Miten hurahdit jenkki-autoihin?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja jaggi, 24.3.2007.

  1. tammercity

    tammercity Gearhead

    Kyllä se oli se Hasselpähkinä ja Trans am mikä puski oikeeseen suuntaan muksuna television välityksellä 8)

    Kaveri piirissä eikä perheessä ollut minkäänlaista jenkismiin viittaavaa niin olen jotakuinkin seonnut ihan omin ehdoin tähän hommaan :lol:
     
  2. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Kun olin pieni (-75- -82) kummi-sedällä oli El Camino...
    No sairaus oli muutamia vuosia oireettomana, mutta kun -87 tuli entinen työkaveri samaan tallin rakentelemaan -63 Fairlanea alkoi taas sairaus itää...
    Kun -88 tuli olosuhteiden pakosta muutto eteen ja silloin projektina ollut amatsooni jäi edellseen asuinpaikkaan iski sairaus täysillä päälle...
    Onneksi oli itselläni silloin kortti hyllyllä, joten tovi kului kunnes silloisen :pinup: kanssa saatiin AUTO ostettua... No siitä asti onkin ollut omistuksessa(omaan käyttöön) pelkästään jenkkejä.
     
  3. kad_boost

    kad_boost Gearhead

    eipähä oo tullu turahettua ollenkaa! 8)
     
  4. goofy

    goofy 1st gear

    88 kaveri osti 65 vm oldsmobile jetstar laivan.ostin siitä pienen osuuden ja ajossa voitti sieluni.silloin ei ollut varaa ostaa itelle kokonaan :cry:
    Nyt syyskuussa etin työautoa kun talvella tarvii isoja työkaluja,kattelin hiaceja,transitteja,yms :oops: .mutta rupesin miettimään kun lisävarusteet oli lohkolämmitin ja hinausköysi,ei kerkele vanhaa miestä voi laittaa ilman
    kaikkea hauskaa auton rattii.ostin sit chevy vanin 91 :rotfl: .auto on temppuillut vain omien :poff: korjauksien :poff: takia. ammamies :rotfl:
    paljon on tullu haukkuja jenkkien tiisselin tekotaidosta(kuulemma kestä mitään)sprinter mies :mad:
    onneks mersu levis kun pakkaset tuli piti ajaa pihan ohi pienellä vaihteella
    et kuuli -31c chevy kulkee :rotfl: :rotfl:
     
  5. HRTP

    HRTP Gearhead

    Tuosta jenkkien diesel ammattitaidosta on sitä itsekkin kuultu muutaman kerran, mutta olipas oma diesel Vani ainut joka törähti -40asteen pakkasista tulille ja kaikken huippu oli vielä siinä että kadun varresta ei kenenkään muun autot enää lähtennyt edes tulille :rotfl: Voi olisittepa nähneet naapureiden ilmeet siinä vaiheessa kun kuuli että kasi jyrähtää pakkasilla käyntiin ilman lämpöjä :poff: (sen jälkeen en ole kuullut kenenkään naapurin pilkkaavan enää jenkkidieseleitä)
     
  6. jones88

    jones88 Gearhead

    Oiskohan ollu kun joskus ala-asteikäisenä näin jossain jonkun classic-Mustangin. Nyt on ollut tyytyminen kutos-Aspeniin mutta jostakin se täytyy alottaa. :) Näihin nuorison rakentamiin euroautoihin en koske pitkällä tikullakaan :mad:
     
  7. O.J.

    O.J. 3rd gear

    Ihan pentuaikaa mentiin...Ala-asteella kai... Aikoinaan oli kaverin isällä Buick farkku, leppäkylki... :D taisipa olla 305... Joku aika sit kai mätäni siihen kuntoon, et myi sen... Sit meidän kylällä bongasin alakoulussa edelleen ollessani karvalakkimallin 6,2 vanin, tummanpunaisen... 8) siitä se haaveilu sit alkoi...........

    ...ja nyt. :lol:
     
  8. impala67

    impala67 Double Gearhead

    oon aikaisemminkin tunnustanut että ala-asteikäisenä nassikkana ihmeteltiin porvoon torilla hianoo ja isoo ameriikanrautaa joka sutaisi hurjasti kun se lähti niin että mukulakiviin jäi mustia jälkiä... se hurjan hiaano iso ameriikanrauta on muistikuvien tarkentuessa paljastunut 75 dodge dartiksi.

    sittemmin ajokortti-iän lähestyessä tuli valaistuminen kun luin tuulilasista "mitä saa kymppitonnilla" juttua- ankeita saappeja ja kuplia-- ja
    mitä hittoa? tommosen valtavan hiaanon ameriikandartin sais kymppitonnilla!? miks meille ei heti hankita tommosta kerta ne ei oo ton kalliimpia...
     
  9. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Taisin olla kahdeksan vuotias ja sairastamassa flunssaa kun isäukko toi minulle, autoista kiinnostuneelle, V8 Magazine -lehden.

    "Juma, onks tollasiakin? :eek: "

    Sitten niitä veekaseja hankittiin toinenkin numero ja paluuta ei ollut. Siitä alkoi entistä tarkkaavaisempi tutkiminen josko sitä amerikanpeltiä olisi sieltä isin japanilaisen auton takapenkiltä näkynyt muun liikenteen seassa. Ja kyllähän sitä aina toisinaan näkyikin

    - "Kato isi, hiano jenkki!"
    - *murahdus*"

    11 vuotiaana koin valaistuksen kävellessäni ensimmäisen kerran Pirkkahallin isoista ovista sisään katsomaan Hot Rod & Rock Showta. Sen jälkeen olen kyseisessä näyttelyssä käynyt noin 15 vuoden ajan. Autoharrastuksen aloitin kuplavolkkarilla muutamia vuosia sitten ja ensimmäisen jenkkini hankin melko tasan tarkkaan vuosi takaperin.

    On tää kyl kallis harrastus prkl :eek:

    (...mutta helvetin hauska 8) )
     
  10. asperiini

    asperiini Gearhead

    Jep, 70 luvun alussa kun olin vähän alle mopoiän niin siinä meidän varuskunnan persaukisten kapiaisperheiden parkkipaikalla ei juuri ollut muita kuin mosseja, kuplia ja muita halpoja ritsoja.
    Sitten yks vääpeli sai perinnön tms ylimääräistä rahaa ja vaihtaa pätkäytti mossen Challengeriin. Kontrasti niihin muihin kulkuvälineisiin oli säväyttävä ja ainakin muhun ulkonäkö, ääni ja suorituskyky teki lähtemättömän vaikutuksen :eek:
    Siitä se tauti lähti eikä ole parantunut.
     
  11. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Tää on ollu ainakin pariin kertaan täällä. Ai miten hurahdin? Verenperintönä se tuli. Faija (r.i.p.) ajoi jenkillä ja pikku nassena mun piti aina päästä mukaan niitä duunaamaan. Ei tuunaamaan! Jotkut naapurit ja faijan firman duunarit vittuili isosta romusta. Siitä tais jäädä joku patoutuma että kyllä minäkin tämmöisellä isona ajan kun on niin kiva auto. Sillä tiellä ollaan ja verenperintö jatkuu. Mun lasten hurahtaminen on tosiasia. Tulevaisuus turvattu, aamen.
     
  12. jaketin

    jaketin Gearhead

    pikkupoikana asuimme talossa, jonka pihalla oli autokauppa. jenkkejä näkyi todella paljon.. tuli syötyä syötti, siima ja vapa :rotfl:


    niin, ja faija vielä osti ramblerin, niin se oli siinä. paluuta ei ollut...
     
  13. olssi81

    olssi81 Gearhead

    Sitä ei osaa sanoa mistä kiinnostus jenkkeihin on alkujaan lähtenyt, mutta ihan pennusta asti on ollut sellainen ajatus että autot tulevat ameriikasta. :D
    Viimeinen niitti oli kun olin yläasteikäinen niin äijä osti ladan! Voi vittu että hävetti! Silloin päätin että itä ja länsi kohtaa kun ajokortti tulee itselle.. :D
     
  14. wezze

    wezze 3rd gear

    ollessani ekaluokalla vuonna 1979 sattui liikuntatunnilla "pikku vahinko" ja piti
    lähteä tikkauttamaan otsaa lääkärille. tuo matka tapahtui olds delta 88 taxilla
    joten siitä avohaavasta arvelen jenkkien uineen sisuksiini. :rotfl:
     
  15. syynmi

    syynmi 1st gear

    Ensimmäinen muistikuvani jenkkiautoista on jostain 90-luvun alusta kun olin ekalla tai tokalla luokalla ja näin televisiosta Vanishing pointin. Sen jälkeen on ollut selvää missä maassa AUTOT tehdään. 8)
     
  16. ösänder

    ösänder 1st gear

    Mulla ekat muistikuvat oli joskus viisvuotiaana naapurin tummanpunaisesta -65-66 Bel Airista joka oli tosi hieno auto niihin aikoihin. Kerran kesässä pari päivän ajan pihassa seisoi -70 Skylark 2d ht. Se oli aina juhlaa vaikka sitä sai vain vierestä ihastella. Sitten joskus -75 tai -76 kävi -67 Mustang Ruotsista reilulla etunojalla, kustommaalauksella ja Slot vanteilla. Kaiken kruunasi Back off roiskeläpät ja ne hyvännäköset ÄÄNET. Sitten kun ilmestyi ensimmäinen Kasmasiini (V8 Magazine) peli oli menetetty.. :eek:
     
  17. nimat-13

    nimat-13 Gearhead

    No se oli selviö

    Tähän helppo vastata,kun olin pieni jäi mieleen jo silloin noiden 5kyt lukuisten vahva rakenne verrattuna sen ajan eurooppalaisiin kun ukot niitä esitteli ja huolsi ja olihan meilläkin silloin 60 luvulla chevy käyttöautona.Sit 76 kun menin töihin,ja kurssitettiin mopareihin,niiden huoltoon ym,taas näki saman kun viereisellä nosturilla oli joku japanin iso datsun ja itellä huollossa joku yorkkeri ,niin kyllä japsin rakenteet oli kun ljotain linnunluita ku vertas niitä jenkin vastaaviin.Että se oli aivan selvä juttu,että jenkki juuri tuon vahvuuden takia,ja pari kertaa tuo valinta on testattu ja osoittautunut oikeeksi kun tätä vielä olen kirjoittamassa.
     
  18. Ramikka

    Ramikka 1st gear

    Ensmäinen kosketus jenkkeihi tuli,ku isä korjautteli mossea 60 luvulla pajalla,jonka omistajalla oli De Soto Diplomaatti.Siit se sitte lähti kehittyy,ku muut osti mopoja nii ostin Ramblerin ja ikäähä oli viistoista,no tosin ei niistä mopoistakaa kyl pysytty erossa.
     
  19. kma68

    kma68 Gearhead

    Suvussani on ollut jokunen yksittäinen amerikanrauta eri aikoihin, jotain olen saanut jopa ajaa tai olla kyydissä tai vain katsoa, mutta jokaisessa on ollut jotain hienoa.. Joskut seiskytluvulla taisi olla joku oldsin cutlass dieselillä koulutaksina, joka sekin oli hieno ja hiljainen ajopeli, mutta vain lyhyehkön aikaa. Tokihan tavallisemmat kulkineet ovat monesti tarkoituksenmukaisempia, mutta vaihtelu virkistää ehdottomasti.
     
  20. Holley

    Holley Gearhead

    Voi veekasin toimitus minkä on tehnyt!! Minäkin sain 8-vuotiaana eka V8:n vuonna 1982, 4/82. Kukaan perheessämme ei ollut kiinnostunut autoista, mutta onneksi 8-v sai tahtonsa läpi ja ihmeellisen lehden. En tiennyt mikä on raidetanko, mikä on blower tai mitään muutakaan fingelskaa tai syvällisempää autotekniikkaa, mutta seuraus oli 5/82 synttärilahjaksi, sitten 1/83 ja esim. 8/83 juttu Päppen '57 Chevystä oli jo aika varma laukaus tilaukselle 6/84 lähtien. Jos menisin johonkin tupla tai kuitti -ohjelmaan, v8:t 1982-1986 olisivat aika hyvä aihe. Jäi muuten ääntämykseen vähän virheitä liian aikaisen englannin tavaamisen takia. Plymouth äännetään "plymout", Firebird "firebiird", vaikka enklanti muuten taipuukin ihan nätisti...
    18-vuotiaana ensimmäinen rekisteröity auto oli Chevy II - auto josta 4/82:n pääkirjoitus muuten sivusi. Nyt käyttö- ja harrasteautot liikkuvat molemmat v8:n voimin, paluuta ei ollut eikä edes epäilystä -v-8-tauti vei.
     

Kerro tästä muillekin!