Miten hurahdit jenkki-autoihin?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja jaggi, 24.3.2007.

  1. jaggi

    jaggi 3rd gear

    Miten ja milloin sait ensi kipinän jenkkeihin?
    Miten järkeilet autovalintasi?

    Itse sain aivopesua 80-luvun alussa pikkupoikana helsingissä, kun naapurissa pojat ruuvasivat Plymouthia.
    Lopullinen huraus kävi kun tutustuin kavereihini (90-luvun alussa)joilla oli jenkkejä, oli niissä niin hyvä kyyti verrattuna omaan carinaan....
     
  2. JAV

    JAV 1st gear

    jepsis

    No, eka auto heti kortin saatua oli deltta 88, kasin saundi koukuttaa vahvasti! eipä siihen muuta tarvii!!
    Hiekkalaatikkoiässä naapurin setällä el camala¨varmaan kinpinä saatu jo silloin! :D :D :D
     
  3. apukuski

    apukuski Gearhead

    Mä en ainakaan järkeile näitä autovalintoja... Näitä amerikkalaisia kun ei voi oikein järkisyillä perustella. Se menee ihan tunteella :)
    Jenkit kiinnosti jo teininä jonkun verran. Kortin saatuani päädyin IHRAn porukalle kuskiksi ja ensimmäinen jenkki jolla ajoin oli '69 Fury III 452 koneella. Sen ajo reissun jälkeen onkin oltu niin syvällä Mopari suossa ettei oo tosikaan..
     
  4. harri60

    harri60 Gearhead

    Vuonna 1966 ajoin kolarin polkupyörällä naapurin -64 Chevroletin kanssa. Taatusti kolahti ja kuve sepeli-ihottumalla seuraavat 2-viikkoa :oops: . Tosin pikkuautoilla tuli silloin leikkittyä ja melkein kaikki oli niitä kovilla harmailla renkailla olevia siivekkäitä Amerikkalaisia 8) Laitokselta tulin kotia -59 Chevroletilla. Ei ihan äiteenmaidosta, mutta kumminkin :-? Koittakaa lehtimyyjät myydä mulle jotain GTI-fuc.... magazinea. Ei muuten kiinosta :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: Ensimmäinen autoni oli -65 Dodge Dart 4D ja 170 manuaalilla, ja muutamia muitakin on vuosien saatossa ollu.
     
  5. jarpura

    jarpura 1st gear

    On ollu kiinnostus lapsesta asti.En tiedä mistä kiinnostus tuli kun ei kellään tutulla ollut jenkkiä.
     
  6. Henkseli

    Henkseli Gearhead

    Joskus vaahtosammuttimena selailin veekaseja ensmäisen kerran ja yhdellä tutulla oli ajan tyylin mukaan rakennettu hottentotti-Rämpylä, sivuputket ja kaikki. Oli muuten hieno ja kun se lähti ja suti hiekkatiellä näkymättömiin niin tais tehdä aikamoisen vaikutuksen.
    Sitten palijon myöhemmin isä osti 10-vuotisjuhlanumeroveekasin, selasin sen ensin vaan läpi. Kunnes naksahti päässä ja lehti piti tutkia todella tarkkaan, meni varmaan neljä tuntia niillä sijoilla. Oli ne autot niin erilaisia. Ei tainnut sekään auttaa kun ties monettako kertaa luin lehteä niin isä sitten sanoi, että kun kasvat isoksi niin osta kunnon auto. Siitä se sitten lähti. Paljoa se ei mulle jutellut, mutta kun jotain sanoi niin jäi varmasti mieleen. Puuttuu vielä se emäntä, jonka vanhemmilla on paljon mehtää... :lol:
     
  7. -nikke-

    -nikke- Gearhead

    Hmm, en muista..Se oli Imatralla asuessani joko se läheisen kirjaston pihalla useesti parkissa ollut Dusteri jota kaverin kanssa aina käytiin kuolaamassa. Tai sitten se oli tämä nykyäänkin Joutsenossa asustava Remmiahdettu Swingeri, josta on hatara muistikuva kun pikkupoikana näin sen tuossa Lpr:an satamassa. Ne äänet etenkin teki pikkupoikaan aika lähtemättömän vaikutuksen.. 8)

    Turha näitä autovalintoja kai on lähteä järkeilemään.
     
  8. Classic1964

    Classic1964 Double Gearhead

    :D Juu, kyllä sitä jo nassikkana kateltiin koto kylillä kun meni jenkkejä ohi. Pakoputkimäärän perusteella pääteltiin onko kuutosella vai kasilla? Vasta myöhemmin kuulo kehittyi erottelemaan kyseiset moottorit :D , olipahan putkia vaikka kuinka monta, tai vaan yksi.

    Sittemmin on ollut jokunen jenkki omistuksessa;

    Chevyjä 4 kpl '60 Biscayne, '77 Vani, ja kaks '80 piilojamesta.
    Fordeja 2 kpl '65 Country Sedan ja '78 Ranchero
    Ramblereita 5 kpl '67 farkku American, '68 American, '70 ja '71 Hornet, '64 Classic
    Mopareita 5 kpl '64 Valiant,'70 Duster '76 Monaco, '76 Coronet farkku '77 NewPort
    Jeeppejä 2 kpl '74 3-ovinen Cherokee, '78 Wagoneer

    taitaa olla nopeesti laskettuna 18 kpl.

    [​IMG]
     
  9. lincci

    lincci Gearhead

    Kyllä se lähti -80 luvun alkuvuosina V8-magazinea selaillessa,siis lukiessa!
    Kaverilla oli amisaikoina jo ennen ajokortti-ikää kutos valiantti.Olihan se silloin pakko itsekin joku jenkki saada.17-vuotiaana sitten ostin -64 Mercury Cometin,kutosella ja manuaalilla :D :D :D .Siitä se lähti ja kovaa. Ja vielä tänäpäivänäkin mennään kovaa FoMoCo-tuotteilla eikä loppua näy................
     
  10. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Keväällä 1979 kun taloon tuli tuliterä C-10 pikkari. Vetosi pikkupoikaan kovasti. No parikytä vuotta se tuossa pihassa pysyi. Naapureilla oli samoihin aikoihin suoralla kutosella ollut iso 1977-78 Cherokee. Toiseen naapuriin sitten ilmestyi 80-luvulla 1976 Chrysler Cordoba 360:sellä.. Ja meillekin toinen Chevy 1990, uusi stw..

    Kaipa se sieltä lähti?
     
  11. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Mää ainaki muistan kun olin ihan pieni ja aina kun mentiin äitin kans kauppaan niin siinä matkan varrella yhdessä pihassa oli hieno auto (kyseessähän oli ´59 Cadillac) ja itse asiassa mutsi sanoi joskus mulle että mää olin sillon pienenä sanonu aina kun siitä ohi ajettiin että "isona mää ostan tommosen" Ja se kenen se auto oli, rouva oli lastentarhantäti kun olin itse kyseisessä paikassa
     
  12. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Isälläni oli jenkkejä ajoautoina jo ennen minua ja vielä 2000 luvullakin (sittemmin vaihto t-birdin volvo s80:een, älä kysy miksi) ja joskus tuo toi kotiin v8:sin irtonumeroita. Jo päivähoitopaikassa lapsena tapanani oli (yrittää) piirrellä 3gen camaroita, ja nyt niitä omistan 2kpl.
     
  13. HRTP

    HRTP Gearhead

    kylläpä se jenkkiauto kipinä syntyi jo ihan kersana kun kuuli miten hienosti se 8-kone laulaa kylänraitilla 8)
    Ja nyt sitten viime vuonna toteutin haaveen ja ostin -88 6.2diesel vanin mutta järkisyistä(hallituksen painostuksesta) johtuen vaihdoin sen takaisin euromaan kulkineeseen,mutta vieläkin vaivaa se että myin hienon ja mukavan auton pois :cry:

    Mutta kyllä tulen joskus lähivuosina ostamaan samanlaisen vanin itelle tällä kertaa harrastekäyttöön=eipä pääse ainakaan "hallitus" manamaan että aina rassaat sitä kun ajat päivittäin työmatkaa 50kilsaa
     
  14. LadyLion

    LadyLion 1st gear

    Penskana veljen kanssa tuli katottua "Ford Fairlane"-leffa aika monta kertaa ja 90-luvun lopulla poikaystävällä oli El Camino, siitä se sitten lähti :odroll:

    Tälläkin hetkellä taloudessa 2 jenkkimasiinaa :wink:
     
  15. ristokakko

    ristokakko 1st gear

    V8-koneen ääni on jotain taivaallista ja en oikein osaa ajatella muuta moottoria autossani.
     
  16. hot rod

    hot rod 1st gear

    Ku niissä on mukava kaljoissaan makkoilla isolla sohvalla. :eek: :rotfl: :oops: :lol:
     
  17. mikkis83

    mikkis83 Gearhead

    Kaippa se on se ääni ja tunnelma :odroll:
     
  18. Super Mario

    Super Mario 1st gear

    pikku poikana pääsin ainoana kersana mun enon kyytii tastaa dartin jarruja, oli aika hienoa! vuosia tämän jälkeen taas olin ilmaamassa kyseien auton jarruja... ja loopuks pikkasen käytetii kasia ilman vaimentimia, se oli hienoa! kipinä alko muodostua liekiks. sit naapuri jätkä sai kimppaa hommaa ramblerin kimppa peliks, sit tuli vallu ja nyt on ollu jo muutaman vuoden letukka, kaks viimestä ihan omia. kaikesta voi syyttää enoa! nyt sit on käyttis ja harraste peli gm tuote. enää puuttuu FoMoCo....
     
  19. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Oikeastaan osa syy mullakin menee enon piikkiin, sillä oli Corvette. Semmosta en ole VIELÄ saanu ite hommattua :(
     
  20. VSQ

    VSQ 1st gear

    Pikkupoikana, kun olin pappan mukana ostamassa kaupasta uutta -66 Mustangia..
    Auto oli muuten silloin melkoisen ihmettelyn aiheena, Uudenkaupungin kokoisessa kylässä.. Tuon ajan eläneet ja autokaluston nähneet tietävät..
     

Kerro tästä muillekin!