MM RALLI

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja malvasto, 23.1.2020.

  1. teddy99

    teddy99 Double Gearhead

    Tämän vuoden pistelaskusekoilu vähentää varmasti lajin kiinnostavuutta. Eli nyt eniten MM pisteitä saava kuljettaja ei välttämättä olekaan kilpailun nopein kuljettaja...? Missä logiikka? Saisinko FIA:lta innovaatiopalkinnon, jos ehdottaisin, että lisätään pistelaskusekoilua vielä vähän ja ennen MM startin alkua kilpailijoiden olisi pelattava muutama rivin bingoa ja parhaimmille heistä annettaisiin tällä tavoin mielihyvä MM pisteitä, jos sitten kävisikin niin, etteivät kyseiset kilpailijat ajamalla onnistuisikaan saamaan MM pisteitä? Kansainvälinen mielenterveysseura voisi samalla edellyttää, että kaikille muillekin kilpailijoille on tasa-arvon nimissä annettava MM pisteitä, ettei kuljettajien mieli mustu tästä tragediasta ja ettei tämä aiheuttaisi laajaa yhteiskunnallista ahdistusta. Rallin TV lähetyksissä kuskien mielenterveysongelmat saattaa välittyä, ja TV:tä katsoo aika moni. Eli tarkoitan esim. kun Jari-Matti Latvala ajoi pusikkoon ja alkoi itkemään auton ohjaamossa, kun se on henkisesti niin valtavan ahdistava asia jos joku ei saa MM pisteitä. Kansallisissa kyläkisoissa vastaavassa tilanteessa oikea rallimies istuu kiven päälle usein vaan naureskellen toteamaan, että näin tällä kertaa.

    Ylipäätään MM ralli meni perseelleen jo silloin kun superrallisääntö tuli. Ralli alunperin tarkoitti luotettavuusajoa. Kuka selviää reitistä läpi nopeimmin. Eli jos oli kädetön, joka oli pusikossa kyljellään ja jos liinamiestä ei siinä kurvissa näkynyt, niin sielläpä olit ja kisa oli siinä. Näinhän se toimii nykyään kansallisissa kyläkisoissa. Ja hyvin toimiikin.
    Joku saa nykyään MM pisteitä kisassa siitä huolimatta, että kun jotkut yrittää tosissaan ajaa pätkillä parhainpansa mukaan, eivätkä silti välttämättä saa yhtään pistettä, niin se saattaa saada, joka ei edes ole pätkillä ajamassa, vaan selittämässä samaan aikaan huoltoparkissa iltapäivälehdille, kuinka on niin vaikeaa, kun pätkällä oli liukasta ja se oli liukkauden syy eikä kuskin, että auto suistui pusikkoon. Mutta kun tämän lauantai päivän olen täällä jalkahieronnassa ja juomassa cappuchinoa, niin voisihan sitä huomenna ehkä käydä ajamassa pari pätkää. Niin saa MM pisteitä siitä huolimatta ettei ole edes ajanut puoliakaan kisan pätkistä.

    Eikä nykyajan iphone kansa edes tiedä mitään siitä mitä on oikeaa rallia. Eli siitä kun pätkä saattoi alkaa klo 02:30 yöllä, ja sitä ennen kuskit olivat ajaneet yhtä soittoa enemmän erillisiä pätkiä, kuin mitä koko MM kilpailussa nykyään ajetaan. Ennen oli vaan selvittävä siellä metsässä pätkältä toiselle. 1987 Jyväskylässä oli 51 erillistä pätkää. Paljos nykyään niitä on? 10 vai 11? Ja nykyään joka välissä mennään huoltoparkkiin lepäilemään ja maistelemaan äyriäisiä, ituja ties mitä. Katsojienkin olemassa olo oli ennen huomioitu: Mitään vippiperseilyjä ei ollut tarjolla kenellekään, eli pääsylipun ostaneet myös pääsivät pätkälle katsomaan rallia eikä kuten nykyään, että vip vieraille on aidattu 3 hehtaarin alue pätkän varresta. Pääsylippujen ostajat saavat sitten kuunneella siellä 300 metrin päässä autojen ääniä. Näkeekö sieltä kilpa-autoja pääsylippujen ostajat vai ei, sillä ei ole kilpailun järjestäjän mielestä mitään merkitystä. Näin ainakin Jyväskylässä. Kuulopuheiden mukaan näin myös monessa muusaakin MM rallissa.
    En jaksa MM ralleja seurata enää ollenkaan, edes TV:stä, mutta esim. Suomen harrasterallisarja on hyvinkin mielenkiintoinen. Siellä kokonaisuus on kunnossa: Nopein voittaa, ja katsojille on paljon nähtävää.
     
    homer tykkää tästä.
  2. jknR

    jknR Gearhead

    Meni perseelleen siinä vaiheessa kun kiertävä huolto kiellettiin.
     
    TopyCa ja Laszlo tykkäävät tästä.
  3. AVRO

    AVRO Gearhead

    Aika vähiin on mennyt näiden motor-sport lajien seuraaminen. Suurin syy siinä kun vapaat kanavat ei niitä juuri näytä, eikä nämä monimutkaiset kuviot kannusta sekään seuraamaan kun satunnainen katselija ei pysy perässä. Paras ja nopein kun ei enää olekkaan paras ja nopein?? Formuloiden katselu loppui kokonaan jo vuosikausia sitten kun meni jonossa ajeluksi + varikkokikkailuksi.
    Onko kiihdytysajoissa vielä se sydeemi että nostetaan ennen maaliviivaa!!?? Mitä v*ttua, pitää ajaa viivalle asti sen mitä vehkeet kulkee eikä nostella.

    Jossain kohtaa koitin katella moottoripyöräilyä kun kuskit ajoi oikeasti kilpaa maaliviivalle asti, tähänkin vaan tuli näkymättömyys vapailla kanavilla ongelmaksi.

    Mut joo. Ralli kyllä kiinnostaisi vielä ainakin vähän, kunhan sitä töllöstä tulisi paremmin.
     
  4. homer

    homer Double Gearhead


    Itsellä katkesi viime vuonna 30 vuoden putki Jyväskylän rallin seuraamisessa paikan päällä. Saas nähdä tuleeko enää koskaan mentyä, tuskin jos sarja jatkuu yhtä aneemisena kuin nyt on.
    Sen sijaan tuli viime vuonna käytyä katsomassa kahta F-cupin kisaa ja Lahden historic rallia ja historic sarjan päätöskisaa. Nämä kaikki tuli kierrettyä suunilleen samalla rahalla mitä reissu Keski-Suomeen olisi tullut maksamaan.

    Samalla linjalla jatkanen tänäkin vuonna. Harrasterallisarjaankin voisi tutustua mikäli vaan tapahtumia etelämmässä olisi.
     
  5. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Hyvin kuvailtu, jokseenkin samaa mieltä.

    Viimenen kerta kun kävin Jyskälässä oli just tuo että hehtaarien katselualueet varattu helikopterilla kulkevien VIP-käyttöön...muut menköön metsään, jossa lippusiima jossain vattupusikossa 100m päässä pätkästä, sekä järkkärit valvomassa että siiman takana myös pysytään.
    Vähän aina vilahti auton katto pusikon takaa pölypilvi perässä kun joku meni ohi ja radiota kuunnelleen saattoi päätellä kuka siitä ehkä meni...täysi hinta piti tietysti maksaa lipusta :odconfused:
    Parhaiten pääsi näkemään ralliautoja sitten siirtymällä kun ajelivat ohi ja vaihtelivat siinä tien varressa renkaita edestä taakse ja takaluukusta uutta kiertoon ennen seuraavaa pätkää.
    Käytännössä alle metrin päässä sai seisoksia ja jopa ihan ilmaiseksi...jotain vikaa minustakin MM-rallipätkien järjestämisessä, jos siirtymilläkin on jo enempi nähtävää ja koettavaa, WTF ? :odeek:
    Jos rallia haluaa nähdä vielä, niin parempi tosiaan mennä katsomaa pikkuralleja, joissa ei ole mahtavia VIP-alueita, päällä pörrääviä helikoptereita, eikä liikaa lippusiimoja :odwink:

    TV:n 2024 Monte rallilähetykset olivat myös aika turhia, mielenkiintoisin osuus oli yllättäen se Marcus Grönholm:n haastattelu tämän tallilla...sekä se Tomi Tuomisen koiran rapsuttelu komeissa vuoristomaisemissa :odroll:

    Formulat menettivät mielenkiinnon jo vuosia sitten ja ovat maksumuurin takana muutenkin :wc:

    MotoGP kiinnosti aikanaan kovastikin, jopa vanhuksetkin tykkäsivät katsoa sitä TV:sta.
    Siinä kuljettaja jopa oikeasti vielä ajoi, eikä tietokone kuten F1 autoissa tekee...nykyään MotoGP:n täysin maksumuurin takana :odconfused:
     
    impala67 tykkää tästä.
  6. impala67

    impala67 Double Gearhead

    paljon yksinkertaisempaa olisi että antaisivat pisteen AINA jokaikisen erikoiskokeen nopeimmalle. tulisi vähän motivaatiota ajaa niitä ralleja lujaa... tietty voitosta pitäisi saada vastaavasti yhtä monta pojoa kuin on erikoiskokeita. mitä niitä pisteitä säästämään. Mutta lähtökohtaisesti ralliin osallistuvan automallin pitäisi olla sellaisenaan tuotannossa, vain kaaret saisi lisätä ja jotain karttoja muuttaa ja iskareita vaihtaa tms. olisi hivenen lähempänä todellisuutta, ja voisi useampi valmistaja innostua onneaan koittamaan!
     
  7. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Samaa mieltä. Nyt ryssivät pointsitkin... ei jaksa paljoa seurata.

    Seuraan silti mutta enemmän; MotoGP, F1, Indy, WEC, IMSA , Nascar ja Off-road.

    Uusi Extreme E Sähköautojen off-road kisa sarja oli yllättävän hyvä! Rajua menoa.

    Tilasin Express VPN'n ja sillä löytyy ilmaisia kanavia maailmalta joka lajiin.
    Tai asettaa Thaimaahan ja tilaa BeInSport'in hintaan 129 THB - 3,36 egee/kk.
    Näkyy F1, WRC ja paljon jalkapalloa ym.

    Vastaavia tarjouksia löytyy "köyhistä" maista joka lajiin ja viihteeseen.
     
  8. Ruotsin MM-rallin aikataulu

    Torstai
    EK 1 5,16 km kello 20.05

    Perjantai
    EK 2 10,76 km 09.58
    EK 3 12,36 km 10.52
    EK 4 28,25 km 11.55
    EK 5 10,76 km 15.36
    EK 6 12,36 km 16.30
    EK 7 28,25 km 17.33
    EK 8 5,16 km 20.05

    Lauantai
    EK 9 15,65 km 08.45
    EK 10 14,23 km 09.35
    EK 11 28,06 km 11.08
    EK 12 15,65 km 15.15
    EK 13 14,23 km 16.05
    EK 14 28,06 km 17.38
    EK 15 10,08 km 20.05

    Sunnuntai
    EK 16 25,50 km 8.27
    EK 17 25,50 km 11.03
    EK 18 10,08 km 13.15


    Eka EK alkaa kohta Subilta:

    MM-ralli: Ruotsi, EK 1
    tänään 19.45 - 21.00
    1h 15 min
    Sub
    Ruotsi, EK 1. Erikoiskoe 1: Uumaja Sprint 1 ( 15.2.2024 ). Selostus Juho Kokko ja asiantuntijana Riku Tahko. Suora lähetys.
     
    beefeater tykkää tästä.
  9. Bukero

    Bukero Gearhead

    ...rallissa heti todellinen vaaratilanne:
    tänäkin pähkinät vöiden välissä.:rotfl::rotfl:
     
    impala67 tykkää tästä.
  10. Ruotsin MM-rallin tilanne EK15/18 jälkeen:

    1. Esapekka Lappi Hyundai 2.03.52,0
    2. Adrien Fourmaux Ford +1.06,2
    3. Elfyn Evans Toyota +1.23,0
    4. Thierry Neuville Hyundai +2.22,1
    5. Oliver Solberg Skoda +4.01,1
    6. Sami Pajari Toyota +5.15,5
    7. Georg Linnamäe Toyota +5.15,3
    8. Roope Korhonen Toyota +5.35,1
    9. Mikko Heikkilä Toyota +5.51,2
    10. Lauri Joona Skoda +6.29,3

    Tänään Maikkarilla Power Stage:

    12.30 MM-rallistudio
    13.00 MM-ralli
    14.30 MM-rallistudio
     
  11. Ruotsin rallin tulokset

    1. Esapekka Lappi Hyundai 2.33.04,9
    2. Elfyn Evans Toyota +29,6
    3. Adrien Fourmaux Ford +47,9
    4. Thierry Neuville Hyundai +1.46,3
    5. Oliver Solberg Skoda +5.04,2 rally2
    6. Sami Pajari Toyota +6.23,9 rally2
    7. Georg Linnamäe Toyota +6.26,4 rally2
    8. Roope Korhonen Toyota +6.48,1 rally2
    9. Mikko Heikkilä Toyota +7.25,7 rally2
    10. Lorenzo Bertelli Toyota +7.37,7


    Ruotsin rallin kokonaispisteet

    1. Elfyn Evans 24 MM-pistettä
    2. Esapekka Lappi 19
    3. Thierry Neuville 18
    3. Adrien Fourmaux 18
    5. Kalle Rovanperä 11
    6. Oliver Solberg 8 rally2
    7. Ott Tänak 6
    7. Sami Pajari 6 rally2


    MM-sarjan tilanne (2/13)

    1. Thierry Neuville 48
    2. Elfyn Evans 45
    3. Adrien Fourmaux 29
    4. Sebastien Ogier 24
    5. Ott Tänak 21
    6. Esapekka Lappi 19
    7. Takamoto Katsuta 12
     
  12. jknR

    jknR Gearhead

  13. teddy99

    teddy99 Double Gearhead

    Tämän vuoden MM ralleissa nopeimmalle kuljettajalle ei siis välttämättä anneta eniten MM pisteitä. No mitäs muuta? Laitetaanpa Jyväskylän MM ralliin nopeusrajoitus Ouninpohjan EK:lle... En oikein hahmota, miten pätkän turvallisuus paranee, jos 200 metrin matkalla nopeusrajoitus on vaikkapa 40km/h? https://yle.fi/a/74-20077737
    MM ralli organisaatio voisi alkaa konsultoimaan muita urheilulajeja: Mites olisi vaikkapa mäkihyppy ilman ponnahdusta hyppyrin nokalla? Tai jalkapallo, jossa palloon saisi koskettaa vain polven yläpuolisella osalla jalkaa?
     
  14. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Hyvä että toivat takaisin ei vain Suomen vaan koko maailman parhaan pikiksen!

    Tuo "jarruttelu" on vakuutuksia ja FIAn max keskinopeuksien kiertämistä varten.

    Kyllä sen kestää ja ymmärtää. Pääasia kun saa vetää nilkka suorana ja puolet aikaa ilmassa mahtavaa pätkää!
    Itsekin sain nauttia kerran ja pumppu löi 190 alusta loppuun ;-)
     
  15. Kenian MM-rallin aikataulu

    Torstai
    EK 1 4,84 km kello 13.05

    Perjantai
    EK 2 19,17 km kello 07.15
    EK 3 13,12 km kello 08.33
    EK 4 31,50 km kello 09.26
    EK 5 19,17 km kello 12.48
    EK 6 13,12 km kello 14.06
    EK 7 31,50 km kello 14.59

    Lauantai
    EK 8 29,32 km kello 07.01
    EK 9 15,08 km kello 08.05
    EK 10 36,08 km kello 09.03
    EK 11 29,32 km kello 13.34
    EK 12 15,08 km kello 14.35
    EK 13 36,08 km kello 15.33

    Sunnuntai
    EK 14 8,33 km kello 06.02
    EK 15 18,33 km kello 06.57
    EK 16 10,53 km kello 08.05
    EK 17 8,33 km kello 10.20
    EK 18 18,33 km kello 11.10
    EK 19 10,53 km kello 13.15
     
    beefeater tykkää tästä.
  16. Toi EK1 tulee myös Subilta tänään klo 12.45 - 14.00.
     
  17. Kenian Safari-rallin tilanne EK7/19 jälkeen:

    1. Kalle Rovanperä Toyota 1.16.22,6
    2. Takamoto Katsuta Toyota +56,9
    3. Elfyn Evans Toyota +1.00,8
    4. Thierry Neuville Hyundai +1.07,3
    5. Adrien Fourmaux Ford +1.46,6
    6. Gregoire Munster Ford +3.34,2
    7. Gus Greensmith Skoda +6.51,3
    8. J. Serderidis Ford +9.11,7
    9. K. Kajetanowicz Skoda +10.14,3
    10. Oliver Solberg Skoda +10.28,8
    11. Nicolas Ciamin Hyundai +10.40,7
     
    Tunaman tykkää tästä.
  18. Kun tämä pistelaskusysteemi on nykyään, mitä on, niin yritetään silti. Eli eilisen jälkeen:

    Kenian Safari-rallin tilanne EK13/19 jälkeen:

    1. Kalle Rovanperä Toyota 2.48.50,2
    2. Takamoto Katsuta Toyota +2.08,9
    3. Adrien Fourmaux Ford +3.31,3
    4. Elfyn Evans Toyota +5.35,6
    5. Thierry Neuville Hyundai +11.48,6
    6. Gus Greensmith Skoda +15.02,0
    7. Oliver Solberg Skoda +16.57,0
    8. K. Kajetanowicz Skoda +21.15,7
    9. J. Serderidis Ford +21.56,4
    10. Ott Tänak Hyundai +21.58,1


    Ja sitten tämän päivän kisa:

    Sunnuntain kilpailun tilanne 5/6 EK:n jälkeen

    1. Ott Tänak Hyundai 40.00,1
    2. Thierry Neuville Hyundai + 15,5
    3. Elfyn Evans Toyota + 25,9
    4. Adrien Fourmaux Ford + 50,7
    5. Takamoto Katsuta Toyota + 1.02,7
    6. Gregoire Munster Ford + 1.17,0
    7. Kalle Rovanperä Toyota + 1.44,3

    Sunnuntain kilpailusta jaetaan MM-pisteitä seitsemälle parhaalle kuljettajalle.


    Ja yhteensä ennen Power Stagea:

    Kenian Safari-rallin tilanne EK18/19 jälkeen:
    1. Kalle Rovanperä Toyota 3.30.34,6
    2. Takamoto Katsuta Toyota +1.27,3
    3. Adrien Fourmaux Ford +2.19,7
    4. Elfyn Evans Toyota +4.17,2
    5. Thierry Neuville Hyundai +10.19,8
    6. Gus Greensmith Skoda +17.29,0
    7. Oliver Solberg Skoda +19.00,6
    8. Ott Tänak Hyundai +21.03,8
    9. J. Serderidis Ford +25.12,3
    10. K. Kajetanowicz Skoda +25.53,2


    Ja Maikkari näyttää kohta sen Power Stagen:

    13.30 MM-rallistudio
    14.00 MM-ralli: Kenia, EK 19 - Power Stage
    15.30 MM-rallistudio
     
  19. Kenian MM-rallin lopputulokset

    1. Kalle Rovanperä, Toyota 3.36.04,0
    2. Takamoto Katsuta, Toyota +1.37,8
    3. Adrien Fourmaux, Ford +2.25,1
    4. Elfyn Evans, Toyota +4.20,2
    5. Thierry Neuville, Hyundai +10.17,5
    6. Gus Greensmith, Skoda +18.05,4 rally2
    7. Oliver Solberg, Skoda +19.28,5 rally2
    8. Ott Tänak, Hyundai +21.02,0

    Kenian MM-rallin MM-pisteet

    1. Kalle Rovanperä, Toyota 20
    2. Thierry Neuville, Hyundai 19
    3. Takamoto Katsuta, Toyota 18
    4. Adrien Fourmaux, Ford 17
    5. Elfyn Evans, Toyota 16

    Sunnuntain kilpailun tulokset

    1. Ott Tänak, Hyundai 45.27,7
    2. Thierry Neuville, Hyundai +15,0
    3. Elfyn Evans, Toyota +30,7
    4. Adrien Fourmaux, Ford +57,9
    5. Takamoto Katsuta, Toyota +1.15,0
    6. Gregoire Munster, Ford +1.29,6
    7. Esapekka Lappi, Hyundai +1.46,1

    Sunnuntain kilpailusta MM-pisteitä seitsemälle parhaalle kuljettajalle.

    Power Stagen tulokset, 10,53 km

    1. Thierry Neuville, Hyundai 5.27,1
    2. Ott Tänak, Hyundai +0,5
    3. Esapekka Lappi, Hyundai +2,0
    4. Kalle Rovanperä, Toyota +2,3
    5. Elfyn Evans, Toyota +5,3

    MM-SARJAN TILANNE (3/13)
    1. Thierry Neuville 67
    2. Elfyn Evans 61
    3. Adrien Fourmaux 46
    4. Ott Tänak 33
    5. Kalle Rovanperä 31
    6. Takamoto Katsuta 30
    7. Sebastien Ogier 24
    8. Esapekka Lappi 23
    9. Oliver Solberg 12
    10. Gus Greensmith 6

    TALLIEN MM-PISTETILANNE (3/13)
    1. Toyota 131
    2. Hyundai 127
    3. Ford 72
     
  20. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Nuori Kalle ajoi viisaasti kuin Mikkola, Kankkunen ja Björn Waldegard aikoinaan.
     
    jknR tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!