Mitkä kannet clevelandiin?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja mr.muscle, 17.12.2013.

  1. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Jos tuo 270 magnum tuntuis ittestäs sopivalle niin miks ei, mutta jos haet vastaavaa lunatilta niin voodoo 262 olis kierrosalueeltaan sama ja myös compin 262 xtreme sopis varmaan sun autoon huomattavasti paremmin kuin 274.

    Kun pitkähköllä perävälityksellä cruisailu on pääasiallinen käyttötarkoitus ja autossakin painoa niin ei kannata valita sitä kovinta nokkaa "joka vois vielä toimia".
     
  2. mr.muscle

    mr.muscle 3rd gear

    no joo toi kierrosalue vaan tuntuis silleen sopivalta tuon performerin kanssa....ja mielellään toki suht matalalta vääntävä ois hyvä.tuossa vaan mitä tolla wallacen laskurilla kattelin ni esim tolle compin 262:lle näytti 8.9 dynaamisia.liikaa?vai myöhästettynä ok....hmm.mistäs tuolta lunatin sivulta saa taijottua noi nokkien tiedot esille?äkkiseltään en löytäny noita ajoitus tietoja.
     
  3. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Lunatin ajoitustietoja pitäis löytyä kun vaikka googletat nokan numeron tai tyypin ja "timing card".
    Lunatin 262:n imunokan sulkeutuminen tapahtuu pari astetta myöhemmin kuin compin vastaavan joten ei ratkaisevaa eroa. Eikä nokan ajoitusta kannata alkaa itse säveltämään niin myöhäiselle että se pudottaisi dynaamista puristusta ratkaisevasti, saattaa käydä niin että katoaa vaan ne hyvät alaväännöt.

    Joihinkin yli kympin puristuksilla oleviin on joskus laitettu varsin mietoja nokkia ilman ongelmia, esim compin DEH 255 vakio turbiinilla ja välityksillä olevaan Mercuryyn ja ainut ongelma oli pito kun lähti varomattomasti paikaltaan!

    Kirjoittelit aikaisemmin jotain että on mukava cruisailla 1500 kierroksilla, silloin saisi se nokankin käyttöalue alkaa vielä alempaa.
    Jos nokan kierrosalue on 2000-6000 ja vääntöhuippu 4000 paikkeilla niin normaaliajeluista 99% tapahtuu parhaan alueen alapuolella, ei kovin miellyttävää eikä taloudellista.
     
  4. mr.muscle

    mr.muscle 3rd gear

    no nuo kiekathan on pitkälti arvailua mut matalilla kierroksilla pyörii kyllä maantievauhdissa.mielellään tuohon laittais jotaki mietoo nokkaa joka just toimis alhaalta mut eikös se nyt ollu ainaski jonkinlainen suositus noihin et dynaamiset ei sais nousta yli 8,5:den...vai?ja noitaki laskureita on niin montaa tyyppiä.on ajoitusta nollalla ja0.050"nostolla ja kaikkee siltä väliltä.mikäs se nyt sit on hyvä?ei toki haluais laittaa liian tujua nokkaa mut ei myöskään semmosta et nakuaa heti.....
     
  5. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Ymmärrän hyvin jos korkea dynaaminen puristussuhde huolestuttaa koska siitä puhutaan vähän joka yhteydessä ja "määrätään" joskus tarkkojakin arvoja mikä sen pitäisi olla.

    Sekoitetaanpas asiaa vielä sillä että dynaaminen ruttuhan vaikuttaa melko suoraan puristuspaineisiin joka tuossa Wallacen laskurissakin ilmoitetaan. 8.5:n ylittävää arvoa monet pitää liian kovana mutta onko kenenkään mielestä samalla tuleva 170 psi:n (11.5 bar) puristuspaine liikaa? No ei takuulla! Jopa yli 200 psi:n puristuspaineet voivat olla normibensalla ihan ok.

    Dynaaminen puristus ei myöskään määrää yksin koko kierrosalueen sylinteripaineita vaan sen merkitys pienenee kierrosten noustessa ja staattinen tulee määräävämmäksi yhdessä nokan ja virtausnopeuksien yms. kanssa.
    Tästä johtuen sillä rajummalla nokallakaan ei välttämättä ratkaista nakutusongelmaa. Jos alakierrosten sylinteripaineet laskeekin, niin virtausnopeuksien noustessa ja sylinterin täytöksen jatkuessa alakuolokohdan jälkeenkin saattaa oireet ilmetä yläpäässä jopa pahemmin kuin mitä pienemmällä nokalla.

    Mahdollisia nakutusongelmia voi aika pitkälle hallita sytytyksen ja seoksen säädöillä sekä oikean lämpöarvon tulpilla, moottorin ja imuilman lämpötilan hallinnalla jne. Ja se että jossain väitetään että sun optimaalinen sytkäennakko on 36 tai 38 astetta, voit unohtaa, koneet on yksilöitä ja vaativat yksilölliset säädöt eikä kaiken tarvi olla joittenkin tiukkojen sääntöjen sisällä.
     

Kerro tästä muillekin!