Miten lasketaan bobweight?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Lintta cruiser, 6.12.2008.

  1. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Eli etsin kaavaa kasikoneen bobweightin laskemiseen. en ainakaan lyhyellä googlauksella löytänyt.

    Vai onko se näin yksinkertaista:

    "100% of rotating weight or mass(big rod ends and rod bearings)+ 50% of recipricating weight or mass(pistons,pins,locks and rod small end) "
     
  2. kime2

    kime2 Gearhead

    V8:sta jostain 80-luvun alusta puoliväliin oli tuo kaava,et ei kun selailemaan vaan :wink:
     
  3. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Mitäs kun Esim. erään jälkimarkkinakampuran tiedoissa lukee että bobweight 1820g? Vaikuttaa tosi suurelta luvulta?

    Kun laskee tolla ed kaavalla vaikka sbc 305 vakio osien painoilla tulee 845g Tosta puuttuu tosin laakerien ja männänrenkaiden painot mutta ei niistä kiloa tuu????

    Mikä menee väärin?
     
  4. valiant65

    valiant65 Gearhead

    Auttaako asiaa jos kerrot painot kahdella?
     
  5. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    auttaahan se mutta miksi pitää kertoa kahdella?

    Sorry, olen insinööri, kaikella pitää olla selitys :rotfl:
     
  6. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    siksikö että samalle kaulalle tulee kaksi veiviä????? :rotfl:
     
  7. 69

    69 Gearhead

    Mulla on koneistamolta tämmönen kortti.

    V-8 Työpaino
    moottori 340 mopar
    kiertokangen pyörivämassa 510g
    kiertokangen pyörivämassa 510g
    kiertokangen edestakaisin liikkuvamassa 238g
    mäntä ja tappi 886g
    lukot 3g
    renkaat 57g
    kiertokangen laakeripari 102g
    öljy 4g

    Työpaino yhteensä 2310g

    Onks tää nyt bob weightti vai? :eek:
     
  8. Mopar

    Mopar Gearhead

    Kiertokangen alapaino, laakeriliuskojen paino*2 ja yläkerrasta tulee puolet, eli käytännössä veivin yläpään+männän+tapin+renkaat+lukot, paino
     
  9. herrakani

    herrakani 1st gear

     
  10. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Tällä kyseisellä kaavalla laskettuna tohon tekeillä olevaan 305 mottiin bobweight pienenee noin 90 grammaa joten uudelleen tasapainotus on lienee tarpeellista.
     
  11. black label

    black label 1st gear

    v8 4/1988
     

Kerro tästä muillekin!