Miten kovia 60 ft aikoja normaali katukumeilla?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja HT, 18.7.2007.

  1. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Pikkasen on eroa, 2.1s 225 kuutritseillä ja samalla radalla 1.6s katuslikseillä.
     
  2. mirage

    mirage 3rd gear

    Moro Mudikka! Joo tommonen 2.1 on hyvä! Ja tossa tuo sliksien ero näkyy hyvin. Mulla oli sellasta ongelmaa aiemmin, että sain auton lähtee viivalta hyvin sen ekan 2-3 metriä, sitten tarras turbiini ja edelin secondary vissiin aukes justiinsa samaan aikaan >> meni sutimiseks. Tänä vuonna kokeillaan vähän erilaista kokoonpanoa ja tavoitteena on saada tota 60ft paranee. Varttimailiaika paranee siinä sivussa :)
     
  3. F-body

    F-body Gearhead

    1.9 A-koppa Moppe ja 275/60-15 Coopperit ja hoosier Katuslikseillä 1.77 täyskaasulla viivalta. Coopperilla tarvii pelata kaasun kanssa ja lähdöt on epätasaisia.Pito irtoaa tosi helposti, kun turbiini stallaa 3tonnissa. Slikseillä pysyy lähdöt hyvin 1.77-1.85 haarukassa.
     
  4. 120ZZZ

    120ZZZ 3rd gear

    Saksan markkinoille tarkoitetuilla Hankook 205/60x15" kitkarenkailla ja lukottomalla perällä 2.08 60ft Alastarolla GTI-päivillä.
    Sama auto ja renkaina MH Racemaster 235/60x14" katusliksiksit ja lukolla
    Motoparkissa 1.710s 60ft.
     
  5. kotu

    kotu Gearhead

    m/t et street radial 235-60-15 = 1,65s 60ft. Alastaro
     
  6. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    Hyvinkäällä rodi meni joku vuosi sitten Firestonen cheater "slickseillä" joissa on nimestä huolimatta ihan normi seos, 2,7 - 2,8sek 60ft. Olikohan se loppuaika 13,49/168kmh, jos oikein muistan. Eipä tuntunut kanssa olevan burniksen määrällä,eikä rengaspaineilla ainakaan parantavaa merkitystä. Mitäs raati on mieltä,paljonko loppuaika voisi parantua,jos ton 60 jalkaisen saisi suoritettua esim. 2 sekunissa?
     
  7. C-barge

    C-barge Gearhead

    Kyl sen eron yleensä tuplata voi, mut vähintäänkin sen parannuksen verran.
     
  8. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    2.1s 60jalkane ja 13.2 aika. 1.6s 60jalkaa ja aika 12.4
     
  9. saresks

    saresks Gearhead

    Höh, jos autossa on tehoa voi pitävillä gummeilla helpostikin parantaa yli mitä paranee sen alun vajaa 20m matkalla..hemmetin vaikee hillitä sutimista kun o jo vauhtia ja tekis mieli runtata pohjaan..
     
  10. osaase

    osaase 3rd gear

    18,5 leveät katuslicksit 60ft 1,24s loppu 8,62s loppunopeus muistaakseni 250kmh.
     
  11. El 60

    El 60 Gearhead

    Mitä muutoksia? Gummit? Välitys?
     
  12. F-body

    F-body Gearhead

    Koitin tota runttaamis tekniikkaa Porin West coustin kisoissa ja tuloksena oli liki 3 sekkaa heikompi aika. Siinä sitten sai katsella toisten horisonttiin häipyviä takavaloja. Katurenkailla ei vaan tullut touhusta mitään liimaradalla.
     
  13. kotu

    kotu Gearhead

    m/t 235-60-15 radial, 1,7s 60' Kiikala, ford sierra
     
  14. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei muita muutoksia kuin renkaat, katuliukkaat katuslikseihin.
    Ja juu katuliukkaat ei sovi pätkääkään liimaradalle. Kadullakin pitää paremmin.
     
  15. fmila

    fmila Gearhead


    Jo aikojen alussa, tuli Dartilla harjoiteltua tota sutimista. 7 1/4" perä ilman lukkoa ja Concordet alla. Tarkkana piti olla miten lähtee ja mistä kohti lähtee. Etsin aina oikean pyörän "puhtaan asfaltin" kohdalle, eli paikkaan missä ei ollut sutimis jälkiä ennestään. Siitä kohden pääsi jopa 14 sekan puolelle (14,79s auton ennätys ajettu Keimolassa 1977) Siihen aikaa ei niissä ensimmäisissä FHRA:n ajanotto-laitteissa ollut 60 ft-kennoja, kun ei ollut loppunopeus-kennojakaan. Mutta kyllä sen huomasi milloin jäit paikalle sutimaan ja milloin lähtö onnistui. Vaihteistona oli 4v manuaali, ehkä helpommin hallittavissa kuin inva-vaihteisto? Eikä 273:n tehokaan ollut niin järisyttävä, vaikka täysillä silloinkin ajettii. :rotfl:

    t.AM
     
  16. C-barge

    C-barge Gearhead

    Toi 60 jalan, ja pidon vaikutus itse aikaan varmaan riippuu kans siitä et paljonko sitä tehoa on. Eli joku stokkerityyppinen vehe tai mietomottinen katuauto ei kyllä mee mihinkään jos se ei pääse rivakasti viivalta. Ite ajoin aikoinaan lentokentällä 200 metrin matkaa valiantilla reilu sekunnin nopeemmin kun pitoradalla vartilla kutakuinkin samoja aikoja kulkenut stockeri. Ja onpa nähty sellanenkin ihme että kuljettajan mukaan "lähdöstä maaliin" sutineen auton ajat huononi kun alle lykättiin katusliksit jotka eivät sutineet. Dartilla tuli joskus testattua 165 hakkapeliitoilla lähtöä suurimmalla vaihteella gummit savuten, matalilla renkailla välitys loppu johki 160:n jälkeen ja ajaks tuli matala 14 sek. Samoilla renkailla rauhallisemmalla lähdöllä meni kylmiltään 12 sekan pintaan ja katuslikseillä enkka 9.69. Muistaakseni tos 14 ajassakin oli 60 jalkaa alle 3 sekuntia, ja parhaimmillaan 1.40.
    Pudotuskisan finaalilähtö:
    [​IMG]
     
  17. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Mahtoikos kellokin lähteä silloin joskus käyntiin 60jalan kohdalta :poff: .
     
  18. fmila

    fmila Gearhead

    Enpäs kerinnyt katsomaan miten kellot toimii, kun piti ajaa aina finaaliin asti :poff: Ja vaikka finaali vastustaja ajoi slikcseillä, niin silti "hosui" lähdössä punavalon itselleen :soosoo:
    Mutta kaikki kunnia Kaitsulle ja Ekille kellojen rakentamisesta, päästiin täälläkin alkuun kilvan ajossa myös Drag Racen osalta.

    t.AM
     
  19. C-barge

    C-barge Gearhead

    Joo, 273 dartille 14.7 aika ollut käsittämättömän kova tuolloin. ja nykyäänkin. Ja varmaan muita omia aikoja ja muiden aikoja vertailemalla saanut jonkinlaisen käsityksen siitä kuinka relaistinen se on.
     
  20. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Himpan nopeempi mitä -68 GTS 383 manuaalilla näköjään, siis niinu orkkiksena.
     

Kerro tästä muillekin!