Monta venttiilijousishimmiä, ongelmiako?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jack, 19.7.2010.

  1. Jack

    Jack Gearhead

    Tuli mieleen venttiilijousien shimmaustarpeita laskiessa, että tuleeko ongelmia jos shimmilevyjä on useampi päällekkäin?
    Venttiilien kesken eroa on suurimmillaan 0.8mm, ja pelkästään jousien asennuskorkeuteen pääsemiseksi (1.75") täytyy käyttää useampaa levyä päällekkäin. Käytössä on .015", .030" ja .060" paksuisia shimmejä, pariin venttiiliin täytyy laittaa yksi joka paksuutta.
    Olenko siis kasaamassa "tuomiopäivien" kansia, onko tähän asiaan vinkkejä tai kokemuksia?
    Koneena sbc, ja kansina Dart rautakannet.
     
  2. 383

    383 Gearhead

    ei ongelmia jos mahtuu jousitaskuun
     
  3. lapo

    lapo 1st gear

    Kannattaisko hommata sellaiset lukot jotka pienentää asennuskorkeutta, niin ei tarvise laittaa shimmejä niin paljon ? Cranelta löytyy ainakin -0.05" lukkoja.
     
  4. Tommi vaan

    Tommi vaan 1st gear

    Paljonko tuota eroa sais olla ennen kuin ois järkevää shimmata noita?
     
  5. Jack

    Jack Gearhead

    En tiedä onko turha tarkkuus teknistä tietämättömyyttä kuten sanotaan, mutta kun jousipainemittarilla mittailin, niin yllättävän suuri vaikutus on jo 0.5 mm muutoksella jousipaineeseen.
    Itse ajattelin kun kasaus on menossa, niin laitellaan sitten samalla jousipaineet ja korkeudet kohdalleen :wink: .
     
  6. Kait niitä voi olla paksultikin ,mutta varmista ettei jousi pohjaa , eli joustovara loppuu jousikierteiden ottaessa toisiinsa kiinni , sen jälkeen tulee hassunmuotoisia työntötankoja ja muuta harmia.....

    Tuo tietysti tulee sitä ennemmin vastaan mitä enemmän nokassa nostoa.

    Hipo kansissa on tuota tilaa pitemmille jousille juuri tuon korkean noston mahdollistamiseksi.
     
  7. C-barge

    C-barge Gearhead

    Toi vaikutushan on helposti laskettavissa jos tietää jousien arvot. Mut esimerkiks vaikka tollanen 1.75" korkunen comp camsin jousi #986 pitäis antaa 1.75" korkeudessa 132 lbs ja jousiarvo on 322 lbs/in. Silloin esimerkiks toi puolen millin ero korkeudessa olis luokkaa 6lbs. Mut kyllähän siihen pitäis moottorin rakentamisessa pyrkiä, että arvot on tavoitellun laiset tai saattaa jäädä suorituskykyä hyödyntämättä.
     
  8. Sunnuntaikuvaaja

    Sunnuntaikuvaaja 1st gear

    Hieman threadin aiheen vierestä, mutta shimmausta kuitenkin. Ostin itsekin Comp Camsin shimmilevypaketin parilla kympillä jossa oli just noi 0.015, 0.030 ja 0.060 tuuman levyt. Ne olivat materiaaliltaan sellaista tummaa metallia, siis kai sitä mistä vahvimmat pultitkin on tehty.

    Mutta.

    Onks sillä oikeasti mitään väliä, mistä metallista noi shimmilevyt on tehty? Veikkaisin, että mitkä vaan prikat rautakaupasta kävisi jotka on oikean kokoiset. Mitä ajattelette?

    :)
     
  9. 383

    383 Gearhead

    ei käy :soosoo: :soosoo: :soosoo:
     
  10. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Olen itse käyttänyt alukansissa jousien alla olevien karkaistujen levyjen kera ihan normi alumiinista sorvattuja säätölevyjä. Mutta toki vaan niin että säätölevyt on sen prikan alla, ei jousta päin.
    Jousen pää kaiketi kaivautuu pehmeisiin metalleihin eli ei käy sen takia suoraan jousta päin :odroll:
     
  11. C-barge

    C-barge Gearhead

    Joo, se jousi elää aikalailla ja tuppaa jopa kaivautuu niihin oikeisiin shimmeihinkin.Just oikeen kokonen jousikuppi kyllä jeesaa tohoon ongelmaan. Tietty riippuu ihan jousen vahvuudesta myös, et kuinka dramaattista toi on.
     
  12. hiacekuski

    hiacekuski Gearhead

    Jos venat kelluu niin voi tulla ongelmia pehmeiden shimmien kanssa, mutta ei muuten. Taitaa nämäkin olla vähän uskonasioita...
     
  13. C-barge

    C-barge Gearhead

    Kyll mull on vino pino noita uskontukia tallilla.
     

Kerro tästä muillekin!