se tavaraa ruuttaa jos laittaa sopivan kokoiset suuttimet?

    Tuo Saabin kytkin vaikuttaa hyvältä ajatukselta. Meneekö se heittämällä paikalleen vai pitääkö tarttua viilaan/rälläkkään jotta sen saa suosiolla sopimaan?

    Mitä vauhtipyörän kanssa kannattaa tehdä? Käyttöautoon sitä ei varmaan liikaa kannata kevennellä, mutta jos nyt vähän kuitenkin...
     
  4. Roadrunner

    Roadrunner 1st gear

    Ei K-Jetronicillä mitää tee... hanki parempi jos mahdollista... Miten ois L-Jetti)???
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tjaah... kuka tykkää mekaniikasta kuka sähköstä... L-jetronichan on vain edelleen kehitetty K-jetronic
     
  6. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    K-jetronic on paikallaan jos ei välitä sähköhimmeleistä. se on suhteellisen yksinkertanen ja viritysvaraa on reippaasti enemmän kuin sähkösissä jos ei ruiskuosiin aio tehdä muutoksia. Itse päädyin K-jetroniciin omassa turbokoneessani, kustannus- ja säätösyistä, k-jetti on todella helppo säätää.
     
  7. OpaS

    OpaS Gearhead

    Käsittääkseni K-Jetronic on paikallaan myös silloin jos aikoo koneesta tehdä jotain muuta kuin vakiotehoisen. Tuo OHC:hen tarkoitettu ällähän ei ymmärrä että moottori tarvitsisi ruokaa enempää kuin vakion 115 hv. K taas on "vähän" helpompi saada syöttämään tarvittava annos. Kuulemma.
    K:sta kehitetty L? Ovat kyllä aika kaukaista sukua.

    Vauhtipyörän vaihdoin Escortissa 3.5 kg alkuperäistä kevyempään... 5.65 nykyään.
     
  8. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    mää oon lähinnä perehtyny näihin kutvosiin, mutta eiköhän ne samat temput oo sovellettavissa muihinkin.

    K-jet/L-jet -> ainoa yhteinen tekijä että ovat molemmat suihkutuslaitteistoja.
    L:ä ei osaa syöttää lisää soppaa muuten kuin paineiden nostolla tai isommilla suuttimilla.
    K:n saa syöttään lisää paineen nostolla, säätöruuvista säätämällä, ilmamäärämittarin lautasosaa/kartiota vaihtamalla, isommilla suuttimilla...
    kutosen vauhtipyörä ei kaipaa keventämistä, nyt on itse tehty 7.5kg teräsvauhtis ja on aikas sopiva, vakion paino oli aikas samaa luokkaa.

    kanavien kevyt avarrus, kiillottelu ja tarkka kohdistus imu-ja pakosarjaan auttaa paljon, kärjetön sytkä, kireempi nokka, kannen lasku ja isommat venttiilit ja joku millä syöttää kunnolla löpöä niin tuleehan sitä grunttia jo jonkun verran.
     
  9. ana57

    ana57 1st gear

    Saabin kytkin käy kun isontaa ohjaustappien reikiä (kuulemma, omakohtaista kokemusta ei vielä ole), saabin kankien mitat täsmää muuten mutta männäntapin hela on oltava joko pidempi tai paksumpi (taas huhupuheita). Nuo sun hinnat kyllä hirvittää. Itse aion kokeilla ruiskutus suutinten omatekoista ohjausta, kysymyshän on aika yksinkertaisesta asiasta (avaa suutin sopivaan aikaan, pidä auki sopivan aikaa).
     
  10. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    niin sähkö-immeisille tuo on hyvinkin yksinkertainen juttu kun minäkin melkein tajuan sen <IMG SRC="/keskustelu/images/smiles/icon_wink.gif"> vaikka en sähköst paljoo tiedäkkää.

    Tumo Oy:ssä ottivat 250e/kpl kutosen kansien virityksistä, siihen kuului avarrukset, venttiilien muotoilut, istukoiden korjaus ja tason plaanaus jne. moottorikoneistuspuoli nykyään nimellä Moottorikoneistus Ojala Oy, mutta yhteystiedot löytyy http://www.tumo.com ,firma on turussa.
     
  11. Cobra-Project

    Cobra-Project 1st gear

    ana57: Hirvittääkö noissa hinnoissa tuo kansityö vai alakerran hilujen hinnat vai kaikki? Meikäläistä kyllä huimaa nuo kaikki hinnat. Ajattelin vain satsata tuohon kanteen, kun se kumminkin ratkaisee aika pitkälle sen mitä koneesta loppujen lopuksi tulee.

    Tuon loppuprojektin osalta kyllä kaikki neuvot budjetin keventämiseen kyllä otetaan kiitollisena vastaan...

    Ruiskun osaltakaan ei mitään päätöksiä ole tehty, katsotaan sitä sitten kun alkaa kone muuten olla läjässä...
     
  12. ana57

    ana57 1st gear

    Kyllä pelkkä kansityökin kuullosti kalliilta, mutta kai se hyvä on aina kallista. Oma projekti on vielä osien haeskelua, kävin viikonloppuna ostattelemassa kokonaista sierraa, mutta en vielä löytänyt sellaista jolla olis uskaltanu lähteä kotimatkalle, ei kiinnostanut hinata. Saabin kiertokanget odottaa, on tosin kaivettava ulos moottorista.
     
  13. Cobra-Project

    Cobra-Project 1st gear

    Alkaa nuo Saabin kanget houkutella muakin, meneekö nuo kuplissä käytetyt Mahlen männät heitämällä Saabin kankiin vai pitääkö holkittaa tms? Entän kampuran pää? Sopiiko suoraan?

    Alkuperäisissä kangissa on kait öljykanavat jotka ruiskuttaa öljyä männänlaen alapintaan. Miten on Saabin kangissa? Useissa virikangissa ei kait kanavia ole jolloin laitetaan ylimääräinen öljypumppu ruiskuttelemaan tuota öljyä männille....

    Mitähän tulee puristuksia tuolla satsilla?

    Kuulin muuten juuri, että jos laittaa is-sierran imusarjan, pitää kanteen tehdä pienen montut imukanavien lähtöihin. Tulee ruiskusuuttimet ihan siihen reunaan...
     
  14. ana57

    ana57 1st gear

    Alapää pitäis käydä suoraan, yläpään helassa oli jotain muutoksia, joko 2 mm pitempi tai paksumpi. Puristukset tulis jonnekkin 11 tienoolle, öljyreijistä ei ole tietoa (vielä). Volkkarin männät on hal 94 mm jolloin tilavuus on n. 2050 cc. Mutta kaikki tämä on vielä kuulopuheita.
     
  15. tanari

    tanari 1st gear

    mun escortissa on pipercamssin katunokka sekä jäykät jouset laskettu kansi, portatut kanavat sekä tupla pystyimu dellortot ja peltisarja ja tehoa pitäis kuulemma löytyy yli 200hv.. (en haluu lesoo) :grin:
     
  16. ana57

    ana57 1st gear

    Saabin kankia löytyy sekä ölyreiällä että ilman. Männät on Mahlen 92 mm volkkarin männät (tarkka mitta 91.93), sarja maksaa 1250 mk (olisko ollut Hautamäki motorsport).
    Saabin kangessa yläpää on 24 mm, volkkarin männäntappi 22 mm joten väliin joutuu teettämään helan (heloitus koneistamossa 50 ... €). Lohkon joutuu tietysti poraamaan männille sopivaksi.
     
  17. Cobra-Project

    Cobra-Project 1st gear

    Volsun männäntappi on kai 2mm paksumpi kun mikä fordissa on. Eli jos Saabin männäntappi on sama kuin fordissa, tulee kangen yläpäähän koneistaa 2mm pienentävä hela. Noiden tekemisestä ei mulla ole kokemuksia, mutte eiköhän nuo koneistamot tuommosen tee kun pyytää...

    Onko noi 11 puristukset vakiolle ei-lasketulle kannelle? Mitähän tulee puristuksia kun kantta on laskettu 1,2mm? Mitkä yleesä on sopivat puristukset tuollaselle katukoneelle?
     
  18. Cobra-Project

    Cobra-Project 1st gear

    ohoh, tuli näköjään vastailtua päällekkäin <IMG SRC="/eyeball/images/smiles/icon_wink.gif"> ja mulla tais mennä tuo männäntappi-mitoituskuvio just väärin päin...
     
  19. ana57

    ana57 1st gear

    Jos kone hengittää huonosti voi käyttää kovia puristuksia, mutta isoilla nelikurkkuisilla tai läppärungoilla ei yli 11 kannata mennä. Todelliset puristukset on tapauskohtaisia, riippuu aika paljon venttilien 'syvyydestä', on helppo mitata jos kansi on kädessä, injektioruiskulla petroolia palotila ja männän pää täyteen, jos haluat olla tarkka, reijällinen pleksin kappale kannen päälle, rijästä petroolia palotilaan. Yleensä virittäjät pyrkii (mielestäni) liian koviin puristuksiin ja koneet käy kunnolla vain osakaasulla, varsinkin imu ja pakosarjan resonassipisteissä (yleensä 4500..5500 r/min) joissa täytös on parhaimmillaan.
     
  20. Cobra-Project

    Cobra-Project 1st gear

    Eli siis kansi kätee ylösalaisin ja petroolilla mitataan kannen palotilan todellinen tilavuus. Ja mäntä yläkuolokohdassa mitataan sama juttu lohkosta. Tämän jälkeen puristukset saadaan laskettua iskunpituuden avulla.
    Olenko ymmärtänyt asian oikein? Tilavuuteen varmaan pitää lisätä kansipahvin paksuus jos haluaa tarkka olla vai mitä?
     

Kerro tästä muillekin!