Miten suhtautua harrastajaa pissittäneeseen?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja mb508, 2.10.2009.

  1. transport01

    transport01 3rd gear

    Oikea paikka on antaa palautetta on Huutonetin palautelomakkeella ja ottamalla yhteyttä Huutonetin ylläpitoon. Ensimmäinen saa ko. kaverin käytöstavat kaikkien huutonetin käyttäjien tietoon. Jälkimmäinen saattaa johtaa tunnusten sulkemiseen ja myyjän ilmestymiseen uudella nimimerkillä.

    Myöskin tuo yhteydenotto työnantajaan voi olla tehokas keino kostaa laillisesti.

    Kyseessä on valitettavan usein tapahtuva asia, josta ei kannata hankkia itselle ikävyyksiä millään turpaanvedoilla tai muulla vastaavalla toiminnalla.

    Poliisistakaan tuskin on apua, kun kyseessä ei liene laiton keino, vaan epäreilu kauppatapa. Samoin elinkeinonharjoittajan julkista lynkkaamista kannattaa varoa, jos sille ei ole vahvoja perusteita siitä voi joutua korvausvastuuseen.

    Suomessa on sananvapaus, eli tosiasioita saat kertoa, eikä siitä joudu korvausvastuuseen, mutta liian pitkälle ei kannata mennä.

    Oman puhelun nauhoittaminen on laillista, eikä siitä tarvitse kertoa etukäteen, sen osalta voit nukkua yösi rauhassa.

    Myös perinteisessä huutokaupassa monesti on ns. ennakkotarjouksia, joita ei ole olemassa, vaan todellisuudessa jos tavara ei mene sen yli olevalla summallla kaupaksi, niin se siirtyy seuraavaan huutokauppaan myytäväksi. Tämä on usen keino asettaa pohjahintoja huutokaupassa, jota mainostetaan EI pohjahintoja huutokaupaksi. Samoin noita myyjän edustajia hinnan vedättämiseksi löytyy.

    Muutaman muun tavoin pidän osta heti napista. Myös aidoissa huutokaupoissa meklari tekee joskus näitä osta heti tarjouksia, jotka saattavat olla joskus todella kannattavia.

    Itse olen käynyt sen verran sekä huutokaupoissa, että käyttänyt nettihuutokauppaa että aina päätän maksimihinnan etukäteen ja sen olen valmis maksamaan. jos summa menee yli, niin sitten joku muu saa tavaran, joko myyjä tai sitten toinen ostaja. En murehdi jälkikäteen kuka hinnan vedätti liian korkealle ja miksi. Näiden seikkojen miettimisestä tulee vain turhaan paha mieli.
     
  2. PauliP

    PauliP 1st gear

    Huutokappahan on ihan selvä ja helppo juttu oli se sitten netissä tai perinteinen. Myyjä asettaa pohjahinnan. Ostajat tarjoavat siitä lisää maksuhalukkuutensa ja kykynsä mukaan. Kalleimman hinnan tarjoaja ostaa tuotteen. Jos ei voi sitä jostain syystä ostaa, niin neuvottelemaan asiasta.

    Kaikki muut kikkailut asian suhteen ovat mielestäni kusettamista sanoo laki ja ko. huutokaupan säännöt siitä ihan mitä hyvänsä.

    Ja tuo hinnan itse nostaminen on kusettamista vaikka pohjahinta olisi liian edullinen. Sopivan pohjahinnan tarkoitus on herättää ostohalukkuutta ja jos sillä ei ole valmis myymään, syyllistyy kusettamiseen.

    Turha puolustella tämän esimerkin myyjää vaikka hän ei lainrikkomiseen olisi syyllistynytkkään. Moraalitonta tuohua, ei sellaista saa hyväksyä eikä puolustella. Omaan pesään kusijoita riittää harrastusporukassa muutoinkin.
     
  3. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Joo on helppoa ja nopeaa, mutta ei se ole huutokauppaa. Mun mielestä huuto.netistä sais poistaa kaikki "OSTA HETI"-tuotteet samantien tilaa viemästä. Tarkoitan siis niitä missä on ainoastaan "OSTA HETI". :mad:
     
  4. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Asiallinen kirjoitus Paulilta. Kuitenkin, huutokauppa nimenomaan ei ole selvä ja helppo juttu, käytännössä, ja se asia pitää sisäistää. Mutta sanotaanko että "osta heti" hinta on 200, pohjahinta on 100, ja kaiken kaupankäynnin, vedätyksen ja kusetuksen jälkeen maksoit 160. Ketä siinä muka kusetettiin? Jos joku dille maksaa 220 se on hänen ongelmansa, enkä tulisi sitä ainakaan tänne julistamaan.
     
  5. mb508

    mb508 Gearhead

    Mikko V tuossa edellä kirjoitti topikin aloittajien halusta lynkata tämä vedättäjä. Jos henkilö halutaan lynkata, täytyy kai hänestä antaa paljon selvemmät tuntomerkit kuin mitä olemme tarkoituksella antaneet. Tai jättäneet antamatta. Vai pystytkö tuon kuvauksen perusteella kenties tunnistamaan hänet...?
    Jos halu olisi ollut lynkkaukseen, olisi se jo tehty. Ja käsitys on, ettei hän jatkaisi enää nykyisessä leipätyössään. Sitä ei haluta tehdä, koska se olisi kuitenkin ehkä hiukan liian järeä toimenpide.
    Päätarkoitus tämän asia esille ottamiseen täällä OD:llä on herättää keskustelua meidän harrastajien moraalista ja yhteiskunnan suoraselkäisyydestä yleensä. Korostettakoon, ettei myöskään käyttää OD:ta minään koston välikappaleena.
    Amerikan autoharrastus (autoharrastus yleensä) on todella hieno juttu ja esim. minä tämän tekstin naputtelijana olen saanut elää todella mahtavia hetkiä vuosien aikana. Esim. tälläkin hetkellä olemme varsin läheisessä yhteistoiminnassa jenkkirautojen takia minä, ex-merimies, rikospoliisin komisario ja pappi. Tämä harrastus on tuonut tälläisen yhteiskunnan läpileikkauksen yhteen.
    Itse tuosta huutokauppaajasta on jäänyt sanomatta se myönteinen asia, että tuote minkä hän myi, oli tosiaan se mitä hän kertoi sen olevan, eli todella toimiva kapine. Kun selaa noita hänen huutonetissä saamiaan palautteita ei sieltä myöskään juuri negatiivisuutta löydy. Tosin aika usein hän on ainakin näillä tietämillämme nimimerkeillä antanut positiivista palautetta itselleen ja onhan niitä huvittava lukea kun tietää mistä on kysymys. Niin ja onhan sitten tietenkin samasta myydystä tuotteesta tullut tämä ns. second changen myönteinen palaute päälle kun herra on armossaan myynytkin sen seuraavaksi suuremman tarjouksen tehneelle. Mainittakoon myös, että vastaava tuote minkä hän meille myi, on vedetty pois tuolta myyntipalstalta, samoinkuin hän on tehnyt päätöksen poistaa tuotteensa huutonetistä.
    Viitaten tuohon PauliP:n näkemykseen, kyllä meidän harrastajien keskuudessa ja kanssakäymisessä täytyy pystyä toimimaan vilpittömin mielin ja aikein.
     
  6. PauliP

    PauliP 1st gear

    Jos sen matalan alkuhinnan nostaa siihen 160€ tasoon myyjä itse omalla toisella nimimerkillään (tai hänen kaveri pyynnöstä), niin silloin myyjä on selkeästi kusipäinen kusettaja. Ja joutaakin tulla julkisesti lynkatuksi.

    Jos se hinta nousee vaikka 300€ tasoon siksi että tuotteella on kaksi oikeaa ostajaa, niin silloin homma on selkeä ja mitään kustetusta ei ollut kyseessä.

    Yritätkö ihan tosissasi puolustella sitä että on moraalisesti oikein että myyjä itse vedättää hintaa ylöspäin omilla ostotarjouksilla omasta tuotteestaan? Miten voi olla huutokaupassa rehellisesti ostaja ja myyjä samanaikaisesti?
     
  7. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Hyvä argumentti, joskin pointtini vierestä. Moraali tai moraalittomuus, rehellisyys tai epärehellisyys siinä missä laillisuus tai laittomuuskin, ovat nyt sivuseikkoja, enkä ota niihin kantaa.

    Olen toitottanut alusta asti, että vedätys on asia mitä on tapahtunut aina, tapahtuu nyt, ja tulee aina tapahtumaan. On syytä tottua tuohon ajatukseen jottei tule pettymyksiä ja ongelmia verenpaineen tai vihanhallinnan kanssa. Ken leikkii lähtee, se leikin kestäköön.

    Oikeastaan jo ensimmäinen vastaukseni topikkiin sisälsi em viestin: "Normaali käytäntö, myös "live" huutokaupoissa. Ei se kivaa ole, mutta turha repiä kalsareitaan, se nyt vaan on noin. Laillisuus taasen riippuu paikallisista laeista, enpäs tiedä mikä se on suomessa. Pitää itse tietää just tasan mitä on valmis maksamaan, ja pysyä siinä."

    Jos tuon esimerkin hinta alkaa olemaan 300, niin on kyseessä todella repsakka vedättäjä kuten nimim. Detroit steel asian ilmaisi esimerkissään, kaksi kokematonta ostajaa, tai sitten yritys nostaa ko kamppeen yleistä hintatasoa (joku myy itselleen kovaan hintaan useita kertoja). Ei tullut mieleen vai?

    Oikeastaan tulee mieleen tilanne missä hieman naivi henkilö lähtee sotaan "helppo ja selvä homma; mennään paikalle, ammutaan vihollinen ja tullaan pois". Sitten vihollinen houkutteleekin ansaan keskelle miinakenttää ja ampuu tankilla mäen takaa. Melko turha huutaa "moraalitonta!" "epäreilua!" "kusettaja!".
    Mitäs läksit.
     
  8. mb508

    mb508 Gearhead

    Jos vertauksien tielle lähdetään, niin eikö tilanne ole sama kuin jos jalkapallo-ottelussa pelaaja panee pallon kädellä maaliin. Silloin hän on saavuttanut tavoitteensa, tosin väärin keinoin. Huutokaupassa vedättäjän maali on mahdollisimman suuri voitto, myöskin väärin keinoin ja se ei ole säännöissä sallittu. Onhan tosin fudiksessakin mennyt maali läpi, kun sen on tehnyt Jumalan käsi. Jos joku vielä muistaa Diego-vaaria.
     
  9. fe390

    fe390 Gearhead

    Eräällä automuseolla oli romutorin yhteydessä huutokauppa jossa myytiin museon mopoja.
    Koska kukaan ei tarjonnut aluksi edes lähtöhintaa, ajattelin ostaa yhden mopon itselleni. Lähtöhinnan tarjottuani eräs lippalakkimies nosti hintaa, pari kertaa vuorotellen nostettiin, kunnes vieressäni seissyt kuiskasi kilpahuutajan olevan museon omaa väkeä. Sinne jäi mopot.
     
  10. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    ^^ Mitäs jos kaikilla sattu olemaan silmät kiinni kun pallo meni maaliin, siellähän on.

    No joo. Tulin ehkä itse vedätetyksi viimeisessä auto-ostoksessani, mutta en ole asiasta satavarma, auto oli sittenkin halpa (650) ja olen ollut kauppaan tyytyväinen. Ilmaisin selkeästi että mulla oli mitta täys, jolloin nuija pamahti meklarin ja vastatarjoajan vilkuiltuaan toisiaan hetken. Voihan olla että toinen ostaja oli aito, ja meklari vain odotti isompaa tarjousta, mutta mun mielestä siinä oli jotain meneillään, varsinkin kun meitä oli vain kaksi tarjoajaa. Olis ehkä pitänyt ilmaista aiemmin...ja ehkä menettää kauppa...oppirahoja...turha vaivata päätään.
     
  11. mb508

    mb508 Gearhead

    Lainaus"^^ Mitäs jos kaikilla sattu olemaan silmät kiinni kun pallo meni maaliin, siellähän on."
    Mutta tuohon maaliin menetin kunnioitukseni Diegoon suurena urheilijana, ja aloin pitämään häntä pelkkänä läpenä. Jos hän olisi myöntänyt tehneensä sen kädellä kunnoitus olisi vain kasvanut. Samoin, jos ihminen tekee vilppiä, eikä sitä muut sillä hetkellä huomaa, voiko hän tuntea aitoa iloa onnistumisestaan? Sanoisin, ettei tai sitten jotain on hänessä vialla.
     
  12. transport01

    transport01 3rd gear

    Työpaikan menetys on aika järeä toimenpide näinä aikoina. Ehdotan, että ilmoittakaa asiasta huutonetin ylläpidolle. Se on varmasti laillinen tapa ojentaa myyjää. Lisäksi tietty se rahallinen korvaus kannattaa ottaa vastaan.

    Itse antaisin myyjälle mahdollisuuden ja tyytyisin näihin kahteen siistiin tapaan ja kertoisin, että jos tapaamme teidän taholta vielä epäreilua toimintaa, niin sitten asiasta tuee julkinen. Eiköhän pelko julkiseksi tulosta ehkäise parhaiten vastaavaa toimintaa jatkossa. Jos kerran työpaikka voi olla panoksena.
     
  13. PauliP

    PauliP 1st gear

    Tähän vielä kaksi pointtia.

    Jos jossain bisneksessä on yleisenä tapana vedättää asiakasta huijaamalla (käyttäen valeostajaa), kuolee sellainen bisnes. Ja joutaakin kuolla.

    Sodankäyntiä on paljon käytetty vertauksian kaupankäyntiin. Esim. Karl VonClausewich on paljon siteerattu tässä. Mutta oleellinen ero tässä on se, että moraalisesti terveessä kaupankäynnissä vihollisena pidetään kilpailijoita, ei asiakasta.
     
  14. cuda69

    cuda69 Gearhead

    Komppaan paulia.27 vuotta palvelualalla työtä tehneenä voin sanoa ,että jos kusettaa asiakasta,niin se varmasti tulee joskus ilmi ja sen tietää mitä siitä seuraa,asiakaskato,kun sana lähtee kiertään.
     
  15. elcamino0365

    elcamino0365 3rd gear

    onkos täällä kukaan joutunut JESSE PEKKOSEN kusettamaksi?? googletin nimen ja aika pitkä lista huijatuista...
    Tänään just broidi viimeisenä...
    Oli olevinaan tällä kertaa metsän omistaja ja myyvänsä broidille yhdistelmällisen tukkeja... yritti ensin saada koko kauppa summaa tilille mut broidi laittoi ONNEKSI vaan rahdin osuuden... mut oli sekin muutama satanen.... :mad:
    Et jos jollain on tietoa mistä kyseisen reilu parikymppisen nulikan löytää niin vihjeet on tervetulleita.....
     
  16. sonder

    sonder 1st gear

  17. Jza

    Jza Double Gearhead

  18. Kauko

    Kauko Gearhead

    Eikös noissa nettihuutokaupoissa ole mahdollista asettaa huudon kohteelle hintavaraus, minkä alle ei ole pakko myydä jos ei halua?
     
  19. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    näin on näppylät, ainakin huutonetissä
     
  20. PauliP

    PauliP 1st gear

    Joo mutta kun laittaa siihen naurettavan halvan hintavarauksen (jolla ei sitä halua myydä) ja itse korottaa hintaa toisella käyttäjätunnuksella/korotusautomaatilla, saa kusetettua ostajan luulemaan että joku toinenkin ostaja haluaa sen ostaa.
     

Kerro tästä muillekin!