Miten Holleyn sähköryyppy toimii?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja valtsu67, 2.4.2013.

  1. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    Osaisiko joku valaista asiaa, miten kaasuttimen sähköryyppy toimii ihan käytännössä.

    -Miten se tietää säätää ryyppyä, kun värkkiin menee vain virtajohto?

    -Miten säädän ryypyn kierroksia matalemmalle?

    Nyt 1800rpm, kun tyhjäkäynti 800rpm. Olisko ryyppä päällä kierrokset hyvä jossain 1200-1300rpm?

    Kyselen näitä vain ,kun sain kaasarin paikoilleen ja auton käyntiin, mutta sen enempää en kerinnyt asiaan perehtymään viikonloppuna.
     
  2. eekoo

    eekoo Gearhead

    eiks se me niin että sähkö lämmittää jousta joka lämmmetessään kiristyy ja vetää ryypyn pois päältä..
     
  3. Co2

    Co2 3rd gear

    Mikä kaasutin? 4150?

    Kaasua kun polkaistaan ennen käynnistystä niin menee ryyppy päälle, kun se virta piuha on kytketty virtalukon taakse ja kääntää avaimesta niin alkaa välittömästi avautumis tapahtuma joka aiheutuu siitä kun se jousi kotelossa alkaa lämmetä.

    Avautumisen kestoa säädetään ryypyn kotelosta johon se johto menee. Siinä on ne 3 ruuvia joita löystytetään sen verran, että kotelo pääsee pyörimään ja siinä reunassa on sellainen helmi ja kaauttimen rungossa ns. asteikko josta voi sitten katella missä mennään. pikkuhiljaa säädellen sitä saa sen avautumisen oikeaksi, aikaa menee koska pitää jäähtyä aina välissä jos tulos ei miellytä. tosin jos tuon puolesta ei ole ongelmia niin unohda sitten! :)

    Kylmäkäynti kierroksia säädetään sieltä ryypyn puolelta kun läpät vääntää auki niin tulee semmoinen pieni ruuvi esiin joka määrää ne kylmäkäynti kierrokset. Holley on muistaakseni laittanut oletus kieroksiksi n.1600 rpm, jota voi joutua sit säätämään auto kohtaisesti.

    Kyseinen ruuvi ottaa kiinni sellaiseen "portaikkoon" kaasuttimessa josta ne kierrokset ottaa, pitäisi toimia niin kun kirroksia alkaa olla sopivasti ja kaasua kun hieman hipaisee niin tippuu alemmalle pykälälle ja kierrokset laskee.

    Suosittelen ostamaan holleyn DVD:n kaasuttimen sielun elämästä/säätämisestä/ongelmista jos asia vähääkään kiinnostaa. Ei muistaakseni maksanut kun 5€ us partsista.
    http://www.holley.com/36-378.asp

    Toivottavasti selvensi asiaa, en tiedä osasinko kuinka selvästi asian ilmaista kirjoittamalla. :lol:

    edit: muistinpa pari linkkiä juutuubista kyseiseltä DVD:ltä.

    http://www.youtube.com/watch?v=bnJAl_V9oI0
    http://www.youtube.com/watch?v=0H5IBSFgYJE
     
  4. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    Kiitos linkeistä ja selvennyksestä CO2. Asia valkeni huomattavasti!
    Kaasutin holley 0-80457S
     
  5. Co2

    Co2 3rd gear

    Nou problem. Itsekkin tuota aikani pähkäilin ja totesin, että hommataan koko dvd kun nuo linkit youtubesta löysin.

    Tuo sun kaasutin on sit näemmä malliltaan 4160 jos oikein holleyn sivuilta tietoa tongin. Ohjeet pätee siis myös siihen.
     
  6. CCZ28

    CCZ28 Gearhead

    mites tuo sähköryyppy lähteekö itsestään pois siis laskee kierrokset tyhjäkäynnille ja avaa ryyppyläpän vai pitääkö polkaista kaasua et lähtee ryyppy pois päältä ?
     
  7. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Tienpäällä kun ollaan ajossa, ryyppy tipahtaa pois huomaamatta.
    Tyhjäkäyntiä kun käyttää, eikä aja, ryyppy kyllä lähtee pikkuhiljaa pois päältä. Tyhjäkäynti putoaa sen jälkeen normaaliksi, kun painaa kerran kaasua.
     

Kerro tästä muillekin!