MM RALLI

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja malvasto, 23.1.2020.

  1. maverick999

    maverick999 3rd gear

    B-ryhmäläisillä ei edes ajettu, niillä lennettiin. Rallihistorian mahtavin ajanjakso, jollainen ei koskaan enää palaa. Sekopäistä touhua. Tuo S1:n ääni saa todellakin kylmät väreet aikaan aina!
     
    Ford67 ja mikke71 tykkäävät tästä.
  2. mikke71

    mikke71 1st gear

    Ei ohjaustehostinta. H kaavio vaihteisto ja 500hv. Oli ne autoja. Audi s1 paras.
     
    maverick999 tykkää tästä.
  3. mikke71

    mikke71 1st gear

    Muistan jonku tv ohjelman missä haastateltiin vanhoja b ryhmän kuskeja. Vatasta, Salosta, Alenia ja niiltä kysyttiin mikä oli pelottavin b ryhmäläinen. Kaikki vastasi että Audi s1 ja sanoi että Hannu Mikkola oli ainoa joka sillä oikeasti uskalsi ajaa.
     
    maverick999 ja Ford67 tykkäävät tästä.
  4. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    Olihan B ryhmäläiset kevyitä ja tehokkaita. Sit se painojakautuman idiootti keksintö bensatankin sijoittamiselle...kuskinpenkin alle.
     
  5. Jori85

    Jori85 2nd gear

    Siltikin nää nykypäivän wrc autot on paljon nopeampia, ajettavuus ihan älyttömän hyvä verrattuna b-ryhmäläisiin.
    Sääli vaan että touhu on tehty niin kalliiksi että tallit vaan vähenee vuosi vuodelta.
    Jotain tarttis tehdä...kohta suristellaan jollain sähkömoottorilla ja mua lakkaa sillä kohtaa kiinnostamasta koko laji...
     
  6. Ford67

    Ford67 2nd gear

    RIP Hannu Mikkola!

    Hieno persoona, erittäin pitkä ja menestyksellinen ura, yksi alkuperäinen Flying Finn!

    Unohdetaan usein Mikkola myös rallin autonkehittäjän kantilta: Turbo + 4WD on Audi Quattrosta lähtien ollut standardi, mikäli on halunnut menestyä. Eikä se Quattro valmis auto ollut rallipoluille. Raakile, vaikkakin tehokas. Pari vuotta Audilla, Hannulla ja tiimillä meni saada uusi konsepti MM-tittelivoittoon. Haasteet ajettavuudessa ja luotettavuudessa ovat monissa haastatteluissa tulleet ilmi, se teho ja etenemiskyky piti saada valjastettua!

    Esimerkkiä tästä oheisesta jutusta ja Mikkolan panoksesta:

    https://www.iltalehti.fi/ralli/a/4d2dda10-0b1e-4c12-9aa6-10d895e97b8e

    "Mikkola siirtyi testaamaan nelivetoista Audi Quattroa. Siitä syntyi lopulta mestariteos.

    – Aloitettiin ihan standardiautosta tuomaan sitä ralliautoksi. Mutta silloin syksyllä -80 tiesimme, että meillä on tosi nopea auto, Mikkola muisteli Iltalehdelle vuonna 2019.

    Kaudella -81 tulos alkoi näkyä, kun neliveto pesi kaksivetoiset selvästi. Heti kauden toisessa MM-osakilpailussa, Ruotsissa, Mikkola ajoi voittoon Quattrollaan.

    Auto oli käytännössä kolmivetoinen, koska etupää oli avoin. Mikkola keksi keinon saada autosta tehot irti, ja lopulta kausi -83 päättyi mestaruusjuhliin.

    Luin Jensenin nelivetoisesta autosta, jossa oli Fergusonin systeemit ja lukot. Sitä tehtiin joku tuhat kappaletta Englannissa, ja siinä testissä sitä kehuttiin kovasti. Ajattelin, että sellaista voisi kokeilla etupäässä. Se lukko ei ollut mekaaninen vaan siinä oli öljy. Se tulee paljon pehmeämmin päälle eikä ammu joka suuntaan.

    Se oli sitten ratkaisu, että saatiin auto vetämään neljällä pyörällä. Siihen aikaan ei ollut elektroniikkaa, jolla säätää lukkojen vahvuuksia."


    Tuo Jensen oli suht tuntematon automaailman edelläkävijä Jensen FF, jota tehtiin itseasiassa vain n.320 kpl ja valmistus lopetettiin jo v.-71. Melkoinen oivallus Mikkolalta keksiä sieltä päin hakea apuja ajettavuusongelmaan!

    Wiki:
    "The Jensen FF is a four-wheel drive grand tourer produced by British car manufacturer Jensen Motors between 1966 and 1971. It was the first non all-terrain production car equipped with four-wheel drive[1] and an anti-lock braking system."
     
    impala67 tykkää tästä.
  7. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

  8. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Aijaijai että tulee jännä Powerstage! :cool::cool:

    Saa nähä toimiiko Kallen gamble kahella uuehkolla renkaalla tähän kohtaan.

    Ja aina asuu se pieni peikko olkapäällä joka toivoo et Tänäk laskee penkkaan :pinup:
     
    malvasto tykkää tästä.
  9. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Kyllä oli makia Powerstage!:cool:

    Ja vielä paremman tekee että Rova vei sen kolmel kymmenyksel :cool:
    Johtaa MM-sarjaa!

    Mut takas powerstageen, koskakohan viimeks on ollu tommonen poweri, herranjumala mitä tykitystä, top5 1.8 sec sisällä!! Sai kyllä ihan oikeesti jännittää loppuun saakka.

    Solbergi tuli kyllä hienosti kanssa, täyet propsit sinnekki.

    Toivotaan että nähää Arctic Rally Finland toistekkin.
     
    impala67 ja malvasto tykkäävät tästä.
  10. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Katohan, Hannu Mikkola sai ilmavoimilta Hornetin ylilennon.
    Hieno tunnustus, harva moista saa.
     
    Kowalski ja malvasto tykkäävät tästä.
  11. Kowalski

    Kowalski Gearhead

    Mikkolalta mitään pois ottaen, niin kyllä Stigu ja Röhrl sitä audia kanssa lujaa toi. Ja Moutonkin. Olen muutenkin huomannut, että aikaa kultaa noilla sen ajan kuskeilla muutenkin muistoja. Kai se on ihan normaalia. Ja olihan ne autot vaarallisia ja jänniä ajaa, mutta esim nykyautoihin verrattuna ihan toivottaman hitaita. Ja ennen kuin joku alkaa vängätä, niin -89 ajettiin wrc nopeampia pätkäaikoja kuin b-ryhmäläisillä. Vaikka olihan ne makeampia.
    Ja hyvä Rovis, hienosti ajoi tänään
     
  12. Vermilion

    Vermilion 3rd gear

    Alusta ja jarrut nykyään paremmat.... tehoa nykyään -50% tais olla nykyautoissa 400hp B-ryhmäläisissä oli 600-900...
     
  13. peto

    peto Gearhead

    Wrc luokitus tuli käyttöön vasta kaudelle - 97. Tätä ennen autot luokiteltiin A ja N-ryhmään. Mitsu oli viimeinen mohikaani, joka käytti A-ryhmän luokitusta wrc aikakauden alussa.
     
  14. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Kai se B-ryhmän viehätys oli siinä että niissä oli kuolemanpelko vielä ihan konkreettisesti läsnä. Nykykipoilla aika vaikea päästä hengestään vaikka vetäis kovempaakin kaseikkoon
     
  15. Kowalski

    Kowalski Gearhead

    Totta. Tarkoitin wrc:llä mm-sarjaa, jota on tuolla nimellä kutsuttu jostain -73 lähtien. luokitukset menee noin
     
  16. Kowalski

    Kowalski Gearhead

    Näistä nyt aina kinataan, mutta tosiaan autot alkoivat kehittyä muilta osin heti A-ryhmäläisissäkin, vaikka ihan alkuun ei valmista autoa tainnut olla kuin mazdalla. Noista B-ryhmän tehoista, niin nehän nousivat koko ajan vuosien saatossa. Esim. pösön 205 oli 340-480hv riippuen rallista. Nyky-wrc tuottaa aika tarkkaan 380hv, joka tulee vielä aika tasaisesti, joten en kyllä allekirjoita tuota tehoväitettä. Audi oli varmaan tehokkain, siinä oli jossain -86 ralleissa n.560hv kisoissa. Ja enemmänkin olisi saanut, mutta ei se siitä nopeampaa olisi tehnyt ja maalia ei välttämättä olisi nähty.
    Ja Pikes Peak versiot tai rally cross kilpurit ovat oma juttunsa, jotka kyllä perustuivat b-ryhmän rallikilpureihin. Niissäkään ei kyllä 900hv ollut. Vatanen sanoi, että siinä 405 T16 oli n.650hv lähdössä, kun ajoi parhaan ajan sillä.

    Ei näitä voi siltikään verrata. Se aika oli ja meni. Ja kyllä B-ryhmäläiset olivat näyttäviä, paljon paremman kuuloisia ja vaarallisia nykyautoihin verrattuna, mutta eivät nopeampia. Väitän, että joskus tulevaisuudessa näiden wrc autojen perään haikaillaan samalla lailla. Laatikkolevikkeet, hyvät lukot, isot joustot ja melkein 400hv ja aivan älyttömän nopeita.
     
    Inlinee tykkää tästä.
  17. Kurko

    Kurko Double Gearhead

    Ja jos oikein silmälaseja nostellaan, niin 405 ei ollut B-ryhmäläinen, koska aavikkoralleissa eikä Pike's Peakin Open -luokassa tarvittu luokitustodistusta. Eli coupé -korista 405:sta ei ikinä ole siviiliautoksi valmistettu 200 kappaletta kuten B-ryhmässä.

    Toki peruskonstruktio oli jokseenkin yhtenäinen 205:sen kanssa, myös Citroenin ZX Rallye Raid -aavikkokilpurista voi 205:sen teknisiä ratkaisuja jäljittää.

    PS: Muuten tässä ikuisessa B-ryhmä vs. WRC -väittelyssä kannattaa katsoa myös maaliintuloprosentteja. B-ryhmäläiset kuitenkin olivat herkästi rikki meneviä autoja, ei silloin voitu puhua yli 90% maaliintulosta vaikka niitä joka pätkän jälkeen pajotettiinkin. Nykyään taitaa olla 80 ek-km väli, kun mekaanikkoavusteista huoltoa saa käyttää.
     
    Muokattu: 1.3.2021
  18. Kowalski

    Kowalski Gearhead

    Olet oikeassa 405 suhteen, mutta kyllä siitä käsittääkseni jo 205 seuraajaa suunniteltiin, mutta koko luokka loppui ennen valmistumista. 405 piti korjaaman 205 suunnitteluvirhe, joka käänsi autoa pitkissä hypyissä keulalleen, mihin Vatanenkin meinasi kuolla. PP ja Dakar mallit olivat sitten vain korvaava suunnitelma. Juuri tuota tarkoitin, että PP auto ei tarvinnut olla luokiteltu ja ajettiinhan siellä ensin audilla ja 205:lla pohjia.

    Ja tuo luotettavuus on hyvä pointti
     
  19. Kurko

    Kurko Double Gearhead

    Luotettavuushan on moottoriurheilussa kautta linjan lisääntynyt. Le Mans'sta puhutaan nykyisin 24 tunnin sprinttinä, ei hölläillä yön tunteina kuten C-ryhmän aikaan.

    Ja F1:sissä oli vielä 90-luvun lopulla tavallista että moottoreita meni, Ilmor-Mercedekset taisivat joka toinen kisaviikonloppu laueta.
     
  20. Ford67

    Ford67 2nd gear

    Muistan varsinkin kun Mika Häkkisen McLaren-Mercedes ei sitten millään halunnut pysyä kasassa, olikohan 7 tai enemmän keskeytystä tekniseen vikaan per kausi. Nopeutta oli kyllä jopa ylivoimaisesti muihin, ainakin yksi lisä-MM meni puhtaasti luotettavuusongelmiin!

    Ottaa huomioon miten paljon tekniikkaa on tullut lisää, luotettavuus moottoriurheilussa kehittynyt vallan huimasti. Nykypäivän diagnostiikan ansiota varmaan suuri osa.
     
    Muokattu: 1.3.2021
    impala67 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!