Miten hurahdit jenkki-autoihin?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja jaggi, 24.3.2007.

  1. rakkari

    rakkari 3rd gear

    noin viidennellä luokalla kun tapasin nuoremman siskoni (ex) miehen...tuli farkku impalalla porukoitten pihalle tuplaputket pauhaen ja sano siinä illemmalla ET TÄÄ ON AINOA OIKEA ELÄMÄN TAPA... 8) kuunneltiin siinä sliippareita ja roketti rollia.. ja minä pikkupoikana ihmettelin korvat höröllä isoa mustaa autoa... noh eka auto oli jenkki ja tällä hetkellä on ainaski 5 jenkki peliä tontilla... ENKÄ OLE PÄIVÄÄKÄÄN KATUNU... :rotfl:
     
  2. Jimmy Dart

    Jimmy Dart 1st gear

    näin kävi

    Istuin autoliikkeen pihassa olevassa 60-luvun Plymouth Belvederessä ratin takana ja se olikin sit siinä...ja eikun jenkkiä ostamaan...Oma tuli bongattua ratikan kyydistä Käpylässä...Ensimmäinen autoni Subaru Domingo meni jostain syystä todella nopeasti myyntiin... :D
     
  3. Town Car

    Town Car 1st gear

    Eiköhän se siitä lähteny, kun isukki paukautti '65 Fastbackilla pihaan ja totes notta hyppää poika kyytiin. Olinkohan ala-asteen neljännellä tms.. No nyt itellä toinen Mustangi jo menossa.
     
  4. Jimmy Dart

    Jimmy Dart 1st gear

    oma suku inhoaa autoani

    Muistan kun sukulaiset järkyttyi, kun kuulivat mun ostaneen ekan autoni (Subaru Domingo 4WD E12, pikkupaku vm.-88 ). Sanoivat mulle et hankin sen liian aikaisin. Ajelin sillä aikani ja yleensä ilman ongelmia, kunnes sormen sai työnnettyä sen kyljestä läpi. Leimaaminenkin alkoi olla aika hankalaa. Myin sen poies 500 eurolla ja ostin tän toisen. Ei oikein kotona tykätty kun menin hihkuu et ostin uuden auton ja kehotin tuleen parkipaikalle kattomaan hyvää hankintaa.
    Äitini meni aika hiljaiseksi kun näki biilin parkissa mut ennätti kysyä:"Minkä vuotinen toi on#%&#?"
    vastasin innoissani:"75:nen Dartti."
    Äitini totes:"Voi perkele! Sanoit et ostit uuden auton etkä vanhaa romua!"

    Jostain syystä lähti käveleen sisälle ja soittamaan sukulaisille et nyt se on tullu hulluksi...Meni ostaa jenkinromun.

    Hassuinta täs on se, et juuri äitini kehotti laittamaan Dartin ajo/katsastuskuntoon. Katuu sitä kyl aika usein vaikka ei ääneen valitakaan...On sanonu vaan et itepähän maksat. Kuten myös muut sukulaiset.
     
  5. Super Mario

    Super Mario 1st gear

    aikasemmin jo kirjotellukin aiheesta, mutta juurikin samainen tapahtuma sai kipinän syttymään mulla. ite olin tossa se pikkupoika ja enoni dartista säädeltii sytkiä. pääs oikein ite kaasuttamaan! tää joskus kasikyt luvun loppupuolella.
    menihän siin sitte yli kymmenen vuotta ennenku sai kortin ja oma jenkki tuli hommattua.
     
  6. Kris

    Kris 2nd gear

    Tossa jo vuosia katsellu ku naapurilla on vani ja fleetside..niillä se tuossa on käyny pöristelees nurkilla ja aiheuttamassa kuumetta. Viimeinen niitti oli kun se meni vielä ostaan gmc:n jimmyn (blazer) hirvimettää varten, soppa oli valmis ja menin vaihtamaan omalla hirvimettäautolla (mitsu l200) tämän fleetside 4x4 :)

    Kaikkea ne naapurit saa aikaan.. :poff:
     
  7. Tseiaar

    Tseiaar 3rd gear

    Se oli jotain -80 luvun puoliväliä, kun naapurikerrostalon pihaan ilmestyi -70 luvun alun Duster. Olin silloin n. 6-7 vuotias. Sitä poikain kanssa tuli ihasteltua ja kasin soundeja kuunneltua. No, samoihin aikoihin iskän kaveri osti ittelleen jonkun -60 luvun Rambler Americanin, minkä kyydissä tuli silloin tällöin oltua. Siitä mentiinkin sitten jonnekkin -90 luvun alkupuolelle ilman vahvempia jenkkivaikutteita, kunnes silloisen tyttöystävän sukulaismiehellä paljastui olevan -60 luvun lopun Corvette ja Chevy Van Baron Cruiser. Pari kertaa pääsin Corveten kyytiin, ja voi pojat 8) . Myöhemmin isän kaverilla oli vielä -80 luvun suburban 350 bensakasilla ja isoilla pyörillä, sitäkin tuli ihasteltua. Ensimmäisen oman jenkin ostin vasta kesällä -07, Buick Electra STW -81. Oli se vaan reteetä päästellä sillä menemään :lol: . Sit Buickki meni myyntiin, tilalle tuli Caprice Brougham. Eihän sitä ihminen rojuineen mahdu sedanilla ajamaan, niin sit tuli toi allekirjoituksen Caprice. Eli jenkit on ollu mulla enemmänkin tämmösiä käyttiksiä, mut minkäs teet kun haluu kuunnella sitä kasin soundia kesät talvet :D .
    Kesällä sitten säksätellään Wolkkarilla :odroll: :wink: .
     
  8. luppes

    luppes 1st gear

    -60 luvun puolivälissä näin kävi, landella Veikkolassa naapurin kundeilla oli -30 luvun lopun Dodget, toisesta rakennettiin Hot Rod ja silloin näin ekan kerran jenkkiläisiä Hot Rod lehtiä josta mallia otetiin rakenteluun.
    Mutta varmasti vaikuttavin hörähdys harrastukseen tapahtui -60 luvun loppupuolella kun Rakennusmestarien talolla oli joku Vauhti näyttely ja siellä oli näytillä muutamia Ruotsalaisia Rodeja. Lopullinen kolahdus tuli
    -74 Vauhti näyttelyssä jossa Fyyralla oli osasto ja liityin jengiin.

    - Luppe -
     
  9. jone-70

    jone-70 2nd gear

    Se on joku outo tunne tuolla munaskuissa ja kutina perseessä näihin jenkki-autoihin. Aikoinaan ostin V8-magazinen kaikkien aikojen toisen ilmestyneen, ensimmäistäkin kaupassa selailin ja mietin voi juma mitä pirssejä. Itse lehden jo tilasin ylä-aste ikäisenä 80-luvun alkupuolella. Seinät oli tapetoituna keskiaukeama kuvilla. Kaikki lehdet on tallessa mitä oon tilannu tai ostanut. Sitte 80-luvun puolivälissä setä-ukko laitteli vaimonsa veljelle jenkkejä Kälviällä kun se roudas niitä jenkkilästä. Olin aina valmis lähteen sinne kyläileen, nuorimies oli aivan nirvanassa kun oli jos mitä jenkkiä pihalla. Sitä oon monesti miettinyt, että miksei mitkään muut autot sytytä, oli se Porshe, Ferrari tai jotain muuta, onhan ne hienoja mutta jotain niistä puuttuu. Sitte joku Dartti tai Valtteri kun menee jossain, niin heti kiinnostus herää. Jossain TM:ssä ja Tuulilaseissa oo mitään lukemista, uusia tylsiä katiskoita.
     
  10. Karvanoppa-Elvis

    Karvanoppa-Elvis 1st gear

    Mistäpä tuon voi tietää, kun hienot, isot ja isokoneiset autot on kiinnostanu niin kauan kuin kykenee muistamaan. Ja jo kauan ennen ensimmäistäkään Veekasia tai tuttavien jenkkejä. Niitä ei vaan muunmaalaisista juuri löytynyt...
     
  11. sbf

    sbf Gearhead

    Ympäristö ja perintötekijät omalla kohdalla syynä:jos opettelee 5vuotiaana ajamaan autoa 63buickilla ja olin vissiin 15v kun eka ei jenkki tuli taloon eli mersu niin eipä ihme.Faijalla oli aina jenkkejä: 63buick ja mercuryt ,65tbird,60ford,57chrysler,aspen,67cadillac conv ,64pontiac ja mercury,69mercury ja nämä minun aikana.ennen mun mailmaantuloa olleita ei kaikkia muistanut sekään.
     
  12. KALE

    KALE Gearhead

    Emppu perkele, siis hän joka hoiteli koulukyydityksiä. Kuskas
    12 kilometriä aamuin illoin uudella valkealla vm:-78 Aspenilla,
    se oli hänellä 1,5 vuotta ja sitten vaihtoi VW Bussiin
    ( olin HYVIN katkera ). Toinen joka vaikutti "hurahtamiseen" oli
    JENKKI purukumi arvonnoissa pääpalkintona ollut Dusteri joka
    tuli Lieksan kylille maalattuna mainoksin ja puna/sini/valko USA
    teemaisesti. OI niitä aikoja :D
     
  13. habzu

    habzu 3rd gear

    minä "syytän" vain ja ainoastaan Hemiä, Ford LTD:n kyydissä vietetyt aamuyön pikkutunnit kaljoittelun merkeissä joskus 2000-luvun alkupuolella ja ehkä se viimenen niitti tuli pikkuhumalassa liekkikeulasen -70 newportin kyydissä,oli vähän kutiteltu 383 magnum pellin alla...
     
  14. roope68

    roope68 Gearhead

    Joskus 70-luvulla oli vaan jonkinsortin pakko aina fillaroida Haikkoon kartanon parkkipaikalle katteleen AMERIKANRAUTOJA koska siellä
    niitä toisinaan majaili! Samoihin aikoihin pyörähti Hamarin kääntöpaikalla
    59 CADILLAC ensin kuulu ääni sitten AUTO lipu meidän silmien edestä ja pojat meni perään,siinä se SIIPIAUTO oli silmien edessä livenä pikkukylällä! Ei uskonut kukaan että me oltais 59bongattu, väliäkö sillä!
    Hälsningar Henkku de va länge sen!
     
  15. jakezzz

    jakezzz 1st gear

    eka kipinä tai syttyä joskus 4-5 vuotiaana naapurin camarosta...
    lopullinen isku sitten tuli kaverin isukin vanista...ja tietenkin paikallisista lansseista sekä 5,7dx:llä varustetuista takseista...

    jotenkin nassikkana jo tuo diisseli v8 kuulosti korvaan loisteliaalta...
     
  16. V-N

    V-N 1st gear

    Ihan pienestä pojasta asti porukat käytti autonäyttelyissä, ja siellä näki todella hienoja jenkkejä.
    Ukolla on koko mun iän ollut avo oldsi ja paljon muita jenkkejä välissä, aina ala-aste ikäsenä odotti kesää et pääsis oldsin kyytiin :)
    Vähän vanhempana pääsi aina ukkoa auttamaan pajalla ja seuraamaan vierestä sekin vaikutti paljon..

    Ehkä se viimonen tikki mikä johti hurahtamiseen oli kun yks tuttu ajo -60 cädillä pihaan, ja pääsin käkkylän kyytiin joskus 10-12 vuotiaana :p se vasta oli komee! alkuperäiskuntonen valkonen ja isolohkolla!

    Eipä siinä muuta tarvittu. Nyt itellä on custom cruiseri lintta lähes jokapäiväsessä ajossa, ja isä-ukon -69 cutlasilla pääsee kesäsin kruisailemaan 8)

    Kun rikastuis niin ostais sen oikeen auton eli 60 cadillacin! jos kellään on 60000€ ylimäärästä niin voin ottaa lahjotuksena vastaan.
     
  17. Ford_GT

    Ford_GT 1st gear

    ala-asteella koulun ohitte menevää tietä tulitti erittäin ruotonen coupe taunus missä äänien perustella ei ollut pakoputkia ollenka, mutta kauniisti meni siivussa pakkaslumen päällä. kolahti!! :p
    myöhemmin sitte äijän kans satuttiin näkeen samanen taunus niin selvis merkki ja mallikin paremmin. 8v. myöhemmin samanlainen oli itellä perseen alla. on edelleen, tosin projektina. harjotellaan näillä mut suunnitelmis on "XL-taunus" (torino sportroof -69) 8)
     
  18. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Nostetaanpa vanhaa aihetta. Monelle tuntuu nää jenkit jääneen mieleen jo lapsuusajalta, niin mullekin. Muksuna muistelen Tampereella katselleeni yhtä isia siipiautoa, jota ajeli nahkarotsinen mies kyynärsauvan kanssa. Ajattelin, että täytyy olla tosi hyvä auto, jos voi kyynärsauvankin kanssa ajaa :rotfl: Automerkin opin tuntemaan nimellä Karinlakki :lol: Kotikylällä sitten pyöri avoa ja katollista keltaista käkkylää, hienoilla liekeillä, muistaakseni omistajat oli jotain Kangasalan automaalaamon väkeä?, näitä tuli polkupyörällä seurailtua ja ihmeteltyä. Siihen aikaan pidin kirjaa kaikista näkemistäni jenkkiautoista, hämmästystä aiheutti mm 59 Impalan takakontin koko kun pikkupoikana seurasin, kun nuoriso paikallisen huoltoaseman pihassa sieltä kaljapulloja nosteli. Sitten vielä tuo tuleva työnantaja ajeli talvet farkkubuickilla ja kesät 72 Eldoradolla, jolla itsekin hiukan tuli myöhemmin ajettua, homma oli aika selvä tässä vaiheessa, jenkki hommataan, jos vaan joskus rahaa siihen löytyy... Aku Ankka lehden tilaus vaihdettiin V-8:n kun olin 12 vuotias.
     
  19. Lyijykelkka

    Lyijykelkka 2nd gear

    Jos kotipihassa kököttää Kingsway, kun synnytyssairaalasta tuodaan - Jos faija kajauttaa Kuljun motarille v. -71 uudella Dusterilla nöösi repsikkana 200 km/h ja pihassa pyörähtää
    MOPARin 70-luvun kalustosta melko kattava läpileikkaus…Koita nyt sit ajella rivinelosella koko ikäsi…no way.
     
  20. Rockated

    Rockated 1st gear

    Suunnilleen 15vuotta sitten kun olin 10v ja ensimmäistä kertaa Hyvinkään Nnc-Streetslide kisoja katsomassa siellä ne viritettyjen v8-moottorien äänet ja autojen ulkonäkö aiheutti sen että Hämeenlinnan divarin V-8 magazinet lähti kotiin ja seinät piti vuorata niillä julisteilla.
     

Kerro tästä muillekin!