Miten kovia 60 ft aikoja normaali katukumeilla?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja HT, 18.7.2007.

  1. kime2

    kime2 Gearhead

    Nostetaampas tätä keskustelua näin kevään ensimmäisten kahinoiden jäljiltä :D

    Edelleen kiinnostais tietää millaisia 60ft:n aikoja muut on ajaneet noilla 13sek molemmin puolin menneillä kieseillä?

    Meijän "tiimillä" oli tuolla porissa 2,0-2,2s uusilla katuslikseillä ja tuohon ei olla ihan täysin tyytyväisiä...
     
  2. GT-Racing

    GT-Racing 1st gear

    1.7 meni 60ft. loppuun ajetuilla 205 katukumeilla ja painetta matala profiilissa
    ei enempää eikä vähempää kuin 3bar.
     
  3. jukka63

    jukka63 1st gear

    11.7/198 voimakoneella ajettuna 60 jalkaset oli tota luokkaa.ei alustaa pätkääkään.Luulisin,että on aika normaalia.Sitten jos on alustaa ja muita härpäkkeitä,ehkä joku 1,6 vois olla aika hyvä 60 jalkanen normikatuautossa.
     
  4. kime2

    kime2 Gearhead

    Meillä ei hirveesti kyllä näyttänyt sutivan,mut täytynee tarkkailla tuota tarkemmin seuraavissa kisoissa!
    Alustaahan tuossakaan ei ole muuta kuin noiden katusliksien tuoma huima pidon parannus...
    Drag-tyyppiset iskarit odottelis kyllä asennusta,mut minkähän verran niistä mahtais olla hyötyä?
     
  5. datsuncoupe

    datsuncoupe 1st gear

    Mulla renkaina ollut tuommoset bf-goodrich katusliksit 205-15" matalaprofiiliset ja autossa vakio lehtijousituenta.

    60 jalkaset yleensä 1.8-1.9 välissä, ja joskus menny tiukasti 1.7 puolelle, auton ajat 11.9-12.1 ja loppuja 188-192.

    Paineita on ollu takana 0.8bar ja edessä 135 leveillä katurenkailla 4 bar.

    Hyvin on noilla katuslikseillä katkeillut vetoaksaeleita ja vaihteiston pääakseleita. :D
     
  6. Bomber#1

    Bomber#1 Double Gearhead

    Samoja aikoja täälläkin, tosin Kiikalassa ajettuna. :(
    Tosin takaiskarit näyttää olevan ihan soronoo...

    Mites manuaalilaatikkoisen auton ns.nelilinkki tuetun takaiskarit pitäis karkeasti säätää, jos on säädettävät iskarit.
    Sisäänmeno pehmeeks vai kovaks ja paluuko hitaaks? :eek:
     
  7. 4Wheeler

    4Wheeler 3rd gear

    Tähän mennessä paras 60 ft. on 1,804 ja 12,632/172,33 vetäisyssä. Renkaat ovat P255/60R15 Mickey Thompsonin ET Street Radialit. Painoa 1400 kg päälle ja koneessa 413 hepoa. Ratana Kalajoen lentokenttä liimalla.
     
  8. Ck

    Ck Gearhead

    Noilla street radiaaleilla ei oo tekemistä normaalin katukumin kanssa muutakun se että ne on radiaalit.
    Vedin noilla radiaaleilla viime kisoissa alastarolla 1.49s 60ft.
    Kokona 275/60/15. että kyllä nuo pitää kun alusta toimii. Ja täähän on lehtijousilla ja punasilla koneilla.
    Mun mielestä turhaa hifistelyä jotkut nelilinkit katuautossa.

    Normaaleilla cooppereilla paras 60ft on 2.34s, 13.9s katuvessalla. Slikseillä toi tippu 2.0 jotain mutta sitten loppu voima. :rotfl:
     
  9. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Joo, noi kiihdytyskäyttöön tarkoitetut radiaali DOTit on ihan eri sarjassa, ihan niinku rättidotitikin verrattuna tavallisiin rättirenkaisiin. Lehtijouset on tosiaan mainio keksintö, niissä on noin sata vääräää asentoa vähemmän kuin nelilinkeissä.
     
  10. Yorcci

    Yorcci Gearhead

    Itsellä Alastarossa kadunmiehen kiihdytyspäivänä katurenkailla (Hankook Sport K104 275x40 R 17) 60-jalkaiset olivat luokkaa 2.1 s täysin riippumatta lämmityksestä (pölyt pois - reilut savut). Auto painaa 14xx kg. Toki manuaalilaatikon kanssa lähtö on hankalampaa saada kerta toisensa jälkeen samanlaiseksi, mutta ei mulla ainakaan tuntunut olevan lämmityksellä mitään vaikutusta.

    ZR-1 Vette meni katurenkailla parhaimmillaan 60 jalkaa 1.7x s :eek: (vai oliko se nyt 1.8x s, mutta reilusti alle 2 s)
     
  11. Yorcci

    Yorcci Gearhead

    Joissain autoissa saattaa olla sekä lehtijousi että nelilinkki... :poff:
     
  12. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Siinä tapauksessa kannattaa ehdottomasti se nililinkki poistaa.
    Mut joo, voi sen jouston tehdä lehtijousellakin, kunhan pitää huolen, että nelilinkit hoitaa akselin kuljetuksen ja liikeradan. Ja ihan siinä missä kierteilläkin, ne linkkiasetukset saa pieleen myös lehtijousien kanssa.
     
  13. ata

    ata Gearhead

    Tuossa taidettiin tarkoittaa Corvettea missä on 1 lehtijousi poikittain takana...
     
  14. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Eiks siinäkin toi jousitus hoideta lehtijousella? Ei vissiin saa konversiosarjaa yhdelle kierrejouselle, niin ton A-malli fordin ratkaisun tarvii silloin olla vaikuttanut GM:n insinööreistä optimaaliselta? Mut joo, eräänalinen nelilinkkituentahan siinäkin on. Silloin kun noista kiihdytysalustoista puhutaan, tarkoitetaan yleensä kuitenkin jotain muita ratkaisuja ja jäykkää akselia, ja niitä on lehtijousitoteutuksina myös.
     
  15. Ck

    Ck Gearhead

    Sinänsä kyllä erikoista jos eurooppalaiset on käyttäny jos pitkän aikaa kierrejousta ja silti uusi corvette vielä pieksee suurimman osan eurooppalaisista "super"autoista radalla.
    Ilmeisesti se rauta saadaan vääntymään oikealla tavalla, oli se sitten kierteellä tai lattana. :rotfl:
     
  16. 69

    69 Gearhead

    Mitäs nää meikän umpisurkeet ajat:

    reaktio 0,762
    60f 2,816
    330f 6,973
    660f 10,044
    1000f 12,605
    1220f 14,125
    1/4mile 14,780 167,53km/h

    Mites tota 60f parataa? renkaat ainaki tarvis seuraavalla kertaa ollaparemmat, ettei ihan kaikki mee kuskin piikkiin :oops: Pitoo ei ollu yhtään.. seli seli. Loppunopeus oli mielestäni ihan ok. Kolmosella vedin jenkkaa koneessa oli n.6500rpm. maalissa. Toi siis pikkasen piristetty dartti, 4-manuaali ja 3.23 perävälitys lukolla. 13 puolelle pitä mennä..
     
  17. omega16

    omega16 1st gear

    Kuuskymppiset kohdalleen niin menee noilla lopuilla korkeita kakstoistasia. Välitys vois olla tiheempi vartille mut katukäyttöön ihan jees.
     
  18. valiant65

    valiant65 Gearhead

    Yks kaveri käytti omassa valiantissaan kiihdytyskumeina semmosia vanhoja sport2000-luokan ratakummeja. Ne oli niin matalat (korkeus varmaan luokkaa 22"?) että tiuhensi mukavasti kokonaisvälitystä ja piti paremmin kuin katukumit.
     
  19. 69

    69 Gearhead

    Se ei olekkaan ihan helppoo toi manuaalilla lähtö, pitäs olla vaan rauhallisempi ton lähdön suhteen. :-?
     
  20. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Niin pitäis, mutta ratakin vaikuttaa kuten myös katukumit. Pito pois poltettuina firestonen firehawkeilla kauhajoen lentokentällä 2,7 60ft lähti ykkösellä tai kakkosella, kakkosella liiankin varovaisesti. 14,05s ja 170,9km/h oli viime syksyn paras, t5 lootalla ja 3.55 perällä oli 5krpm maalissa, 225/50/16 katukumeilla. Jos sitä kuukauden päästä alastarolla kokeilis miten sitä menis tänä vuonna varttimailia tuplapumpun voimin ja luultavasti alla tällä kertaa 225/45/17 pirelli p-zerot, tuntuu pitoa olevan paremmin kuin firestoneissa, ei sudi yhtä pitkälle ainakaan ilman jarrua vaan alkaa ottaa vauhtia ihan tosissaan.
     

Kerro tästä muillekin!