Monellako oikeasti vikaa MAP-sensorissa?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja VANKKURI, 5.7.2004.

  1. VANKKURI

    VANKKURI Gearhead

    GM:n vehkeissä koodi 34 yleensä kertoo alipaineen olleen jotain muuta kuin ohjearvo. Sensori siis todennäköisesti toimii ja vika on vähäisessä alipaineessa, vuodon tai muun syyn johdosta.

    Ongelma ilmenee kojetauluun valon muodossa lämpimällä koneella (closed loop), tyhjäkäynnillä silloin, kun tila on jatkunut noin kymmenen sekuntia.

    Kyseistä MAP ongelmaa on käsitelty useilla eri osastoilla useasti.

    Minua kiinnostaa tietää onko jollakulla korjaantunut "vika" vain vaihtamalla MAP sensori? Itse olen ongelman lähteen löytänyt aina muualta!

    Miksi moinen kysymys? Ettei kaikkien tarvitse ostaa sensoria turhaan, sikäli mikäli ei vikaa ole kukaan sensoria vaihtamalla parantanut!
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kerroppa mistä muualta olet ko.ongelman löytänyt niin voin itsekin omasta autosta tutkailla?!

    MAP vaihdettiin, mutta edelleen välillä syttyy check engine valo (tosin ei ole just nyt tietoa johtuuko se MAPista vai jostain muusta) ja heittelee kierroksia etenkin tyhjäkäynnillä.

    Vuotaakoneeko joku paineletku tms.?

    Tosin tuon MAPin vaihdon jälkeen tyhjäkäynti tuntuu olevan "tasaisempi" ja jonkun verran matalemmilla kierroksillakin kuin aikaisemmin.
     
  3. VANKKURI

    VANKKURI Gearhead

    MAP eli pressure sensor mittaa ensin ilmanpaineen ennen koneen käynnistystä. Kun ollaan merenpinnasta enintäin 305 meriä yläpuolella, niin ckt 432 vaalean vihreän ja ckt 452 mustan välillä on oltava vähintäin 3.8 volttia volttimittarilla mitattuna silloin kun moottori ei ole käynnissä, mutta virrat päällä.
    Ckt 416 harmaa tuo noin 5v ECM:ltä. Tai ainakin pitäisi.

    Virrat pois päältä lisätään 10" alipainetta sensorille ja sitten katsotaan voltit uudelleen virrat päällä. Jos lukemat on 1.2-2.3 volttia niin vikaa ei sensorissa ole. Jos voltit on jotain muuta niin voi jo epäillä sensorin olevan viallinen.
    Alipainepumppuja kun ei useallakaan taida olla, niin tuo mittaus on siten jo vaikeammin tehtävissä.

    Kun moottori on käynnissä, niin volttien pitäisi olla alle 2.5v tyhjäkäynnillä.

    Scan työkalulla lukemat on usein päinvastaiset.

    Mistäkö olen itse löytänyt viat? Ensin tulee tarkastaa kaikki liitokset, ainakin korjaamokirjan mukaan. Ei tosin ole vikaa allekirjoittanut noista liitoksista löytänyt.
    -Joskus aikaa sitten vaihdoin HEI jakajaan kannen, pyörijän, tulpanjohdot ja tulpat. Samassa huollossa kaikki joten en tiedä mikä niistä oli varsinainen vian aiheuttaja kun en mittaillut enkä muutenkaan tutkinut vanhoja osia.
    -Kerran oli kaasuttimen kansi kiero. Ei sitä silmällä nähnyt, mutta kun toiseen vaihdoin, niin johan alkoi käymään.
    -Ja sitten se kaikkien tuntema alipainevuoto. Ei ollut auto tehtaalta lähdon jälkeen uusia letkuja nähnyt, vaikka ne määräajoin tulee vaihtaa uusiin, mutta käynti parani kun hapertuneet ja murtuneet letkut uusi.
    Letkujen tarkastukseen on hyvä käyttää ruhtinaallisesti aikaa kun ei sitä murtumaa aina helposti näe.
    Niin ja ne alipainekellot ja muut alipaine osat on myös hyvä samalla tarkastaa.

    Sytytys ollessaan väärin asetettu aiheuttaa alipaineeseen muutoksia!

    Ja ei kun vakuumimittari kiinni letkuihin ja ihmettelemään miten asiat on.
     
  4. Corvette87

    Corvette87 Gearhead

    GM:n vermeissä käyntiongelmat/ pätkii/sammuu/hyytyy /ovat perin yleisiä. Jos SES valo paloo se antaa jotain osviittaa. Tosin monta kertaa vika ei
    poistu sensoria vaihtamalla. IAC, MAF, TPS
    ovat usein syynä. Happisensori vetää käynnin ruvelle. Tukkoinen katalysaattori ei päästä usvaa ulos. EGR venttiili on jumissa/noessa ja syöttää liikaa pakokaasua kiertoon. Ja voipi olla ECM jo huonossa hapessa.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Enpä nyt sanoisi että GM vehkeissä olisi paljon käyntiongelmia. Suurin osa efi, tbi, tpi koneista ei ensimmäisen 10 vuoden aikana koe mitään edelläluetelluista ongelmista ja ikääntymisen myötä ensimmäinen kuluva osa on tietty lambda kuten muissakin autoissa. Tpi:n ongelma on suuttimien tiivisteet jotka maksavat n 5 egeä sarja. Tbi on idioottivarma joten jos konetta ei ole räpelletty niin ei siinä tarvitse korjata mitään. Saattaahan autossa ajan mittaan kulahtaa kärkien tilalla oleva käämi ja yleinen ongelma on alkup. virranjakajan kansi alumiininastoineen. Halpis osa messinkinastoilla hoitaa vian. Kaikki noi muuta viat on yleisiä sitten kun autolla on ajettu se 400 tkm tai enempi. Muutenhan noi 305 350 koneet on varmatoimisia. Ja noi lukuisat sähköviat ovat kyllä useimmiten yksittäisiä ja kas kummaa ne kiusaa yleensä räpellettyjä autoja
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kun ECM tuli mukaan kuvioihin 80-luvun alussa yhdistettynä saastehäkystimiin, koko
    moottorin filosofia meni hakoteille. ECM tasapainoilee suorituskyvyn, kulutuksen, saastearvojen ja moottorin optimaalisen käytön välillä. Itse moottori on alan aatelia, sensorit temppuilevat aika ajoin ja
    heittävät SES valoa.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    onks toi map nyt jonkun tietyn pikkokoneen ongelma vai yleisempi. Mä en ole koskaan kuullut että kellään olis ollut mitään erityisongekmia noitten antureiten kanssa ja just toi tbi viritys on tosi huoleton. Lähinnä muutamia iän tuomia osien vaihtoja on tehty mut lambda on kulutustavaraa ja toi kärkien tilalla oleva käämi saattaa hapettua, tosin aikaa tarvittiin yli 10 v. Muuten noi anturiongelmat viittaa koneessa oleviin vikoihin tai sit on virittäjä iskeny...
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Sitä tulee herkästi unohdettua, että esim 1987 -mallinen auto on jo 17 vuotta vanha ja
    kaikki leviää aikanaan. Se vaan on kylmä totuus. Oma kokemus F-bodeista ei poista käyntiongelmia suurimpana kiusana. Sensoreita on vajaat parikymmentä ja kaikki ovat kaputt joskus...
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ja monestippas vika saattaa olla liittimissä. Omassa kotterossa radio piti ihme rutinaa aika ajoin. Purin sitten kaikki pistokkeet auki mitä oli hollilla, ruuttasin kontaktitököttiä niihin ja putsasin ja tiukkasin sulakepesät. Rätinät hävis, kun ei joka liitoksessa pala valokaaria aika-ajoin ja kaikki vehkeet alko pelaamaan paljon varmemmin, kun ennen esim. pyyhkijät toimi kiroilemalla ja hakkaamalla nyrkillä rattia. Niinpä noista liitoksista kannattaa varmaan etsiä ensimmäisenä niitä vikoja. Ei se ainakaan kalliimmaksi tule.
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mulla on 305 efi vuodelta 89 ja mittarissa yli 400 tkm. ainoastaan pick-up kela virranjakajasta ja lambda on vaihdettu. lambda 3 kertaa ja pick up kerran. Tulppia on mennyt 6 kierrosta ja kansi+ pyörijä kerran vuodessa (määräaikaishuolto...) että ei noi anturit kauheesti kiusaa. F-body saa tietty vähän enemmän kenkää kuin B-body mutta ei niissäkään käyntiongelmia ole jossei ole jäänyt huoltamatta tai sitten kun konetta kiristetään niin tietty tulee kummasti varsinkin tyhjäkäyntiongelmia...
     
  11. Corvette87

    Corvette87 Gearhead

    On perkeleellisesti ajettu... Sen allekirjoitan, että TBI on kestävämpi ja vähemmän haittaa tuottava kuin TPI, mutta kun
    se mylly sen alapuolella on niin pieni ja heikko...
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Pieni ja heikko (170 hv) mutta siihen ne erot isoveljeen 350 jääkin. Heikko ehkä voimiltaaan mutta muuten tunnetusti kestävä ja pienikulutteinen. 350 poikkeaa vain iskunpituudeltaan ja sitten jos sattuu olemaan f-bodysta tai corvettesta niin voipi löytyä 4- pulttinen alakerta. Mutta alkuperäiskuosissaan 305 efi taitaa olla chevyn kestävin kone ? Eikä vaivaa Tpi:n ongelmat.
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Pieni ja heikko (170 hv) mutta siihen ne erot isoveljeen 350 jääkin. Heikko ehkä voimiltaaan mutta muuten tunnetusti kestävä ja pienikulutteinen. 350 poikkeaa vain iskunpituudeltaan ja sitten jos sattuu olemaan f-bodysta tai corvettesta niin voipi löytyä 4- pulttinen alakerta. Mutta alkuperäiskuosissaan 305 efi taitaa olla chevyn kestävin kone ? Eikä vaivaa Tpi:n ongelmat.
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    jos on map sensori vikaa niin miten vaikuttaa käynnistykseen.
     
  15. VANKKURI

    VANKKURI Gearhead

    "jos on map sensori vikaa niin miten vaikuttaa käynnistykseen."

    Riippuu varmasti autosta ja sen ohjauselektroniikasta, mutta eiköhän auto käynnisty, vaikkakin saa mahdollisesti virheellistä tietoa. Eli jos autosi on merenpinnalla ja se luulee olevansa Alpeilla, niin onhan säädöt silloin erillaiset.

    Itse mittauksiin ennen käynnistystä saatetaan käyttää Baroa tai kaksitoimista mappia (tai jotain muuta), joten erot toiminnoista lähtee jo ennen käynnistämistä automallista riippuen.

    Sellaisessa tapauksessa missä arvot ovat todella pielessä tiettynä ajankohtana, niin sitten pitäisi vikaa pukata kojelautaan valon muodossa.
     

Kerro tästä muillekin!