MITEN musta pinta?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja MGB GT V8, 18.6.2010.

  1. MGB GT V8

    MGB GT V8 1st gear

    Kertakaikkiaan turhautunut - MUSTAA pintaa - miten.

    1) Mattamusta renkaisiin (josta ei valoa takaisin tule)!
    2) Kiiltävä musta listoihin ja puskurikumeihin (virheettön 30cm päästä)?
    3) Himmeä tasainen musta sisustukseen (täydellinen satiini musta)?
    Nanotekniikassa hyviä tai onko jäänyt huomaamatta vanha varma?
    Netissä ja autonäyttelyissä näyttävät paremmilta...
     
  2. RAL9005

    RAL9005 Gearhead

    1) Sisätilan Autoglym Leather Care Cream, ei saa hangata kiiltäväksi.
    2) Silikonispray toimii joka kerta, jos lista on virheetön lopputulos on virheetön.
    3) Sisätilan Autoglym Leather Care Cream ja taaskaan ei saa hinkata kiiltäväksi kuivuttuaan. Tulee hieno ja tasaisen satiinipinta ennen kiillotusta.

    Kaikki ohjeet tietenkin jos auto menee näyttelyyn, mutta eihän kukaan käyttöautoon tällaisia kysy. :rotfl:
     
  3. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    1) Mattamusta renkaisiin (josta ei valoa takaisin tule)!
    • Pese renkaat ja hinkkaa saippuavedellä ja 000 teräsvillalla

    2) Kiiltävä musta listoihin ja puskurikumeihin (virheettön 30cm päästä)?
    • Joku autovaha mikä tekee kiiltävän pinnan. "Virheetön" riippuu lähtökohdasta.

    3) Himmeä tasainen musta sisustukseen (täydellinen satiini musta)?
    • Aitoa nahkaa vai vinyyliä? Aitonahkapenkkeihin nahanhoitoainetta ilman kovaa hinkkaamista, vinyylipenkkeihin ja paneleihin vaikka Autoglymin Vinyl&Rubbercarea purkin ohjeen mukaan.
     
  4. RAL9005

    RAL9005 Gearhead

    Jatkaisin vielä. Sattumalta kaverin kanssa keskusteltuani Autoglymin Leather Care ainetta ei voi käyttää penkkeihin joissa on sellaisia ilmastointireikiä, eli reitettyä nahkaa. Reiät täyttyy ikävästi.
     
  5. Buddy

    Buddy 1st gear

    Käsittääkseni autovahaa ei parane laittaa muoviosiin. Yleisin syy piilee juuri siinä että ovat harmaantuneet. Muovilistoille on omaa mustaa litkua myytävänä. Älä vaan käytä silikonia listoihin jos haluat maalata pirssis vielä joskus ilman ongelmii. Renkaat tulee aikas hyviks kun pesee ne konetiskiaineella. Niihin voi varmaan vetästä sitä silikoniakin kun varovast ruiskii ettei men maalipinnal. Nää oli vaan mututietoa... :wink:
     
  6. Kumipää

    Kumipää 3rd gear

  7. MGB GT V8

    MGB GT V8 1st gear

    Renkaita en pinnasta riko, mutta niitä en saa mustiksi.
    Mustia vahoja olen käyttänyt joka viikko, pesua ja kiillotusta, melkein vahoja parempi tulee nanotekniikan kenkälankilla. Musta voisi syntyä ikivanhalla keksinnöllä - valkosivurenkaat ja tekstit. Kontrasti syventää.

    Onko sivupeili musta - voit verrata mustalla teipillä. Auringon ultraviolettivalo pilaa tuulilasia ja oven ikkunoita kiertävät kumilistat, pyyhkijoiden varret ja konepellin ilmanottoaukkojen muoviosat tummanharmaiksi. MGB:ssä on aika täydellisen musta kattovinyyli Ohiosta (Kiinasta ja EU:sta ei sitä laatua löytynyt) , mutta se on UUSI!
    Ratkaisu hoitoon voisi olla musta "huulipuikko" tai joku luonnollinen - "hiili", naisten meikki tai teollisuusmaali?
    Pinta saa olla kiiltävä, mutta renkaissa top olisi syvä mattamusta joka ei kerää ajossa harmaata jarrupölyä! Sisustassa ilman ylimakeaa silikonikiiltoa samoin.

    Automaaleissa näkee harvoin tosimustaa, edustusautot märkäpinta kiilto - pigmentti kysymys varmaan, koska carnaubavaha ei riitä? Vai onko paras kerrosväri = musta + 3 kerrosta lakkaa?
    Millä maalilla syntyy musta jos auto alunperin ja myllytettynä olisi huippulaatuinen syvämusta?
    Miten helmoihin ja spoilereihin musta - JOKA AJOSSA SÄILYY MUSTANA?
     
  8. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    On se helvetin hyvä, että satun asumaan 5 km:n sora(kura)tien päässä. Ei tarvi ottaa stressiä renkaiden mustaamisesta eikä maalipinnan kiillosta. :rotfl: Antaa mennä vaan, auton hoidoksi riittää pesu puutarhaletkulla muutaman kerran vuodessa. Kaikki muu vaivannäkö menee hukkaan.
     
  9. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Jarrunesteellä vetelin yhden redneck truckkini renkaat kun ihmettelin mitä sille nesteelle tekis kun vaihdoin. Tuli liian hienot renkaat, tosi mustat :rotfl:

    Tällä "303Aerospacella" olen mustia(kin) kumi ja muoviosia pyyhkinyt ja se on palauttanut auringossa harmaantuneet mustiksi ja säilyttänyt ne aika hyvin. Kai niitä on muitakin glymejä ja ties mitä. http://www.303products.com/
     
  10. daavid-son

    daavid-son Gearhead


    Jarrunestettä käytin autofixsauksissa renkaan kylkiin ja saab/volvo kumipuskureihin 80´luvulla. Kiilsivät nii perkeleeesti. Silikonin voi ruiskuttaa rättiin valmiiksi ja sitten pyyhkiä. Maalipintaan ei saa silkonia mennä eikä kyllä tota jarrunestettäkään. Nykyään taitaa löytyä paremmat aineet auto glymiltä.
     
  11. MGB GT V8

    MGB GT V8 1st gear

    Jos tasoksi riittää kurainen auto jota muutaman kerran vuodessa pesee niin mitä ihmettä näistä elämän laadun kohottajista tänne foorumille mielipiteen rikkautta syytää?
     
  12. Jape105

    Jape105 Gearhead

    Ei täyty kun se imeytyy nahan sisälle.
     
  13. bblock

    bblock 3rd gear

    Kannattaa myös kokeilla harmaantuneisiin muovipuskureihin ym. kuumailmapuhallinta,nostaa omat rasvat pintaan niin saa ainakin lähes uudenveroiset (toimi aikoinaan todella hyvin (Hiivat Ritmon puskureissa) No ylimääräistä kiiltoa tuskin tulee...ja varovainen täytyy olla ettei sula ja saa tasaisen jäljen
     
  14. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Anteeks vaan, että näin maalaisena sotkotin parempien piirien keskustelua. Se kai oli mun ajatuksena, että autot on käyttöa varten, ja käytön jäljet saa näkyä. Muistaakseni arvoisa herra MGB GT V8 äskettäin toisessa keskustelussa kritisoi museotarkastajien vaatimusta käytössä kuluneen auton entisöimisestä uudenveroiseksi. Voisiko samaa ajatusta soveltaa tässä kohtaa, eikä yrittää tavoitella virheetöntä täydellisyyttä esim. ajossa olevan renkaiden mustuusasteessa?

    Kyllä itsekin mielelläni pitäisin ympäriinsä kunnostetun ja maalatun autoni uusine valkosivurenkaineen puhtaana ja hienona, mutta kun se olosuhteista johtuen ei ole mahdollista, niin en jaksa stressata asialla.

    Maalaisena en ymmärtänyt, mitä tarkoitit noilla "elämänlaadun kohottajilla"? Niitäkö kemikaaleja, joilla tavoittelet täydellistä viimeistelyä autollesi?
     
  15. MGB GT V8

    MGB GT V8 1st gear

    Sori meni ehdottomasti yli, tärkeämpiäkin askareita ol-isi :)
    Vanhasta en saa uutta, ristiriita käytettävissä olevan ajan, varojen ja tuloksen välillä on.

    Jos keksitään kemikaali johon lika ei tartu... "Taximiesten vanhan kikan" = Musta, kiiltävä ja märkä!, jarrunesteellä renkaiden pyyhkimisen olin vallan unohtanut.

    Musta antaa kontrastia. Kumiosat ovat ensin tuhoutuvia ja haalistuvat ja hapristuvat samoin kromijäljitelmät esim. -80-l tuulilasintiivisteiden keskikromit ovat haalistuvaa muovia ja kunnostaminen kuin "suoraksi puhalletun käyrätorven korjaamista".
     
  16. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Kun renkaat on pesty/putsattu niin moottor öljyä rätillä renkaan kylkeen hinkaten. Tulee hyvä ja kestävä kiilto.
    Sanomattakin lienee selvää että sitä rengasta ei uiteta öljyssä vaan öljyisellä rätillä kiillotetaan ja enimmät öljyt tulee pyhkiä pois renkaasta.

    Viskositeetillä ei ole tietenkään väliä. Onko synteettisten ja mineraalipohjaisten öljyjen välillä eroa tässä käytössä, en tiedä.


    Huom: en oo itte koskaan käyttäny mutta parempi puoli harrastaa tätä omien autojen renkaisiin ja hyvin näkyy toimivan.
     

Kerro tästä muillekin!