Miten automaatilla ei saa ajaa?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Stance, 14.3.2009.

  1. Herje

    Herje Double Gearhead

    Ei mopolla mahottomia :rotfl:
    mutta kun ei pala kakkosella :mad:
     
  2. Cadillac390Man

    Cadillac390Man Gearhead

    Eikä kannata käyttää manuaalina, jos ei ole manuaalikoneistoa. Eli runkata jatkuvasti pakkovaihteita niskaan, ainakaan alaspäin.

    Ja sitten vielä ainakin GM manuaalikoneistolla kakkonen heikko eli kaasu pohjassa tai tyhjäkäynnillä paikallaan vaihteen vaihto.
     
  3. JKF

    JKF Gearhead

    Näitä juttuja kun lukee, niin ei kohta enään uskalla automaatilla ajaa ollenkaan, kun tuntuvat olevan niin herkkiä ja kranttuja laitteita. :rotfl:
     
  4. yoko1

    yoko1 1st gear

    :rotfl: :rotfl: :rotfl:
     
  5. Cadillac390Man

    Cadillac390Man Gearhead

    Ei muuta kuin Ree silmään ja menoksi katuautolla. :lol:

    Raceimmeiset ovat sitten luku sinänsä, ne ei yleensä ajele vakiolaatikoilla kovin pitkään. Paitsi minä, joka ajeli kolme kautta TH350:llä ja kesässä meni 3-4 laatikkoa kuoresta halki. Sitten tajusin vaihtaa TH400:een ja kesti komeesti viime kauden ilman murheita. :odroll:
     
  6. kime2

    kime2 Gearhead

    Kyllä siellä kunnolla tehty 350 loota olis kestänyt,paljon ne jotkut ajaa tehoa sellasesta läpi ja painavissakin koreissa(esim.chevelle) ja kestää!

    Mut varmempaahan th400:n kestävyys toki on!
     
  7. Cadillac390Man

    Cadillac390Man Gearhead

    Meillä oli 462 cid BBO ja tunnetusti vääntöä oli riittävästi (keväällä 2008 penkitetty 405 hp ja 508 lb.ft pienellä modifoinnilla).

    Tosin kori on tollainen kevyt urheiluauto ('79 Olds Delta 88 4d Royale). :rotfl:

    ...ja takarenkaat pienet katurenkaat (30x13.50-15) :lol:
     
  8. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Taitaa olla taas St1 baarijuttuja (essoahan ei enää ole) nämä kestämiset. Suuri osa Suomen maanteillä liikkuvista jenkki automaateista on jo vähintään rippikouluiässä ja vanhimmat lähes 50 vuotiaita.
    Kokemusta automaattien rikkoutumisesta omalla kohdallani on 2L Chryslerin laatikko kun heitin tyhmyyksissä vaihteen D:ltä pakille vauhdissa. Turbiinista tuli helistin :rotfl:
    yksi poltettu TH-400. Ei ollut mitään lauhdutusta kun lykin Jeepillä pihasta lumia ja siinä pääsi pikkasen lämpeemään :rotfl: 2,5m puskulevy ja kaikki 4 pyörää vetää ihan aikuisten oikeasti. :odroll:
    Vanilla vedän vaunua ja koneena on Oldsin 350 bensakone vääntää sen reilu 300Nm yhdistelmän kokonaispaino +4200kg.
    On ollut siinäkin lämmöt pikkasen korkealla. Oikeanpuoleinen mittari on laatikon lämpö ja kuten kuvasta näkyy mennään +120°c pahemmalla puolella.
    [​IMG]
    mutta silti sama TH-350 laatikko jauhaa vanin alla. Sitten nämä täys romut Th-200r4 liikuttaa 2000kg lauluautoja lähes ilman mitään huoltoja vuodesta toiseen :soosoo:
     
  9. karra

    karra Double Gearhead

    Jos öljyä on liikaa se saattaa vaahdottua. Ja koska öljy toimii myös hydrauliikkaöljynä siellä niin kuplat öljyn seassa saattaa haitata laatikon toimintaa.
     
  10. lumlum

    lumlum Gearhead

    Aikoinaan Luminalla ajelin pikku-d:llä eli kolmosella kaupungissa, kun nelonen ois menny tietyissä tilanteessa pykälään jossain kuudenkympin hujakoilla, mut jurnuttaminen 1000r/min tietämillä tuntui pahalta. Kyseessä siis 4L60E-laatikko.

    Sama homma koskee noita pitkäkattoja th200r4-vaihteistolla ja tehdasvälityksillä, ei paljon houkuttele isolla D:llä taajamassa ajella, jurnunjurnun ja moottorijarrutus olematon...

    Eli vedättäminen isolla vaihteella alhaisilla kierroksilla paskoo (automaatti)vaihteistoa pitkässä juoksussa. Yllättävää... :poff: Hohhoijaa pitipä taas päästä kommentoimaan. :rotfl:
     
  11. fisu

    fisu Gearhead

    moon nyt 4½vuåtta kaahottanu pötkylällä TH7004R lootalla ja kerran vaihtana liemet ja sudin apaut 4v sitten, sen jälkeen stripillä, maaradalla ja nyt viimetteex jääradalla kaahattu ja aina lukko2:lla paitti maarataa kesällä lukko1:llä, se kun pakkovaihtaa 2:lle 95km/h kohdalla...
    Ei mitn trapöliä ja sillä on kihnutettu normiajoakin mun toimesta n.15K km, kunhan kattelee et lientä on eikä visko N:ltä deelle lapa lattiassa 8)
    niijuu, massaa 2000kg, välitys 2.73 ja koneena 305 n.200hv ja vääntöä jtn... :rotfl:
     
  12. PauliP

    PauliP 1st gear

    Mitähän se loota tykkää kun vedetään kolmosella vaikkapa 80km/h ja lyödään lappu lattiaan. Ei varmaan mitään jollain pikkumoottorilla tai käsinhämmentäjällä, mutta kun sinne lootaan menee kolmosella enemmän vääntöä, voi se kohtalaisen matala cruisailu-öljynpaine vaikka lopettaa pakkojen kiinnipitämisen.

    Eli tulee äkkiä sellainen slippin and slaiding -ilmiö vastaan.

    Itse en ajaisi ilman kick-down vaijeria.
     
  13. PauliP

    PauliP 1st gear

    Itse en myöskään koskaan ikinä tekisi sitä, että huudattaa koneeseen kierroksia N:llä ja sitten sohaisee pykälän päälle. Tällaistakin kuminpolttovoimaa ovat kuulemma jotkut hakeneet.
     
  14. kime2

    kime2 Gearhead

    Kannattaahan se kd-vaijeri olla paikoillaan jossain cruisailu tyyppisessä autossa,mut tuollaisissa street&strip-tyyppisissä autoissa kuin nuo mun ajamat kikkareet on ja myös tuon cam68:n camaro on se äkki arvaamaton pakkovaihtaminen voi aiheuttaa vaaratilanteen liikenteessä tiukassa paikassa,aivan kuten eräälle palstalaiselle oli käynyt ja hänen esimerkkinsä vuoksi mekin sit irrotettiin se vaijeri välittömästi tuolla westin finaaleissa kun hän kävi toisen kerran sanomassa et "miten teillä on kickdown-vaijeri yhä kiinni" ja kertoi oman tilanteensa niin mä irroitin välittömästi vaijerin auton omistajan nyökkäillessä asian puolesta :wink:
     
  15. kime2

    kime2 Gearhead

    Juu ja noin olivat kuulemma koettaneet kiihdyttää silloin aikojen alussa(keimolassa) kun kunnon turbiineja oli tässä maassa kovin niukalti tarjolla,näin kertoi mulle eräs jo vanhempi harrastaja pk-seudulta!
     
  16. fisu

    fisu Gearhead

    slanttiVolarella tuå oli ainoa mahdollisuus saada edes jonkinmoinen säälittävä inahdus renkaasta mut se onkin jo kokonaan toinen tarina :rotfl:
     
  17. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Joo toi oli hyvää aikaa kun hommia oli enemmän kuin ehti tehdä :rotfl: .

    Kaikki lootat joissa on alipainemodulaattori ei ihan välttämättä tarvii kikkarivaijeria ollenkaan tai sähköä kikkarisolkkuun. Modulaattori hoitaa paineet kuormituksen mukaan ja osaa myös osakaasulla vaihtaa alaspäin jos tilanne niin vaatii.Jos taas sitä alipainetsydeemiä ei ole niin toosa kuolee todella nopeasti jos vaijeri on huonosti säädetty. Sitten taas noissakin toosissa on "idiootti"varmistus jos kuitenkin joku ajaa ilman vaijeria!! Siis orkkiksena on ja se toimii niin että ilman vaijeria lootassa on täys paineet koko ajan.
     
  18. CH3OH

    CH3OH 1st gear

    Vanhemmat ZF-tomaatit saa ainakin rikki, kun ajosta tullessa jättää käymään tyhjäkäyntiä -> pakkoihin jää paineet päälle -> kitkapinnat palaa. Tarttis sammuttaa se auto pariksi minuutiksi siinä välissä.
     
  19. Ck

    Ck Gearhead

    Niinkuin mudraaceri tuossa jo kertoikin, 350 toosassa ei ihan välttämättä kd-vaijeria tarvi, eikä 400 toosassa sähköä kikkarisolenoidille kun modulaattori hoitelee paineet kuntoon. 700 toosassa taasen vaijerin on syytä toimia ja liikkua oikein jos haluaa laatikon kestävän runsaasti maileja.

    moppen 904 ja 727 sekä uudemmat a500 ,a518 (46rh/re) sekä 618 (47rh/47re/48re) ovat myös hyvin riippuvaisia kd-vivun toimivuudesta mikäli tahtoo että toosa kestää.
     
  20. jukka63

    jukka63 1st gear

    Selittäkää joku viisas,mitä haittaa jos laatikossa on liikaa öljyä.Mulla on yleensä ollut aina jotain litran verran liikaa.Johtuu siitä,kun ei tuu ajettuu lootaa lämpimäksi ja sitten lisään kylmään laatikkoon.Tää tuli havaittua kerran,kun th-700 rupes kiukuttelemaan,liiat öljyt pois.Ei mitään vaikutusta,oli perinteinen kikkari vika.Ton mä ymmärrän kyllä moottorissa,liika öljy vatkaantuu vaahdoksi,kampiakselin ansiosta.Mistäs tää teoria tulee,että sama ilmiö tapahtuu laatikossa,siellä kun öljypohjan lähimaastossa ei oo hirveesti liikkuvia osia?
     

Kerro tästä muillekin!