MM RALLI

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja malvasto, 23.1.2020.

  1. Tilanne lauantain jälkeen:

    Neuville lähti tukalista asemista lauantain kisapäivään kärsittyään lähes koko perjantain autoa piinanneesta teknisestä viasta. Sarjaa johtava belgialainen onnistui kuitenkin nousemaan 15. tilalta seitsemänneksi saakka.

    Nousu mahdollisti sen, että Neuville kirjautti nimiinsä neljä ehdollista MM-pistettä. Näin ollen mies tarvitsee sunnuntaina vähintään kaksi pistettä viedäkseen uransa ensimmäisen tittelin ennen tallikaveri Ott Tänakia, joka johtaa Japanin MM-rallia.

    Japanin MM-rallin tilanne EK16/21 jälkeen:

    Sija Kuljettaja Talli Aika
    1. Ott Tänak Hyundai 2.39.48,0
    2. Elfyn Evans Toyota +38,0
    3. Sebastien Ogier Toyota +2.10,9
    4. Adrien Fourmaux Ford +2.19,1
    5. Takamoto Katsuta Toyota +2.25,2
    6. Gregoire Munster Ford +3.07,1
    7. Thierry Neuville Hyundai +7.43,7
    8. Nikolai Grjazin Citroen +7.55,9
    9. Sami Pajari Toyota +9.21,2
    10. Hiroki Arai Skoda +10.12,6
    11. Heikki Kovalainen Toyota +10.42,0
    12. Gus Greensmith Skoda +11.23,9
    13. Chris Ingram Toyota +11.50,6
     
  2. teddy99

    teddy99 Double Gearhead

    Tänään julkaistu "Kaikkien aikojen Suomalainen rallikuski" -äänestyksen tulos:
    https://www.iltalehti.fi/ralli/a/c0bde5ca-4239-4fd6-bb2d-0c0a73ff44b6
    Ne jotka sanoo, että "jonnet ei muista", eivät kyllä muista itsekään... Listalta puuttuu kokonaan Esko Keinänen. Mies joka pääsi pitkälle, vaikka kalusto oli usein mitä sattui saamaan, Samasta syystä keksi vastaheiton, kun alitehoisella Skodalla ei muuten pärjannyt. Tosin Esko ei kai edes ottanut ajamista kovin vakavasti vaan piti rallia harrastuksena. Taitoa oli. Oppitunneilla olisi junnujen ollut syytä kuunnella tarkkaan kun mestari puhui. Esko oli ammatiltaan autokoulun opettaja.
     
  3. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Soisin MM'n molemmille: Neville ja Tanak.
    - kumpikin ansaitsee sen
    - mielenkiintoinen tilanne, saas nähdä tuleeko tallilta määräys kuka saa voittaa (se, joka on jo sopinut ensi vuodesta?)
    - Japanin ralli on tylsin ja laihin osanottajista, kai se matkan kalleus mennä sinne karsii?
     
  4. Tanak ajeli pihalle sunnuntaina ja hukkasi samalla omat ja Hyundain merkkimestaruushaaveet.

    Tässä lopputulokset:

    Supersunnuntain tulokset:

    Sijoitus Kuljettaja Talli Aika
    1. Thierry Neuville Hyundai 43.03,4
    2. Andreas Mikkelsen Hyundai +4,2
    3. Sebastien Ogier Toyota +6,0
    4. Elfyn Evans Toyota +11,6
    5. Adrien Fourmaux Ford +26,1
    6. Takamoto Katsuta Toyota +27,0
    7. Gregoire Munster Ford +54,0

    Japanin MM-rallin tulokset:

    Sija Kuljettaja Talli Aika
    1. Elfyn Evans Toyota 3.23.41,0
    2. Sebastien Ogier Toyota +1.27,3
    3. Adrien Fourmaux Ford +1.55,6
    4. Takamoto Katsuta Toyota +2.02,6
    5. Gregoire Munster Ford +3.11,5
    6. Thierry Neuville Hyundai +6.54,1
    7. Nikolai Grjazin Citroen +10.04,3
    8. Sami Pajari Toyota +11.50,8
    9. Hiroki Arai Skoda +13.24,3
    10. Gus Greensmith Skoda +14.15,8

    Kuljettajien MM-lopputilanne

    1. Thierry Neuville, Hyundai 242
    2. Elfyn Evans, Toyota 210
    3. Ott Tänak, Hyundai 200
    4. Sebastien Ogier, Toyota 191
    5. Adrien Fourmaux, Ford 162
    6. Takamoto Katsuta, Toyota 116
    7. Kalle Rovanperä, Toyota 114
    8. Gregoire Munster, Ford 46
    9. Daniel Sordo, Hyundai 44
    10. Sami Pajari, Toyota 44


    TALLIEN TILANNE

    1. Toyota 561
    2. Hyundai 558
    3. Ford 295
     
  5. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Haukuttu (ja syystäkin) pistelasku toi jännitystä loppumetreille saakka!

    Pistesysteemi on niin sekava että Ogier'in piti korjata WRCn kuvausryhmää joka teki Toyotasta mestarin liian aikaisin.
    Hän sanoi "Evans'in on tultava maaliin että voi saada lauantain pisteet" kun muut jo juhlivat.

    Hän myös korjasi Latvalaa aiemmin ja oli oikessa; Toyota EI ollut menettänyt mahiksia vaikka Latvala heitti pyyhkeen kehään jo kesällä...
    Voi olla että Kankkunen, tai joku muu, tulee johtamaan tiimiä 2025. Latvala on ihan hyvä tyyppi mutta henkinen puoli horjuu. Oli niin jo ajaessa. Plus ne uudet kisakuski kuviot.. ei tule mitään. Hänninen jo ajoi vierestä viimeksi ;-)
     
  6. Rallin MM-sarjaan merkittävä uudistus

    Rallin MM-sarjan pistejärjestelmä muuttuu vuonna 2025, kun kaudelle 2024 käyttöön otetut "lauantaipisteet" poistuvat. FIA:n alaisuuteen kuuluva maailman moottoriurheiluneuvosto linjasi muutoksista keskiviikkona.

    Uudessa pistejärjestelmässä lauantaipisteet poistetaan ja rallin voittaja saa 25 pistettä, aivan kuten vuosina 2010–2023.

    Lisäpisteitä on tarjolla niin sanotusta "supersunnuntaista", jossa viisi nopeinta kuljettajaa palkitaan seitsemän sijaan. Power Stage säilyy kuitenkin ennallaan.
    Tämä tarkoittaa sitä, että viikonlopun maksimipistemäärä kuljettajalle on nyt 35 pistettä. Osakilpailun keskeyttäminen ennen sunnuntaita tarkoittaa puolestaan sitä, että talli voi saada enintään 10 pistettä 12 pisteen sijaan.

    Pistejärjestelmä kaudesta 2025 alkaen:
    Koko kisan pisteet: 25 / 17 / 15 / 12 / 10 / 8 / 6 / 4 / 2 / 1
    Sunnuntain pisteet: 5 / 4 / 3 / 2 / 1
    Power Stagen pisteet: 5 / 4 / 3 / 2 / 1
     
    jknR tykkää tästä.
  7. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    MM sarjasta uusi video voitajista.
     
  8. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Mielenkiintoista että nykyiset WRC moottorit ovat lähellä LeMans moottoreita!

    Tai päin vastoin;

    Hyundai kehittää uutta Genesis kilpuria ja moottori tehdään kahdesta WRC rallikoneesta soveltamalla.

    "The biggest is the GMR-001's engine: a V-8 built by fusing two of Hyundai's 4-cylinder rally engines together. This mirrors a strategy already used by BMW to build its engine, a turbocharged V-8 made of two melded DTM motors. Porsche, Acura, Ferrari, and Alpine all also use hypercar engines that have roots in other racing motors, with those cars built on projects originating in Formula 2, IndyCar, and sports car racers.
    Genesis stands alone in continuing development of an engine meant for rallying."
     
  9. Pari päivää sitten IS:ssä oli Kalle/Toyota -juttu, jossa käsiteltiin ensi vuoden asioita. Tässä siitä hybridijuttua:

    Toyotan MM-rallitallin pomon Jari-Matti Latvalan mukaan noin 80 kiloa lähti MM-sarjan pääluokan autosta pois, kun hybridijärjestelmästä luovuttiin. Latvala kertoo, että auton minimipainoksi jää 1 180 kiloa.

    Hybridijärjestelmän vauhdittamana autoista saatiin hetkellisesti irti jopa noin 500 hevosvoiman tehoja. Nyt tehot tippuvat.

    Vielä viime kaudella käytettyjen autojen polttomoottoria muutetaan Latvalan mukaan niin, että moottorin ilmankuristinta pienennetään 36 millistä 35:een milliin.

    Latvalan mukaan ensi kauden autojen teho on noin 350–380 hevosvoiman välimaastossa. Toisaalta kuljettajilla on käytettävissään siis entistä kevyempi auto.

    – Eron painossa todella tuntee (ilman hybridijärjestelmää), joka on kaikista positiivisin asia. Auto on kevyempi, joten se on mukavampi ajaa, Rovanperä sanoi.

    Latvala, 39, on kuvannut muutosta kokonaisuudessaan melko mutkattomaksi MM-sarjaan osallistuvien tallien kannalta. Toki auton ajettavuuden tasapainoa pitää hieman hakea, koska painoa poistuu tietystä kohdasta autoa.
     
  10. jykä hyvinkää

    jykä hyvinkää Gearhead

    Jaa että hybridit poistuvat ralliautoista. Mekaanikot varmasti tykkäävät, kun autoista tulee yksinkertasempia.
     
  11. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    No eipä sitä "murheiden laatikkoa" saanut kukaan korjata tai edes nähdä mitä oli syönyt.
    Se tuli saksalaiselta tehtaalta, jollakin ihme sopparilla saatu yksinoikeus, ja saivat vain "nollata napista" tai vaihtaa uuteen. Heille rahasampo.

    Kalle valitteli yhdessä haastattelussa että "kun olivat oppineet hybriidin salat kuinka sillä voi saada lisää vauhtia "se poistuu.
    Taitaa olla myös noissa uusimmissa asioissa ihmelapsi :)
     
  12. Monte ja uusi kausi alkaa tänään:

    Monte Carlon MM-ralli 23.-26.1.

    To 23.1.
    EK 1 19,01 km klo 19.05
    EK 2 21,18 km klo 20.53
    EK 3 13,97 km klo 22.06

    Pe 24.1.
    EK 4 18,68 km klo 10.31
    EK 5 16,68 km klo 11.34
    EK 6 18,31 km klo 12.42
    EK 7 18,68 km klo 16.23
    EK 8 16,68 km klo 17.26
    EK 9 18,31 km klo 18.34

    La 25.1.
    EK10 27,00 km klo 09.59
    EK11 20,85 km klo 11.05
    EK12 17,85 km klo 12.08
    EK13 27,00 km klo 15.59
    EK14 20,85 km klo 17.05
    EK15 17,85 km klo 18.08

    Su 26.1.
    EK16 13,97 km klo 07.39
    EK17 19,01 km klo 09.32
    EK18 17,92 km klo 13.15


    Subilta tulee eka EK tänään 18.45 - 20.05
     
    beefeater tykkää tästä.
  13. Tilanne perjantain jälkeen:

    Monte Carlon MM-rallin tilanne EK9/18 jälkeen:

    Sija Kuljettaja Talli Aika
    1. Sebastien Ogier Toyota 1.27.00,6
    2. Elfyn Evans Toyota +12,6
    3. Adrien Fourmaux Hyundai +14,2
    4. Kalle Rovanperä Toyota +38,5
    5. Ott Tänak Hyundai +47,3
    6. Gregoire Munster Ford +1.33,7
    7. Takamoto Katsuta Toyota +1.37,7
    8. Sami Pajari Toyota +3.32,9
    9. Thierry Neuville Hyundai +3.58,6
    10. Yohan Rossel Skoda +5.04,0
    11. Nikolai Grjazin Citroen +5.25,4
    12. Josh McErlean Ford +5.51,0
     
  14. Tilanne lauantain jälkeen:

    Monte Carlon MM-rallin tilanne EK15/18 jälkeen:

    Sija Kuljettaja Talli Aika
    1. Sebastien Ogier Toyota 2.42.48,2
    2. Adrien Fourmaux Hyundai +20,3
    3. Elfyn Evans Toyota +24,6
    4. Ott Tänak Hyundai +27,1
    5. Kalle Rovanperä Toyota +55,0
    6. Takamoto Katsuta Toyota +1.43,7
    7. Sami Pajari Toyota +4.09,9
    8. Thierry Neuville Hyundai +5.17,5
    9. Josh McErlean Ford +8.25,4
     
  15. Ja tilanne ennen Power Stagea:

    Monte Carlon MM-rallin tilanne EK17/18 jälkeen:

    Sija Kuljettaja Talli Aika
    1. Sebastien Ogier Toyota 3.06.07,6
    2. Elfyn Evans Toyota +18,2
    3. Adrien Fourmaux Hyundai +22,2
    4. Ott Tänak Hyundai +45,5
    5. Kalle Rovanperä Toyota +48,6
    6. Thierry Neuville Hyundai +5.28,4
    7. Josh McErlean Ford +9.33,3


    Tänään Power Stage tulee Maikkarilta:

    12.30 MM-rallistudio
    13.00 MM-ralli: Monte Carlo, EK 18 - Power Stage
    14.30 MM-rallistudio
     
  16. Ja tulokset:

    Monte Carlon MM-rallin lopputulokset:

    Sija Kuljettaja Talli Aika
    1. Sebastien Ogier Toyota 3.19.06,2
    2. Elfyn Evans Toyota +18,4
    3. Adrien Fourmaux Hyundai +25,9
    4. Kalle Rovanperä Toyota +54,3
    5. Ott Tänak Hyundai +58,9
    6. Thierry Neuville Hyundai +5.44,2
    7. Josh McErlean Ford +10.15,0
    8. Yohan Rossel Citroen +10.26,8
    9. Nikolai Grjazin Skoda +11.40,7
    10. Eric Camilli Hyundai +13.14,6
    11. Leo Rossel Citroen +13.20,6


    Power Stagen top5:

    Sijoitus Kuljettaja Auto Aika
    1. Sebastien Ogier Toyota 12.58,6
    2. Elfyn Evans Toyota +0,2
    3. Adrien Fourmaux Hyundai +3,7
    4. Kalle Rovanperä Toyota +5,7
    5. Ott Tänak Hyundai +13,4

    Viisi parasta saa lisäpisteitä.


    Supersunnuntain top5:

    Sijoitus Kuljettaja Auto Aika
    1. Elfyn Evans Toyota 36.16,1
    2. Kalle Rovanperä Toyota +1,1
    3. Sebastien Ogier Toyota +1,8
    4. Adrien Fourmaux Hyundai +3,2
    5. Thierry Neuville Hyundai +28,5

    Viisi parasta saa lisäpisteitä sunnuntailta.


    MM-pisteet
    1. Sebastien Ogier 33
    2. Elfyn Evans 26
    3. Adrien Fourmaux 20
    4. Kalle Rovanperä 18
    5. Ott Tänak 11
    6. Thierry Neuville 9
    7. Joshua McErlean 6
    8. Yohan Rossel 4
    9. Nikolai Grjazin 2
    10. Eric Camilli 1

    Toyotalle paras pistepotti tallien MM-sarjaan
    1. Toyota 60
    2. Hyundai 36
    3. M-Sport 11
     
  17. Tänään alkaa Ruotsin ralli:

    Ruotsin MM-rallin aikataulu

    Torstai 13.2.
    EK 1 5,16 km klo 20.05

    Perjantai 14.2.
    EK 2 28,27 km klo 10.18
    EK 3 20,51 km klo 11.19
    EK 4 10,80 km klo 12.27
    EK 5 28,27 km klo 15.48
    EK 6 20,51 km klo 16.49
    EK 7 10,80 km klo 17.57
    EK 8 5,16 km klo 20.05

    Lauantai 15.2.
    EK 9 15,65 km klo 10.10
    EK10 14,23 km klo 11.05
    EK11 16,06 km klo 12.08
    EK12 15,65 km klo 15.10
    EK13 14,23 km klo 16.05
    EK14 16,06 km klo 17.08
    EK15 10,08 km klo 19.05

    Sunnuntai 16.2.
    EK16 29,35 km klo 08.27
    EK17 29,35 km klo 10.57
    EK18 10,08 km klo 13.15
     
  18. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    The Amazing Race = "Melekomoesta rallia"
     
  19. Ekan päivän ja ekan pätkän tulokset:

    Ruotsin MM-rallin tilanne EK1/18:

    Sijoitus Kuljettaja Auto Aika
    1. Elfyn Evans Toyota 3.21,6
    2. Ott Tänak Hyundai +0,5
    2. Kalle Rovanperä Toyota +0,5
    4. Adrien Fourmaux Hyundai +1,2
    5. Thierry Neuville Hyundai +3,7
    6. Takamoto Katsuta Toyota +5,4
    7. Sami Pajari Toyota +5,6
    8. Josh McErlean Ford +7,5
    9. Gregoire Munster Ford +10,5
    10. Martins Sesks Ford +11,0
    11. Oliver Solberg Toyota +13,7
    12. Pontus Tidemand Skoda +15,1
    13. Roope Korhonen Toyota +16,0
    14. Tuukka Kauppinen Toyota +16,2


    Huomenna tulee Subilta klo 17.50 - 19.00 EK 5 - 7.
     
  20. Tilanne perjantain jälkeen:

    Ruotsin MM-rallin tilanne EK8/18 jälkeen:

    Sija Kuljettaja Auto Aika
    1. Elfyn Evans Toyota 1.08.36,5
    2. Takamoto Katsuta Toyota +0,6
    3. Ott Tänak Hyundai +2,5
    4. Adrien Fourmaux Hyundai +7,9
    5. Thierry Neuville Hyundai +9,1
    6. Kalle Rovanperä Toyota +25,5
    7. Martins Sesks Ford +43,6
    8. Josh McErlean Ford +1.02,6
    9. Sami Pajari Toyota +1.10,6
    10. Gregoire Munster Ford +1.22,5
    11. Oliver Solberg Toyota +x.xx,x
    12. Roope Korhonen Toyota +x.xx,x
    13. Robert Virves Skoda +x.xx,x
    14. Georg Linnamäe Toyota +x.xx,x
    15. Mikko Heikkilä Skoda +x.xx,x
    16. Lauri Joona Skoda +x.xx,x
    17. Tuukka Kauppinen Toyota +x.xx,x
     

Kerro tästä muillekin!