Miten hurahdit jenkki-autoihin?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja jaggi, 24.3.2007.

  1. telipyörä

    telipyörä 1st gear

    Penskana,4-5v,Äiti sanoi Oulussa Hallituskadun ja Uudenkadunkulmassa että,kato,maaherran auto!Tämä ensimmäinen säväyttävä muisto.Sitten Vanhemmat tilas V8 lehen,joskus -86,olin 13v.Siitäpä se lähti...Yks maukkaimpia lapsuusajan muistoja on ku Rasimus mattamustalla GTO:lla tärryytteli Tuiran silloilla kaasarit ja luu pihalla.Lie ollu 85-89.
     
  2. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    :eek: OD:n ennätys?? Itellä vasta ollut 7, joista 3 tällä hetkellä omistuksessa.
     
  3. Bandicoot

    Bandicoot Gearhead

    Ammattikoulun aikana näin leppävirralla kun ursinnin veljekset ajeli 66-67 ht faikulla ja se ääni teki vaikutuksen sitten perjantai päivänä kun olin menossa ostamaan viinaa paikallisesta niin kioskin ohi kulkiessa näin v8 lehden jonka kannessa oli charger omistaja Stig viljanen,puntaroin :poff: hetken käytänkö vähistä opiskelija rahoista osan lehteen ja vähemmän soppaan niin lehti tuli ostettua ja siitä se sitten lähti.
    Omistuksessa on ollut thundebirdeja 2 ,dartteja .valiannteja .fury.desoto-59 ,buick 58.muutama roadrunner,charger,musseja jne,,nyt edelleen olds,buick,musse,ja olueenkin on rahaa riittänyt tasaisesti kaikesta huolimatta :rotfl: .
     
  4. ninamaarit

    ninamaarit 3rd gear

    Jo pienenä tyttönä...

    Niin, jo 10-vuotiaana pikkutyttönä pidin camaropaitaa. En tiedä olisiko tv-ohjelmilla esim. Staskyn ja Hutchin ihanalla ja vauhdikkaalla Ford Torinolla ollut lähtemätön vaikutus... Vuodesta -89 lähtien olen omistanut jonkin amerikkalaisen auton, eri vuosikymmeniltä laivasta kauppakassiin. Auton hankintaa perustelen sillä, että laadusta on mukavampi pulittaa jos tulee esim. remontti. Myöskin lapsia on mukavampi kuljettaa jos ympärillä on enemmän tavaraa. Kerrankin tuli kolmion takaa Corsa ja törmäsi autoni keulaan sivusta päin. (ponnahti ensin peltiin ja sitten kromattuun puskuriin) Corsan keula meni ruttuun ja matkan teko loppui siihen. Minulla taas matkan teko jatkui ja kolarissa tullut naarmu lähti vahaamalla pois. Kyllä niissä jenkeissä jokin taika on :)
     
  5. Kapinallinen

    Kapinallinen Gearhead

    Lapsuuden kaveri aivopesi heti jo kunhan kävelemään opin 70-luvulla ja sitten Laakapaino alkoi painaa V8-Magazineä jolloin myös virhepainatukset meni roskiin, sieltä sitten niitä dyykattiin luettavaksi toki löytyihän sieltä colorodi yms.. jenkkiauto lehtiä.

    Kokeiltuani aikani eri merkkejä jäi Letukka rakkaimaksi joten sillä tiellä ollaan edelleen.
     
  6. 2207

    2207 Gearhead

    Itse asiassa eräs tietyn merkkinen Eurooppalainen on se mun speciaalijuttu, mutta jenkit on aina miellyttäneet siitä huolimatta.
    Enämpi on tuota GM:ää tullut katseltua, mutta jos settua olis riittävästi, niin muutama Moppe/Voorttikin vois olla listalla. Mutta kas, kun persaukinen oon, niin näihin leluihin pitää nyt vain tyytymän.

    Camino on ollu mulle aina jonkinlainen fixaatio, enkä tiedä oikeastaan että mikä halvattu siinä viehättää. Toisaalta, tarviiko sitä edes miettiä? Nyt sitten tuli ostettua sellainen kun sopivaan yksilöön kompastuin.

    Toisaalta noissa 50-luvun Amerikkalaisissa on jokin viehätys, lähestulkoon merkistä ja mallista riippumatta. Siivet, kromit, muotoilu, ne vaan miellyttää silmää. Toki muistakin vuosikymmenistä löytyy helmiä, mutta 52-65 on NE parhaat vuodet.
     
  7. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Kai se "hurahdus" alkoi lähes heti kun synnyin!?Jotain 4 vuoden ikäsenä ihastelin meidän kerrostalon parkkiksella kelta-mustaa Dusteria.Taisimpa nähdä siitä vähän painajaisiakin.Vähän pelottava vehjehän se oli kun jytisikin niin kovalla äänellä.Pienoismallihommelit tuli sitten ja oikeestaan viimeisen niitin amerikanraudan hankintaan antoi Outokummussa 70-luvun lopussa ja 80-luvun alussa liikkunut -65 Buick Special farmari.Taisi olla aikoinaan jonkinlaisessa raggarikäytössä.Teki lähtemättömän vaikutuksen pieneen Tunturi Poni-mieheen kun pojjatt Buickilla suorilla putkilla "paskaluisua" vetelivät talvella Outokummun kylillä.Auto tais olla sillä orkkis 300 cid kasilla ja manuaalilla ni oli tosiaankin saundit kohillaan.
     
  8. GRA-55

    GRA-55 1st gear

    Metsillä alko tosta Christine tappaja-auto leffasta. Se oli pienenä niin järeen näkönen ilmestys kun omalla perheellä oli vaan mätä Carina II. Vieläkin yks unelma-autoista toi 58' Fury. 8)
     
  9. rajuriiviö

    rajuriiviö 1st gear


    :lol: Nuo on vaarallisia nuo Camino kuskit. Ne pistäävät "pikkutyttöjen" piät niin pyörälle.
    Siitä poikaystävän El Caminosta kai se sitten lähti, vai liekö lähteny jo paljon aiemmin.
     
  10. Vege

    Vege 1st gear

    Mein ukkon Turbo Dodge oli tossa samassa lehdessä esittelyssä, missäköhän auto mahtaa nykyään olla, sen tiedän että seuraava omistaja turkulainen kehonrakentaja joka sittemmin johonkin mömmöihin itsensä tappoi oli rikkonut osan tekniikkaa ja myynyt virityspalikoita pois, koeajo oli ollut hauska, tietenkään ei uskaltanut antaa hempan itse ajaa mutta turun linja autoasemalta 50-250-0 rautatie asemalle ja kaveri hytisi jalkotilassa että on hänen auto =)

    mua ei penskana saanu muuten edes nukkumaan kun pakkaamalla sitteriin ja autoon istuun ja kasikone piti höräyttää käyntiin niin uni tuli alta aikayksikön =)

    5 vuotiaana kun ois pitäny leluja katsoa kaupasta niin tuli aina kinuttua uusinta V8 lehteä ja tossa liki tuli pentuna pyörittyä autoja katsomassa mistä oon sittemmin mustangin haalinu talteen =)

    kaippa sitä on syntynyt jenkkiautot verissä =P käyttiksenäkin oon kokeillu monta kertaa "järkeviä euroautoja" mutta aina ne vaihtuu johonkin jenkkiin takaisin =)
     
  11. Vege

    Vege 1st gear

    Tuon kyseisen Dodgen näin joskus bout 15v sitten Heinolassa kun oli motocross kisoja katsomassa, mutta ainakaan rekisteritietoja ei akelta enää löydy
     
  12. samppa78

    samppa78 2nd gear

    Kakarana ihailin naapurissa (Ähtärissä) välillä käyvää AMC Javelinia.. oi oi punainen ja huikeet saundit! Millään en vain saa päähän kenen se oli (kielenpäällä se nimi kyllä on : olisiko etunimi ollut Pekka?). Aina on autot ja pärisevät, paitti ruohonleikkurit ;) olleet syräntä lähellä, mutta lopullinen niitti tuli Jenkkeihin, kun vaimon veli osti avo Corvetten ja pikku broidi ( jiipeeh) osti Caddyn...
    Nuorempana sanoin jotta jos mie joskus jenkin ostan on syytä tarkistaa lääkitys ;) HAH
     
  13. Mutku

    Mutku Gearhead

    13v kersana viritin PV-Suikan 80cc kamoilla. Se ei heti lähteny käyntiin, pari päivää sitä yritettiin polkea ihmeissään käyntiin niin että finnit vaan poksui. Sitten työntämään. Hyppäsin ties kymmenennenkö kerran vauhdista satulaan ja sitten se perhana ulvahtikin vihdoin käyntiin ja kierrokset kimposi kerralla tappiin. 24mm Mikunin luisti oli hirttänyt ylös kaasuvaijerin pidentämättömyydestä johtuen. Mistäs sitä peräkylän pikkupoika kaikkea hoksaisi ensi kerran kasatessaan... Kierrokset taivaissa, kakkonen pesässä ja ~40kg julli matkustajana kädet suorina. Kiihtyvyyden tunne oli mahtava, tuntui että ne punapilkkuset posket iski pään takana yhteen. Sinkouduin sutien ja keula keveänä ylös jyrkkää hiekkamäkeä ja eikun isompaa vaan pesään kierrokset tapissa, tyyliin: nyt kun se kerran vihdoin käy niin ei sitä voi sammuttaakaan...
    :rotfl:

    Tuon konkreettisenvaikuttavan hill climb -kokemuksen jälkeen luin V8:sta sen pääkirjoituksen siitä Rancheron ostosta ja kuinka svenssoni puukengät jalassa polki isolohkolla menemään niin että kartturin ostopäätös varmistui ennen nelosvaihdetta. "Jössis, ihan sama juttu", ajattelin tohkeissani koko teiniaivojen kapasiteetilla.

    Noista kahdesta tajuntaalaajentavasta(?) virikkeestä tämä harrastuskipinä roihahti.

    Samaa "ison kouran" kokemusta metsästetään uudestaan, vieläkin.

    :-?
     
  14. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    isäni eka auto oli 37 packard. Osti jokus 50-luvun lopppupuolella,
    ja äitini pakotti ajamaan sen ison ruman auton purkaamoon vuoden 1964 paikkeilla!!! Sitten minä synnyin 68, ilmeisesti geeniperintönä jotenkin tuli vaan jenkkihulluus. Sitten 70luvulla, 5-10 vuotiaana ihmettelin naapurin pojan 50 luvun mopar projektia... Ajokortin sain 86 , isäni serkku piti autokorjaamoa, kun sierran vein huoltoon , sanoi, että tänne on sitten turha tuoda koskaan mitään jenkki :rotfl: romua !!!
    hmm hetkinen, jos harrastekuplan vaihtaisin jenkkiin ???
    80/90 vaihtessa kaarinassa on autoliike Kaarinan Konsultti. Leveetä touhua, tv -mainoksin, sikareita polttelivat, arpoivat kaikkien koeajajien kesken avokuplan. NOh, paikan päälle katsomaan, oman laikka avokuplan kuva mukana. Sitä vilautin konsultissa, paljonkos tuosta saa vaihdossa ??? 30000 mummoa sanottiin !.. Huh huh. äkkiä katsomaan mitä löytyy 1964 avo caddillac, siihen ihastuin, viikonlopun miettimisen jälkeen soitin konsultille, otan sen, mutta auto oli myyty... Sitetn paikan päälle katsomaan, löytyi tosi siisti 1964 ford galaxie 500 2dr HT, 6.4 ltr isolohkolla (oli kyllä 289) Siihen vaihdoin, siitä alko USA autoilu, vuoden 1988 paikkeilla ! Ja 90 -luvun alussa sitten käyttis turbo sierrakin vaihtui camaroon!
     
  15. CantBeDone

    CantBeDone 1st gear

    Miten kuplasta sai noin paljon? :eek:
     
  16. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    mullekki oli ihmetys suuri, oli olo kuin lottovoittajalla !!!!

    jotain 24000 mummoo makso koko 66 mallisen umpikuplan duunaaminen
    avoksi, 6000 voittooo !!!! Sitt vuas pari myöshemmin kaarinan konsultti meni konkkaan! Myin keltaisess pörssis kressin sähkövärimaaliruiskua, yks perniöläinen soitti, tuun hakee sen, ajoi mun pihalle, yllätys pyllätys mun vanhalla avo kuplalla !!!
    sanoi ostaneensa ennen konkasta sen 12900 mummolla !!!

    Edelleen ko kupla pörrää täällä salon seudulla, ihan samassa asussa kuin 20 v sitte.

    kuvia täällä:
    http://www.z28.fi/gallery.htm
    (huom se kuva missä hintalappu = 35 mummk !, konsultin ikkunan takaa... oli varmaan myynnissä 2 vuotta.. ennen kuin...)
     
  17. yks toine mikko

    yks toine mikko Double Gearhead

    olipa todella hauskasti kirjoitettu tarina... miekin aloin yhtäkkiä tykkäämään kaikista laitteista.
     
  18. shr1

    shr1 Gearhead

    Taisipa olla 25v sitten, siinä kymmenen ikävuoden korvilla, kun isoveli pirulainen osti mulle synttärilahjaksi ekan koottavan, joka oli Monogramin ´56 Chevy. Sitä hipelöidessä ja veikan pöydälle jättämiä veekaseja plärätessä ajatukset alkoivat siirtyä mopojen virittelystä muskelijenkkeihin. Kylillä pyörivä jytisevä candynsininen ´70 Camaro kylkiputkilla, levityksillä ja isolla skuupilla (siihen aikaan pirun hieno peli) ei ollenkaan auttanut asiaa, fillarilla koitettiin roikkua perässä mahdollisimman pitkään kasin pauketta kuunnellen. Veljeen ei pöpö iskenyt niinkään, mutta minuun siinä määrin, että mopoillessa erään talon takapihalta puoliksi maatuneena bongattu ´65 Valiantti piti väkipakolla hinata kotipihaan isäukon riemuksi. Ei ehkä aivan muskeliauto, mutta kutosellakin sai klopin sykkeen kummasti nousemaan. Vallua roplattiin pari vuotta ja sillähän se autoilu sitten aloitettiinkin. Taso ei oo tainnu juuri niistä vuosista nousta, mutta hauskaa on ollu, aina välillä... :D
     
  19. LGC

    LGC Gearhead

    Samalla kadulla kun asuin oli parin talon päässä parkissa 64 mercury 4d ht
    ja siitä viellä joku talo tai pari eteenpäin nii oli joku 60 luvun oldsi siitä se kinnostus sitten lähti. Tuli vaa nii hyvä fiilis ku 4d ht mercury ajaa ohi KAIKKI ikkunat auki ja pakoputkesta kuuluu V8 tasasta lotlotusta :rotfl:
     
  20. BT.justice

    BT.justice Gearhead

    no cutlassi tuli ostettua v.90- vm 80 350b sit läks:)
     

Kerro tästä muillekin!