Mobilisti -Lehti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja Mercury_king, 24.5.2004.

  1. Squarebird

    Squarebird 1st gear

    Mobilisti on hyvä lehti sellaiselle, joka tykkää lukea vaikkapa -67 Mossesta (6 sivua), -56 Klaipparista (8 sivua), -79 Roverista (8 sivua), -52 BSA:sta (6 sivua) tai Subaruista (4 sivua). Itseäni nuo jutut eivät jenkkiautoharrastajana juurikaan kiinnosta, mutten silti lähde jatkuvasti tuomitsemaan tai mollaamaan lehden linjaa, kuten on useilla tapana Veekasin suhteen. -55 Ford ja nostalgiajuttu kiihdytysautoista olivat mieluisia uusimmassa Mobilistissa.

    Näitä kahta lehteä vertailtaessa rintarinnan (mikä on täysin turhaa), olisi hyvä muistaa, että Veekasi on puhtaasti vain ja ainoastaan jenkkiautolehti (satunnaisia poikkeuksia lukuunottamatta), kun taas Mobilisti on suuntautunut kaikenlaisiin kulkupeleihin fillareista lentokoneisiin - venäläisistä jenkkiläisiin. Sama kuin vertaisi kaikilla herkuilla varustettua Cadillacia vaikkapa 850 Fiatiin - ero on kuin yöllä ja päivällä kaikessa suhteessa.

    Mobilistin jutut ovat kattavampia, tosin esim. -55 Fordinkin osalta juttu oli kakkinensa venytetty 10 sivun mittaiseksi. Toki Veekasissakin jutut voitaisiin arvatenkin venyttää samanmoisiksi mm. kertomalla ajokokemuksista ja käyttämällä runsaasti tehtaan kuvia, kuten Mobla tekee. Kumpi on sitten parempi asia, vähän juttuja pitkillä teksteillä vai paljon juttuja tiivistetyllä tekstillä!?! Päättäkää itse!

    Ne jotka eivät pidä Veekasista jättäkää lukematta - sama ohje toimii myös toisin päin! Olkaa kiitollisia, että joku viitsii ylipäätään päätyönsä, perhe-elämän ja harrastuksensa/harrastuksiensa ohessa vielä kirjoittaa juttuja harrastepeleistä toisille harrastajille!!! Suurin osa lehtien kirjoittajista kun ovat freelancereita, eivät vakituisia rivitoimittajia.
     
  2. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Sama juttu, jenkkiharrastajana ei muut kulkuneuvot kiinnosta niin paljon, mutta Moblan tyyli tehdä juttuja saa lukemaan kyllä kaikki. Aina vaan paranee, jos ne on vielä jostain itseäni erityisesti kiinnostavasta härvelistä.
     
  3. electra1

    electra1 Gearhead

    Joo, moblan jutut on niin omaan tyyliinsä tehty, että tulee lähes kaikki aina luettua olipa kyse puimureista tai höyrylaivoista jne. :rotfl:
    Ja niissä on semmonen nostalginen säväys monesti mukana=
    tulee hyvät fiilikset :D
     
  4. pas2

    pas2 Gearhead

    Näi o. Esims. Subarut ei vois vähempää kiinnostaa, mutta niin vain luin koko jutun niistäkin :eek:
     
  5. Tuplawee

    Tuplawee Gearhead

    Aihetta hieman sivuten... mulle tulee himaan tilattuna 4-autolehteä; Mobilisti, V8, Vauhdin Maailma ja Hanaa. Viime viikon torstaina kaikki ilmestyivät samana päivänä. Onneksi Aku Ankka tuli jo edellispäivänä. :rotfl:
     
  6. BRC1

    BRC1 Gearhead



    Voisko tota enää paremmin sanoa. Ihan samaa mieltä.
     
  7. Fireball

    Fireball Gearhead

    Yhdyn ilomielin edellisten mielipiteeseen. On paljon mielenkiintosempaa lukea historiasävytteinen tarina ihmisineen ja kohtaloineen ja käänteineen jostaki parjatusta neliovitolpasta kutosella mustavalkokuvin ryyditettynä, kuin laskevaas auringosa silikoni-impyen keimaillessa tehdyn jutun 100 pisteen (vieraalla teetetystä) ylientisöinnistä, vaikkois kuinka ultrararepimpersmätsin eepodi or whatevör
     
  8. pas2

    pas2 Gearhead

    No näi o, ja noi akat veekasissa on parikin kertaa oikee hatuttanu, kun on hienon auton keulan piirteet peitetty läskipalalla... Tissilehdet ja autolehdet erikseen perkules.
     
  9. pölhö

    pölhö 1st gear

    Just näin :D Joka autolla on tarinansa, mun mielestä se tekee autosta jotenkin yksilön kun tietää sen historian ja ihmiset jotka sen omistanut, silloin auto saa jonkinlaisen sielun 8)

    Toivottavasti nää silikonit siirtys takas näihin tissilehtiin, vai onko ne laitettu herättämään amis-kundien ostohalut :odroll:
     
  10. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Eipä taaskaan ole mitään arvioitavaa kun tuo läpyskä ei ole saapunut vieläkään Tampereen taakse saakka... :mad:

    Vai onko niitä vain muutama näytekappale, joita luetaan sitten yhdessä :p

    ootellaan...
     
  11. homer

    homer Double Gearhead

    Vuosia sitten lehteä ei vaan kuulunut ja noin viikon päästä ilmestymisestä soitin toimitukseen (taisi nykyinen päätoimittaja vastata). Seuraavana päivänä lehti tuli.
     
  12. audiq

    audiq Gearhead

    Ei ole täälläkään näkynyt.
    Laitoin jo kyselyä, että missä lehti viipyy, kun muut jo leuhottavat uudella Moblalla... :(
     
  13. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Siinä oli kuvat altered wheelbase -kilpurista ja Anglia-gasserista! 8)
     
  14. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Tänään tuli lehti tänne Ruotsin puolelle!
     
  15. audiq

    audiq Gearhead

    Tänään sitten tuli kaksi Moblaa... :eek:
     
  16. Belvedereman

    Belvedereman 1st gear

    Tänään tipahti postissa senioriversio ja toisen hain kioskilta, piisaapa vähäksi aikaa luettavaa. Samoilla linjoilla olen vähän muiden kirjoittajien kanssa, ei tuossa lehdessä (lähinnä normimobilistissa) kaikki autot ole kovinkaan mielenkiintoisia mutta jutut ovat kirjoitettu siten että niitä voi ja tulee luettua. Lisäksi löytyy artikkeleita muistakin kulkupeleistä, on ollut panssarivaunua ja lentokonetta sekä valtameriristeilijää ja kaikenlaista matkakertomusta yms yms. Lisäksi tuollaiset jutut ovat melkoisen perinpohjaisia eikä mitään yhden sivun pikkujuttuja.
     
  17. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Noista muutamasta jutusta tuossa aiemmin täytyy vissiin päätellä että mä en olekkaan jenkkiautoharrastaja kun mua kiinnostaa myös vanhat eurot, veneet, lentokoneet tai yleensäkin kaikki missä on moottori? Ihan sama mistä romusta kirjoittavat kunhan se on yli 30v vanha. Mobla on selkeesti paras autolehti tässä maassa ja just tuon monipuolisuutensa takia. Veekasi tulee plärättyä puolessa tunnissa, moblaa tulee lueskeltua ainakin viikon ajan silloin tällöin.
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kaikki aikaisemmat mielipiteet Mobilistin erinomaisuudesta on kyllä totta.
    Vielä kun saisivat F. Ekmanin kirjoittamaan enemmänkin juttuja tai jopa vakituiseksi avustajaksi....
     
  19. Ismoskosmos

    Ismoskosmos Double Gearhead

    No sanos! 8)
     
  20. SK

    SK Gearhead

    Tuo Seniori on kyllä mainio lehti, ja noita enemmän tai vähemmän autoiluun liittyviä vanhoja kuvia on kiva katsella.

    Jos Seniorista hakee huonoja puolia, niin näppituntumalla tuota vanhempaa kalustoa (kantit ja sotaa edeltävät yleisemminkin) on ollut normi-Mobilistissa viime aikoina aika vähän. Lehtitalon kannibalismia....? Saisivat minunkin puolestani esitellä tavallisessakin Moblassa vähintään yhden kantin tai 30-luvuisen per numero, ne ovat parhaimmillaan sen verran komeaa katsottavaa. Joku 20/30-luvun taitteen kantti on orkkiksena parhaimmillaan niin jyhkeä ilmestys (varsinkin isommat mallit lisävarapyörineen), että pistää välillä ihmetyttämään niiden (ulkoasun)roddaaminen: katto alas, lisävarusteet mäkeen ja kirkas väri tilalle. Vaikka mustavalkokuva onkin parhaimmillaan huippu hieno, niin ainakaan minä en pistäisi pahakseni kanttien esittelyä myös normi-Moblassa, sen kuvien laatutasolla ja koeajofiilistelyineen.
     

Kerro tästä muillekin!