Miten laturin teho määritellään?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja tuomas k, 21.11.2004.

  1. tuomas k

    tuomas k 1st gear

    Mitenkäs laturin tehokkuus määritellään, eli onko tähän jotakin kierrosluku standardia tjms?
     
  2. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Mitäköhän mahdat tarkoittaa tuolla laturin tehon määrittämisellä...mitä sillä tiedolla tekee ? :eek:

    Jos tarkoitat laturin antamaa tehoa ulos watteina niin esim. jos nimellisjännite on 12V ja amppeerimäärä 55A niin: 12V x 55A = 660W tai 14V jännitteellä se on 770W

    Jos taas mitä se milläkin kierrosluvulla antaa niin menee vaikeammaksi...ja mihin sitä tietoa tosiaan tarvitsee?

    Joissakin latureissa lukee kyseinen asia kuoressa laturin kierrosnopeutena esim.3000i/min 30 A ja 7000i/min 80A.

    Anteeksi tyhmyyteni,en ole ammatiltani sähkömies :oops:
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Onkohan tämä taas joku Trivial Pursuit kysymys? Siinä tapauksessa tavallisen auton sähköjärjestelmässä sen jokaisen sähkövermeen hetkelliseksi tehoksi kelpaa vaikkapa sen hetkinen virta kertaa sen hetkinen jännite!

    Jos taas on käytännön ongelmia, niin laturin teho on riittävä silloin, kun se pystyy syöttämään ajoneuvon sähkökuorman ja lataamaan akun ajon aikana.

    Laturista ilmoitetaan yleensä suurin latausvirta, joka saattaisi jossain autossa mennä 55A, 75A ja 105A, siis esimerkiksi.

    Karvalakkimalliin, jossa ei ole mainittavia sähkösyöppöjä, sopii pienin 55A laturi, pikkasen sähköistä spesiaalijerkkua ja keskimmäinen 75A käyttöön ja kaikilla sähköhimmeleillä varustettuun käkkylään otat ton isoimman 105A mallin.

    Ei "liian isosta laturista" haittaa ole missään autossa, mutta ei siitä ole hyötyäkään, eli siitä ei kannata maksaa, jos pienemmälläkin pärjää.
     
  4. Cadirock

    Cadirock 1st gear

    Jos 55A laturi antaa 770W tehoa, niin mitä se antaa tyhjäkäynnillä, veikkaan jotain 300W tai alta. Ja jos tehdään laskutoimitus mitä nykyauto vie esmes. talviajossa sähköä... niin eihän tuo riitä, eli akku purkaantuu.

    Kun moni autoilija pitää kaikki sähkövermeet päällä, on pyyhkijät edessä ja takana, takalasinlämmitin, penkinlämmitin,ajovalot, lämmityslaite, poppikone, ja myös koneen sytkä+ruisku vie aika paljon sähkö, luulen että mennään yli 300W ja jos ajetaan pelkkää kaupunkiajoa, niin akku ei ole täysin lataantunut koskaan.

    Muistelen että jossain suomekielisessä autosähkökirjassa valiteltiin tätä samaa.
     
  5. tuomas k

    tuomas k 1st gear

    Tuolla "teholla" tarkoitin siis virran määrää, eli ampeerimäärää :odroll:

    Pohdiskelin vain että millä kierrosluvulla se yleensä ilmoitetaan, mutta ilmeisesti ei ole olemassa mitään standardia kierrosluvun suhteen
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ainakin sähkövoimatekniikan puolella generaattoreille annetaan kaikenmaailman toiminta-käyrät, eli kyllä nuo kaikki tiedot varmasti on jossain testattu ja siksi paperillakin olemassa, eli valmistajalta tai maahantuojaltakin kyselemällä vois alkaa jotain selviimään.

    Yleensä niitä käyriä vaan ei tarvita mihinkään, sillä laturin ampeerikoko määritellään arvioidun keskimääräisen käytön, tai mahdollisesti kulutushuipun mukaan.

    Siinä voi jäädä teho joskus niukaksi jos on alunperin mitoitettu kaikki vähän naftisti ja jälkeenpäin vielä lisätty autoon extraa sähköhimmeliä.

    Yleensä kylläkin tehtaan mitoittama laturi riittää tehtaan rakentamaan autoon + johonkin järkevästi mitoitettuun lisälaitteeseen, kuten radioon, lisävaloihin ja peräkärryn valoihin. Mihinkäs muuhun sitä autossa virtaa tarvii?

    Vois kyllä epäillä, että oikein mitoitetun ja ehjän AC laturin tuotto ei riippuisi kovin radikaalisti kierrosluvusta, mutta liian pieni laturi ei tietenkään koskaan pysty tuottamaan virtaa liian isolle kulutukselle.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Aiemmin oli jossain keskustelu "Kierrosten mukaan säätyvä jännite", jossa porukka pohti samaa. Laturin tuotto riippu kierroksista. Laturi syörrää jopa enemmän, kuin nimellisvirta on. Mutta: Linkissä on yhden 120A 12V laturin käppyrä. Ominaiskäyrät on kaikissa merkeissä uskoakseni aika samanlaisia.

    http://www.sltf.com/boat/system/electrical/

    t pasik
     

Kerro tästä muillekin!