Mobiilien bensankulutus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja kaarne, 30.7.2017.

  1. urho3

    urho3 Gearhead

    Paitsi ei ihan niin yksinkertainen yhtälö. Jos esim mietit sohjossa ja vedessä ajoa ja talvi käyttöä yleensä. Toki ei dragstereissä ihan sirkkelin teriä oo taka nakit.
     
  2. Jsp

    Jsp Gearhead

    Tulee mieleen toinen kysymys, miten mitataan kuinka leveä renkaan pitää olla että se on optimaalinen?
     
  3. Jsp

    Jsp Gearhead

    Ainiin joo, mitä leveämpi rengas, sitä vähemmän siinä on painoa kontaktipisteessä. Eli ohuemmassa renkaassa on enemmän painoa siinä pienemmässä kontaktipisteessä.

    Joten jos renkaat on metrin leveät niin niiden pito huononee sen mukaan koska paino jakaantuu liikaa.
     
  4. urho3

    urho3 Gearhead

    Ehken semmoinen kokemusperäinen juttu. Mulla pakussa orkkis renkaan kulutus pinta 10,5cm leveä.
     
  5. hantta

    hantta Double Gearhead

    Tuolla teorialla burn out vaatisi eteenkin slicsit ;)
     
  6. Jsp

    Jsp Gearhead

    Jonka kumoaa tämä:



    Nyt sais kyl tosiaan renkaiden expertti postata tänne faktatietoa.
     
  7. hantta

    hantta Double Gearhead

    Kyseessä on fysikaaliset ilnmiöt, kapea sulaa kovassa rasituksessa, suurempi materiaali jakaa rasitusta.
     
  8. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Ääripäitä lukuunottamatta kyllähän leveämmässä renkaassa on normaalioloissa parempi pito nimenomaan suuremman kosketuspinnan ansiosta, mutta toki vaikuttaa vannekoko, rungon jäykkyys ja miljoona muuta asiaa.... mutta kyllähän sen nyt järkikin sanoo että turha silveradon alle on laittaa 155sia kumeja tai päinvastoin kusiaisen alle 295sia :D
     
  9. hantta

    hantta Double Gearhead

    Kun rata-autot olivat hiukan keveämpiä, ja vähempitehoisia, ajoivat kilvanpäästelijät talvella jäärataa luokkaa 135; silla, mutta suuremmilla tehoilla tuli kestävyysvaje, nastat sinkoilivat pitkin jäätä, eli leveämpi auttoi tähänkin pulmaan, mutta kitkaan sillä ei ole niinkään vaikutusta. Ja kun kirjoitin burnis ja slicksit, tarkoitin tietysti, että etupyöriin pitäisi olla leveämmät slicksit, kuin takana, jotta auto pysyisi paikoillaan, ja koskee myös mopoja.
     
  10. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    varmaan eri tilanteissa erilailla ja riippuu myös kumiseoksesta mutta voisi ehkä sanoa mahdollisimman kapea rengas mikä ei luista kaarteissa tai kiihdytyksissä MUTTA ei ala ylikuumenemaan tai muuten hajoa rankassa ajossa.


    Talviautoiluun olen aina ottanut mahdollisimman kapeet renkaat. Elän uskossa että se parantaisi nastojen pitoa kun auton paino menee pienemmälle alueelle jollon nastat uppoaa jäähän paremmin. Myös vesiliirto on kai epätodennäkösempää kapeilla renkailla mikä lienee talvisin nykyään enemmän oleellista mitä jääpito.

    Mun muistaakseni boschin autotekniikka-virsikirjassa olisi aika paljon renkaisiin liittyen niin märkäajossa kun kuivallakin pinnalla ja jäällä. voi olla että muistan väärin.
     
    Muokattu: 6.8.2017
  11. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    jäärata eri kun piikkirengas toimii jäällä ihan eri tavalla mitä normirengas asfaltilla
     
  12. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Koulussa tarkasteltiin puun liukumista pöydällä.

    Auton rengas on eri juttu kun ei ole tollanen kova materiaali. Jossain kilpa autoissa jollain renkaalla mun muistaakseni eniten voimaa siirtyy tiehen esim. lähdössä kun rengas pyörii 10% kovempaa mitä auton nopeus.
     
  13. hantta

    hantta Double Gearhead

    Luultavasti me oltiin eri kouluissa.. Ja tuo toinen ilmiö toimii soralla ;)
     
  14. rb

    rb Double Gearhead

    Sama juttu.

    Talven tuiskuissa mielummin käytännöllisyys, kun ulkonäkö.
     
  15. peto

    peto Gearhead

    Pintapaine, painosiirrot, vierintävastus, yms. on pitoon vaikuttavia asioita. Yleisesti luullaan, että leveämpi rengas toisi automaattisesti lisää pitoa, mikä on virheellinen ajatus.

    Hyvänä esimerkkinä voi pitää aikanaan pikku formuloiden valmistuksen parissa touhunneen asiantuntijan havainnot oman n.500kg clubracerin testauksessa. Muistaakseni alkuperäinen rengastus oli 185/205. Vaihtaessaan rengas leveyden 155/175 kierrosajat parani parilla sekunnilla, mikä on radalla iso harppaus.
     
  16. hantta

    hantta Double Gearhead

    Joo, mutta asian lopuksi ratkaisee se, että puolet leveämpi gummi kestää lähes tuplat pidempään, ja lämpeää hitaammin. Palaan vieläkin burnisjuttuun, eli millä ilveellä se lotja pysyy paikallaan jarrun varassa, vaikka takapaavot olisivat puolta leveämmät.
     
  17. urho3

    urho3 Gearhead

    Sen takia kun pyörä sutii ei siinä on liikekitka ja se on pienempi kuin lepokitka.
     
    peto tykkää tästä.
  18. kaarne

    kaarne Gearhead


    En usko että parhaimmatkaan nykyrenkaat voivat estää vesiliirron kokonaan.
     
  19. kaarne

    kaarne Gearhead

    Renkaat ovat kulutustavaraa joten voi vaihtaa jos ensirenkaat ovat tallessa odottamassa sitä aikaa että auto menee museoon imho.
     
  20. kaarne

    kaarne Gearhead


    Muistan kun tuollaisia renkaita mainostettin mutta eivät lyöneet itseään läpi markkinoilla.
     

Kerro tästä muillekin!