Miten automaatilla ei saa ajaa?

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Stance, 14.3.2009.

  1. Stance

    Stance 3rd gear

    Tämmöinen tulee usein vastaan automaateista puhuttaessa, että automaattivaihteiston saa rikki väärällä käytöllä. Mutta mitä tämä väärä käyttö on konkreettisesti?

    Itselleni tulee mieleen lähinnä raskaan vaunun vetäminen OD päällä, tätähän varoitellaan auton käyttöoppaissakin. Mutta mitä muuta pitäisi välttää, jos ei halua nähdä lootan korjaajaa turhan usein?
     
  2. Shit-O-matic

    Shit-O-matic 1st gear

    Jaa täähän on hyvä aihe kerätä kaikki tieto tänne.
    Yks on varmaanki on se ettei saa vetää niitä vaihteita vauhdissa päälle. Esim R auton liikkuessa D:lle tai D -->1.
     
  3. Mikkis

    Mikkis Gearhead

    matalilla kierroksilla vedättää ylämäkeen ja samalla isommalle vaihtaa. sitä varmaan kannattaa välttää, kiihdyttäessä hieman kevennän kaasua ettei oo kovaa rasitusta vaihdossa.
     
  4. mopar68

    mopar68 1st gear

    liikkeelle lähdössä ei odota että vaihde menee päälle ennen kuin antaa kaasua
     
  5. Damned

    Damned Gearhead

    Ei vaihda öljyjä ja suodattimia riittävän usein.
    Ajaa liian vähillä/runsailla öljyillä.
     
  6. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Kuinkas vaarallista se nyt on tuo liika öljy?? Esim AODE loora jossa parisen senttiä yli max merkin?? Oli asentaja nauttinut liikaa "virvokkeita" huoltaessaan looraa :rotfl: Ja nyt OD kiukuttelee looran lämmettyä...
     
  7. Jonssi

    Jonssi 3rd gear

    Sekä myös se, ettei laita P-asentoon auton vielä liikkuessa. Ei siis käytä sitä jarruna, eikä myöskään ainoana jarruna jyrkissä mäissä.

    Entäs sitten tyhmäkäynti? Mikä tai mitkä on oikeita "vaihteita" käyttää tyhjäkäynti, P vai N?
    Entä mitä haittaa laatikolle on tyhjäkäynnistä jokin vaihde päällä?

    TheJonssi
     
  8. Damned

    Damned Gearhead

    No se vähä mitä minä näistä ymmärrän, niin tuota hmm, loorahan pelaa öljyllä, taikka oikeastaan paineen alla kulkevalla öljyllä. Se on tehtaalla suunniteltu pelaamaan tietyllä määrällä, ja ko. määrän ylittävä tahi alittava öljymäärä ei varmasti paranna toimintaa. Joku viisaampi voi jatkaa tarkemmilla tiedoilla :oops:
     
  9. tuisteri70

    tuisteri70 3rd gear

    Tyhjäkäyntiä voi käyttää millä asennolla tahansa, tietysti pitkä seisominen jarrua vasten ei ole hyväksi, turhaan öljyt lämpeää. Turha kierrättäminen ei myöskään vapaalla ja P:llä ole suotavaa, varsinkaan laatikoissa(kuten mopar)joissa ei öljy kierrä turbiinissa P:llä.

    Automaatikkolaatikolla varustettua autoa ei myöskään saa hinata vetävät pyörät maassa kardaanin ollessa paikallaan, jos ei laatikkoa ole varustettu öljypumpulla, mikä saa käyttövoimansa ulostuloakselilta.

    Moparien laatikoilla myös kickdown täytyy olla oikein säädettynä, koska se vaikuttaa laatikon linjapaineisiin, nostaen sitä sen mukaan, mitä enemmän rasitusta laatikolle kohdistetaan.
     
  10. cam68

    cam68 1st gear

    ihmeen varovaista käyttöä noille suositellaan :eek: kickdaunin kireydet ja vaihtamiset kovilla kierroksilla särkee..
    juu kait ne särkyy muustakin.. :D ei mulla ole ollu kick vaijeri ollenkaan tiukalla ja pykälääkin on survottu ihan täysiltä kierroksilta ylöspäin kokoajan,hyvinhän tuo pelaa.. :rotfl:
    kait sepitäis tuo vaijeri säätää jotta ei laatikko säry rikki katki poikki :-?
    sääli on sairautta ja laatkoissa vikaa tai ne on vaan heikkoja jos ne ei kestä :poff:
     
  11. kime2

    kime2 Gearhead

    Kuulemma ei th350:ssa tarvi koko kick down vaijeria!
     
  12. tuisteri70

    tuisteri70 3rd gear

    joo, kaikki on suhteellista...vaikka esim. 904 1300kg slantti-valtterin perässä tai sitten 600-700Nm 1700kg SB Chargerin perässä. Itekin kun edellisen 904 ostin niin sillä oli ajettu pari vuotta ilman koko KD-vaijeria ja hyvin pelas mulla vielä pari vuotta vaijerin kanssa :) ...ja jos on pelko persiissä ettei kestä niin tekkee/teettää semmosen mikä kestää :rotfl: ...sori tuli vähä OT
     
  13. steppari-91

    steppari-91 1st gear

    Ja ku vaihtaa öljyt ni kattoo et pistää sitä öljyy ku sinne kuuluu eikä jotain vaa. Vaimo Primerasta (-02) vaihrettii (merkkiliike) öljyt ja turbiinilukko alko temppuilee, katoin laskusta ett sinne oli kaarettu Nesteen ATF:ää Nissani oman öljyn tilalle. Kysyttyäni asiasta sanoivat et laittaa kaikkii Primeroihi sitä, pistin vaihtaan oikeet öljyt tilalle. Loota meni semmoseks ettei pistäny turbiinilukkoo päälle ennen ku oli ajanu n.20km, jonka jälkee toimi normaalisti. Nätisti vaihto neloselle sillo ku kuuluuki mut lukko jäi pois ja ku se meni eka kerra ni sitt toimi normaalisti.
     
  14. ripe

    ripe 1st gear

    Mulla on käsitys että liika öljy polttaa turbiinin. Iilmeisesti öljy ei pääse vaihtuu siä tarpeeksi nopeasti, kun lootan öljynpinta on lian korkeella.
     
  15. Gyrus

    Gyrus 3rd gear

    kuulemma moparin lootilla ei kannata ykkösellä vetää burnista turhan pitkään vaan vaihtaa isompaa vaihdetta silmään mielummin.. ja onhan se näyttävämpääkin isommalla vaihteella ja kunnon kierroksilla..
     
  16. pontiac safari

    pontiac safari 1st gear

    mullakin on irrallaan eikä leimalla kysytty
     
  17. cam68

    cam68 1st gear

    ei minunkaan mielestä tarttee :D
     
  18. vinkkeli

    vinkkeli 3rd gear

    mun käsittääkseni turbiinissa ei oo mitään mikä palais, mutta toki oljyt voi lämmetä ja "polttaa" laatikon, eli oljystä kait häviää ominaisuudet ja sitäkauttaa spragaa laatikko.
     
  19. hanekki

    hanekki 3rd gear

    isompaa vaan ja niska pitää nytkähtää kun vaihde vaihde vaihtuu.joopa joo.mullakin buikcissa th 400 ja joku kitti,ja vaihde vaihtuuei niitä kannata sääliä!!!!!
     
  20. vinkkeli

    vinkkeli 3rd gear

    727 manuaalikoneistolla niin ykköseltä vaihto kakkoselle n6500rpm
    niin takapyörät vaan vingahtaa asvaltissa, ja matkajatkuu...
    mut tääl varmaan oli kyseessä perustomaatit.
     

Kerro tästä muillekin!