Montakos Chrysler '62:sta löytyneekään?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja ZYN-5, 17.8.2004.

  1. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Joo, moni ei aikaa muista, mutta kyllä tuo ensimmäinen öljykriisi iski tuhoisalla tavalla jenkkiautoiluun. Tuolloin -73 ja 74 vuonna pantiin seisontaan valtaosa vanhoista jenkeistä joista osa aivan timmissä kunnossa ja se oli tuohon tie monelle yksilölle joista ne eivät koskaan enää liikenteeseen toipuneet.
    Katselin joskus vanhoja kantakortteja ja juuri tuohon aikaan on poistettu rekisteristä massoittain nimenomaan amerikkalaisia autoja.

    Näitä diiselöintejä tehtiin paljon 70-luvun puolivälissä. Eräs yrittäjä vaihteli päätyönään kymmeniin autoihin, etupäässä Blazereihin, Fiiatin diiseleitä.
    Nämä diiselöidytkin autot olivat aika lyhytikäisiä.
     
  2. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Varhaisin automuistoni on kun laskin pienenä pyllymäkeä mustan ison auton katolta ja kuinka siivenkärjessä ollut kromilista häikäisi auringossa. Kyseessä oli erittäin todennäköisesti 50-luvun Mopar mutta merkkiä en mitenkään muista. Jokatapauksessa semmoinen oli naapurissa silloin 70-luvun alussa. Myöhemmin kysyin (silloin jo entisiltä) naapureilta että mitäs autolle tapahtui ja kas, olivat yrittäneet myydä sitä silloin mutta kukaan ei ollut halunnut ostaa kun siinä oli ollut V8 eli sehän oli ollut sen ajan mittakaavan mukaan kauhea bensarosvo! Loppujenlopuksi auto oli vietä Vartialan kaatopaikalle. Näin Savossa, ehkä Etelä-Suomessa auto olisi jo silloin säästynyt (raggari)käyttöön, tiedä häntä. Kyseiset naapurit muuten kuitenkin säästivät talliin Peugeot 403 Dieselin, olivat nähtävästi ajatelleen että sillä tulisi olemaan enemmän (käyttö)arvoa tulevaisuudessa...
     
  3. J.J. Laakso

    J.J. Laakso Gearhead

    Auto on tosiaan mild-kustomi, fenderit löytyy ja pinkki on tänäkin päivänä. Myös tuon Pösön diisseli tarinan olen tästä autosta kuullut, mutta... oliskin HEMI :eek: Voi olla, että on joskus ollut pensselilläkin maalattu, mutta en usko. Vielä vähemmän uskon, että olis katon kautta ympäri pyöritetty. Ikkunalistat eivät ole paikallaan, mutta löytyvät ja ovat hyvässä kunnossa ja katto ym. on korjattu kyllä hyvin jos se joskus on lytyssä ollut. Noh, jos tuo väriä vaihtaa suunnitelmien mukaan niin mahdolliset peltikorjaukset paljastuu ens kesänä.

    http://kustoms.pp.fi/ownandfriendscars/rysy.jpg
     
  4. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    No metsään se meni joka tapauksessa. Kun en itse ollut paikalla niin en voi 100 varmasti sanoa menikö ympäri vai jäikö katolleen ja aikaakin tuosta on jo 25 vuotta ainakin. Pitää kysyä ex omistajalta. Anyway laseja särkyi ja tolppia vääntyi, siksi kai listat irroiteltukin. Oltiin samassa kimppatallissa aikoinaan 80-luvun lopussa, kaveri rakensi Chryselriä ja minä Chevyä, nykyisin toisin päin. Kaveri on ihan näppärä noissa pellinvääntö hommissa joten ne korjaukset varmaan ovatkin asiallisia.
    Multa saattaa vanha kuva jostain löytyä, pitää katella...
    Pensselimaalaus siinä oli suojana kun auto seisoi omistajansa takapihalla.
    Tuo hemi oli se early hemi ja venekäytöstä palautettu auton moottoriksi ja käsittääkseni se oli paikallaan kun kaveri myi auton pois.
    Siitä Diisel kokeilusta 70-luvulta... niin pakko ykkösellä se oli kulkenut huippua n. 50 km/h, jos d:llä ajoi ja torqueflite vaihtoi kakkoselle, niin moottori sammui kun ei jaksanut vetää :) koko swappi oli vähän naurun aihe silloinkin.
    Muistan vieläkin sen viritelmän; laatikon päädyssä suuri blootu ikäänkuin adapterilevynä ja tähän sitten ruuvattu suuhteessä älyttömän pienikokoinen nelos diiseli. Konehuone oli enimmäkseen tyhjää.
     
  5. kenny

    kenny Gearhead

    Joensuussa tämä ilmiö on ollut aina,siellä olen nähnyt V8 muutetun bensa/petroolille,ja jopa aikoinaan newportin ford custom kuormurin dieselillä?jatkeena kyseisen vaihteisto.318 ja automaatti olivat saaneet kyytiä tallin nurkkaan.Mutta kyllä newportin imago oli kolhittu pahoin
    dieselöinnin takia.Ei siitä jenkkinä kehdannut puhua.
     
  6. Marko Nykänen

    Marko Nykänen Double Gearhead

  7. J.J. Laakso

    J.J. Laakso Gearhead

    Ei hemmetti, mukavahan tällaisia on lukea omasta kiesistä ja kaippa tässä alkaa jo pikku hiljaa uskomaankin ;) Ja jos joku kuva löytyy niin pistä ihmeessä esille tai ainakin sähköpostilla tulemaan!
     
  8. Lassi

    Lassi Gearhead

    Tuossa on vielä pari kuva tuon reisiharjan? autosta. Mitä löysin hätäsesti..
    Tuon ekan linkin ylärivillä..

    http://www.cruisingnight.tk/index.php?o ... mitstart=3

    http://public.fotki.com/polloamericana/ ... 72168.html

    Vieläkin kytee tuo tuusniemellä ollu yksilö. Harvi vaan kun kerkesin ostaa jo 53:sen..
     
  9. lollipopchevy

    lollipopchevy Gearhead

    Alkuvuodesta rantautunee Kansasista -62 300 2d sport coupe eli ei kirjainsarjan auto.
     
  10. äRKoo

    äRKoo 1st gear

    Ei hemmetti, mukavahan tällaisia on lukea omasta kiesistä ja kaippa tässä alkaa jo pikku hiljaa uskomaankin ;) Ja jos joku kuva löytyy niin pistä ihmeessä esille tai ainakin sähköpostilla tulemaan![/quote]

    No joo... Ainakin kuvan perusteella minun entinen kiesi tuo taitaa olla. Konepellin keskiosa ei näytä olevan ihan maskin etureunan mukainen vieläkään. Minä sen sieltä Liperistä aikoinaan sain ostettua. Peogeotin diesel oli vielä paikallaan. Alkuperäinen kone oli "ostettu" swapin jälkeen Imatralle.. Ja entisen omistajan mukaan raggarit, jotka sen oli hakenu eivät sitten oleet muistaneet maksaa sitä konetta.

    Katollaan se on käyny ihan trailerin kanssa keväällä vuonna 1987... Asiaan kuuluvasti pohjat oli suurinpiirtein tehty ja tarkoitus se oli saada rysä kesäksi ajoon ennen inttiin lähtöä... Katto oli keikauksen jälkeen aika vinossa ja läjässä, a- ja b-tolpat myös. Etulokarit meni kokonaan uusiks ei ollu puhettakaan että olis saanu oikaistua. Olihan niissä melkoinen metsästäminen siihen aikaan... Lopulta MidWest Racingin kautta ne sitten sai.. Syksyllä oli kiire auto maalata talven ja intin ajaksi. Ja silloin se on pensselillä vaaleanpunaiseksi sinisillä scallopeilla. Nimikin piti autolla olla ja ensin se olikin rude idol.. ja myöhemmin New rocker... 354 Early Hemi siinä silloin oli kahdella nelikurkkuisella WCFB Carterilla, kromatuilla venttiilinkopilla ja muilla heebeleillä... Seuraava omistaja vaihtoi siihen muistaakseni 400 koneen.. Ja Hemi meni Lieksaan missä se on vieläkin.. Mulla vois olla kuvia autosta kunhan jostain löydän niin voin laittaa niitä jakoon. :)
     
  11. pommari

    pommari Gearhead


    Hmmm...tutkittuani vanhoja kuvia tekis mieli väittää että on tuttu vekotin kyseessä,mut en tässä vaiheessa vielä uskalla.Kuitenkin muutamat detaljit sopii niin hyvin että ihmettelisin jos ei...tossa takaluukun reunassa on vieläkin tinaa,eikö?
    Joka tapauksessa,mukavan näköinen laitehan se on.
     
  12. J.J. Laakso

    J.J. Laakso Gearhead

    :eek: No nyt ainakin uskon :D Joo pistä ihmeessä kuvia! Toivottavasti löytyvät. Etupuskurin mutkat varmaan tulleet samassa rytäkässä? Sama 400 cid siellä vieläkin porskuttaa...

    Ja saa toki kertoa enemmänkin! Missä autoa Liperissä pidettiin, missä se seikkaili, mitä kaikkea sille tehtiin, ihan mitä vaan. Jos ei tänne niin sit yv:tä tai spostia. Thänks!
     
  13. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Olen tässä miettinyt tuon oman 62:n kohtaloa, saatan tätä vielä katua, mutta vosin sen asiallista korvausta vastaan myydä asiaa ymmärtävälle.
    Itsellä ei vaan aika riitä kun on kaikkia muitakin projekteja.

    Eli kyseessä on ACD-29 yksilö, yksi 5:stä. Kilvet vielä paikallaan, tekniikka hävinnyt. Olen kuitenkin hankkinut -61 New Yorkerin tekniikan joten kaikki osat 99,5 prosenttisesti löytyy. Lattioissa lahoa ja lokareissa kukkaa mutta muuten todella kova. Ovet ja luukut ympäristöineen todella kovat. Alkuperäinen sisustus säilynyt tosi hyvin istuinsuojien alla! Ei siis lainkaan paha projekti.
    YV:llä saa lisätietoja

    http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1635319.jpg
     
  14. crysy62

    crysy62 1st gear

    Kun kerran vahingossa mattimyöhäisenä äkkäsin tällaisen saitin niin:

    -Minäpäs otan ja tunnustan moisen omakseni....

    Lempi leiskahti sumuisella pellolla pussipimeässä porvoon suunnalla syksyllä -99, ja käymään kun jyrähti niin omistajan vaihto oli selvää pässinlihaa ja kotiin tuhatta ryydloikkaa sitten vaan...

    Parin kesän jälkeen sitten pistin telakalle kun ei oikeen tosiaankaan kestänyt katsella kun sumussa/hönössä ja pussipimeessä... Vasta -07 sitten sain taas kiesin baanalle, joltain osin tietysti keskeneräisenä...kaikenlaista pientä pitäs laittaa ja hommata, vaan pitkä leima tuli taas syksyllä nollavika-lapulla(1-piirijarrut ja leimamies kehui jotta on woimaa!) heittämällä niin täytyyhän tolla ajaakki :D

    Cruisailut ja parit ruåttinloma reissut on menny kivutta kuhan on vaan riittävästi mobiloilia mukana...ja vähä tulppia myös(jos joutuu hissutteleen niin tukkoon menee tietty..)
    Pata on joku kyhäelmä: varmuudella 400:sen lohko, ja varmuudella 440 magnumin jakopää, varmuudella energiansäästö uudehko 2-reikänen mehumaija ja varmuudella järeän turbo-dieselin väännöt ja hämmästyttävän pieni jano.(autolla siis...)
    Muutapa en tosta kattilasta tiedä ku että vaihtoon menee, 383 mag jo odottelee valmiina. Autossa on 727 nappi tietty ja s-lasit, s-penkki, s-antenni ja toimiva originaali putkiradio hienoutena, etc.

    Historiasta en myös tiedä tuon taivaallista kun ei tienny ed omistajakaa oikein mitään, voi olla myös ettei onnen huumassa tullu kyseltyäkään...
    Jotain voi tietysti päätellä kun persiissä on lujaa kiinni kromikyltti jossa lukee jotta: Paul Willis, Toronto ja juustokuvun alla komeilee kilometri mittaristo.

    Kaikenlaista pientä palikkaa olis tosiaan hakusessa jos jostain korvausta vastaan löytys, on niin pirun huonosti töiden takia aikaa metsästää niitä että tää voi olla ikuisuus projekti...
    Mm. joku rontti pölli nokkamerkin :mad: , joku toinen rontti särki talvisäilössä takavalon, myös kehän :mad: , ja kolmas rontti peruutti ooppelilla nokkaan :mad: , vas etuvalokehä, vas. etuvilkun lasi, maskin kehä.. vaurioita tietty muuallakin mutta laitettavissa..
    Alkuperäiset ratin ja kapselit ku löytäs niin -64:sen joutas pois, helmalistat ehjät ja kromeiltaan järjellisen kuntoinen takapuskuri olis ja hakusessa.

    Niin tai näin, kohta radalle any way!

    Hyviä ajokelejä, onnellisia ohituksia ja halpoja bensan hintoja kesälle!!! :D
     
  15. Windsor

    Windsor Gearhead

    Tervehdys chrysy62, täällä Lappeenrannassa oli joskus 80/90-luvun taitteessa punainen 4d ht New Yorker joka oli ensin iskelmälaulaja Hannu Palon käytössä, jolta auto siirtyi serkkuni omistukseen. Serkkuni myi auton Lemille, josta auto mielestäni myytiin Porvooseen, en tiedä onko sama yksilö kun sinulla, autossa oli muistaakseni musta katto.


    Laitetaanpas tähän nyt vielä lista Lappeenrannassa vaikuttavista 62 ryslereistä.
    -valkoinen 300 sport 2d ht
    -marjapuuron värinen Newport 4d, nimimerkillä mauno75
    -musta New Yorker 4d, ollut iät ajat LPR:ssa, kuva autosta löytyy V8 numerosta 1/83, on edelleen samalla omistajalla,ajossa
    -musta New Yorker 4d, ollut kilvillä RE-32, seisonut kymmeniä vuosia
    -musta New Yorker 4d harso, ei ole kuin hylsy jäljellä, seisonut sekin kymmeniä vuosia
    -valkoinen hylsy, mallista ei varmuutta, ajettu romuksi 70-luvulla


    Noitten lisäksi heikkisj kyseli tuolla aiemmin sinisestä flakemaalatusta yksilöstä. Sekin auto oli ainakin vielä 90-luvun puolivälissä/lopussa LPR:ssa, auto oli muutettu neliovisesta kolmioviseksi (työ oli siis kesken) eräässä kimppatallissa, siitä ei ole mitään käsitystä mihin kyseinen auto joutui.
    Herää vain kysymys että onko suomeen tuotu aikanaan ehkä enemmänkin 62 rysyjä, koska jo pelkästään Lpr:ssa on noin monta autoa/raatoa?
     
  16. crysy62

    crysy62 1st gear


    Morjens ja kiitoksia tietoiskusta!

    Eihä tuota tosiaa tiedä ku.. no ku ei tiedä..heh.
    Mut nyt vasta 10 vuoden aikana kun olen noita malleja tarkemmin tullu katelleeksi ni eip noita muistaakseni joka mutkan takaa yleensäkään vinonaamoja vastaan tu, varsinkaa tolpattomana ja etenkin kun väri kuulostaa samansuuntaiselta..
    Saattaspa hyvinkin olla sama härveli kyseessä...
     
  17. Windsor

    Windsor Gearhead

    Pitää vielä lisätä, että toi valkonen hylsy on malliltaan Newport, mutta siis Lappeenrannassa on kuitenkin kolme vanhaa 1962 suomi New Yorkeria...
     
  18. 19Ford59

    19Ford59 Gearhead

    Onko tästä yksilöstä tuoreempia havaintoja?
     
  19. ZYN-5

    ZYN-5 Gearhead

    jeps. Tuo suomi-auto määrä minkä minäkin olen kuullut niin saattanee olla huhua, mutta luulenpa silti että tuo orggisten määrää jää alle kymmenen. Meillä on siis 2:kpl:tta, Laaksolla 1, LPR:ssa 3kpl ja 1 Adventurella. Jos siis nuo lappeenrantalaiset todella on tullut uutena. Siis New Yorkereita. Niin ja kuinka sitten on tuo HT.
     
  20. Windsor

    Windsor Gearhead

    Kyllä nää LPR:n autot todella ovat New Yorkereita ja suomiautoja, tuo chrysy62:n HT on tuontipeli.
     

Kerro tästä muillekin!