Mitkä jarrupalat radalle?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Anssi, 15.7.2004.

  1. Anssi

    Anssi Gearhead

    Rata-ajokärpänen on päässyt puraisemaan.. Autoon tarvittaisiin siis jarrut, jotka kestää vakiokamoja paremmin kuumuutta.

    Tarkoitus ei ole nyt uusia kaikkea jarruihin liittyvää, vaan aluksi laitetaan sopivat palat ja kengät. Jarrut on -79 Malibusta peräisin. Edessä siis jäähdytetyt levyt ja takana rummut. Auto painaa reilun tonnin ja siihen vakiojarruen teho riittää kyllä mainiosti.

    Samoilla jarruilla ajetaan pääasiassa kadulla ja pari-kolme kertaa kesässä radalla. Millaista palaa ja kenkää osaisitte suositella? Ihan vakiokamoilla nesteet kiehahtaa vähän liian herkästi. Nesteet kannattaa vissiin myös vaihtaa paremmin lämpöä kestäviin?
     
  2. jukka63

    jukka63 1st gear

    jos sä et oo mikään kekemikaräikkönen, kuten en minäkään,niin noilla jarruilla pärjää ihan ok.vaihda nesteet joihinkin dot5 versioon tai silikoni nesteisiin niin ei keitä.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    EBC Greenstuff saattaisi soveltua sinulle hyvin. (Niillä ne monet muutkin ajoivat Kemorassa.) Seuraava kovempi pala on Redstuff. Nesteeksi EBC:n 307+ jarruneste, nimensä mukaisesti kuivana kiehumispiste 307 Celsiusta.

    Kyseistä vihreää palasarjaa ja nestettä 500ml pullossa löytyy ainakin Sporttiauton varastosta. (Lähtöhinta noille 98e + 20e).

    Terv.
    SporttiJanne
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Vakiopaloilla pärjää aika pitkään. Jarrunesteet kannattanee vaihtaa. Omaani tuuppasin motulin kisanesteet, oli jotain 12 e pullo, hyvin kesti vaikka jarrut kävi niin kuumana et laikat meni sinisiks, vakiopalatkin kesti rääkin. Poikkeuksena mainittakoon Lucakset jotka toisessa pelissä SULI! Silikoni-nesteistä kannattaa muistaa ettei voi tuupata vanhojen sekaan!!
     
  5. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Itsellä on se ongelma, ettei harvinaisempiin paloihin ja kenkiin saa kunnon kitkamateriaalia. Vanhojen palojen pinnoitus on toiminut kohtuu hyvin rallikäytössä, materiaalin voi useimmiten valita, ja hinta on tosi kohtuullinen. Työtä tekee useita jarrukenkäpinnoittamoja suomessa.Nesteenä ATE/AP blue racing (sininen).
     
  6. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    DOT 5 = silikonijarruneste

    Ei silikonijarrunesteitä kovaan ajoon!

    Wilwood:
    "Wilwood does not recommend using DOT 5 fluid in any racing applications. DOT 5 fluid is not hygroscopic, so as moisture enters the system, it is not absorbed by the fluid, and results in beads of moisture moving through the brake line, collecting in the calipers. It is not uncommon to have caliper temperatures exceed 200° F, and at 212° F, this collected moisture will boil causing vapor lock and system failure. Additionally, DOT 5 fluid is highly compressible due to aeration and foaming under normal braking conditions, providing a spongy brake feel. DOT 5 fluid is best suited for show car applications where its anti-corrosion and paint friendly characteristics are important. "


    AP Racing:
    "All AP Racing Brake Fluids are Polyalkalene Glycol Ether based and are not a silicone based fluid. AP Racing do not sell and do not recommend using a silicone based brake fluid with any of its products."
     

Kerro tästä muillekin!