MM RALLI

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja malvasto, 23.1.2020.

  1. Tilanne perjantain jälkeen:

    Suomen MM-rallin tilanne EK10/20 jälkeen:

    Sijoitus Kuljettaja Talli Aika
    1. Kalle Rovanperä Toyota 58.24,7
    2. Elfyn Evans Toyota +8,0
    3. Sebastien Ogier Toyota +8,6
    4. Thierry Neuville Hyundai +25,5
    5. Adrien Fourmaux Ford +48,5
    6. Sami Pajari Toyota +1.31,0
    7. Gregoire Munster Ford +1.52,7
    8. Oliver Solberg Skoda +3.22,0
     
  2. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Pajarilta kova veto! Eikä todellakaan ollut verenmaku suussa suoritus. Ajolinjat olivat varmat kuin Kallella eikä pumpannut yhtään.

    Sama kiva ylläri Latviassa Sesks'iltä! Etenkin kun oli WRCn huonoin auto alla.

    Hyvä että nuoret saavat tilaisuuden näyttää.
     
  3. Maikkarilta tulee tänään rallia:

    17.20 MM-rallistudio
    17.30 MM-ralli: Suomi, EK 16
    18.30 MM-rallistudio
     
  4. Tilanne lauantain jälkeen:

    Suomen MM-rallin tilanne EK16/20 jälkeen:

    Sijoitus Kuljettaja Talli Aika
    1. Kalle Rovanperä Toyota 2.03.53,8
    2. Sebastien Ogier Toyota +44,2
    3. Thierry Neuville Hyundai +1.23,8
    4. Adrien Fourmaux Ford +1.49,7
    5. Sami Pajari Toyota +2.19,2
    6. Oliver Solberg Skoda +7.32,4
    7. Jari-Matti Latvala Toyota +8.20,0
    8. Lauri Joona Skoda +8.52,4
    9. Nikolai Grjazin Citroen +8.57,7
    10. Mikko Heikkilä Toyota +9.04,8
     
  5. Maikkarilta tulee tänään Power Stage:

    12.30 MM-rallistudio
    13.00 MM-ralli: Suomi, EK 20 - Power Stage
    14.30 MM-rallistudio
     
  6. Ei vittu..

    Kalle Rovanperä ulos jättijohdosta! Suomen MM-rallissa karmeaa draamaa: "Ei mitään tehtävissä"

    Toyotan Kalle Rovanperä on ajanut ulos ylivoimaisesta johtoasemasta Suomen MM-rallissa viimeistä edellisellä erikoiskokeella.

    Sahloinen-Moksi-erikoiskokeen toisella ajokerralla Rovanperä osui keskellä ajolinjaa olleeseen isoon kiveen, joka heitti Toyotan pois linjalta. Auto kellahti ojaan kyljelleen.

    – Siinä ei ollut mitään tehtävissä, MTV Urheilun asiantuntija Jari Ketomaa sanoi.
    Kartanlukija Jonne Halttunen reagoi ulosajoon huutamalla v-alkuisen sanan.
    Näet tilanteen ylälaidan videolta.

    Ensimmäistä Jyväskylän MM-rallin voittoaan jahdannut Rovanperä johti rallia ennen erikoiskoetta 45,8 sekunnilla ennen tallikaveriaan Sébastien Ogieria. Nyt voittoa ei siis suomalaiselle ole tulossa.

    Hetki ennen Rovanperää ulos oli ajanut samalla pätkällä tallikaveri Elfyn Evans.
     
  7. teddy99

    teddy99 Double Gearhead

    Laszlo, Bluestone, eeko ja 1 muu tykkäävät tästä.
  8. malvasto

    malvasto 3rd gear

    Pajari paras ja tallipäällikkö toiseksi paras suomalainen :D. Harmittaa kyllä Kallen ja Jonnen puolesta.
     
    Muokattu: 4.8.2024
    Laszlo tykkää tästä.
  9. Näinhän siinä kävi. Tässä lisää:

    Suomen MM-rallin lopputulokset:

    Sijoitus Kuljettaja Talli Aika
    1. Sebastien Ogier Toyota 2.25.41,9
    2. Thierry Neuville Hyundai +40,1
    3. Adrien Fourmaux Ford +1.14,1
    4. Sami Pajari Toyota +1.54,5
    5. Oliver Solberg Skoda +8.15,5
    6. Jari-Matti Latvala Toyota +8.54,5
    7. Lauri Joona Skoda +9.29,4
    8. Mikko Heikkilä Toyota +9.32,0
    9. Nikolai Grjazin Citroen +9.51,2
    10. Georg Linnamäe Toyota +10.07,0


    Supersunnuntain tulokset:

    Sijoitus Kuljettaja Talli Aika
    1. Esapekka Lappi Hyundai 21.02,4
    2. Takamoto Katsuta Toyota +0,0
    3. Sebastien Ogier Toyota +1,5
    4. Thierry Neuville Hyundai +2,0
    5. Adrien Fourmaux Ford +10,1
    6. Sami Pajari Toyota +21,0
    7. Gregoire Munster Ford +45,6


    SUNNUNTAIN SPRINTTIKILPAILUN PISTEET
    1. Esapekka Lappi 7 pistettä
    2. Takamoto Katsuta 6
    3. Sebastien Ogier 5
    4. Thierry Neuville 4
    5. Adrien Fourmaux 3
    6. Sami Pajari 2
    7. Gregoire Munster 1

    POWER STAGEN PISTEET
    1. Takamoto Katsuta 5
    2. Thierry Neuville 4
    3. Esapekka Lappi 3
    4. Adrien Fourmaux 2
    5. Sebastien Ogier 1

    KULJETTAJIEN MM-TILANNE (9/13)
    1. Thierry Neuville, Hyundai 168
    2. Sebastien Ogier, Toyota 141
    3. Ott Tänak, Hyundai 137
    4. Elfyn Evans, Toyota 132
    5. Adrien Fourmaux, Ford 119
    6. Kalle Rovanperä, Toyota 86
    7. Takamoto Katsuta, Toyota 76
    8. Esapekka Lappi, Hyundai 33
    9. Andreas Mikkelsen, Hyundai 29
    10. Dani Sordo, Hyundai 27

    VALMISTAJIEN MM-TILANNE
    1. Hyundai 395
    2. Toyota 375
    3. M-Sport Ford 207
     
  10. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Hyvä juttu ja GrB video yhteenveto GrB vuosista ja autoista.

    https://dirtfish.com/rally/wrc/is-reverse-engineering-the-key-to-the-next-wrc-generation/

    Nyt WRC miettii pitäiskö katsoa mallia wanhoista GrB autoista 2027 sääntöihin että tulisi halvemmaksi, näyttävämmäksi ja kansa taas innostuisi rallista.

    Alenin menoa 2-veto Lancialla 4x4 joukossa kun katsoo ehkä 2-vetoiset, vaparimoottoreilla, olisi ihan kiva katsoa. Se toisi takasin kunnon äänet nykyisten turbo-tuhisijoiden sijaan!
    Jousitukset takaisin normaaliin ylös-alas katuautojen mittaan tukivarsien mitan rajoituksilla.
    Kone 400hv riittäisi. Diffi kiinteäksi ilman mitään vauhdissa säädettävää electroniikkaa. Laatikko voisi olla nykyinen.
    Max kisavalmiin auton hinnan jos saisi alas 4-500 000 egen luokkaan (nykyisten 2-luokan vastaavaksi) tiimejä syntyisi 30-40kpl yhteensä eri maissa.. Nykyinen3 kpl on surkeata tynkäkisaa...

    Huollot takaisin teiden varteen! Ne oli mun oma lempipaikka. Eikä nykyistä rahastusta kaikesta. Ennen oli 500 000 seuraamassa ei paikoissa. Nykyinen on kuin video peli. Lisää huuhaata tulossa ruutuun F1 malliin. Minua ei kiinnosta ne eri näytöt tippaakaan.
    Yhden asian suomalaiset tulee voittamaan, autossa kiroilun! Senkin aikovat aloittaa livenä ;-)
     
  11. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Tai sit raaka yhtenäistäminen kuten monessa muussakin lajissa missä rajoitettu kustannuksia. Kaikille sama putkirunko. Kori päälle sit minkä haluaa. Moottori vapaavalintainen sääntöjen puiteissa. Vaihdelaatikko ja perä kaikille samat, mutta välitykset saa valita itse. Jousitus samantyylinen kaikille, mutta osat saa valita itse.
     
  12. Toi malli ajaisi tehdastiimit pois rallista. Tehdastiimit haluaa rakentaa ja kehittää mahdollisimman paljon itse.

    Mut joo, ongelma on tosiaan nyt nuo kustannukset. Ralli ykkosen autot pyörillä kulkevia avaruusaluksia ja hinta sen mukainen. Minusta se Ralli kakkonen lisäteholla olisi ollut paras vaihtoehto, mutta tokihan sekin osaa närästää.
     
  13. Kreikan MM-rallin aikataulu

    Perjantai 6.9.
    EK 1 22,47 km klo 7.58
    EK 2 21,67 km klo 9.09
    EK 3 23,37 km klo 11.17
    EK 4 22,47 km klo 14.29
    EK 5 21,67 km klo 15.40
    EK 6 23,37 km klo 17.48

    Lauantai 7.9.
    EK 7 28,67 km klo 8.16
    EK 8 20,95 km klo 10.37
    EK 9 25,87 km klo 13.05
    EK10 12,90 km klo 15.46
    EK11 25,87 km klo 17.05
    EK12 1,97 km klo 21.05

    Sunnuntai 8.9.
    EK13 17,47 km klo 8.59
    EK14 18,29 km klo 10.05
    EK15 18,29 km klo 13.15



    Huomenna 07.40 - 09.00 Sub:

    Kreikka, EK 1 - 2. Erikoiskoe 1: Ano Pavliani 1, Erikoiskoe 2: Dafni 1 (6.9.2024). Selostus Juho Kokko, asiantuntija Riku Tahko.
     
  14. Kreikan MM-rallin tilanne EK6/15 jälkeen:

    Sija Kuljettaja Talli Aika
    1. Ott Tänak Hyundai 1.40.16,9
    2. Dani Sordo Hyundai +21,8
    3. Thierry Neuville Hyundai +45,2
    4. Sebastien Ogier Toyota +2.26,4
    5. Robert Virves Skoda +3.10,9
    6. Sami Pajari Toyota +3.12,4
    7. Gregoire Munster Ford +4.08,4
    8. Kajetan Kajetanowicz Skoda +4.09,0
     
  15. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    - Toyotat ongelmissa, ei normaalia...
    - 10v wanhat Michelinit olisivat tarpeen Kreikan kivikossa. Kestivät aikoinaan "mitä vaan".
    - Eestin Virves sai faneilta 52 000 egee (rallikuuluttajat pani idean alulle) että voi mennä ajamaan. Ja hyvin ajaa, on WRC2 johdossa, 5s kokonais kisassa!
     
  16. Tilanne eilisen jälkeen:

    Kreikan MM-rallin tilanne EK12/15 jälkeen:

    Sija Kuljettaja Talli Aika
    1. Thierry Neuville Hyundai 3.01.06,3
    2. Dani Sordo Hyundai +54,9
    3. Sebastien Ogier Toyota +1.19,9
    4. Ott Tänak Hyundai +3.20,5
    5. Sami Pajari Toyota +5.07,3
    6. Robert Virves Skoda +5.35,1
    7. Yohan Rossel Citroen +6.01,5
    8. Kajetan Kajetanowicz Skoda +6.59,3
    9. Georg Linnamäe Toyota +8.35,2
    10. Fabrizio Zaldivar Skoda +9.24,3
    11. Josh McErlean Skoda +10.09,8
    12. Roberto Dabra Skoda +10.14,9


    Tänään Power Stage tulee Maikkarilta:

    12.30 MM-rallistudio
    13.00 MM-ralli: Kreikka, EK 15 - Power Stage
    14.30 MM-rallistudio
     
  17. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Olen ihmetellyt surkeaa in-car kuvaa WRC ralleissa.
    Taustalla on suomalainen yhtiö joka kehuu osaamistaan.
    https://www.nepgroup.fi/finnish-home

    "Olemme tuottaneet itse tai olleet mukana tuottamassa mm. Rallin MM-sarjaa, Euroviisuja ja Olympialaisia monien muiden kansainvälisten ja paikallisten tv-tuotantojen ohella. Kokenut ja ammattitaitoinen henkilökuntamme sekä nykyaikainen tuotantokalusto varmistavat, että tuotantosi tekninen toteutus on turvallisissa käsissä."

    Kun Kuusta ja Mars'ista saa parempaa kuvaa.... eikö todella onnistu paremmin?
    Samoin useista vuoristomaista esim kilpapyöräilystä niin miksei rallista?
     
  18. Ogier onnistui kaatamaan Power Stagella autonsa ja Toyotan haaveet..Siitä löytyy IL:ssa videota.

    Ilmeisesti Ogier kitkutti maaliin lopulta ja jos kitkuttaa vielä 30 km siirtymän, niin saa 13 pistettä.

    Mutta tuloksiin toistaiseksi:

    POWER STAGEN NOPEIMMAT
    1. Adrien Fourmaux, Ford 10.43,8
    2. Ott Tänak, Hyundai + 1,0
    3. Elfyn Evans, Toyota + 10,8
    4. Thierry Neuville, Hyundai + 17,4
    5. Takamoto Katsuta, Toyota + 25,9

    SPRINTTIRALLIN LOPPUTULOKSET
    1. Ott Tänak, Hyundai 36.37,0
    2. Adrien Fourmaux, Ford + 12,1
    3. Elfyn Evans, Toyota + 21,6
    4. Thierry Neuville, Hyundai + 21,9
    5. Takamoto Katsuta, Toyota + 45,1
    6. Dani Sordo, Hyundai + 1.05,0
    7. Robert Virves, Skoda + 1.49,2

    Kreikan MM-rallin tulokset EK15/15 jälkeen:

    Sija Kuljettaja Talli Aika
    1. Thierry Neuville Hyundai 3.38.04,2
    2. Dani Sordo Hyundai +1.36,8
    3. Ott Tänak Hyundai +2.57,3
    4. Sami Pajari Toyota +7.01,1
    5. Robert Virves Skoda +7.01,1
    6. Yohan Rossel Citroen +7.31,9
    7. Kajetan Kajetanowicz Skoda +9.54,0

    EDIT:

    MM-tilanne (10/13 osakilpailua)

    1. Thierry Neuville, Hyundai 192
    2. Ott Tänak, Hyundai 158
    3. Sebastien Ogier, Toyota 154
    4. Elfyn Evans, Toyota 140
    5. Adrien Fourmaux, Ford 130
    6. Kalle Rovanperä, Toyota 86
    7. Takamoto Katsuta, Toyota 80
    8. Dani Sordo, Hyundai 44


    Valmistajien MM-tilanne

    1. Hyundai 445
    2. Toyota 410
    3. Ford 226
     
    Muokattu: 8.9.2024
  19. Chilen MM-rallin aikataulu

    Perjantai 27.9.
    EK 1 19,72 km klo 14.35
    EK 2 13,34 km klo 15.30
    EK 3 23,32 km klo 16.21
    EK 4 19,72 km klo 20.46
    EK 5 13,34 km klo 21.41
    EK 6 23,32 km klo 22.32

    Lauantai 28.9.
    EK 7 15,65 km klo 15.07
    EK 8 25,64 km klo 16.01
    EK 9 28,31 km klo 17.05
    EK10 15,65 km klo 21.07
    EK11 25,64 km klo 22.01
    EK12 28,31 km klo 23.05

    Sunnuntai 29.9.
    EK13 18,62 km klo 14.23
    EK14 8,78 km klo 15.35
    EK15 18,62 km klo 16.35
    EK16 8,78 km klo 19.15
     
  20. Tuo EK1 tulee tänään Subilta tänään 14.20 - 15.25.
     

Kerro tästä muillekin!